Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
961/4219 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti monella aikuisella ei ole mahdollisuutta kysyä vanhemmilta mitään kertomuksia, niin miten sitten käy?

En tiedä. Minunkin äitini on lähes 80-vuotias, ja minä yli 40-v.

En osaa sanoa millä keinoilla neuropsykologi sulkee pois traumataustan tai masennuksen tai ahdistushäiriön tai persoonallisuushäiriön, tai mihin ikinä adhd:n oireet voisivat adhd:n sijasta viitata. Heillä lienee keinonsa. Jossain tapauksessa varmaan lääkekokeilu paljastaa paljon. En tunne asiaa tarkemmin, vain omat kokemukseni.

En tiiä ymmärsinkö oikein vai väärin, mutta saitko siis sinä diagnoosin ilman muiden kertomuksia,jos niin miten ?

minua kiinnosta amiten ne todentaa pelkästään potilaan kertomuksista sitten että oireen on alkaneet lapsuudessa, vai onko luottamus yksinkertaisesti riittävä.

Itse sain diagnoosin ilman mitään vanhempien lausuntoja. Kerroin miten koulut ja työelämä on sujunut ja muistelin mitä lapsuudessa oli koulusta tullut tietoa kotiin että en esim keskity yms. Ne testit on aika kattavat ja myös mahdollinen lääkekokeilu kertoo paljon. Lääkäri arvioi tilannetta jo vastaanotolla esim miten istut tuolilla ;)

Mä mietin pitkään että onko mulla nyt ihan aikuisten oikeasti ADHD, mutta lääkekokeilu sai mut uskomaan lopulta että on. Muutama konkreettinen asia on tullut vastaan lääkettä käyttäessä. Esim. opintoihin on pystynyt keskittymään ilman että jokainen rasahdus ja kolahdus on saanut ajatuksen katkeamaan. Olen jopa pystynyt keskustelemaan puolisoni kanssa kesken opiskelutuokion niin, että ajatus jatkui siitä mihin se jäi kun keskustelu alkoi. Aiemmin olen joutunut aloittamaan alusta, kun keskeytys on saanut kaiken päässä olleen haihtumaan taivaan tuuliin. Lisäksi ADHD-lääke on saanut verenpaineeni laskemaan, ja muutenkin rauhoittanut autonomisen hermostoni toimintaa. Psykiatrin mukaan nämä ja muut vastaavat vaikutukset antavat vahvan indikaation siitä, että oireiluni todella johtuu ADHD:sta.

Vierailija
962/4219 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti monella aikuisella ei ole mahdollisuutta kysyä vanhemmilta mitään kertomuksia, niin miten sitten käy?

En tiedä. Minunkin äitini on lähes 80-vuotias, ja minä yli 40-v.

En osaa sanoa millä keinoilla neuropsykologi sulkee pois traumataustan tai masennuksen tai ahdistushäiriön tai persoonallisuushäiriön, tai mihin ikinä adhd:n oireet voisivat adhd:n sijasta viitata. Heillä lienee keinonsa. Jossain tapauksessa varmaan lääkekokeilu paljastaa paljon. En tunne asiaa tarkemmin, vain omat kokemukseni.

En tiiä ymmärsinkö oikein vai väärin, mutta saitko siis sinä diagnoosin ilman muiden kertomuksia,jos niin miten ?

minua kiinnosta amiten ne todentaa pelkästään potilaan kertomuksista sitten että oireen on alkaneet lapsuudessa, vai onko luottamus yksinkertaisesti riittävä.

Itse sain diagnoosin ilman mitään vanhempien lausuntoja. Kerroin miten koulut ja työelämä on sujunut ja muistelin mitä lapsuudessa oli koulusta tullut tietoa kotiin että en esim keskity yms. Ne testit on aika kattavat ja myös mahdollinen lääkekokeilu kertoo paljon. Lääkäri arvioi tilannetta jo vastaanotolla esim miten istut tuolilla ;)

Mä mietin pitkään että onko mulla nyt ihan aikuisten oikeasti ADHD, mutta lääkekokeilu sai mut uskomaan lopulta että on. Muutama konkreettinen asia on tullut vastaan lääkettä käyttäessä. Esim. opintoihin on pystynyt keskittymään ilman että jokainen rasahdus ja kolahdus on saanut ajatuksen katkeamaan. Olen jopa pystynyt keskustelemaan puolisoni kanssa kesken opiskelutuokion niin, että ajatus jatkui siitä mihin se jäi kun keskustelu alkoi. Aiemmin olen joutunut aloittamaan alusta, kun keskeytys on saanut kaiken päässä olleen haihtumaan taivaan tuuliin. Lisäksi ADHD-lääke on saanut verenpaineeni laskemaan, ja muutenkin rauhoittanut autonomisen hermostoni toimintaa. Psykiatrin mukaan nämä ja muut vastaavat vaikutukset antavat vahvan indikaation siitä, että oireiluni todella johtuu ADHD:sta.

Kuinka paljon oli tutkimuksia ennen lääkekokeilua ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/4219 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko korona sulkenut vielä missään MTT:n paikkoja ?

Vierailija
964/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko add:hen "ylikeskittyminen" ? Saatan keskittyä tekemään jotain niin intensiivisesti, että pommikin voisi räjähtää vieressä tietämättäni. En tiedä miten pääsen joskus siihen mielentilaan, muuten keskittyminen on tosi huonoa.

Vierailija
965/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko add:hen "ylikeskittyminen" ? Saatan keskittyä tekemään jotain niin intensiivisesti, että pommikin voisi räjähtää vieressä tietämättäni. En tiedä miten pääsen joskus siihen mielentilaan, muuten keskittyminen on tosi huonoa.

Liittyy kyllä, kutsutaan hyperfokukseksi. Suuntautuu kiinnostaviin asioihin lähinnä. Itselläni myös tehtävästä toiseen siirtyminen hankalaa, vaikea aloittaa asioita mutta toisaalta sitten myös vaikea lopettaa kun pääsee vauhtiin :) Kysehän ei niinkään ole keskittymiskyvyn täydellisestä puuttumisesta kuin sen säätelyn ja suuntaamisen vaikeudesta.

Vierailija
966/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin helposti diagnosoidaan väärin esim. juurikin masennus ja siihen lääkkeet heti kouraan, mutta se ei poista juurisyytä eli adhd:ta. Päinvastoin.

Vierailija
967/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kellään vinkkiä, miten suhtautua, kun epäilee puolisollaan adhd:tä. Hän ei itse tiedosta, että käytöksessään on piirteitä, jotka siihen saattaisivat viitata. Piirteitä on monia, mutta selkein on keskittymisen vaikeudet. Hän ei esim. pysty keskittymään hetkeäkään käyttöohjeisen lukemiseen, kuva-arvoituksiin tai sanaristikoihin. Hänellä on todella paljon sanoja, joiden merkitystä hän ei tiedä, siis hyvinkin tavallisia. Hän ei esim "ollut koskaan kuullutkaan" sanaa "kaima". Hän ei myöskään tiedä kotikaupunkinsa kuuluisimpia paikkoja, tyyliin kuopiolainen ei tietäisi Puijon tornia tms. Hänen mieleensä eivät siis tartu mitkään asiat, jotka häntä eivät kiinnosta. Hän on kuitenkin kovin älykäs ja lahjakas mm. matemaattisesti.

Lapsena hänelle on diagnosoitu vain lukihäiriö. Hän on kovin levoton, ei esim viihdy kotona ollenkaan vaan koko ajan pitäisi tapahtua jotakin. Hän on pääasiassa todella iloinen ja hyväntuulinen, mutta yhtäkkiä saattaa muuttua aivan toiseen äärilaitaan, suorastaan pelottavaksi. Saan kuulla riidoissa ihan hirveitä asioita, joita jälkikäteen ei kuulemma tarkoittanut.

Kuulostaako kellekään siltä että kyse voisi olla adhd:stä? Voisikohan meille olla tutkimuksista hyötyä? Olen kovin väsynyt tilanteeseen mutta haluaisin auttaa miestäni. En tiedä uskallanko puhua epäilyistäni hänelle.

Minä olen juuri tuollainen ja kolmesta lapsestani kahdella on ADHD tai ADD. Se on voimakkaasti periytyvää.  Yritin saada työterveyshuollon kautta diagnoosin, jotta saisin lääkityksen ja pystyisin alkaa arvostamaan itseäni sillä tämä on aivan kamalaa kun tunteet heittelee ja se, että kokee huonommuutta ihan koko ajan. Vihaa itseään. Ei tullut diagnoosia vaan ehdotettiin masennuslääkkeitä. Tästä on nyt aikaa n. 4 vuotta. Ajattelin, että seuraavaksi yritän yksityisen kautta. Olen myös miettinyt että kokeilisinko lapseni lääkkeitä, jos ne auttaisivat, mutta nekään ei välttämättä edes sovi juuri minulle. Hienoa, että olet halukas auttamaan puolisoasi. Onneksi minullakin on ymmärtäväinen puoliso sillä helppoa tällaisen kanssa eläminen ei todellakaan ole.

Vierailija
968/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle nyt mietitään lääkettä ADDhen. Olisin hirmu kiitollinen jos joku osaisi auttaa/kertoa omaa kokemusta. Onko olemassa siis lääke joka parantaa keskittymistä ja ennen kaikkea sujuvaa toimintakykyä ILMAN että piristyy?

Minulla on ongelmana että uuvun helposti ja johtuu nimenomaan siitä että aivot tekee tuplasti enemmän töitä, toisaalta olen levoton ja kehokin särkee jännityksestä. Välillä pahempia kausia.

Mä en missään nimessä tahdo mitään piristävää lääkettä! ADDhen kokeiltiin Voxra ja sai mut aivan ylikierroksille.  Onko olemassa hyvä ADHD lääke joka ei piristä?

Olisin todella kiitollinen jos jollain olisi ideaa.

Vierailija
969/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö diagnoosiin se Diva testi  ? vai onko aina neuropsyk. testit myös ?

Vierailija
970/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle nyt mietitään lääkettä ADDhen. Olisin hirmu kiitollinen jos joku osaisi auttaa/kertoa omaa kokemusta. Onko olemassa siis lääke joka parantaa keskittymistä ja ennen kaikkea sujuvaa toimintakykyä ILMAN että piristyy?

Minulla on ongelmana että uuvun helposti ja johtuu nimenomaan siitä että aivot tekee tuplasti enemmän töitä, toisaalta olen levoton ja kehokin särkee jännityksestä. Välillä pahempia kausia.

Mä en missään nimessä tahdo mitään piristävää lääkettä! ADDhen kokeiltiin Voxra ja sai mut aivan ylikierroksille.  Onko olemassa hyvä ADHD lääke joka ei piristä?

Olisin todella kiitollinen jos jollain olisi ideaa.

No ne lääkkeet on stimulantteja mutta vaikutus ei ole välttämättä ihan niin yksiselitteinen. Itsellä Concerta ja nykyään elvanse parantaa keskittymiskykyä ja samalla piristää mutta rauhoittaa :)

Testimielessä kokeilin elvansella 140mg annosta ja voi luoja miten selkeä, seesteinen ja rauhallinen olo oli.

Vierailija
971/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä jolla on todettu ADHD/ADD. Onko teillä aiottain todella paha uupumus? Niin että aamulla kun herää, toimintakyky on olematon? Kavot turvonneet, törmää tyyliin seinään. Todella paha apaattisuus? sanokaa etten ole ainut. Aineenvaihdunta ei toimi ollenkaan.

Minulla kävi niin että pari päivää sitten kun menin ulos, niin jouduin 4 kertaa käydä hakemaan jotain tavaroita. Avaimet oli. Unohdin puhelimen, sitten, lompakon, sateenvarjon ja hanskat.

Koti on siisti, osaan tehdä ruuat ja siivoukset mutta sitten kun täytyy lähteä ulos niin en toimi. Aamut ja päivät ovat yhtä tuskaa. Huomaa että vasta 19- 21.00 illalla alan joten kuten toimia.

Vierailija
972/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
973/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vielä tutkimukset kesken, mutta minulle oli aina pahinta aikaa aikaiset aamut.

Nukuin päiväunia läpi peruskoulun, nukkumaanmenot venähti aina.

Nyt aikuisena olen parhaimmillani 2400-0400, täydessä hiljaisuudessa.

Ja olen kymmeniä kertoja yrittänyt muuttaa unirytmiä,lääkkeillä ja ilman.Sama lopputulos, muutama viikko ja taas valvon iloisesti 0400-0500asti.

Vierailija
974/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä jolla on todettu ADHD/ADD. Onko teillä aiottain todella paha uupumus? Niin että aamulla kun herää, toimintakyky on olematon? Kavot turvonneet, törmää tyyliin seinään. Todella paha apaattisuus? sanokaa etten ole ainut. Aineenvaihdunta ei toimi ollenkaan.

Minulla kävi niin että pari päivää sitten kun menin ulos, niin jouduin 4 kertaa käydä hakemaan jotain tavaroita. Avaimet oli. Unohdin puhelimen, sitten, lompakon, sateenvarjon ja hanskat.

Koti on siisti, osaan tehdä ruuat ja siivoukset mutta sitten kun täytyy lähteä ulos niin en toimi. Aamut ja päivät ovat yhtä tuskaa. Huomaa että vasta 19- 21.00 illalla alan joten kuten toimia.

Mulla on! Ja juuri noista syistä hakeudun aina pönttölataajan puheille. Luin itseasiassa juuri Kantaa, ja siellä toistuu ihan selvästi tuo kaava. Tulee se uupuminen, menen lataajalle juttelemaan, saan ajan kahden kuukauden päähän, "uupumus" menee ohi ja perun ajan...Ja jonkin ajan päästä sama toistuu.  Joka ainoassa Kanta-merkinnässä olen yrittänyt keskustella keskittymishäiriöstä, mutta se on laitettu aina traumataustan piikkiin. Nyt ensimmäisen kerran uuden lääkärin kanssa uskalsin ihan suoraan sanoa, että haluaisin tutkituttaa tämän. Tuntui pahalta lukea niitä merkintöjä, kun joka kerta sama laulu, eikä kertaakaan asia edennyt mihinkään. Toistui usein, että en katso silmiin puhuessani. Onko muilla tätä ongelmaa? [Minähän en siis välttele katsekontaktia, mutta en pysty puhuessani ottamaan katsekontaktia, koska se häiritsee ihan tolkuttomasti. On helpompi prosessoida ajatuksia kun katsoo muualle.]

Mulla oli myös tuttua tuo, ettei aamut olleet elämän parasta aikaa ja aikaan sai oikeastaan vasta illalla, jos silloinkaan. Nyt on ollut Voxra käytössä kuukauden ajan, ja tämä on muuttunut ihan tyystin. Nukun hyvin, herään PIRTEÄNÄ 7 aikaan aamulla, enkä todellakaan tarvitse päikkäreitä. Aiemmin, jos heräsin noin aikaisin vaikka töihin, olin puolikuollut iltapäivästä. Olen myös opinnoista saanut jotenkin kiinni, ja pystyn tekemään töitäkin samalla.

Vierailija
975/4219 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne neuropsykologit testaa ja miten ?

Vierailija
976/4219 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä on se suurin muutos vanhemmalla iällä diagnoosin saaneille ? onko kellään kokemusta ?

Vierailija
977/4219 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen erottaa onko ahdistus vai adhd? jos kuitnekin aina ollu oireet,taikka molemmat

Vierailija
978/4219 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain diagnoosin ja lääkityksen,sitä kautti koko elämä meni uusiksi. Luen hulluna kirjoja, opiskelut sain loppuun (erittäin helposti) .

Levottomuus lähti pois ja muutnekin positiivisempi olo kun aivot ei kokoajan mieti että mitä pitäisi tehdä seuraavaksi yms.

Vierailija
979/4219 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 24 vuotiaana todettiin ADDtä ja henkinen vakava stressi. Jatkuvat huonot olosuhteet ja henkinen väkivalta ovat ADDn lisäksi aiheuttaneet minulle traumahäiriö. Näin esim. Jatkuvia painajaisia työstä, ihmisistä jotka ovat olleet minulle pahoja ja vastoinkäymisistä.

Masennusta ei ole mutta uupunut olen aina ollut.

Olen nyt 29v ja "hoito" aloitettiin taas. Eli Laakson polilla. Taas tästä ei tuu mitään, lääkärit siellä vain pohdiskelevat ja miettivät.

Nyt olisin saanut kokeilla Concerta lääke tähän uupumukseen, oppimisvaikeuksiin ja keskittymishäiriöihin mutta en uskalla kokeilla.

Olen lukenut pelkkää negatiivisia kommentteja tästä ja lääkäri varoitti pahoista sivuvaikutuksista. Olen vuosia ollut totaalisen epätoivoinen ja pärjään huonosti työelämässä vaikka sitä ei huomaa. En jaksa yhtään sen enempää vastoinkäymisiä.

Jos jollain on Concertasta HYVIÄ kokemuksia niin kertokaa ihmeessä.

Vierailija
980/4219 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain diagnoosin ja lääkityksen,sitä kautti koko elämä meni uusiksi. Luen hulluna kirjoja, opiskelut sain loppuun (erittäin helposti) .

Levottomuus lähti pois ja muutnekin positiivisempi olo kun aivot ei kokoajan mieti että mitä pitäisi tehdä seuraavaksi yms.

Saitko adhd vai add diagnoosia? Mikä lääke?

Mä en uskalla Concerta kokeilla kun se vaikuttaa piristävällä tavalla. Voxrasta jo kokemusta ja sai aivan ylikierroksille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän