Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Minulle riitti 54mg en halunnut edes kokeilla enempää, tuo toimii riittävästi.
Minulla alkaa lääkekokeilu ensi viikolla, diagnoosi on tulossa,sen hoitaja jo sano epäsuorasti ja varas ajan ekg:n + verikoe ottoon,jos ne ok sitte kuulemma voi kokeilla lääkettä jos haluaa. Lääkärin tapaan ensi viikolla siis.
Mitä haittavaikutuksia voi tulla tuosta ? siis tuolla concertalla alkaa jos alkaa.
Parin viikon Concerta kokeilun jälkeen haittavaikutukset vähän laantuivat mutta vaikutukset ovat edelleen sen verran sekalaisia että ei taida olla minulle sopiva lääke. Sydämentykytystä, viluisuutta ja yleistä sairasta oloa pitkälle seuraavaan päivään, fiilikset vaihtelee päivän mittaan rauhallisesta ahdistuneeseen eikä lääkittynä oikein saa sitäkään vähää aikaan mitä normaalisti.
Medikinettiä olisi kuulemma seuraavaksi vuorossa, mikä taisi olla samaa ainetta vähän eri muodossa joten en odota liikoja mutta testataan nyt.
Mulla meni sivuvaikutukset ohi kokonaan alle viikossa,ja annosnostoissakaan ei oo tullee takas.
nyt menee 54 mg concertaa
Liekkö talvesta johtuvaa, mutta mulla ollu kuivat silmät pari viikkoa.
Concertaa menee 54mg, ja on mennyt jo pitkään.
Kehtaako vielä tässä iässä, 51v, mennä hakemaan vastausta että onko tuo adhd minulla vai ei.
Nauraako ne pois vastaanotolta vai ?
Iästä riippumatta ne tutkii jos on aihetta.
Tuossa helposti kerrottua juttua adhd/ahdistus :
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon Concerta kokeilun jälkeen haittavaikutukset vähän laantuivat mutta vaikutukset ovat edelleen sen verran sekalaisia että ei taida olla minulle sopiva lääke. Sydämentykytystä, viluisuutta ja yleistä sairasta oloa pitkälle seuraavaan päivään, fiilikset vaihtelee päivän mittaan rauhallisesta ahdistuneeseen eikä lääkittynä oikein saa sitäkään vähää aikaan mitä normaalisti.
Medikinettiä olisi kuulemma seuraavaksi vuorossa, mikä taisi olla samaa ainetta vähän eri muodossa joten en odota liikoja mutta testataan nyt.
Nonni. Matalalla 10mg Medikinet annoksella tykytykset ja muut tavanomaiset sivuoireet laantuivat lähes siedettävälle tasolle mutta isoin ongelma pysyy: täydellinen motivaation puute.
Aamusta voi vielä olla pää täynnä ajatuksia ja suunnitelmia mutta lääkkeen alkaessa vaikuttaa kiinnostus kaikkeen lopahtaa täysin. Normaalin "teen, en tee, ehkä myöhemmin, kai se on pakko" luupin sijaan pää on vain tyhjä eikä oikein keksi mitään syytä tehdä yhtään mitään, sen kummemmin mukavia kuin tylsiäkään juttuja. Voisi mennä takaisin petiin, mutta toisaalta ihan sama. Keskittymiskyky kyllä tuntuisi parantuneen mutta sekin tuntuu lähinnä epämukavalta kun mikään ei oikeasti kiinnosta.
Illemmasta vaikutuksen häipyessä alkavat taas sitten suunnitelmat palailemaan mieleen ja olo alkaa olemaan jopa hyväkin.
En odottanutkaan että lääkitys antaisi lisävauhtia mutta tuntuisi että annoksesta riippumatta stimulantit tekevät minusta täysin aloitekyvyttömän. Mitä helvettiä ja onko muilla vastaavia kokemuksia? Pitäisikö tätä vielä jaksaa jokunen viikko vai luovutanko suosiolla?
Kokeile ihan rauhassa useempi viikko, voi olla että pää tottuu ja alkaa tuleen hyvää vastetta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako vielä tässä iässä, 51v, mennä hakemaan vastausta että onko tuo adhd minulla vai ei.
Nauraako ne pois vastaanotolta vai ?
Minä olen itse 50. Ja menin tutkimuksiin kun tyttärellä näitä epäillään ja tutkitaan (asperger/ADD). Ekalla käynnillä psyk sh oli sitä mieltä että kyllä tässäkin iässä kannattaa käydä, että moni on näinkin myöhään saanut elämän ihan uuteen uskoon lääkityksen myötä.
Tietty kannattaa ajatella siltäkin kannalta, että onko pärjännyt hyvin ilman diagnoosiakin. Minä en ole. Nuorempana opinnot jäivät kesken ja työelämään pääseminen on ollut vaikeaa. Myöhemmin opiskelin AMK-tutkinnon joka onnistui helposti, koska vaatimustaso on siellä niin alhainen. Mutta en saanut sillä tutkinnolla töitä ja nyt teen ihan koirantyötä (onneksi sain edes sen!) josta ei ole oikein iloa. Ja ahdistaa, kun tiedän että minusta olisi muuhunkin. Siivous ja ruuanlaitto on sellaisia puuhia mitkä on ihan kauhean ponnistuksen takana. Enimmäkseen eletään sotkussa ja mies kokkaa. Jos mies ei ole kotona, ostan jotain kauheaa einestä. Auttaisi paljon jos saisin edes arjen hallintaan, kodin siistiksi ja vielä jos jaksaisin itsestäni pitää vähän paremmin huolta (parempi ravinto ja liikunta).
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolen menee se parikymmentä käyntiä,jos vähäänkään epäilevät että muutakin saattas olla, tai haluavat varmistella .
parikymmentä käyntiä, siis jos terveyskeskusmaksu on 20 ekee niin sehän tekee 400 €.
Onko adhd lääkkeet niin hyviä nykyisin että kukaan ei juuri ajattele vaihtoehtoisia hoitomuotoja?
Ravintolisät, vitamiinit, mineraalit, autoimmuuniprotokolla... homeopatia?
Hei, kuulostat mun tyttäreltä, joka nyt päässyt käymään psykiatrilla ja täyttänyt yhdessä minun kanssa sitä ennen muutaman A4-kyselylomakkeen.
Eli tyttäreni on kuvaillut juuri tuota kaaosta päässään. Vaikka ulkoisesti hänestä ei huomaa mitään. On kuulemma koulussa aina mennyt muistin varassa. Lukeminen ollut työlästä, mutta oppinut jotenkin selviämään ja suorittanut korkeasteen tutkinnon.
Huolimattomuutta ollut aina, unohtelua ja kesken jättämistä - leikit vaihtuneet lennosta toiseen tai sitten jotain mielenkiintoista jaksanut leikkiä pidempään. Aikuisena oppinut kantapään kautta "muistamaan" ottamaan tärkeät asiat mukaan lähtiessään kodista; lompakko, avaimet jne.
Syönyt muutamaan otteeseen mielialalääkkeitä, niistä ei ole hyötynyt kuitenkaan.
Käynyt erilaisissa psyk.puolen nuorisotoiminnassa ja terapiassa. Masennus tullut todennäköisesti seurauksena siitä, että pää vaan on aivan täynnä kaikkea koko ajan.
Kuormittuu ja stressaantuu tarkkuutta ja keskittymistä vailla olevissa tehtävissä.
Itkuherkkä ja lamaantuva..päivät vaihtelevat tietysti.
Nyt adhd/add -tutkimus siinä vaiheessa, että viitteitä add´een on ja kysytty haluaako mahdollisesti lääkityksen. Jo tieto siitä, että on "olemassa" syy tähän oireiluun ja ettei ole niin sanotusti "hullu" - on helpottanut oloa.
Toivottavasti käänne parempaan on tapahtumassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko adhd lääkkeet niin hyviä nykyisin että kukaan ei juuri ajattele vaihtoehtoisia hoitomuotoja?
Ravintolisät, vitamiinit, mineraalit, autoimmuuniprotokolla... homeopatia?
Valitettavasti adhd/add on neurologinen oireyhtymä, johon ei suoranaisesti nuo kaikki mainitsemasi suoranaisesti auta. Voi toki olla oireita lisääviä, jos puutosta esim. vitamiineista tai raudasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolen menee se parikymmentä käyntiä,jos vähäänkään epäilevät että muutakin saattas olla, tai haluavat varmistella .
parikymmentä käyntiä, siis jos terveyskeskusmaksu on 20 ekee niin sehän tekee 400 €.
Kannattaa soittaa aika sairaanhoitajalle ja kertoa oma epäilyksensä adhd´sta. Kertoa suoraan arkailematta omasta epäilystään, esimerkein. Kyllä sieltä ohjataan oikeille jatkohoidoille.
Tai jos kyse nuoremmasta ihmisestä, hakeutuu matalan kynnyksen mtt:n hoitajalle ja kertoo siellä oireistaan ja epäilystään.
Ei pitäsi tarttea 20 käyntiä, jos on heti alkuun rohkeasti avoin.
Joo, todellakin yläkanttiin tuollainen käyntimäärä. Älä vaan missään nimessä lykkää lääkärille menoa siinä luulossa, että noin kalliiksi tulisi. Maksukatto on olemassa ja toimeentulotukea voi saada, jos ei omat rahat riitä.
Eka käynti lekurilla maksoi jotain, sen jälkene psyk hoitsun luona käynnit + erikoissairaanhoidon puolen tutkimukset ilmaisia.
Eli ei se ole kallista . Nuin siis julkisella puolella.
MItä enemmän todisteita,aiempia tutkimuksia (lapsena yms), vanhempien haastatteluja, todituksia,sitä vähemmän käyntejä.
20 käyntiä hyvinkin mahdollinen, jos ei ole mitään edellä mainittuja ja kaikki käydään läpi kunnolla, ja vielä neuropsykologin jutut päälle.
Jos ei concerta käy,niin mikä on yleensä seuraava lääke kokeiluun?