Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
1805, varmaan terveyskeskuksen tai oppilaitoksen lääkärin kautta pääsee selvityksessä alkuun.
Ensin soitto Tk:hon,siitä se lähtee.
Jos töissä,niin työterveys, tai opisk,opisk terv.
Mutta siinä voi mennä kauan,ja meneekin.
Tätä ketjua lukiessa tuli vahvasti sellainen olo että moni ADHD-henkilö on Suomessa edelleen alilääkitty tai jopa ilman mitään lääkitystä. Luulen että moni päätyy siksi pärjäämään elämässä huonommin kuin olisi rahkeita.
Minulla on ADHD ja siskolla myös. Opiskellaan vaativia aloja yliopistossa ja ollaan menestyneitä opinnoissa. Joka päivä syödään 54mg concertaa. Ei sivuvaikutuksia, ja elämä on kaikin puolin hyvin hanskassa.
Lapsiperheessä voi varmasti syntyä isoja ongelmia, jos toisella on kyseinen sairaus. Jos toinen aikuinen on hyvin järjestelmällinen ja järkevä sekä toimelias, niin silloin pahimmat ongelmat voidaan välttää. Perheessä on silloin terve henkilö, joka pystyy pahimmat tulipalot sammuttamaan tai ehkäisemään ne kokonaan, mutta pitemmän päälle saattaa olla raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa tuli vahvasti sellainen olo että moni ADHD-henkilö on Suomessa edelleen alilääkitty tai jopa ilman mitään lääkitystä. Luulen että moni päätyy siksi pärjäämään elämässä huonommin kuin olisi rahkeita.
Minulla on ADHD ja siskolla myös. Opiskellaan vaativia aloja yliopistossa ja ollaan menestyneitä opinnoissa. Joka päivä syödään 54mg concertaa. Ei sivuvaikutuksia, ja elämä on kaikin puolin hyvin hanskassa.
siis 7 kertaa viikossa concerta, vai onko joskus välipäiviä? jos on,niin miltä ne tuntuu sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis 7 kertaa viikossa concerta, vai onko joskus välipäiviä? jos on,niin miltä ne tuntuu sitten?
7 päivää viikossa yleensä, meille on neurologi ohjeistanut että ei ole pakko pitää taukoa.
Välipäiviä kuitenkin tulee silloin tällöin, jos vaikka unohtaa aamulla ottaa ja lähtee yliopistolle. Etäopiskelujen aikana tätä ongelmaa ei tietenkään ole.
Välipäivinä ruoka maistuu erityisen hyvin ja ne oireet mitä minun ADHD:seen liittyy, ovat läsnä. Toiminnanohjauksen ongelmat, lyhyen aikavälin muisti on huono, yms. Näinä päivinä ei tule soitettua pankkiin vaikka pitäisi, mutta seuraavana päivänä sitten concertan voimalla onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 päivää viikossa yleensä, meille on neurologi ohjeistanut että ei ole pakko pitää taukoa.
Välipäiviä kuitenkin tulee silloin tällöin, jos vaikka unohtaa aamulla ottaa ja lähtee yliopistolle. Etäopiskelujen aikana tätä ongelmaa ei tietenkään ole.
Välipäivinä ruoka maistuu erityisen hyvin ja ne oireet mitä minun ADHD:seen liittyy, ovat läsnä. Toiminnanohjauksen ongelmat, lyhyen aikavälin muisti on huono, yms. Näinä päivinä ei tule soitettua pankkiin vaikka pitäisi, mutta seuraavana päivänä sitten concertan voimalla onnistuu.
Ja täsmennän vielä ettei olisi mitään mahdollisuuksia opiskella tätä alaa ilman toimivaa lääkitystä, en olisi varmaan edes saanut haettua koska kaikki laput olivat aina hukassa ja haut myöhässä. Ja joka päivä ahdisti kaikki tekemättömät asiat.
Liittyykö päivittäiseen ja pitkäaikaiseen concertan käyttöön jotain riskejä tms ? aikuisilla siis.
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö päivittäiseen ja pitkäaikaiseen concertan käyttöön jotain riskejä tms ? aikuisilla siis.
Olen tästä neurologiltani kysynyt ja hänen mukaansa ei liity, päinvastoin ADHD ihmisellä toimiva lääkitys vähentää esim. tapaturmaisen kuoleman riskiä. Se ei ole minusta kovin yllättävää.
Auttaako tuo concerta ahdistukseen myös ,tuntuu monella olevan tuotakin. Vai siihen oma pilleri, ja nukkumiseen ?
Vierailija kirjoitti:
Auttaako tuo concerta ahdistukseen myös ,tuntuu monella olevan tuotakin. Vai siihen oma pilleri, ja nukkumiseen ?
Siihen ahdistukseen joka johtui siitä että kaikki asiat olivat tekemättä ja pyörivät päässä, concerta auttoi minulla. Pystyn luottamaan että saan hommat hoidettua.
Olen myös kuullut että voi vähentää sosiaaliseen ahdistukseen tai sellaiseen vähän ocd-henkiseen ahdistukseen liittyvää ahdistusta.
Minusta concerta myös parantaa unta, kunhan ei ota liian myöhään, vahvemman napin vaikutus on minulla se ~12h.
Itse syön magnesiumia ja joskus melatoniinia illalla, nukahdan yleensä 10 minuutissa ja joskus on muutamien viikkojen unettomuus-jaksoja.
Huomaan että nukahtaa paremmin jos päivä on ollut väsyttävä, jos jumittaa sohvalla koko päivän niin sitten ei niin nukuta.
Jos on vakavia ongelmia nukkumisen kanssa niin varmasti sitten tarvitsee muutakin apua kuin nämä mun ”vinkit”.
Mistä tiesit että se concerta 54mg on juuri sopiva,ei liikaa,ei liian vähän?
Monilla tuntuu olevan hankaluuksia löytää se oikea.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiesit että se concerta 54mg on juuri sopiva,ei liikaa,ei liian vähän?
Monilla tuntuu olevan hankaluuksia löytää se oikea.
Aloitettiin matalammalla, 18+18mg, se paransi jo asioita mutta oli vähän liian kevyt. Ihan aluksi oli enemmän sivuoireita, mutta ne lievenivät muutamassa viikossa.
Nostettiin 18+27mg jolla mentiin n. vuosi, se oli ok mutta tuntui että teho iltaa kohti vähän loppuu ja usein olisi tarve esim. opiskella illallakin. Tässä kohtaa sivuoireet oli jo jääneet pois lähes kokonaan.
Siksi nostettiin tähän 18+36mg malliin joka toimii hyvin, en koe tarvetta siihen että olisi enemmän. Otan aamulla aikaisin 36mg ja lounasaikaan 18mg lisää, niin saan koko päivän kestävän hyvän vaikutuksen joka illalla hiipuu loivasti pois.
Ei ole kokeiltu tämän isompaa annosta, don’t fix it if it ain’t broken ;)
Miten muilla concertan käyttäjillä annokset? minulla 36mg depot mutta nyt vasta katellaan asiaa, ehkä nostetaan kuun lopussa. Ei tämä ihmeitä tee,mutta auttaa vähän.
Lääkeselostuksen mukaan concerta depot vaikuttais 12h , mutta minä väitän että se on minulla noin 8h , mutta se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä aloja opiskelette?
Mietin vain että onko jotkut alat jotenkin tyypillisempiä adhd-ihmisille?
Sain työterveydessä lähetteen psykiatrille adhd-epäilyn takia. Tulin ulos ocd-diagnoosin kanssa. Täyttelin lomakkeita, käynti kesti 20 min. Toivottavasti julkisella puolella ei heitellä diagnooseja hatusta.
Ei ole mitään ADD:ta. Se on keksitty, jotta hyvien perheiden yliopisto-opiskelijatytöt saisivat helpommin lääkkeitä. ADHD:ssa on aina myös sisäinen rauhattomuus. Se on se "H" niillä jotka eivät esim häiriköi.
Suomi on varmaan ainoa maa jossa molemmat sukupuolet saavat suunnilleen yhtä paljon AD(H)D diagnooseja. Miehet ovat luonnostaan impulsiivisempia, sillä luolamiesaikoina toimivan metsästysryhmän tms. kokoaminen vaati sen että jäsenten roolit eriytyvät. Impulsiivisuusaste oli yksi tärkeimmistä moottoreista tuossa ryhmäroolin jakamisessa.
Nykymaailmaan voimakas impulsiivisuus, äkkipikaisuus ja keskittymisen rajautuminen eivät sovi. Siksi näitä tulisi mahdollisuuksien mukaan ja täsmäiskuina lääkitä. Kertoo vähän Suomen opetusjärjestelmästä jos jotain laiskaa joudutaan lääkitsemään sen takia että hän ei ole löytänyt sellaista alaa, joka oikeasti kiinnostaisi. "Omaa alaa" ei kaikille edes ole. Nyt kiltit työt vievät opiskelupaikat oikeilta ADHD -pojilta, joiden aivot kehittyvät jo normaaleinakin pari vuotta hitaammin, mutta ADDU iskettynä vielä sen päälle esim 6 vuotta hitaammin.
Toimiiko mielenterveystoimistot ihan normaalisti nyt ? Mietin että alkaisko edes yrittään hakeen selvyyttä että onko adhd vai mikä päässä vialla .