Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti monella aikuisella ei ole mahdollisuutta kysyä vanhemmilta mitään kertomuksia, niin miten sitten käy?
En tiedä. Minunkin äitini on lähes 80-vuotias, ja minä yli 40-v.
En osaa sanoa millä keinoilla neuropsykologi sulkee pois traumataustan tai masennuksen tai ahdistushäiriön tai persoonallisuushäiriön, tai mihin ikinä adhd:n oireet voisivat adhd:n sijasta viitata. Heillä lienee keinonsa. Jossain tapauksessa varmaan lääkekokeilu paljastaa paljon. En tunne asiaa tarkemmin, vain omat kokemukseni.
En tiiä ymmärsinkö oikein vai väärin, mutta saitko siis sinä diagnoosin ilman muiden kertomuksia,jos niin miten ?
minua kiinnosta amiten ne todentaa pelkästään potilaan kertomuksista sitten että oireen on alkaneet lapsuudessa, vai onko luottamus yksinkertaisesti riittävä.
Itse sain diagnoosin ilman mitään vanhempien lausuntoja. Kerroin miten koulut ja työelämä on sujunut ja muistelin mitä lapsuudessa oli koulusta tullut tietoa kotiin että en esim keskity yms. Ne testit on aika kattavat ja myös mahdollinen lääkekokeilu kertoo paljon. Lääkäri arvioi tilannetta jo vastaanotolla esim miten istut tuolilla ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tarkennan edellistä että ongelmia oli siis jo lapsena, koulumenestyksessä nämä näkyi vasta haastavampien opintojen kohdalla.
Miten sait itselle diagnoosin sitten ja avun ?
Tuntuu ettö ne add-tyypit ei saa oikeen mitään,tai oteta edes vakavasti jos haluaa tutkimuksia.
Itse olen add ja varmasti terkkarin kautta olisi ollut vaikeata saada lähetettä mutta menin yksityiselle tutulle psykiatrille joka kahden käynnin jälkeen kirjoitti lähetteen julkiselle. Käytin siis perinteistä ohituskaistaa :)
Vierailija kirjoitti:
Varmasti monella aikuisella ei ole mahdollisuutta kysyä vanhemmilta mitään kertomuksia, niin miten sitten käy?
No sitten tutkitaan ja hutkitaan kaikenlaisilla testeillä ja tehdään päätöksiä tulosten mukaan.
scid,diva, + joku ja joku toinenkin tehtynä ehkä kolmaskin nyt odottelen psykiatrin tapaamista, sitäki saa ootella yli kuukauden.
Ja ekan soiton tein aika tasan vuosi sitten Tk:hon.
Käyntejä aika monta TKssa ja psyk polilla hoitsun tykönä
MInä sain odottaa ensimmäistä hoitajan tapaamista melkein 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tarkennan edellistä että ongelmia oli siis jo lapsena, koulumenestyksessä nämä näkyi vasta haastavampien opintojen kohdalla.
Tuntuu ettö ne add-tyypit ei saa oikeen mitään,tai oteta edes vakavasti jos haluaa tutkimuksia.
Diagnoosiprosessi on kesken vielä, mutta pitkällä jo. Oireiden kirjohan on kovin laaja ja koulumenestys on vain yksi asia monista kymmenistä tai sadoista haasteista mitä ADHD-ihmiset voivat kohdata elämässään. Hyvä koulumenestys ei ole este diagnoosille eikä huono koulumenestys tarkoita että olisi ADHD (ilman muuta oireilua). Olen saanut yliopistostakin paperit ulos (tosin haasteita oli jo hirveästi), eikä tämäkään ole ole ollut este sille etteikö diagnoosia voisi saada. Lähetteen sain yksityiseltä puolelta, en tiedä miten tavan terveyskeskuslääkärit suhtautuvat.
Olen puhunut lääkäreille ja sairaanhoitajille elämän haasteista, ja sillä tämä prosessi on mennyt mielestäni helpohkosti eteenpäin. Testit ja lomakkeet on myös tukeneet sitä että olisi ADHD. Nyt siis käyntejä ADHD erikoistuneen lääkärin ja psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa.
En takertuisi tuohon koulumenestykseen, koulumenestys on asia missä keskittymiseen liittyviä ongelmia on helppo kompensoida älyllä. Peruskoulu on suunniteltu keskitason ihmisille ja jos on keskimääräistä älykkäämpi, niin matemaatiikan perusteet ja uudet kielet oppii kyllä keskittymishäiriöidenkin kanssa siinä tahdissa mitä koulussa mennään. Ei ole mitenkään harvinaista että isompia ongelmia tulee vasta jatko-opinnoissa.
MItä muuten Diva-kyselyn jälkeen tapahtuu yleensä? mikä testi sitten vai tekeekö lekuri diagnoosin tms?
Divan jälkeen psyk. tai neuropsykologin testit.
Millaisia pisteitä olette saaneet divasta? Onko tulos ollut selvä kuin pläkki vai siinä rajalla? Mietin kuinka helposti "normaalilla" henkilöllä täyttyisi osa kriteereistä vai onko useampi (dg-kriteerit täyttävä) oire selvä indikaattori?
eikai se diva testi pelkästään kerro onko adhd vai ei ?
Lapselle tehty diva-testi. On adhd-piirteinen, alle kouluikäinen. Käsittääkseni yksittäiset seikat eivät sellaisenaan kerro vielä mitään vaan tulos on useamman asian summa. Ns. normaalillakin voi olla ”oireita” vaikka ei täytä diagnoosikriteereitä.
Itselläni on samat oireet kuin lapsella, tosin tunnistan itsessäni add:n. Olen ikäluokkaa, jota ei ole erityisemmin diagnosoitu. Olen pärjännyt koulussa hyvin ja opiskellut tutkinnon, vaikka isoja haasteita on toiminnanohjauksessa ollut aina. Älyllä tai hyvällä muistilla olen kompensoinut keskittymiskyvyttömyyttäni. Töissäkin pärjään. Isoimmat ongelmat on vanhemmuudessa, koska en JAKSA. Väsyn lasten levottomuuteen, äänekkyyteen ja 24/7 vaativuuteen kaikkine adhd-oireiluineen. Väsymys on henkistä, mutta myös fyysistä.
Osaako joku diagnoosin saanut kertoa että mikä oli se viimeinen niitti tai testi minkä jälkeen lekuri antoi diagnoosin ?
monen monta testiä psykologilla minulla divan jälkeen,sitte tuli dg, enmuista sen tarkemmin.
maksaako kela mitään terapiaa adhd-ihmisille? vai onko lääkitys ainoa hoito ?
Suosittelen katsomaan esim. YouTubesta aiheeseen liittyviä videoita, näissä on ihan käytännön keinoja ja vinkkejä suhteellisen tiiviissä paketissa. Olen tykännyt "how to adhd"-kanavasta nyt kun olen itse alkanut asiaan perehtyä. Jo ihan havainto "ok, tuttua" on helpottanut. Vielä parempi jos jollain on kokemus ja vinkkejä näiden pulmien selättämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään harvinaista että isompia ongelmia tulee vasta jatko-opinnoissa.
Itelle humanistisen alan perusopinnoissa 3 opuksen kirjatentti oli GAME OVER. Vaihdoin sitten lukeen kemiaa ja valmistuin DI:ksi, mutta en lopulta työllistyny selluteollisuuteen. Nyt olen lähihoitsu :)
Olisiko kellään vinkkiä, miten suhtautua, kun epäilee puolisollaan adhd:tä. Hän ei itse tiedosta, että käytöksessään on piirteitä, jotka siihen saattaisivat viitata. Piirteitä on monia, mutta selkein on keskittymisen vaikeudet. Hän ei esim. pysty keskittymään hetkeäkään käyttöohjeisen lukemiseen, kuva-arvoituksiin tai sanaristikoihin. Hänellä on todella paljon sanoja, joiden merkitystä hän ei tiedä, siis hyvinkin tavallisia. Hän ei esim "ollut koskaan kuullutkaan" sanaa "kaima". Hän ei myöskään tiedä kotikaupunkinsa kuuluisimpia paikkoja, tyyliin kuopiolainen ei tietäisi Puijon tornia tms. Hänen mieleensä eivät siis tartu mitkään asiat, jotka häntä eivät kiinnosta. Hän on kuitenkin kovin älykäs ja lahjakas mm. matemaattisesti.
Lapsena hänelle on diagnosoitu vain lukihäiriö. Hän on kovin levoton, ei esim viihdy kotona ollenkaan vaan koko ajan pitäisi tapahtua jotakin. Hän on pääasiassa todella iloinen ja hyväntuulinen, mutta yhtäkkiä saattaa muuttua aivan toiseen äärilaitaan, suorastaan pelottavaksi. Saan kuulla riidoissa ihan hirveitä asioita, joita jälkikäteen ei kuulemma tarkoittanut.
Kuulostaako kellekään siltä että kyse voisi olla adhd:stä? Voisikohan meille olla tutkimuksista hyötyä? Olen kovin väsynyt tilanteeseen mutta haluaisin auttaa miestäni. En tiedä uskallanko puhua epäilyistäni hänelle.
En tiedä mutta toki voit yrittää että menis käymään TK:ssa, mutta aika nihkeesti ne antaa aikoja nyt.
Kyllä ne sieltä sitten pistää eteenpäin jos tarvis. Mutta jonotustilanne on mitä on.
Nepsy-juttuja on niin monenlaisia , että voi olla tai sitten on jotain muuta.