Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaavaisuushäiriö löytyi adhd-tasoisena, mutta ei ole alkanut lapsuudessa. Onko muilla tällaista, ettei tiedetä mikä aiheuttanut aikuisiällä?
Harvoin nykylääketieteellä syitä löydetään. Ellei sitten sinulla selviä esim uniapnea tai kilpirauhasen ongelmat.
Syitä voi olla niin monia ettei resurssit riitä kaikkien tutkimiseen. Moni vitamiinipuutos voi esim. aiheuttaa vakavia kognitiivisen toiminnan häiriöitä. Se että sä syöt 2 päivää d-vitamiinia magnesiumia ei vielä korjaa ongelmia. Syö 2kk ni sit alat näkee oletko kärsinyt puutoksesta. Mut edes näitä varsin yleisiä puutoksia ei usein kunnolla huomioida.Näinhän se on, mun indikaatiot on sellaisia, että on vaikea osoittaa syy-seuraussuhdetta. Onneksi on tosi laajasti tutkittu.
Kuitenkin tutkivat ja tutkivat lisää. Oletko saanut mitään apua elämään silti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaavaisuushäiriö löytyi adhd-tasoisena, mutta ei ole alkanut lapsuudessa. Onko muilla tällaista, ettei tiedetä mikä aiheuttanut aikuisiällä?
Harvoin nykylääketieteellä syitä löydetään. Ellei sitten sinulla selviä esim uniapnea tai kilpirauhasen ongelmat.
Syitä voi olla niin monia ettei resurssit riitä kaikkien tutkimiseen. Moni vitamiinipuutos voi esim. aiheuttaa vakavia kognitiivisen toiminnan häiriöitä. Se että sä syöt 2 päivää d-vitamiinia magnesiumia ei vielä korjaa ongelmia. Syö 2kk ni sit alat näkee oletko kärsinyt puutoksesta. Mut edes näitä varsin yleisiä puutoksia ei usein kunnolla huomioida.Näinhän se on, mun indikaatiot on sellaisia, että on vaikea osoittaa syy-seuraussuhdetta. Onneksi on tosi laajasti tutkittu.
Kuitenkin tutkivat ja tutkivat lisää. Oletko saanut mitään apua elämään silti?
Apujen suhteen on hyvä tilanne. Se jurppii, että tämä neupsy-oirekuva ei selviä ja vaikuttaa tulevaisuuden suunnitelmiin.
siis mitä kaikkea pitää olla tehtynä ennenkuin lekuri voi sanoa diagnoosin?
diva?scid? entä muuta
Paljonko ihminen joutuu taistella jotta saa hoitoa? Minulle syksyllä luvattiin ummet ja lammet ja olin innoissaan. Nyt eletään jo toukokuuta eikä vieläkään olla Laaksossa saatu mitään aikaiseksi.
Siellä säännöllisesti perutaan aikoja muutama tunti ennen käyntiä. Toi paikka on jotain aivan sanoinkuvaamattoman huono!
Soitin ja olin aivan raivoissaan tästä!
Onko kokemuksia Stratterasta?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ihminen joutuu taistella jotta saa hoitoa? Minulle syksyllä luvattiin ummet ja lammet ja olin innoissaan. Nyt eletään jo toukokuuta eikä vieläkään olla Laaksossa saatu mitään aikaiseksi.
Siellä säännöllisesti perutaan aikoja muutama tunti ennen käyntiä. Toi paikka on jotain aivan sanoinkuvaamattoman huono!
Soitin ja olin aivan raivoissaan tästä!
onko sulla diagnoosi vai tutkimukset vaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
Et kysyny multa mutta vastaan silti.
Itselläni on kokemusta eikä se sopinu mulle.
Mua nukutti niin paljon se etten meinannu hereillä pysyä.
Keskittyminen oli kyllä ihan älyttömän hyvää sillon ku jakso olla hereillä. Saatoin nukkua 12tunnin yöunet ja 3tunnin päiväunet mutta silti menin jo illalla ennen ysiä viikonloppuna nukkumaan ku väsytti.
Medikinetti väsytti myös mutta ei niin paljoa vaikka sen pitäis normaalisti piristää.
Voxralla ei ollu mitään vaikutusta edes suurimmalla annoksella paitsi tupakointi loppu.
Näiden lisäks on kokeiltu paria muuta lääkettä kunnes kokeiltiin elvansea.
Elvansesta ei tule mulle mitään sivuoireita enkä käytännössä edes huomaa että olisin ottanu jotain paitsi että keskittyminen on ihan timanttia eikä hermot pala sekunnissa ihan täysin jos joku menee pieleen.
Mä oon vuoden aikana oppinu englantiaki enemmän ku koko elämäni aikana ja ilman että olen oikeastaan edes opiskellu vaan oikeastaan biisien sanoja kuuntelemalla jne jne. Ennen en edes ole juurikaan biisin sanoja kuunnellu ku en ole pystyny keskittymään.
Oikean lääkkeen löytäminen on pitkä tie ja vaatii hermoja. Itekki luovutin pari kertaa mutta onneks jatkoin.
Tsemppiä!
Niijoo stratterasta mulla oli lepopulssiki 100 vaikka olisin pelkästään sohvalla maannu.
Normaalisti lepopulssi on siinä 50-60.
Elvansesta mulla ei nouse paineet eikä pulssi yhtään.
Sitä vaan ei kannata mennä pyytämään koska moni lääkäri suhtautuu aika nihkeesti sitä kohtaan ja ensin käydään miedommat läpi.
Eikä sekään monelle sovi.
Stratteralla taitaa kyllä usein olla aika hyvä hoitovaste ja puheiden mukaan se sopii aika monelle.
Metyylifenidaatit taas ei tunnu kovin monelle sopivan mutta silti niitä määrätään varmaan kaikille joille etsitään sopivaa lääkettä. Kyllä neki tietysti joillekki sopii mutta kuten sanottu ei ole semmosta lääkettä joka sopis kaikille.
Okei, mulla siis on kokeiltu voxra, medikinet ja elvanse. Nyt pyysin Stratteraa kokeiluun.
Voxra sai äkäiseksi, Medikinet toimi mutta maha sekaisin, Elvansesta en huomannu mitään tapahtuvan ja palattiin Medikinettiin joka ei enää toiminutkaan.
Sitten luovutin koko asian suhteen kunnes tutkin lisää ja tajusin ettei mulle oo kokeiltu noita ei-stimulantteja!
T. Joka kyseli Stratterasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kysyny multa mutta vastaan silti.
Itselläni on kokemusta eikä se sopinu mulle.
Mua nukutti niin paljon se etten meinannu hereillä pysyä.
Keskittyminen oli kyllä ihan älyttömän hyvää sillon ku jakso olla hereillä. Saatoin nukkua 12tunnin yöunet ja 3tunnin päiväunet mutta silti menin jo illalla ennen ysiä viikonloppuna nukkumaan ku väsytti.
Medikinetti väsytti myös mutta ei niin paljoa vaikka sen pitäis normaalisti piristää.
Voxralla ei ollu mitään vaikutusta edes suurimmalla annoksella paitsi tupakointi loppu.
Näiden lisäks on kokeiltu paria muuta lääkettä kunnes kokeiltiin elvansea.
Elvansesta ei tule mulle mitään sivuoireita enkä käytännössä edes huomaa että olisin ottanu jotain paitsi että keskittyminen on ihan timanttia eikä hermot pala sekunnissa ihan täysin jos joku menee pieleen.
Mä oon vuoden aikana oppinu englantiaki enemmän ku koko elämäni aikana ja ilman että olen oikeastaan edes opiskellu vaan oikeastaan biisien sanoja kuuntelemalla jne jne. Ennen en edes ole juurikaan biisin sanoja kuunnellu ku en ole pystyny keskittymään.Oikean lääkkeen löytäminen on pitkä tie ja vaatii hermoja. Itekki luovutin pari kertaa mutta onneks jatkoin.
Tsemppiä!
Täh, kysyin yleisesti kaikilta, joten miksen muka sulta kysynyt?!?
Mistä olette saaneet hoitoa?
Laaksossa aloitin tammikuussa ja nyt eletään jo toukokuussa. Kokoajan vaa perutetaan aikoja. Minulle LUVATTIIN säännöllistä ja kunnollista hoitoa. Eli Concertan aloitus, diva, skid ja opiskeluun ehkä apua. MITÄÄN EN OLE SAANUT! MENNYT TAAS KOKO KEVÄT HUKKAAN!
Tutkimukset tehtiin Husin neuropsykiatrian osastolla ja siellä oli erinomainen palvelu.
Viimeks 4v sit kun olin siellä samoista asioista, niin aika meni umpeen eikä ne saanut mitään aikaiseksi.
Olen siis täällä joku 7v yhteensä hoitanut.
Mulla ei toiminut medikinet cr 40mg, mutta concerta 36mg on ollut hyvä. Tässäkin vaikutus loppuu tosin vähän turhan nopeasti, joten syksyllä kokeillaan medikinet 5mg iltapäivästä lisäksi. Pohjalla mulla myös voxraa 150mg.
Miten useasti muut ovat nähneet adhd-diagnoosin tehnyttä lääkäriä esim lääkityksen säätämisen aikaan? Minusta oli aika erikoista että itse näin lääkäriä vain sen kerran kun diagnoosin sain ja hoitosuhdekin päätettiin puhelimitse.
MIssä vaiheessa olette saaneet diagnoosin ? tarviko neuropsykologin testejä tai tutkimuksia?
Nuo lääkkeet lakkaa toimimasta. Mistäköhän tälläinen johtuu? Voiko myös laukaista kilpirauhasen vajaatoiminnan?
https://www.scientificamerican.com/article/big-pharma-s-manufactured-ep…
Ihan oikeasti, mikään diagnoosi ei ole enemmän made up, kuin ADHD. Kannattaa hiukan olla kärryillä mistä kyse. Se ei ole mikään yleinen oire, sen siitä on tehty sellainen. On useita perheitä missä puuttuu kaikki rajat, sen sijaan lapsille annetaan lääkettä.
Meillä kaikilla on geenejä eri kulttuureista pidemmältä aikajaksolta. Jos mietitään vaikka espanjalaista kulttuuria, siellä jokainen aikuinen saisi Suomessa ADHD-lääkityksen. Aivokemiat ovat monimutkaisia. Geenit monimutkaisempia.
Kun mennään 1900-luvun alkuun ja maatalous yhteiskuntaan, kuinka monella löytyy ADHD? Nykyajassa kyse siitä, että tämä maailma ei ole luonnollinen, ei sellainen mihin kaikki ihmiset sopeutuvat. Sen sijaan on mahdollisuus löytää aloja, maanosia jossa ADHD on hyödyksi, osa normaaliutta.
Se mikä Lapissa asuvalle on normaalia luonnontarkkailua ja lintujen äänien kautta esim pedon huomaamista pihapiirissä, on Helsingissä diagnoosi erityisherkkyydelle. Erityisherkkyys on ihmisen normaali olotila.
Me olemme yksi eläinlaji, tämä tuntuu unohtuvan. Suurin osa psyk.lääkkeistä on tehty jotta jaksamme täysin epänormaalia kulttuuria, mikä ei luonnollisesti sovi ihmiseläimelle, meitä ei ole luotu tasapäisiin kouluihin, toimistoihin, rahantekoon, ylikuluttamiseen. Kehomme ovat luotuja ottamaan vastaan mullasta hyödyllistä bakteerikantaa ja olevan osa bioversideettiä. Sairastutamme itsemme syömällä prosessoituja tuotteita, peseytymällä ainein, joista liukenee elimistöömme ylimääräistä ainetta, joilla jopa neurologisia vaikutuksia.
Silti haluamme mieluummin purkista lääkkeitä, kuin muuttaa elintapojamme.
t.geenitutkija
geenitutkija,no miten sitten adhd ihminen hoitais koulut ja työt ?
ei koulu muutu tai työt.
New York Times video Big Pharman kytköksestä, aikuisilla ei muuten ole lääketieteellisiä minkäänlaisia todisteita ADHD:sta, vaan sen mukaan se katoaa 12 ikävuoteen mennessä: https://www.youtube.com/watch?v=_yclX4os0MU
voi lieventyä kun ikää tulee,mutta ei se katoa koskaan (kait),oireilu vaan muuttuu
Naisilla teini-iässä vasta voimistuu ns puhkeaa kukkaan adhd.
Ja aikuisiässä se voi lieventyä tai muuttua erilaiseksi.
Yllättäen että löytyi taas tytölle apua. Koulujärjestelmä on ihan täyttä paskaa ja 150% naisopettajista on katkeroituneita vanhoja piikoja. Pojat joutuu aina kuseen näissä tilanteissa.