Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Kokeilitko ensin concertaa vai suoraan tuo medikinet? kannattaa kysyä lekurilta jotain muuta kokeeksi jos sivuvaikutukset häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ihan rauhassa useempi viikko, voi olla että pää tottuu ja alkaa tuleen hyvää vastetta enemmän.
Tämä osoittautui päteväksi neuvoksi.
Totuttelun myötä sivuvaikutukset enimmäkseen katosivat ja nyt lääkitys on hyötyjä lukuunottamatta lähes huomaamaton.
Kahvin vaihtaminen teehen auttoi myös paljon, omalla kohdalla jo kupillinen päivässä oli liikaa ja lisäsi huomattavasti haittavaikutuksia. Tupakkakaan ei oikein ole hyvä noitten suhteen joten onpahan lisämotivaatiota siitäkin eroon pääsemiseksi. Muutenkin olen aina ollut sille yliherkkä, liekö jotain yhteyttä sen kanssa miten voimakkaasti lääkkeet alkuun vaikuttivat.
Minkäänlaista aktivoivaa efektiä ei kyllä ole tullut mutta en tiedä sitten pitäisikö ihan kaikilla tullakaan? Tylsät hommat tuppaavat lykkääntymään vanhaan malliin mutta sujuvat alkuun päästyä ehkä vähän rivakammin ja muut hyödyt ovat kyllä selvät että eipä tuo niin haittaakaan, pitänee vaan opetella psyykkaamaan itseään nyt paremmin kun siihen on muuten enemmän kapasiteettiakin.
Tuo aiemman postaajan mainitsema hikoilu kuntoillessa on ainakin näiden Medikinettien kanssa aika huomattavaa. Tiedä sitten onko muissa metyylifenidaattivalmisteissa tai lääkkeissä eroja sen suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ihan rauhassa useempi viikko, voi olla että pää tottuu ja alkaa tuleen hyvää vastetta enemmän.
Totuttelun myötä sivuvaikutukset enimmäkseen katosivat ja nyt lääkitys on hyötyjä lukuunottamatta lähes huomaamaton.
Kahvin vaihtaminen teehen auttoi myös paljon, omalla kohdalla jo kupillinen päivässä oli liikaa ja lisäsi huomattavasti haittavaikutuksia. Tupakkakaan ei oikein ole hyvä noitten suhteen joten onpahan lisämotivaatiota siitäkin eroon pääsemiseksi. Muutenkin olen aina ollut sille yliherkkä, liekö jotain yhteyttä sen kanssa miten voimakkaasti lääkkeet alkuun vaikuttivat.
Minkäänlaista aktivoivaa efektiä ei kyllä ole tullut mutta en tiedä sitten pitäisikö ihan kaikilla tullakaan? Tylsät hommat tuppaavat lykkääntymään vanhaan malliin mutta sujuvat alkuun päästyä ehkä vähän rivakammin ja muut hyödyt ovat kyllä selvät että eipä tuo niin haittaakaan, pitänee vaan opetella psyykkaamaan itseään nyt paremmin kun siihen on muuten enemmän kapasiteettiakin.
Tuo aiemman postaajan mainitsema hikoilu kuntoillessa on ainakin näiden Medikinettien kanssa aika huomattavaa. Tiedä sitten onko muissa metyylifenidaattivalmisteissa tai lääkkeissä eroja sen suhteen?
Mitkä ovat kokemasi hyödyt lääkkeestä?
Minulta lääkitys leikkaa sen kovimman terän pois ajatusten harhailusta , saan aloitettua ehkä vähän helpommin juttuja myös. Mutta olen edelleen se sama ärsyttävä ihminen joka puhuu helposti päälle eikä jaksa odottaa.
En suosittele kuntosalia ihan heti lääkkeen jälkeen,pistää sykkeet turhan nopeasti korkeelle, illalla voi jo hyvin treenata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat kokemasi hyödyt lääkkeestä?
Tällä hetkellä siis testissä 20-30 mg Medikinet CR (eli samaa kamaa kuin Concertassakin).
Vaikea täysin yksilöidä noita kun kaikki vähän liittyvät toisiinsa ja monilla on kaikenlaisia seuraamus vaikutuksia, mutta lyhyesti joitain:
- Kaikki pienet ja vähän isommatkaan ongelmat ja vastoinkäymiset eivät käy enää niin tunteisiin. Ei lähes jatkuvaa vitutuksen tunnetta tai vaaraa että sitä tulee jossain vaiheessa aiheetta purettua lähimmäisiin. Tämä lisää myös itsevarmuutta kun voi paremmin luottaa omiin tunnereaktiohinsa.
- Vähemmän päässä pyörivää roskaa. Epäolennaiset (ei siis vain negatiiviset) ajatukset on helpompi vain siirtää syrjään sen sijaan että ne jäisivät kiertämään ja kasvamaan.
- Ei jatkuvaa kiireen ja paineen tuntua. Voi ottaa rennommin ja ainakin teoriassa paremmin keskittyä asioiden hoitamiseen niiden päässä pyörittelyn sijaan. Niin fyysisesti kuin psyykkisestikin tyynempi olo.
- Kärsimättömyyden kadottua ja paremman tunnehallinnan vuoksi keskustelu ja toiminta muiden kanssa helpompaa. Esimerkiksi tunnepurkauksen sijaan voin luontevasti ja rauhallisesti huomauttaa puolisolle jostain nyppivästä asiasta. Lasten kanssa toiminta on kivempaa kun olo ei ole niin kiireinen.
- Parantunut keskittymiskyky. En aiemmin niin ole pitänyt keskittymistä olennaisena ongelmana mutta huomasin että autolla ajaessa seuraan nykyään liikennettä sen sijaan että räpläisin ilmastointia, säätelisin peilejä tai miettisin mitä kaikkia lyhenteita rekisterinumerot voisivat tarkoittaa tai mitä arkkitehtoonista tyylisuuntaa kadunreunan rakennukset edustavat tai kuka on keksinyt suojatiet.
- Vähemmän seinien tuijottelua ja omiin ajatuksiin uppoamista tehtävien välillä. Suihkussa käynnitkin sujuvat nykyään ripeämmin.
Kaiken kaikkiaan en koe että olisin ainakaan vielä mitenkään aikaansaavampi kuin aiemmin mutta kylläkin hieman itsevarmempi, keskittymiskykyisempi, vähemmän stressaantunut ja sosiaalisesti kykenevämpi. Luultavasti myös liikenneturvallisempi.
Ja lisäyksenä edelliseen että totta kai edelleenkin joskus vittuunnun asioista siinä kuin muutkin, harhailen oman pääni sisällä enkä jaksa keskittyä yms mutta kokonaisuutenaan kaikki tuollainen on vähentynyt ja varmaankin lähempänä "normaali" tasoja.
Aika kattavasti kirjotettu ja hyvin pätee nuo jutut mullakin.
Tutkimukset alussa. Sain jotain kamalaa lääkettä reseptillä joka teki minusta aivan zombin enkä muistanut enää mitään. Lopetin lääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimukset alussa. Sain jotain kamalaa lääkettä reseptillä joka teki minusta aivan zombin enkä muistanut enää mitään. Lopetin lääkkeen.
Jos sattui olemaan metyylifenidaattia niin itse juuri tuossa pari kolme sivua sitten valittelin sen aloittamisen vaikeutta. Eli nuo paskemmat oireet voi ajan myötä siitä helpottaa nopeaankin jos jaksat testata.
Jos kyseessä oli Ketipinor tai vastaava niin sit ei mitään. Palauta apteekkiin tai vedä pytystä.
Vierailija kirjoitti:
1074
Voxra
Arvelinkin että se voisi olla yksi vaihtoehto.
Vähän sama juttu kuin metyylifenidaatin kanssa, aloittaminen voi olla hyvin epämukava kokemus.
Jokaisen aivokemiat ja reaktiot ovat vähän erilaisia mutta tässä omaa kokemusta ko lääkkeestä (150mg depot):
- Aloitusvaihe suht kauhea, mitään ajatukset seisoo/zombie oloa en itse siitä saanut mutta kaikkea pientä tärinää, hikoilua, ylistimulaatiota, pientä ahdistusta ja unettomuutta kyllä.
- Noin viidentenä päivänä homma klikkasi. Vaikutukset samantapaisia kuin Concertan sukuisilla aineilla paitsi miedompia (vaikutusmekanismi käsittääkseni saman tyyppinen, lisättynä nikotiinireseptori antagonismilla) . Jostain syystä mielestäni aktivoivampi ja mielialaa kohottavampi vaikutus, kokonaisuutena ehkä parempikin kuin metyylifenidaatti. Ei mitään varsinaista vauhtivaihdetta lyönyt päälle kuten kai joillain mutta elämä hymyili ja pikkujutut eivät nyppineet ja fiilis oli tyynempi. Aiheuttaa joillain myös rankkaa kiimaisuutta.
- Noin kuukauden kuluttua vaikutukset pikku hiljaa hiipuivat. Mikäli depressio olisi ongelmana niin siihen se ehkä olisi vielä vaikuttanut?
- Lopetin kahden kuukauden kuluttua. Pari päivää satunnaisia itsarifiiliksiä ihan out of the blue. Helvetin väsynyt ja uninen noin viikon. Yleensä kai Voxran ei pitäisi aiheuttaa pahempia viekkareita mutta olen vähän herkkä tämmöisille, joten en lähtisi yleistämään. Jos sattuu omalle kohdalle niin asiaan pitää vain suhtautua tilapäisenä aivokemiallisena häikkänä joka kyllä siitä suttaantuu. Tylsää mutta lasten leikkiä verrattuna SSRI viekkareihin.
Lukemani perusteella toimii joillain ADHD:lla hyvinkin, annosta voi toki aina nostaa jos vaste heikkenee mutta vieroitusoireiden todennäköisyyden vuoksi ei itseäni tämä vaihtoehto kiinnostanut.
Omani kaltainen reaktio missä hyvin alkaneen vaiheen jälkeen vaikutus pikkuhiljaa hiipuu on käsittääkseni suht yleinen, mahdollisesti ADHD:n liittyvä ilmiö. Kyseessähän on kuitenkin pääasiassa masennuslääke. Googlaamalla "wellbutrin honeymoon" löytyy infoa asiasta. Jenkeissä aine siis menee Wellbutrin nimellä.
Vinkkeinä jos haluat jatkaa niin vähennä tai jätä kokonaan pois niin kahvi, tupakka kuin muutkin keskushermostoon vaikuttavat aineet. Alkon kanssa saatta vetää vähän villiksi. Tuotahan käytetään myös tupakoinnista vieroittamiseen, mikäli se on pahana tapana niin tässä hyvä tilaisuus siitä eroon pääsemiseksi. Toimii hyvin tupakanhimoja vastaan.
Jos intoa riittää niin suosittelen ainakin ensiavuksi testaamaan viikon tai kaksi. Jos ei siihen mennessä pelitä ja sivuoireet eivät hellitä niin lienee turha jatkaa.
Ihana ketju... aivan mahtavaa, että on tällainen näin aktiivinen vertaistuki- ja kokemustenvaihtoketju.
Olen 29-vuotias, ja sain alkusyksystä diagnoosin (ADD) ja concerta ollut käytössä kesästä saakka, jolloin kokeilu aloitettiin. Tähän mennessä kokemukset ovat vielä hieman ristiriitaiset, ja huomaan, että oikea annostus on vielä vähän hakusessa. Suurin muutos on se, että en ole ollut niin väsynyt kuin ennen lääkettä, ja saan päivän hyvin käyntiin lääkkeen avulla. Keskittymiskykyyn lääke ei ole suoranaisesti auttanut niin paljon. Huomaan, että joudun edelleen tekemään paljon muita rauhoittumis- ja mindfullnessharjoituksia, että saan ajatuksia rauhoitettua työn ääreen.
18 mg, jolla lääkekokeilu aloitettiin, auttoi jo juuri erityisesti tuossa virkeystila-asiassa, mutta sen jälkeen annostusta on hieman säädelty, tällä hetkellä "vakiona" 36 mg, mutta sitten joinakin päivinä se tuntuu olevan jopa liikaa, on todella levoton olo - ja sitten joinakin se tuntuu taas liian pieneltä annokselta. On käynyt mielessä jo, että onko tämä oikea lääke minulle. Hoitoni yhteydessä ei ole kuitenkaan puhuttu noista muista lääkevaihtoehdoista. Miksikähän minulle laitettiin suoraan tuo Concerta pohtimatta muita vaihtoehtoja? Miten teillä, onko aloitettu myös Concertalla mutta sitten myöhemmin kokeiltu muita vaihtoehtoja?
Huomaan, että jouduin hieman pettymään lääkkeeseen, tutkimusprosessi oli pitkä ja odotin kauan, että saan lääkkeen - toivoin, että se oikeasti tekisi elämästä helpompaa. Juu, on se tosiaan jossakin määrin auttanut, mutta juuri keskittymiskyvyttömyys on yhä suurta. Toisaalta olen käyttänyt lääkettä vielä kohtuullisen lyhyen ajan, ehkä pitäisi yrittää katsoa vielä tätä Concertaa jonkin aikaa.
Onko kellään muulla tapahtunut tällaista: ennen diagnoosia käytin pitkään "itsehoitolääkkeenä" rauhoittumiseen pseudoefedriiniä sisältävää flunssalääkettä. Edelleen tämä lääke auttaa keskittymiseen jopa Concertaa enemmän! Haittapuolena on vain, että jos ko. flunssalääkettä käyttää vähän kauemmin putkeen, vaikutus hälvenee tosi paljon. Pääasiassa olenkin käyttänyt "pahimmissa hätätilanteissa", kun deadlinet puskevat päälle.
ADHD:hen on loppujen lopuksi aika vähän lääke vaihtoehtoja.
Pääasiassa käytössä on kahta ainetta eri muodoissa; metyylifenidaatti (Concerta, Medikinet jne) ja amfetamiinit eli Suomessa lähinnä lisdeksamfetamiini (Elvanse, karkeasti ottaen depot versio deksamfetamiinista) ja puhdas deksamfetamiini (Attentin), joista erityisesti jälkimmäiseen respan saaminen on suuremman väärinkäyttöpotentiaalin vuoksi käsittääkseni nihkeätä.
Elvansea monet tuntuvat pitävän parhaana vaihtoehtona ja kiinnostaisi itseänikin mutta en tiedä kuinka helposti siihen heruu reseptiä ja herättääkö sen kysely ainakin heti alkumetreillä epäluuloja? Kyseessä on kuitenkin hurja amfetamiinihuUmes (joka tosin ei meikäläisillä yleensä pärise paskaakaan).
Tuon aiemmin mainitun Voxran lisäksi on sitten muitakin yleensä vähemmän tehokkaita aineita kuten atomoksetiini ja guanfakiini. Näistäkin kyllä jotkut voivat saada hyvää tai jopa varsinaisia stimulantteja parempaa vastetta.
Hei, kokeneemmat:
Minulle määrättiin 20 mg Concertaa. Olen käyttänyt sitä kohta kokonaisen purkillisen, mutta en ole huomannut mitään vaikutusta, en hyvää enkä huonoa. Tarkoittaako tämä sitä, että a) annos on väärä b) lääke on väärä vai c) diagnoosi (ADD) on väärä?
Vierailija kirjoitti:
Hei, kokeneemmat:
Minulle määrättiin 20 mg Concertaa. Olen käyttänyt sitä kohta kokonaisen purkillisen, mutta en ole huomannut mitään vaikutusta, en hyvää enkä huonoa. Tarkoittaako tämä sitä, että a) annos on väärä b) lääke on väärä vai c) diagnoosi (ADD) on väärä?
Useimmilla neurotyypillisillä jo 20 mg pitäisi kai vähän pistää jalkaa vipattamaan? Joten diagnoosi ei välttämättä ole väärä vaan annos liian pieni.
amfetamiini auttaa tähän vaivaan jos lääkäriltä ei saa droppeja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kokeneemmat:
Useimmilla neurotyypillisillä jo 20 mg pitäisi kai vähän pistää jalkaa vipattamaan? Joten diagnoosi ei välttämättä ole väärä vaan annos liian pieni.
Kiitos. Ihan uteliaisuudella kysyn: millaisia annoksia teille on määrätty? Tai mikä teillä on ns. ylläpitoannos? Olen 155 cm/53 kg, jos sillä on merkitystä. Tuo 20 mg on siis ensimmäinen saamani resepti.
Te, joilla Concerta on vaihdettu toiseen lääkkeeseen, mistä syistä lääkettä on vaihdettu, ja mihin se on vaihdettu?
t. 1979
Conxerta 72mg , eikä sekään ihmeitä tee,mutta vaikutusta ei juurikaan itse huomaa, ainoastaan huomaa että ei tarvinnu taistella itsensä kanssa etttä kävi tiskaan yms.
Mutta jos huonosti nukuttu yö,niin sitte ei tuo lääke tee oikeen mitään, ehkä pientä ahdistusta tulee.
Eli kannattaa yrittää saada hyvät unet aina ennen lääkettä. Mutta minulla mirtatsapiini,joka joskus auttaa nukkumiseen,joskus ei (7.5mg) en tiedä onko vaikutusta concertaan,ei pitäis olla ainakaan.
Ja minä voin nukkua tarvitaessa päiväunet tuon lääkkeen oton jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Conxerta 72mg , eikä sekään ihmeitä tee,mutta vaikutusta ei juurikaan itse huomaa, ainoastaan huomaa että ei tarvinnu taistella itsensä kanssa etttä kävi tiskaan yms.
Mutta jos huonosti nukuttu yö,niin sitte ei tuo lääke tee oikeen mitään, ehkä pientä ahdistusta tulee.
Eli kannattaa yrittää saada hyvät unet aina ennen lääkettä. Mutta minulla mirtatsapiini,joka joskus auttaa nukkumiseen,joskus ei (7.5mg) en tiedä onko vaikutusta concertaan,ei pitäis olla ainakaan.
Ja minä voin nukkua tarvitaessa päiväunet tuon lääkkeen oton jälkeenkin.
Täällä myös tuo mirtatsapiini 7.5mg annoksella. Ainakin minulla siihen kehittyy sen verran hätäseen toleranssi että sitä on turha edes yrittää käyttää useammin kuin kerran tai max kaksi viikossa. Muuten toimii kyllä hyvin.
Unettomuuteen olisi ideaalinen ratkaisu jos tuon mirtatsapiinin kylkeen saisi Imovanen (joka sekin toimii vain harvakseltaan käytettynä) joita sitten voisi vuorotella ettei toleranssia ehdi syntyä kumpaankaan mutta en ole viitsinyt kysyä kun taitavat noittenkin kanssa olla nykyään aika tarkkana.
Täällö yksi 26-vuotiaana adhd-diagnoosin saanut, joka käynyt läpi vuosien mittaisen diagnoosisirkuksen aina epävakaasta kaksisuuntaiseen - näitä ei siis minulle koskaan diagnosoitu, mutta kovasti yritettiin ja kaikki tutkimukset, kyselyt ja psykiatrisen sairaanhoitajan käynnit on näihin liittyen vaellettu läpi. Myös yleinen ahdistuneisuushäiriö ja pakko-oireisuus sekä dissosiaatiohäiriö löytyy diagnooseista, joskin adhd-lääkityksen aloittamisen jälkeen ahdistuneisuus on vähentynyt merkittävästi ja pakko-oireisuuskin pysyy paremmin kurissa.
Tällä hetkellä menee medikinet cr 20 mg kahdesti päivässä, mutta en ole varma, onko se minulle paras mahdollinen lääkitys. Oireet ovat helpottaneet monin verroin, voin opiskella ja tehdä töitä. Mutta harrastan aktiivisesti urheilua (6 pv viikossa) ja lääkitys lisää hikoilua merkittävästi, jopa haitaksi asti. Voisikohan jokin muu lääkitys hikoiluttaa vähemmän..? Luulisin, että ei, mutta ajattelin kuitenkin kysyä jos jollakulla on kokemusta vastaavasta.