Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Lisäys,tuo concerta nimenomaan vapautuu niin hitaasti että ei siitä tule päihdyttävää vaikutusta kellekkään.
Minulla ei oikein kahvi sovi, yks kuppi ok,mutta jos enempi ja olen ottanut concertan aamulla, niin alkaa hermostuttaan joskus.
Miten lie muut ruuat ja juomat,alkoholin tiedän,mutta muuta?
Vai onko ruokavaliolla edes vaikutusta.
Vaihdoin kokonaan kofeiinittomaan kun alkoi lääkityksen kokeilut.
Ja parempi ollu ihan vatsankin kannalta mulla.
Join ennen varmaan 10 kuppia kahvia jokapäivä,aamusta iltaan isoa kuppia.
Mikä on se tie että oppii hyväksymään oman itsensä ja tuon diagnoosin ?
Vierailija kirjoitti:
No juuri se että hyväksyy itsensä. Mäkin sain ko. diagnoosin about 10 vuotta sitten, lääkkeitä koitin aluksi pariakin eri mutta ei sopinut minulle. Pari vuotta hain ne silti kun ex-mies halusi popsia niitä viihteellä ettei tuu kuulemma humalaan. Nyt on löytynyt oikeanlainen työ mistä tykkään, en yritä enää niin hirveästi ylimääräistä muutenkaan. Välillä toki sattuu hauskoja vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitan huomenna Concerta-lääkityksen. Kun oikeaa annosta ja lääkettä haetaan, en tietenkään koske alkoholiin, mutta osaako joku sanoa miten toimii tulevaisuudessa? Eli voiko ottaa vaikka yhden lasin viiniä illalla? Kännejä en kaipaa, mutta kyllä nauttia lasin hyvää juomaa silloin tällöin.
pidä se päivä taukoa ja seuraava jos kännit riipaset.
Ainaki se ottopäivä tauolla,jos maistelet.
Mulla ei ole vielä diagnoosia, saati lääkitystä, mutta mietin jo valmiiksi. Eikö ton lääkkeen kanssa suositella et ei söis joka päivä vaan et pitäis taukoa? Ja monet pitää taukoa vapaapäivänä. Ja alkoholia ei saa ottaa samana päivänä kuin Concertaa. Ni meneekö tää siihen, et aina vapaapäivänä pitää ottaa naukkua, kun kerran voi?
Oon vähän sellainen epäsäännöllinen alkoholinkäyttäjä. Kesällä saunan jälkeen tulee juotua 2,8% lonkeroa, harvoin sitä vahvempaa. Ja nyt on glögikausi menossa. Olisin tänäänkin ottanut glögin, jos olisi ollut saatavilla, mutta mies oli jo juonut sen pois. Vaikka juon harvoin ja vähän ja epäsäännöllisesti, niin vähän mietityttää että jatkossa sitä rommikaakaotakin pitää oikein etukäteen suunnitella. Mitä jos ei teekään mieli silloin kun olisi mahdollisuus? Ja sitten kun ei ole mahdollista, tekisikin mieli?
Minun lääkäri ei ainakaan sanonut että ois pakko pitää välipäiviä, jotkut on ottaneet kuukausiakin putkeen.
Ei pitäis tulla riippuvuutta,tai tehonkaan laskea,jos käyttää oikein.
No minä pidän maanantain aina taukoa kuitenkin .
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa, olen itse add ja oli sama homma. Voit aloittaa tekemällä nettitestejä siitä, oletko adhd/add.
731
Olen ADD nainen ja saanut diagnoosin vasta vanhempana puolen vuoden tutkimuksista neurologisella poliklinikalla. Sinne hain yksityisen lääkärin lähetteellä, jonottamiseen meni muutama vuosi. Minulla oli ennestään diagnoosi yksityiseltä erikoisasiantuntijalta mutta halusin varmistua asiasta.
Ongelmani ovat keskittymisen ja muistin alueella sekä vaihtelevassa alivilkkaudessa. Psykiatrisella puolella tällaisia oireita diagnosoidaan hyvin mielellään jonkin mielenhäiriön alle, olen saanut mm. persoonallisuushäiriö diagnoosin, mutta näissä tutkimuksissa todettiin ettei minulla ole mielenterveyden häiriöitä.
Conserta ei minulle sopinut, ei edes pieninä annoksina. Tosin olen yliherkkä monelle muullekin lääkkeelle. Ongelmat eivät edelleenkään ole minnekään kadonneet mutta pystyn ennakoimaan tilanteita ja kertomaan muille etukäteen etten aina kykene hallitsemaan projekteja ja tarvitsen välillä pientä tönäisyä. En myöskään aina kykene hahmottamaan ohjeistuksia vaan joudun ne ikäänkuin kääntämään itselleni ja tekemään paljon tyhmiä kysymyksiä. Kaikki tälläinen on ajoittain turhauttavaa ja asioiden loppuun saaminen on työn ja tuskan takana.
Mikä on tämä yksityinen erikoisasiantuntija ? :) .
Nykyään jokainen psykiatri osaa tehdä diagnoosin ja tarvittaessa vahvistus haetaan neuropsykologilta joille adhd:hen liittyvät testit testit on peruskamaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietoa, mutta miten tuo concerta vaikuttaa sellaisella jolla ei ole adhd:ta?
Vaikuttaa kaikkiin ihmisiin samalla tavalla, osa ei kuitenkaan pidä vaikutuksista tai lääke ei sovi fyysisen sairauden tms. Vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietoa, mutta miten tuo concerta vaikuttaa sellaisella jolla ei ole adhd:ta?
Vaikuttaa kaikkiin ihmisiin samalla tavalla, osa ei kuitenkaan pidä vaikutuksista tai lääke ei sovi fyysisen sairauden tms. Vuoksi.
Vaikuttaa hyvin erilain kaikkiin ihmisiin.
En ole lääkäri,enkä jaks anyt kysyä omalta lääkäriltä koska tapaaminen ensi vuoden puolella.
Eli siis,minula on tuo concerta,kuten monella muullakin, sekä unettomuutta.
Lääkäri kirjoitti mirtatsapiini-reseptin siihen sitten.
Nyt netistä lueskellassa jäi vaan mielikuva että eikö tuo mirtatsapiini tavallaan vastusta concertan vaikutusta aivoissa? eli kumoaa siitä osan? Vai ymmärsinkö oikein ,vai onko annoksesta riippuva juttu?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tämä yksityinen erikoisasiantuntija ? :) .
Nykyään jokainen psykiatri osaa tehdä diagnoosin ja tarvittaessa vahvistus haetaan neuropsykologilta joille adhd:hen liittyvät testit testit on peruskamaa.
Minun tapauksessani yksityinen asiantuntija oli neuropsykologian professori :).
Itselläni on huonoja kokemuksia psykiatriselta puolelta, koulutushan on suuntautunut diagnosoimaan mielenterveyden häiriöitä ja monet katsovat ettei ADHD:ta varsinaisesti edes ole kuin poikkeuksellisesti osana muita kehityshäiriöitä. Sen sijaan mielellään annetaan noita vahvasti leimaavia persoonallisuushäiriö sekä bipolaarisen diagnooseja, ne kun kuuluvat omaan toimenkuvaan. Usein diagnoosi tehdään vain muutaman tapaamisen perusteella hyvinkin kaavamaisesti.
Neurologian poliklinikalla neljä eri asiantuntijaa ( erikoissairaanhoitaja, erikoislääkäri, neuropsykologian dosentti sekä professori) tekivät diagnoosin. Pidän sitä huomattavasti luotettavampana käytäntönä. Lisäksi ilmapiiri oli rauhallinen ja sain rauhassa pyytää täsmennyksiä kysymyksiin.
Eikö professoori keksinyt sitten lääkettä kuitenkaan?
Ennen oli hankalempaa ton diagnoosin kans,nykyään helpompaa kun tietoa kaikilla onneksi.
Julkisella puolen menee se parikymmentä käyntiä,jos vähäänkään epäilevät että muutakin saattas olla, tai haluavat varmistella .
Vierailija kirjoitti:
Eikö professoori keksinyt sitten lääkettä kuitenkaan?
Ennen oli hankalempaa ton diagnoosin kans,nykyään helpompaa kun tietoa kaikilla onneksi.
Itse asiassa professori kirjoitti reseptin lääkkeelle joka tilattiin Yhdysvalloista, sillä ei ollut myyntilupaa Suomessa. Nyt en enää muista tuotteen nimeä, mutta aiheutti todella pahoja sydänoireita ja lopetin sen käytön. Maksoi myös maltaita.
Ei tuolla professuurilla titteleineen niin väliä, laitoin vain täsmennyksen kun tuo asiantuntija nimityksen käyttö tuntui aiheuttavan epäselvyyttä.
Aikoinaan oli todellakin hyvin hankalaa löytää henkilöä joka diagnosoisi mahdollisen ADHD:n. En sitten tiedä onko tilanne nyt helpottunut?
Minkä lääkkeen se tilas?
Ja onhan nuita lääkkeitä montakin jos ei concertat käy.
Ja on tilanne helpottunut vuosia sitten jo. Kyllä se diagnoosi tulee jos on oireet,ja ne oireet tiedetään.
Jos ottaa tavallisen pienen annoksen concertaa niin tuskin tulee oikeastaan mitään vaikutusta, ehkä syke nousee vähäksi aikaa. Siis se jolla ei adhd. Mutta jostain luin että voi viedä silti yöunet päiväksi tai pariksi.
Nuo jotka etsii päihdettä käyttää varmaan vähä kovempia juttuja,tai isompia annoksia tms.