IBS pilaa elämäni- pitääkö lakata syömästä?
Olen kärsinyt jo vuosia tästä vaivasta ja taas tuntuu siltä, että lakkaan oikeasti pian syömästä. Minun piti lähteä tänään asioille, mutta palasin puolisen tuntia sitten kotiin paskat housussa, taas vaihteeksi. :( Kun maha alkaa kramppaamaan, on 2-3 minuuttia aikaa löytää vessa. Ja sitä vessaa/puskaa ei tällä kertaa löytynyt.
Olen syönyt FODMAP-ruokavalion mukaan, lisäksi välttelen maitotuotteita sekä viljoja koska eivät sovi minulle (joskus syön kauraa tai riisiä). Syön piparminttukapseleita, auttavat hyvin turvokseen ja sisällä pyörivään ilmaan. Mutta en ole vieläkään löytänyt sellaista ruokavaliota, joka ihan oikeasti toimisi niin, etten paskoisi housuuni säännöllisesti!
Mikä on seuraava askel, syömisen lopettaminen kokonaan?
Kommentit (87)
Minulla auttoi ihan bakteeri määritys suolistosta ja siihen antibiootti.
IBS on kovin laajakirjoinen oireyhtymä, mikä auttaa yhdellä ei välttämättä auta toisella.
Usein syitä on erilaisia ja moninaisiakin ja valitettavan usein syitä ei yksinkertaisesti löydy.
Minun elämänlaatuni pelasti Questran. Lääkekokeilun jälkeen vuosikymmenten IBS-d helpotti, ja voin elää ihan normaalia elämää. Harmi että löytyi näin myöhään.
Lääkitys jatkunee myös lopun elämääni, eli toivottavasti vuosikymmeniä. Pahaahan se on, mutta ei onneksi kelakorvausten jälkeen järin kallista.
Välillä pahinta on suhtautuminen IBS:ään. Ei se ole vaarallista, se ei ole sairaus, se on vain toiminnallinen vaiva. Mitä helvettiä oikeasti? Jos elää kotiinsa suljettuna helvetillisten kipujen kanssa, niin ainakin itselleni on aivan sama onko se sairaus vai "toiminnallinen vaiva", mitä sekin sitten ikinä tarkoittaakaan. Tai ei se ainakaan lohduta yhtään, päinvastoin alkaa ajatella että mieluummin ottaisi sitten sairauden, koska sairauksilla on hoidot, lääkkeet, remissiovaiheet jne. Niiden kanssa ei tarvitse "vain opetella elämään", kuten IBS:n kanssa elävälle aina sanotaan.
Sitten muistetaan vielä aina sanoa, että IBS ei parane. Siis ensin se ei ole muka mikään, mutta kuitenkin katsotaan ettei se ikinä paranekaan? Mistä he tietävät että se pysyy ikuisesti? Jos se on kerran noin vain ilman näkyvää syytä tullut, kai se voi lähteä poiskin? Vaan kun ei, ei voi lähteä, opettele elämään sen kanssa.
Perkele :(
Mä oon ummetustaipuvaisena koukussa kotona tehtävään suolihuuhteluun. Teen sen myös jos maha kuralla tai pierettää paljon. Rauhoittaa suoliston. Jos olisi taipumus äkillisiin kakkahätiin niin varmaan tekisin huuhtelun joka aamu, koska se tyhjentää paksusuolen niin ettei siellä ole tavaraa jota tulisi housuun. Apteekista suolihuuhtelupussi ei paljoa maksa, suosittelen kokeilemaan jos jollekulle olisi iloa. Itsellä se helpotuksen tunne on valtava aina kun lähtee suoleen jumahtaneet kikkareet liikkelle. Jos en tee huuhtelua kuukauteen tulee päänsärkyä ja migreeniä entistä enemmän.
IBS vai IBD, vaatii käynnin gastroenterologilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raa'at kasvikset eivät sovi, tulevat läpi sellaisenaan. Rakastan mm. salaatteja, mutta vatsani ei sulata niitä ollenkaan...usein pöntössä kelluu lehti tai kaksi, vielä kirkkaanvihreinä.
En syö rasvaisia ruokia, enkä juuri ollenkaan rasvoja muutenkaan, koska ne saavat vatsani kuralle joka kerta (ns. rasvaripuli). Vähän aikaa sitten erehdyin laittamaan teelusikallisen öljyä salaattiin- ja tunteja myöhemmin kävin kuusi kertaa rasvaisella ripulilla kahden tunnin sisään. Koostumus ja haju paljasti öljyn.
Ap
Hmm oletko varma, että mikään öljy ei sovi? Mm. rypsiöljy ei ole terveellistä, mutta esim oliiviöljy ja auringonkukkaöljy ovat.
Sinun kannattaisi ehdottomasti tutustua Ayurvedaan.
Myös tutustumista terveyskeskukseen voi suositella.
Terveyskeskuslääkärit eivät tiedä mitään ruokavaliosta tai ravinnosta. Joka oireeseen määrätään lääke.
Maitoallergisia lapsia "siedätetään ja altistetaan" lehmänmaidolle että saataisiin suolistoa vielä pikkuisen tulehtuneempaan tilaan. Mitä järkeä !!!!!!??????
Siitä voi päätellä lääkäreiden ammattitaidon ravintoasioissa.
Jos apua haluaa niin ravitsemusterapeutista kannattaa aloittaa.
Paras ja vahvin maitohappobakteerivalmiste on vivomixx, sitä voi koittaa. Kallis se kyllä on.
Jotkut saavat siitä apua.
Tk-lääkärit tietävät kuitenkin esim. mikä on keliakia ja millä tutkimuksella sen mahdollisuus suljetaan pois. Jos epäillään IBS:ää, tk-lääkäri voi laittaa lähetteen ravitsemusterapeutille, joka sitten neuvoo perusteellisesti ruokavalion. Ei ole tarkoituskaan, että tk-lääkäri on se ylin asiantuntija, mutta siitä se polku lähtee. Omaa IBS-lastani olen käyttänyt sekä tk-lääkärillä että yksityisellä, eikä yksityinen ollut ainakaan parempi. Paras käynti oli ravitsemusterapeutilla käynti. Mutta ensin ne tietyt muut sairaudet pitää sulkea pois ennen kuin aletaan kokeilla mitään poppakonsteja ja uskokaa pois, tk-lääkäritkin osaavat kirjoittaa lähetteitä tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut "lääkkeitä"? Alflorexia suositteli minulle lääkäri. Sitä en ole vielä kokeillut, mutta olen käyttänyt Sunwic-jauhetta veteen sekoitettuna. Tuo on auttanut niin, että vaikka mahassa välillä möyrisi ja olisi löysällä ei tule sellaisia äkillisiä ripuleita oikeastaan ollenkaan. On kyllä huomattavasti vähentynyt ripulointi muutenkin tuolla ja uloste paljon normaalimpaa.
Alflorexia olen syönyt useamman kuukauden ja on auttanut.
Minulla oli kuukausi sitten kamala jakso, jonka seurauksena tehtiin kaikki mahdolliset verikokeet ja ulostekokeet. Niiden perusteella olen terve kuin pukki; syy kamaliin olotiloihin, loputtomalta tuntuvaan ripulointiin, outoihin ulosteisiin ja valvottuihin öihin oli vain ja ainoastaan IBS.
Viime yönä ukkosti, ja minä juoksin ukkosen kanssa kilpaa vessassa ripuloimassa. Aamuyöstä olin aivan poikki, oksetti enkä saanut edes vettä alas, vaikka olin hikoillut paljon. Nukuin ja näin painajaisia viitisen tuntia aamulla, vaikka olin luvannut leikkiä lapseni kanssa. Kun heräsin, olo oli vain vähän parempi- mutta henkisesti meinasin romahtaa, koska harmitti niin paljon peruuntunut leikkituokio ja lapsen paha mieli. Syy yölliseen vessajuoksuun? Söin muutaman letun, jonka taikinassa oli maitoa sekä minulle sopimattomia jauhoja.
Tsemppiä ihan jokaiselle, joka tästä saatanallisesta vaivasta kärsii.
Minulla on auttanut IBS-oireita kestämään tuo Imodium, tosin mikään pikkuannos ei tunnu missään, vaan 100-120 mg tarvitaan. Siihen kylkeen sitten mustapippuria suoraan pussista ja greippimehua tölkillinen. Maku aika paha mutta jo parin tunnin sisään auttaa.
Eilen oli lähellä, että lähden päivystykseen.
Söin jotain itselleni sopimatonta ja kärsin 30h(!!!) pahoinvoinnista sekä tottakai muista oireista kuten paskomisesta ja röyhtäilystä. Jätin lääkärille soittopyynnön, jossa anelin pahoinvointilääkitystä, ja onneksi sellaisen sainkin.
Miten nykyaikana voi olla ihmistä näin vammauttava vaiva olemassa, johon ei muka ole minkäänlaista lääkettä??
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli lähellä, että lähden päivystykseen.
Söin jotain itselleni sopimatonta ja kärsin 30h(!!!) pahoinvoinnista sekä tottakai muista oireista kuten paskomisesta ja röyhtäilystä. Jätin lääkärille soittopyynnön, jossa anelin pahoinvointilääkitystä, ja onneksi sellaisen sainkin.
Miten nykyaikana voi olla ihmistä näin vammauttava vaiva olemassa, johon ei muka ole minkäänlaista lääkettä??
https://jamanetwork.com/journals/jamaotolaryngology/article-abstract/62…
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole enää vastaillut, joten en tiedä, onko sitten käynyt missään vaiheessa lääkärissä. Ehdottomasti esim. keliakia pitäisi sulkea pois ja tulehdukselliset suolistosairaudet. En suoraan sanoen käsitä näitä juttuja, että kärvistellään ja kärvistellään ja seisotaan vaikka ylösalaisin ja syödään mitä vaan mitä joku keksii ehdottaa, mutta kunhan vaivaa ei vahingossakaan tutkita lääkärissä. Mieluummin mikä vaan poppamies tai silkka marttyyrimainen kärsimys, kunhan ei länsimaista lääketiedettä. Vaivaa en vähättele yhtään, lapsellani on IBS, mutta senpä takia se pitääkin tutkia ja hoitaa. Nyt ap itseä niskasta kiinni ja lääkäriin (jos et ole siis käynyt) ja jatkat avun hakemista tasan niin kauan kunnes apu löytyy. Tsemppiä matkaan!
NO EI LÄÄKÄRIT OTA TÄTÄ VAIVAA TOSISSAAN!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut "lääkkeitä"? Alflorexia suositteli minulle lääkäri. Sitä en ole vielä kokeillut, mutta olen käyttänyt Sunwic-jauhetta veteen sekoitettuna. Tuo on auttanut niin, että vaikka mahassa välillä möyrisi ja olisi löysällä ei tule sellaisia äkillisiä ripuleita oikeastaan ollenkaan. On kyllä huomattavasti vähentynyt ripulointi muutenkin tuolla ja uloste paljon normaalimpaa.
Alflorexia olen syönyt useamman kuukauden ja on auttanut.
"Täyteaine: maissitärkkelys.
Kapselin päällys: hydroksipropyylimetyyliselluloosa.
Bakteerikanta Bifidobacterium longum, kanta 35624®.
Paakkuuntumisenestoaine: magnesiumstearaatti.
Täyteaineet: sakkaroosi, trehaloosi.
Väriaine: titaanioksidi. Stabilointiaine: natriumsitraatti."
Ei sopis mulle trehaloosin takia. Siitä tulisi kamalat kouristukset, kuten kaikista sienivalmisteista. Ja maissitärkkelys on muuntogeenistä, pahentaa itse syytä:-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole enää vastaillut, joten en tiedä, onko sitten käynyt missään vaiheessa lääkärissä. Ehdottomasti esim. keliakia pitäisi sulkea pois ja tulehdukselliset suolistosairaudet. En suoraan sanoen käsitä näitä juttuja, että kärvistellään ja kärvistellään ja seisotaan vaikka ylösalaisin ja syödään mitä vaan mitä joku keksii ehdottaa, mutta kunhan vaivaa ei vahingossakaan tutkita lääkärissä. Mieluummin mikä vaan poppamies tai silkka marttyyrimainen kärsimys, kunhan ei länsimaista lääketiedettä. Vaivaa en vähättele yhtään, lapsellani on IBS, mutta senpä takia se pitääkin tutkia ja hoitaa. Nyt ap itseä niskasta kiinni ja lääkäriin (jos et ole siis käynyt) ja jatkat avun hakemista tasan niin kauan kunnes apu löytyy. Tsemppiä matkaan!
NO EI LÄÄKÄRIT OTA TÄTÄ VAIVAA TOSISSAAN!!!
https://www.vauva.fi/keskustelu/3800627/kortisonikuuri-migreenin-katkai…
eikun ne tekee vain sen mitä joku on käskenyt tekemään, ettei tee virkavirhettä. Ohjeet tulee "ylempää". Kysy seuraavalla kerralla, onko tohtorilla itsellään suoli vielä tallella;-)
Silmäilin ketjun läpi ja tämä on varmaan vähän eri asia koska en ole koskaan kärsinyt vessassa ravaamisesta jne. Itselläni suolistovaivat eli ripuli tai lievästi liian löysä vatsa liittyy selvästi stressiin. Sen lisäksi olen tajunnut että sokerittomat kolajuomat aiheuttaa mun suolistossa jonkinlaisen turpoamisteaktion ja peräpukamatyyppisen tilanteen. Suoli lisäksi ikään kuin vuotaa tuonelan hajuista ainetta :(. Tämä vinkiksi jos jollain on samantyyppistä. Joku allergia lienee.
Itse otan kossua aina ennen ruokailua. Puoli lasia raakana auttaa kummasti eikä mielikään ole matalalla loppuillasta.
Itse otan kossua aina ennen ruokailua. Puoli lasia raakana auttaa kummasti eikä mielikään ole matalalla loppuillasta.
Lopetin syömisen kokonaan. Ei pieretä, eikä paska lennä.
Jollakin viiraa taas päässä.
Lektiinien ongelmat on FAKTA, voit käydä vaikka pubmedia läpi, jos haluat, et ole itse tutustunut asiaan ollenkaan vaan lukenut jonkun blah, blah, lektiinit vaarattomia artikkelin.
Gundryn hypoteesi niiden vaaroista on ikivanha, tiesin noista jo aikoinaan 90-luvulla, koska olin vegaani ja meidän oli pakko tietää esim. papujen lektiinien vaaroista. Gundryn kirja on vain hyvä yhteenveto niistä.
Tuossa esim. yhteenvetoa lektiineista, ilman gundrya-
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1115436/
Esim-
Among the effects observed in the small intestine of lectin fed rodents is stripping away of the mucous coat to expose naked mucosa and overgrowth of the mucosa by abnormal bacteria and protozoa.14 Lectins also cause discharge of histamine from gastric mast cells,15 which stimulates acid secretion. So the three main pathogenic factors for peptic ulcer—acid stimulation, failure of the mucous defence layer, and abnormal bacterial proliferation (Helicobacter pylori) are all theoretically linked to lectins.