Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Kokemuksia Elvansesta? Nostettiin viikko sit 20mg->40mg ja ei kyllä kauheasti positiivista sanottavaa ole. Tunteet katosi noston myötä kokonaan, mikään ei kiinnosta ja väsyttää 24/7. Aloitekyky täysin nollassa. Aloittaessa tuntui et 20mg antoi sopivasti virtaa mut nyt ihan toinen ääni kellossa.... Vaihdettiin Concertasta tähän kun conssu aiheutti niin pahoja aggressioita ja ahdistusta.
ei kokemusta elvansesta, mutta concertaa syön 72mg.
MIllä annoksella tuli nuo aggressiot ja ahdistukset ?
Vierailija kirjoitti:
ei kokemusta elvansesta, mutta concertaa syön 72mg.
MIllä annoksella tuli nuo aggressiot ja ahdistukset ?
Ihan jo sillä 18mg alotuksella. Oon tosi herkkä muutenkin kaikille sivuvaikutuksille. Oli ainakin mun kohdalla aivan karsee vaihtoehto.
Ok, en osaa tosiaan elvansesta sanoa yhtään mitään, mutta toivottavasti löytyy sulle se oikea lääke. On nimittäin sen verran suuri hyöty .
Miten muilla concertan käyttäjillä annos ja miten pitkään pysynyt samassa annoksessa sitten ?jostainn lukenut että joillain vaikutus loppunut, tai loppuu liian aikaisin.
Ei tämä depot todellakaan kestä 12h vaikka paketissa niin lukeekin. Mutta se 6-8h riittä minulle minkä tuo toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksia Elvansesta? Nostettiin viikko sit 20mg->40mg ja ei kyllä kauheasti positiivista sanottavaa ole. Tunteet katosi noston myötä kokonaan, mikään ei kiinnosta ja väsyttää 24/7. Aloitekyky täysin nollassa. Aloittaessa tuntui et 20mg antoi sopivasti virtaa mut nyt ihan toinen ääni kellossa.... Vaihdettiin Concertasta tähän kun conssu aiheutti niin pahoja aggressioita ja ahdistusta.
Täällä! Olen syönyt Elvanse Adultia nyt noin vuoden ja pääasiassa pelkkää hyvää sanottavaa lääkkeestä. Ennen lääkityksen aloitusta minulla oli toiminnanohjauksessa todella pahoja ongelmia. Esimerkiksi kodin siistinä pitäminen oli hyvin vaikeaa keskittymiskyvyn puutteen vuoksi. Elvansen ansiosta olen jaksanut nyt raivata kotia järjestykseen, jopa tunteja kerrallaan (tein kesällä suursiivouksen). Jaksan keskittyä harrastuksiini paremmin kuin aikaisemmin. Jaksan seurata ihmisten keskusteluja vaipumatta omiin ajatuksiini, ennen lääkitystä se ei aina onnistunut. Tunnen oloni virkeäksi ja energiseksi suurimman osan päivästä, mitä pidän suorastaan pienenä ihmeenä.
On minulla jotakin kielteistäkin sanottavaa Elvansesta: toisinaan hiki puskee pintaan niin, että vaatteet kastuvat. Sen kuitenkin kestän, vaihdan mieluummin kuivat vaatteet ja jatkan uutta entistä energisempää elämääni kuin otan takaisin kaaottisen entisen elämäni ennen lääkityksen aloittamista.
ADHD-lääkkeen sopiminenkin on kovin yksilöllistä. Minulle ei sopinut Concerta. Vaikka lääke auttoikin oireisiini, sain siitä hikoilun lisäksi niin hirvittävän kutinan raajoihini, että psykiatrini vaihtoi lääkitykseni Elvanseen.
Jos sinulle ei sovi Elvanse, sinun pitää kokeilla jotakin muuta lääkitystä. Jos sinulla on edelleen toimiva potilassuhde lääkkeet määränneeseen psykiatriin, käänny hänen puoleensa tai mene yksityiselle erikoislääkärille.
Lääkkeen vaihtamisesta voi kysyä myös terveyskeskuksessa, jos hoitosuhteesi eikoissairaanhoitoyksikköön on jo loppunut. Terveyskeskuksessa osataan neuvoa sinua enemmän.
Ville Jokinen Vantaa Terveystalo on ok.
Otatteko lääkkeen jokapäivä? jos ei,niin mitä välipäivinä saa aikaan sitten
Jos on toimeentulotuen maksusitoumus lääkkeisiin, koskeeko se myös aikuisen adhd-lääkitystä?
Vai onko jotain rajoituksia taikka pitää olla lisäselvityksiä?
Minulla on ADD enkä pärjää elämässä. Olen kuulemma älykäs ja ymmärrän paljon hvyiä juttuja. Kun se tulee oppimiseen niin en muista mistään mitään enkä opi. Alisuoriudun ihan täysin.
Voxra sai aivan ylikierroksille, samoin Concerta. Nyt syön Escitalopramia, on ollut niin paljon pahaa mieltä ja stressiä. Escitalopram auttaa nukkuu paremmin ja suojaa aivoja uudelta burnoutilta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ADD enkä pärjää elämässä. Olen kuulemma älykäs ja ymmärrän paljon hvyiä juttuja. Kun se tulee oppimiseen niin en muista mistään mitään enkä opi. Alisuoriudun ihan täysin.
Voxra sai aivan ylikierroksille, samoin Concerta. Nyt syön Escitalopramia, on ollut niin paljon pahaa mieltä ja stressiä. Escitalopram auttaa nukkuu paremmin ja suojaa aivoja uudelta burnoutilta.
Oletko kokeillut tai saanut muita hoitoja? nepsy-valmennusta tms? terapia?
Oon miettinyt välillä, onkohan itselläkin ADHD.
Lapsena olin aina hyvä koulussa, mutta tein myös paljon töitä asian eteen. Nuorena valmistuin AMK:sta ja pääsin työelämään, sellaiseen mihin toivoinkin. Sain lapsia ja nyt nuorin on jo 6 vuotias. Tuntuu, että pääni sisällä on jatkuva kaaos. Koen olevani stressaantunut. En saa mitään aikaan. Puhun paljon, mutta en kohta enää muista mitä edes sanoin. Olo on ylivirittynyt koko ajan ja vaikea keskittyä mihinkään. Sisaruksellani on todettu ADHD. Voinko todellakin näin aikuisena huomata, että hei, minullakin on? Vai onko äitiys ja stressi sekottanut oman pakkani pääni sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt välillä, onkohan itselläkin ADHD.
Lapsena olin aina hyvä koulussa, mutta tein myös paljon töitä asian eteen. Nuorena valmistuin AMK:sta ja pääsin työelämään, sellaiseen mihin toivoinkin. Sain lapsia ja nyt nuorin on jo 6 vuotias. Tuntuu, että pääni sisällä on jatkuva kaaos. Koen olevani stressaantunut. En saa mitään aikaan. Puhun paljon, mutta en kohta enää muista mitä edes sanoin. Olo on ylivirittynyt koko ajan ja vaikea keskittyä mihinkään. Sisaruksellani on todettu ADHD. Voinko todellakin näin aikuisena huomata, että hei, minullakin on? Vai onko äitiys ja stressi sekottanut oman pakkani pääni sisällä?
Ahdistuksessa on samankaltaisia oireita, adhdeessa ne olleet aina.
Toki voit tehdä netin pikku testejä jotka vähän antaa suuntaa, tai sitten soitat suoraan TK:hon , mutta mieti ihan koko elämä läpi sen mitä muistat, että mitkä olleet haastavia juttuja.
Nostaako teillä Concerta verenpainetta? Itse sain juuri diagnoosin ja lääkettä ollaan aloittamassa. Verenpaine siellä ylärajoilla. Jännittää miten käy lääkkeen kanssa.
Minulla concerta nosti verenpainetta n 5 pykälää, samoin pulssia, mutta minulla aika alhaiset paineet aina.
Mutta syke nousee korkeammalle paljon nopeammin kun olen ottanut concertaa ja jos tekee jotain fyysistä juttua,esim juoksee portaat ylös kotiin (6krs). Mutta samoin se myös laskee sitte äkkiä .
Itsellä on todettu adhd noin 30-vuotiaana, ja otan lääkkeen vain jos mun pitää ehdottomasti saada jotain aikaan mikä ei yhtään kiinnosta. Lääke auttaa keskittymään ja pysymään aiheessa jotta saan homman keskittymisen harhautumatta valmiiksi.
Yleensä pärjään suurin piirtein kuukauden aina ilman ennenkuin pyykkivuoret ja muutenkin siivoamisen kynnys nousee mahdottoman suuruiseksi taakaksi, lääke auttaa siihen.
Arkikäyttöön mulla on kotona liitutaulu, mihin kirjoitan muistutuksia asioista mitkä pitää tehdä, muuten homma hajoaa täysin käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on todettu adhd noin 30-vuotiaana, ja otan lääkkeen vain jos mun pitää ehdottomasti saada jotain aikaan mikä ei yhtään kiinnosta. Lääke auttaa keskittymään ja pysymään aiheessa jotta saan homman keskittymisen harhautumatta valmiiksi.
Yleensä pärjään suurin piirtein kuukauden aina ilman ennenkuin pyykkivuoret ja muutenkin siivoamisen kynnys nousee mahdottoman suuruiseksi taakaksi, lääke auttaa siihen.
Arkikäyttöön mulla on kotona liitutaulu, mihin kirjoitan muistutuksia asioista mitkä pitää tehdä, muuten homma hajoaa täysin käsiin.
Joskus hyvät uudet toimintatavat riittää,jos jaksaa opetella. (nepsy-valmenus yms)
Ja toisella menee lääke jokapäivä että saa tehtyä mitä pitää.
On tuo perus concertta , se ihanok . Vaan unta en saa paranemaan millään, on tuolla mirtatsapiineja,vaan nekään ei auta.
Onko kellään tietoa mikä sitten ois seuraava vaihtoehto että joskus sais kunnon unet, eikä tuota heräilyä ja sitte menee aina se tunti että uudelleen nukahtaa.
Mun pitää ottaa lääke ihan viimeistään aamukymmeneltä, muuten menee yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitää ottaa lääke ihan viimeistään aamukymmeneltä, muuten menee yöunet.
Mikä lääke sulla ja otatko sen jokapäivä ?
Minulla yöuniin ei vaikuta , ennemminkin päinvastoin, jos en ole ottanut lääkettä päivällä, yöllä en sitten saa unta niin hyvin kun ajatus edelleen juoksee liikaa. Minulla tuo concerta ,kuten monilla muillakin 36mg riittää.
Joka viikko tulee Tk:hon soittoja tästä asiasta, ei ole mitään ihmeellistä ja ne pyritään laittaan aina suoraan lääkärin juttusille ekaksi. Ja nykyään kyllä otetaan vakavasti asia, ja perusteet osataan kysellä .
t.hoitsu vastassa.