Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS pilaa elämäni- pitääkö lakata syömästä?

Vierailija
28.05.2019 |

Olen kärsinyt jo vuosia tästä vaivasta ja taas tuntuu siltä, että lakkaan oikeasti pian syömästä. Minun piti lähteä tänään asioille, mutta palasin puolisen tuntia sitten kotiin paskat housussa, taas vaihteeksi. :( Kun maha alkaa kramppaamaan, on 2-3 minuuttia aikaa löytää vessa. Ja sitä vessaa/puskaa ei tällä kertaa löytynyt.

Olen syönyt FODMAP-ruokavalion mukaan, lisäksi välttelen maitotuotteita sekä viljoja koska eivät sovi minulle (joskus syön kauraa tai riisiä). Syön piparminttukapseleita, auttavat hyvin turvokseen ja sisällä pyörivään ilmaan. Mutta en ole vieläkään löytänyt sellaista ruokavaliota, joka ihan oikeasti toimisi niin, etten paskoisi housuuni säännöllisesti!

Mikä on seuraava askel, syömisen lopettaminen kokonaan?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni IBS on käytännössä taakse jäänyttä elämää. Siihen on auttanut  kaksi asiaa:

1. Stressin hallinta rentoutusharjoituksin ja meditaatioin.

2. Se, että syön mitä haluan, koska haluan, niin paljon kuin haluan. Ja aika hemmetin paljon syönkin: en rajoita mitään, en hiilareita, en rasvaa, en prodea, en herkkuja, en kasviksia. Ensimmäiset pari viikkoa vatsa oli hiukan kipeä, mutta nyt toimii loistavasti. On tosi tärkeää että suolessa on riittävästi massaa, enkä nyt tarkoita mitään kaameita kuitupuristetabletteja vaan ihan vaan ruokaa.

Minun IBS oli ehkä keskivaikea: joskus piti kesken koiran lenkityksen hypätä puskaan paskomaan, omena tuli sellaisenaan läpi, koin että minulla on laktoosi-intoleranssi koska maidosta tuli ripuli. Sipuli närästi ja monet kasvikset teki kivuliaan turvotuksen niin että maha yhtäkkiä pullahti ja näytin siltä että olen viimeisilläni raskaana ja se kesti sitten pari tuntia. Pieretti tosi paljon. Vessan kanssa oli melko kiire, mutta useimmiten hätä oli aika ennalta-arvattavaa. Ruoan jälkeen yleensä, tosin aamiaisella piti yleensä nousta kesken syömisen vessaan. Toisaalta suoli ei tyhjentynyt kunnolla vaan sinne jäi sellaisia "tammenterhoja" jotka piti kaivaa sormella ulos... Joo, ällöä.

Nykyään vatsa toimii hyvin ja sietää kaikkea paitsi gluteenia (minulla on keliakia, joten se on ainoa rajoitus mikä on nykyään.) Voin jopa juoda maitoa eikä pieretä, laktoosivaivani ei siis ollut todellinen.

Ja tosiaan muuta en ole tehnyt kuin rentoutellut itseäni ja päättänyt että fuck this shit, tämä tyttö syö mitä lystää.

Paino nousi jotain 2 kg mutta koska vaatteni eivät kiristä mistään, epäilen sen olevan lähinnä sitä että kun syön enemmän, suolessa on enemmän massaa ja glykogeenivarastot on koko ajan täynnä.

Eli stressi pois ja reilusti ruokaa tilalle.

Vierailija
42/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketogeeninen ruokavalio. Moni on saanut IBS:ään ja muuhunkin sairauteen avun sillä. Ketogeenisestä liikkuu paljon väärää tietoa. Ketogeenisessa ruokavaliossa minimoidaan hiilihydraatit 20 grammaan päivässä. Sokerit ja viljat pois. Myös proteiiniä vältellään. Energiat 70-80 prosenttia rasvoista. Saa syödä erittäin herkullista ruokaa, kukkakaalia, parsakaalia, salaatteja, maitotuotteita, avocadoa, pähkinöitä yms.

Pitää pitää huolta, että koostaa rasvat terveellisistä, kasvispohjaisista lähteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät neuvot alapeukutetaan ja tyrmätään, kuten yleensä. Olennaistahan olisi täysin kuiduton ruokavalio, jolloin suolisto saisi aikaa parantua. Ravintokuidulla tarkoitetaan niitä hiilareita, joita ihminen ei pysty sulattamaan, joten ne etenevät sinne suolistobakteerien ruoaksi. Sinun suolistosi ei siihen kuitenkaan pysty, vaan muodostuu kaasua, ummetusta, ripulia, jne.

Tuo carnivore ruokavalio on oikeasti ihan hyvä idea, mutta suomessa ei saa hyvällä hinnalla laadukasta lihaa, esim. suomalainen luomunauta ainoana ravinnonlähteenä aiheuttaa hyvin nopeasti (hengenvaarallisen) seleenin puutoksen.

Suomalainen liha on ihan eri asia kuin amerikkalainen. Tavallinenkin amerikkalainen liha on halpaa, täynnä seleeniä, sinkkiä, b6 toisin kuin suomalainen.

Itsellänikään ei oikein ole aplle oikein neuvoja, rasvan huono sietokyky kuulostaa sappiongelmalta, ehkä tutustuisin lektiiniongelmaan (dr.gundryn ruokavalio) ja lukisin sen fiber menace kirjan?

Vierailija
44/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raa'at kasvikset eivät sovi, tulevat läpi sellaisenaan. Rakastan mm. salaatteja, mutta vatsani ei sulata niitä ollenkaan...usein pöntössä kelluu lehti tai kaksi, vielä kirkkaanvihreinä. 

En syö rasvaisia ruokia, enkä juuri ollenkaan rasvoja muutenkaan, koska ne saavat vatsani kuralle joka kerta (ns. rasvaripuli). Vähän aikaa sitten erehdyin laittamaan teelusikallisen öljyä salaattiin- ja tunteja myöhemmin kävin kuusi kertaa rasvaisella ripulilla kahden tunnin sisään. Koostumus ja haju paljasti öljyn. 

Ap

Hmm oletko varma, että mikään öljy ei sovi? Mm. rypsiöljy ei ole terveellistä, mutta esim oliiviöljy ja auringonkukkaöljy ovat.

Sinun kannattaisi ehdottomasti tutustua Ayurvedaan.

Myös tutustumista terveyskeskukseen voi suositella.

Terveyskeskuslääkärit eivät tiedä mitään ruokavaliosta tai ravinnosta. Joka oireeseen määrätään lääke.

Maitoallergisia lapsia "siedätetään ja altistetaan" lehmänmaidolle että saataisiin suolistoa vielä pikkuisen tulehtuneempaan tilaan. Mitä järkeä !!!!!!??????

Siitä voi päätellä lääkäreiden ammattitaidon ravintoasioissa.

Jos apua haluaa niin ravitsemusterapeutista kannattaa aloittaa.

Paras ja vahvin maitohappobakteerivalmiste on vivomixx, sitä voi koittaa. Kallis se kyllä on.

Jotkut saavat siitä apua.

Lääkäreitä tarvitaan siihen että suljetaan pois mm keliakia ja tulehdukselliset suolistosairaudet.

Vierailija
45/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketogeeninen ruokavalio. Moni on saanut IBS:ään ja muuhunkin sairauteen avun sillä. Ketogeenisestä liikkuu paljon väärää tietoa. Ketogeenisessa ruokavaliossa minimoidaan hiilihydraatit 20 grammaan päivässä. Sokerit ja viljat pois. Myös proteiiniä vältellään. Energiat 70-80 prosenttia rasvoista. Saa syödä erittäin herkullista ruokaa, kukkakaalia, parsakaalia, salaatteja, maitotuotteita, avocadoa, pähkinöitä yms.

Pitää pitää huolta, että koostaa rasvat terveellisistä, kasvispohjaisista lähteistä.

Ap suolisto ei sulata noin kuitupitoista ruokaa.

Vierailija
46/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverille kirjattiin ibs, mutta 4 vuotta myöhmmin korjattiin se keliakiaksi. Onko siis nyt ihan oikein satavarma, ettei sinulla ole keliakiaa?

Ystäväni ramppasi vessassa siis vuosia, kunnes sai oikean diagnoosin. Vessassa ramppaaminen loppui siihen.

Vierailija
47/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni IBS on käytännössä taakse jäänyttä elämää. ...ja glykogeenivarastot on koko ajan täynnä.

Nuo täysinäiset sokerivarastot kieltämättä laskee stressiä, sekin on kokeilemisen arvoinen juttu, jos ap pystyy ottamaan ravintoa ruoasta kunnolla.

Vierailija
48/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin joitakin päiviä maksimiannosta tuota silicea suolistogeeliä eli 5 annosta aamusta iltaan. Kolmantena päivänä:

vatsani litistyi normaaliksi (oli aiemmin kuin olisin nielaissut jalkapallon), täytenäisyyden tunne katosi, ilmavaivat loppuivat kuin seinään, kakasta tuli kuohkeaa kuin softisjäätelöä (aiemman kovien papanoiden ja liisteri-ripulin vaihtelun sijaan), vatsan kivuliaat kouristukset loppuivat, närästys loppui.

Tämäkin on mielenkiintoinen kommentti, koska ibs yms. lisääntyy vauhdilla länsimaissa ja ruoassa ei ole enää melkein yhtään piitä.

Mitä jos niilläkin on joku yhteys.

Vierailija
49/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on mielenkiintoinen artikkeli silicasta

-

https://therawfoodkitchen.com/silica-deficient/

Vierailija
50/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkotutkimusta tarvitaan, jos olet jo nuo muut temput yrittänyt. Kaverilla vastaava paljastui  viimein CU:ksi ja jatkossa Crohnin taudiksi eli tulehduksellinen krooninen suolistosairaus.

Vierailija
51/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkotutkimusta tarvitaan, jos olet jo nuo muut temput yrittänyt. Kaverilla vastaava paljastui  viimein CU:ksi ja jatkossa Crohnin taudiksi eli tulehduksellinen krooninen suolistosairaus.

Jep. Mulla lievien, IBS:n kaltaisten oireiden takaa löytyi muiden vatsatutkimusten (vatsan tt:n) yhteydessä laaja-alainen ohutsuolen tulehdus jonka diagnoosi varmistui Crohnin taudiksi tähystyksessä. Eli jos ap ei ole ollut lääkärissä niin mars mars!

Jos kysessä tosiaan on IBS eli on oikeasti kunnolla tutkittu, suosittelen kokeilemaan vyöhyketerapiaa.

Vierailija
52/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut "lääkkeitä"? Alflorexia suositteli minulle lääkäri. Sitä en ole vielä kokeillut, mutta olen käyttänyt Sunwic-jauhetta veteen sekoitettuna. Tuo on auttanut niin, että vaikka mahassa välillä möyrisi ja olisi löysällä ei tule sellaisia äkillisiä ripuleita oikeastaan ollenkaan. On kyllä huomattavasti vähentynyt ripulointi muutenkin tuolla ja uloste paljon normaalimpaa.

Vierailija
53/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni IBS on käytännössä taakse jäänyttä elämää. ...ja glykogeenivarastot on koko ajan täynnä.

Nuo täysinäiset sokerivarastot kieltämättä laskee stressiä, sekin on kokeilemisen arvoinen juttu, jos ap pystyy ottamaan ravintoa ruoasta kunnolla.

No hitto. Senköhän takia olen nykyään tosi seesteinenkin? Ennen olin kauhea stressikimppu.

Kannattaa lukea kirja "The Fuck It Diet", kirjoittanut Caroline Dooner. Siinä ei ole sulistosairauksista sinänsä, vaan siitä miten länsimaalaiset naiset on kaikki tosi neuroottisia syömistensä suhteen ja miten ainoa tapa "vapautua" on ruveta SYÖMÄÄN. Itse luin Carolinen blogia vuosia ennen kirjan ilmestymistä ja siitä keksin ruveta itsekin syömään, kirja ilmestyi tänä vuonna.

Se jatkuva ruoalla leikkiminen nimittäin lisää hirvittävästi stressiä ja sitä kautta myös suolistovaivoja. Kun syömistilanne ei ole rento ja miellyttävä. Itse yritin hoitaa ties mitä vaivoja ties millä ruokavaliokokeiluilla, ja ihmeiden ihme: paras keino tuntuu tosiaan olevan se, että syö syö ja syö vähän lisää. Jopa atopiani on parantunut.

Sitten vielä se juttu, että kun suoli ei voi hyvin, ruoka ei imeydy kunnolla, joten sitä suuremmalla syyllä on syötävä reilusti ettei tule puutostauteja. Ruokavalion rajoittaminen loputtomiin ei ole mikään ratkaisu. Tietysti jos suoli on kovin huonona, se syöminen kannattaa aloittaa niistä asioista mitkä varmasti sopii ja pikkuhiljaa lisätä niitä mitkä sopii aika hyvin ja kun niihin on tottunut, kokeilla niitä mitkä ennen ei sopinut lainkaan.

IBS:stä on mahdollista parantua.

-lainaamasi-

Vierailija
54/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa oikeasti varmistaa että kyse ei ole kuitenkin jostain muusta. Minusta tuntuu että lääkärit tyrkyttää tuota ibs jopa liian herkästi ikäänkuin se olisi joku trendijuttu.

Mulle on tehty kaikki tutkimukset eikä mitään oikein löydy. FODMAPista ei niin mitään hyötyä. Olen vältellyt maitotuotteita vuosikausia.

No lopulta tajusin kokeilla olla kokonaan ilman viljatuotteita. Ei kauraakaan! Ja huom. gluteeniton ei tarkoita viljatonta.

Tilanne on AIVAN eri nykyisin. Ei tarvitse miettiä koko vatsaa juuri ollenkaan. Syön myös maitotuotteita normaalisti nyt.

Kannattaa ainakin kokeilla.

+ imodium toimii hätätilanteessa.

Tsemiä!

Vierailija
55/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni IBS on käytännössä taakse jäänyttä elämää. Siihen on auttanut  kaksi asiaa:

1. Stressin hallinta rentoutusharjoituksin ja meditaatioin.

2. Se, että syön mitä haluan, koska haluan, niin paljon kuin haluan. Ja aika hemmetin paljon syönkin: en rajoita mitään, en hiilareita, en rasvaa, en prodea, en herkkuja, en kasviksia. Ensimmäiset pari viikkoa vatsa oli hiukan kipeä, mutta nyt toimii loistavasti. On tosi tärkeää että suolessa on riittävästi massaa, enkä nyt tarkoita mitään kaameita kuitupuristetabletteja vaan ihan vaan ruokaa.

Minun IBS oli ehkä keskivaikea: joskus piti kesken koiran lenkityksen hypätä puskaan paskomaan, omena tuli sellaisenaan läpi, koin että minulla on laktoosi-intoleranssi koska maidosta tuli ripuli. Sipuli närästi ja monet kasvikset teki kivuliaan turvotuksen niin että maha yhtäkkiä pullahti ja näytin siltä että olen viimeisilläni raskaana ja se kesti sitten pari tuntia. Pieretti tosi paljon. Vessan kanssa oli melko kiire, mutta useimmiten hätä oli aika ennalta-arvattavaa. Ruoan jälkeen yleensä, tosin aamiaisella piti yleensä nousta kesken syömisen vessaan. Toisaalta suoli ei tyhjentynyt kunnolla vaan sinne jäi sellaisia "tammenterhoja" jotka piti kaivaa sormella ulos... Joo, ällöä.

Nykyään vatsa toimii hyvin ja sietää kaikkea paitsi gluteenia (minulla on keliakia, joten se on ainoa rajoitus mikä on nykyään.) Voin jopa juoda maitoa eikä pieretä, laktoosivaivani ei siis ollut todellinen.

Ja tosiaan muuta en ole tehnyt kuin rentoutellut itseäni ja päättänyt että fuck this shit, tämä tyttö syö mitä lystää.

Paino nousi jotain 2 kg mutta koska vaatteni eivät kiristä mistään, epäilen sen olevan lähinnä sitä että kun syön enemmän, suolessa on enemmän massaa ja glykogeenivarastot on koko ajan täynnä.

Ei ihottuma kyllä parane raapimalla. Ruoansulatuselimistö on vähän kuin iho, joka on vain käännetty nurinpäin suun ja persreiän väliseksi erittäin pitkäksi ja mutkikkaaksi putkeksi. Liika liikenne siellä aiheuttaa ruuhkaa (ummetus), ihan kuin missä tahansa liikennetunnelissa. Jotkut ruoka-aineet taas kaahailevat ylinopeutta (ripuli) ja jotkut taas muodostavat kiusallisia kaasuja (pierut). Suolen pinta ja bakteerikanta vaurioituvat helposti. Kuiduton eliminaatiodieetti toimii hoitona.

Vierailija
56/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, silica-geelin myyjä on paikalla. Paljonko saat provikkaa?

Ja muille tiedoksi: jos on oikeasti ibs, niin EI tuota geeliä, se ärsyttää suolistoa lisää. Kysykää neuvoja ravitsemusterapeuteilta eikä myyntiedustajilta tai blogisteilta.

En saa provikkaa, olen ihan tavallinen pienten lasten äiti. Eli ihan ilmaiseksi laitoin tuohon ton silica geelin, koska siitä sain avun ärtyneeseen suoleen. Aletaanko täällä herkästikin luulemaan myyjäksi, jos kertoo jostain tuotteesta, mistä itse on ihan oikeasti saanu apua? Mä nimittäin monestikin linkittelen eri tuotteita (jotka ovat oikeasti hyviä) tällaisiin ketjuihin ja ihan ilman mitään palkkaa. 

Ei varmaan sitten pitäisi näin tehdä. Nimittäin aikaisemminkin olen saanu vastaavia kommentteja  (eli luullaan myyjäksi) ja ihan oikeasti olen tällä hetkellä hoitovapaalla kotona enkä saa mitään palkkaa. Tuleeko se luulo siitä, että laitan lähes aina linkit juttujeni liitteeksi? Pitäisikö jättää linkit pois vai lopettaa kokonaan hyvistä tuotteista kertominen? 

Vierailija
57/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, silica-geelin myyjä on paikalla. Paljonko saat provikkaa?

Ja muille tiedoksi: jos on oikeasti ibs, niin EI tuota geeliä, se ärsyttää suolistoa lisää. Kysykää neuvoja ravitsemusterapeuteilta eikä myyntiedustajilta tai blogisteilta.

En saa provikkaa, olen ihan tavallinen pienten lasten äiti. Eli ihan ilmaiseksi laitoin tuohon ton silica geelin, koska siitä sain avun ärtyneeseen suoleen. Aletaanko täällä herkästikin luulemaan myyjäksi, jos kertoo jostain tuotteesta, mistä itse on ihan oikeasti saanu apua? Mä nimittäin monestikin linkittelen eri tuotteita (jotka ovat oikeasti hyviä) tällaisiin ketjuihin ja ihan ilman mitään palkkaa. 

Ei varmaan sitten pitäisi näin tehdä. Nimittäin aikaisemminkin olen saanu vastaavia kommentteja  (eli luullaan myyjäksi) ja ihan oikeasti olen tällä hetkellä hoitovapaalla kotona enkä saa mitään palkkaa. Tuleeko se luulo siitä, että laitan lähes aina linkit juttujeni liitteeksi? Pitäisikö jättää linkit pois vai lopettaa kokonaan hyvistä tuotteista kertominen? 

Ei kannata loukkaantua, täällä on aina jotain omituisia tinahattuja vainoharhailemassa.

Itse kerroin kerran joskus b12 pistosten vaikutuksesta, kuulemma myyn niitä....

Tuota silicaa saa muuten myös piimaa jauheena, jos joku haluaa halvemmalla sitä.

Vierailija
58/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avanne on pelastanut monet ihmiset vessan orjuudesta. Se on parempi ratkaisu kuin olla lopun ikänsä kodin vankina. Kurja sairaus.

Ei oo totta, IBS:ää ei hoideta leikkauksella! IBS ei lyhennä elinikää eikä aiheuta syöpää. Sen kanssa täytyy vaan oppia elämään kuten minä. Mulla ollut vasta noin 7kk tämä oireyhtymä. Aika h*lvettiä oli alkuvuosi, nytkin parempia ja huonompia päiviä. Ainoastaan syöpätapauksissa tietyissä tilanteissa joudutaan tekemään avanne, mutta vain joskus.

Vierailija
59/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi on pahin. Eli nuku tarpeeksi, ota lepopäiviä, opettele hengittämään tarpeeksi syvään, hidasta koko elämäntahtia.

Vierailija
60/87 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät neuvot alapeukutetaan ja tyrmätään, kuten yleensä. Olennaistahan olisi täysin kuiduton ruokavalio, jolloin suolisto saisi aikaa parantua. Ravintokuidulla tarkoitetaan niitä hiilareita, joita ihminen ei pysty sulattamaan, joten ne etenevät sinne suolistobakteerien ruoaksi. Sinun suolistosi ei siihen kuitenkaan pysty, vaan muodostuu kaasua, ummetusta, ripulia, jne.

Tuo carnivore ruokavalio on oikeasti ihan hyvä idea, mutta suomessa ei saa hyvällä hinnalla laadukasta lihaa, esim. suomalainen luomunauta ainoana ravinnonlähteenä aiheuttaa hyvin nopeasti (hengenvaarallisen) seleenin puutoksen.

Suomalainen liha on ihan eri asia kuin amerikkalainen. Tavallinenkin amerikkalainen liha on halpaa, täynnä seleeniä, sinkkiä, b6 toisin kuin suomalainen.

Itsellänikään ei oikein ole aplle oikein neuvoja, rasvan huono sietokyky kuulostaa sappiongelmalta, ehkä tutustuisin lektiiniongelmaan (dr.gundryn ruokavalio) ja lukisin sen fiber menace kirjan?

Netistä löytyy ihan oikeitakin ravitsemusalan lääkäreitä ja tutkijoita , mutta sinä olet kuitenkin jotenkin onnistunut löytämään ravitsemusneuvot juuri niiltä, joilla ei ole ravitsemuksesta minkään tason tieteellistä tutkimusta tai koulutusta.

Oma kokemus kun ei riitä lääkärillekään pätevyyskriteeriksi tai kertomus siitä että joku on parantunut syömällä vain lihaa.

Joten lopeta jo ihan oikeasti.

Dr.gundry onkin varsinainen ravitsemustieteen ammattilainen😂😂😂

Seuraava esimerkki on varmaan Shawn Baker .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme