Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti monella aikuisella ei ole mahdollisuutta kysyä vanhemmilta mitään kertomuksia, niin miten sitten käy?
En tiedä. Minunkin äitini on lähes 80-vuotias, ja minä yli 40-v.
En osaa sanoa millä keinoilla neuropsykologi sulkee pois traumataustan tai masennuksen tai ahdistushäiriön tai persoonallisuushäiriön, tai mihin ikinä adhd:n oireet voisivat adhd:n sijasta viitata. Heillä lienee keinonsa. Jossain tapauksessa varmaan lääkekokeilu paljastaa paljon. En tunne asiaa tarkemmin, vain omat kokemukseni.
En tiiä ymmärsinkö oikein vai väärin, mutta saitko siis sinä diagnoosin ilman muiden kertomuksia,jos niin miten ?
minua kiinnosta amiten ne todentaa pelkästään potilaan kertomuksista sitten että oireen on alkaneet lapsuudessa, vai onko luottamus yksinkertaisesti riittävä.
Itse sain diagnoosin ilman mitään vanhempien lausuntoja. Kerroin miten koulut ja työelämä on sujunut ja muistelin mitä lapsuudessa oli koulusta tullut tietoa kotiin että en esim keskity yms. Ne testit on aika kattavat ja myös mahdollinen lääkekokeilu kertoo paljon. Lääkäri arvioi tilannetta jo vastaanotolla esim miten istut tuolilla ;)
Mä mietin pitkään että onko mulla nyt ihan aikuisten oikeasti ADHD, mutta lääkekokeilu sai mut uskomaan lopulta että on. Muutama konkreettinen asia on tullut vastaan lääkettä käyttäessä. Esim. opintoihin on pystynyt keskittymään ilman että jokainen rasahdus ja kolahdus on saanut ajatuksen katkeamaan. Olen jopa pystynyt keskustelemaan puolisoni kanssa kesken opiskelutuokion niin, että ajatus jatkui siitä mihin se jäi kun keskustelu alkoi. Aiemmin olen joutunut aloittamaan alusta, kun keskeytys on saanut kaiken päässä olleen haihtumaan taivaan tuuliin. Lisäksi ADHD-lääke on saanut verenpaineeni laskemaan, ja muutenkin rauhoittanut autonomisen hermostoni toimintaa. Psykiatrin mukaan nämä ja muut vastaavat vaikutukset antavat vahvan indikaation siitä, että oireiluni todella johtuu ADHD:sta.
Kuinka paljon oli tutkimuksia ennen lääkekokeilua ?
Aika vähän. Työterveyspsykologi täytti jonkin alustavan kaavakkeen, ja lähetti työterveyspsykiatrille. Psykiatrin kanssa keskusteltiin, ja hän antoi hirveän nivaskan paperia vanhempien kanssa täytettäväksi. Äidin kanssa kävin kysymykset läpi ja vastailin niihin sen mukaan, mitä äiti muisteli lapsuudestani. Psykiatrin mukaan 100% varmuutta tuo nivaska ei anna lapsuuden oireilusta, mutta sanoi että lääkekokeilu joko kumoaa tai vahvistaa. Sain pienen määrän lääkettä (Medikinet), annostusta lisättiin hiljalleen, samalla seuraten verenpainetta ja raportoiden joka päivä mittaustulokset psykiatrille. Lääkkeellä oli minuun hyvin tyypillinen vaikutus jos kärsii ADHD:sta, ja se niistä tutkimuksista. Nykyään käyn psykiatrilla jos/kun tarvitsen reseptin uusimista. Syön lääkkeitä nyt harvoin, kun opiskeluni päättyivät. Lisäksi lääke ahdistaa jonkin verran pidemmässä käytössä, en koe olevani ihan oma itseni, kun aivoissa ei enää soi 10 radiokanavaa yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on luonne-eroja. ADHD on lääkeyhtiön keksimä diagnoosi. Suurin osa lääkkeistä ei tee muuta kuin hajottaa aivokemioiden balanssin.
Tietyllä tapaa olen samaa mieltä, mutta en ihan kuitenkaan. En itse koe ADHD:ta ns. sairautena, vaan ominaisuutena. Tämä ominaisuus oli ikävä kyllä hallitsematon, ja todella pahasti tielle tuleva, kun en pystynyt opiskelemaan vaikka älyä oli ihan riittävästi. Siksi olen erittäin onnellinen siitä, että saan tarvittaessa apua hillitäkseni tätä ajoittain hankalaa ominaisuutta. Toisaalta ADHD:n takia ajatuksenjuoksuni on vilkasta ja lääkkeiden kanssa tunnen itseni omituisen hitaaksi, kun en pystykään ajattelemaan (ja unohtamaan) seitsemää asiaa yhtäaikaa.
eli adhd on normaali mutta yhteiskunta ei .Kai sen voi nuinkin ajatella,mutta pilleri halvempi kuin yhteiskunnan muuttaminen
Onko kukaan yrittänyt päästä neuropsykiatriseen valmennukseen? Laakson klinikalle?
Kuinka äkkiä ootte päässee psykiatrin puheille ? ja mitä kyselyitä sitä ennen oli ?
Eli mitä siis diagnoosi vaatii=
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on luonne-eroja. ADHD on lääkeyhtiön keksimä diagnoosi. Suurin osa lääkkeistä ei tee muuta kuin hajottaa aivokemioiden balanssin.
Tietyllä tapaa olen samaa mieltä, mutta en ihan kuitenkaan. En itse koe ADHD:ta ns. sairautena, vaan ominaisuutena. Tämä ominaisuus oli ikävä kyllä hallitsematon, ja todella pahasti tielle tuleva, kun en pystynyt opiskelemaan vaikka älyä oli ihan riittävästi. Siksi olen erittäin onnellinen siitä, että saan tarvittaessa apua hillitäkseni tätä ajoittain hankalaa ominaisuutta. Toisaalta ADHD:n takia ajatuksenjuoksuni on vilkasta ja lääkkeiden kanssa tunnen itseni omituisen hitaaksi, kun en pystykään ajattelemaan (ja unohtamaan) seitsemää asiaa yhtäaikaa.
Totta tuo, että adhd on enemmänkin ominaisuus. Sellainen, joka ei oikein istu yhteen nykyelämän kanssa. Itse huomaan esimerkiksi keskittymiskyvyttömyyttä tylsistyneenä. Mutta jos töissä on kiire tehdä sata asiaa kerralla ja muistaa sitä tätä ja tuota, se luonnistuu selkeästi ns.taviksia paremmin. Paineen alla olen ikään kuin elossa ja projektityössä. Sitten jos palataan monotoniseen perusduuniin, tylsistyn ja teen sataa muuta asiaa sen varsinaisen sijaan, epäolennaisia tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuo, että adhd on enemmänkin ominaisuus. Sellainen, joka ei oikein istu yhteen nykyelämän kanssa. Itse huomaan esimerkiksi keskittymiskyvyttömyyttä tylsistyneenä. Mutta jos töissä on kiire tehdä sata asiaa kerralla ja muistaa sitä tätä ja tuota, se luonnistuu selkeästi ns.taviksia paremmin. Paineen alla olen ikään kuin elossa ja projektityössä. Sitten jos palataan monotoniseen perusduuniin, tylsistyn ja teen sataa muuta asiaa sen varsinaisen sijaan, epäolennaisia tietenkin.
Mulla on sama homma. Tuntuu, että kiireessä ja paineessa ajatukset jotenkin järjestyvät, mutta sitten kun on tylsää niin pomppii kuin vieterijänis, enkä todella saa huomiota ohjattua niihin "olennaisiin" juttuihin.
Parastahan ois kun joku keksi adhdeelle sopivan koulutusmuodon ja työn, mutta nyt joutuu lääkkeillä tasaaamaan että pystyy oleen muiden mukana.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3628715/seurustelu-aspergerin-kanssa-mi…
Nyt bongasin tän keskustelun, löytyisikö täältä apuja myös tuohon keskusteluun? Mies aloitti Concertan ja käytös muuttunut negatiiviseen suuntaan, pohdin vaan onko tästä enää suunta kuin alaspäin. On syönyt jo kuukausia, joten en tiedä olisiko vaikutuksen pitänyt tasaantua...
moyo kirjoitti:
Nyt bongasin tän keskustelun, löytyisikö täältä apuja myös tuohon keskusteluun? Mies aloitti Concertan ja käytös muuttunut negatiiviseen suuntaan, pohdin vaan onko tästä enää suunta kuin alaspäin. On syönyt jo kuukausia, joten en tiedä olisiko vaikutuksen pitänyt tasaantua...
Millä tavalla käytös muuttunut huonompaan? vai oisko väärä lääke=
Vierailija kirjoitti:
moyo kirjoitti:
Millä tavalla käytös muuttunut huonompaan? vai oisko väärä lääke=
On töykeä, itsekäs, jumittuu asioihin eikä siedä että tietyistä kaavoista poiketaan jne. Esim. joudun siirtämään jotain hänen tavaraansa siivouksen ajaksi, niin häneltä menee pasmat aivan sekaisin koska tavaran täytyy olla juuri niin kuin hän on sen tarkkaan asettanut. Kyseessä on joku aivan tavallinen asia jonka asennolla ei pitäisi muuten olla väliä (ei ole sellainen joka menee rikki jos kääntää väärin tms). Tällaista ei ole ennen ollut, joten olen tosi ihmeissäni.
No onko dg oikea,tai lääke, tai tarttee jotain muuta,esim nepsy terapiaa ?
nuo vain minun arvailuja,en ole ammattilainen.
MItä nämä nepsy-valmentamiset oikene on siis ihan käytönnössä?
MItä lääkitys siis tekee , huomaako muut eroa mitenkään?(hyvää tai huonoa eroa)
Tai miltä se tuntuu aivoissa,tekemisissä..
En muuta snao kuin että ottakaa yhteyttä terveyskeskukseen jos asia vähäänkään mietityttää, kyllä ne äkkiä torppaa ajatukset jos ei ole perusteita,siihen ei mene kauaa.
Mutta jos perusteita on,sitte onkin pitkä tie, mutta kannattaa mennä läpi.
MIlllasta tutkimusta tarjolla oulussa yksityisellä puolen ? ja missä
Onko kellään minkälaisia kokemuksia Laakson psyk.polin psykologista nimeltä Pyry?
Olin viimeks 5v sitten selvittelemässä näitä asioita ja tämä kyseinen herra oli kylmä, ei sanonut sanaakaan, sain torkeän huono palvelua.
Ei ole kokemusta,minä vaan ootteöen että pääsis tk:hon alotteleen selvittelyt joskus . kuukaus pitää oottaa.
NO kokeile,voihan sen lopettaa sitte. kysy lekurilta joku millä rauhottaa tilanne jos liikaa tulee kierroksia