Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin ajan yksityiselle psykiatrian erikoislääkärille, joka on erikoistunut aikuisiän ADHD:seen. Kohta nähdään, miten tää lähtee etenemään. Kouluterveydenhuollon kautta en jaksa edes yrittää, kun ovat ennenkin olleet piittaamattomia näitä oireita kohtaan.
Mulla on valtavia ongelmia arkielämässä, yliopistossa ja työelämässä. Tää on vika oljenkorsi ja kaiken sen rahan arvoista, mikä tähän kuluu, jos saan edes JOTAIN apua ja helpostusta. Diagnosointia vaikeuttaa, ettei mulla ole varsinaisia todisteita lapsuudesta ja vanhempani suhtautuvat vihamielisesti ajatukseen, että minulla olisi ADHD. Toivottavasti lääkäri, jota pääsen tapaamaan ottaa minut vakavasti.
käy kertomassa miten kävi sitten, jos selviää jotain ja mitä maksaa yms.
Kävin siellä lääkärillä tänään. Vaikutti ymmärtävältä ja asiantuntevalta ja kyseli ihan järkeviä kysymyksiä lapsuudesta, nykyelämästä ym. Antoi läjän kyselyitä kotiin täytettäväksi, millä mitataan adhd:ta, masennusta, kaksisuuntaista jne. Muutaman käynnin kuulemma vaatii yleensä diagnoosi. Tää kerta maksoi jotain 130€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin ajan yksityiselle psykiatrian erikoislääkärille, joka on erikoistunut aikuisiän ADHD:seen. Kohta nähdään, miten tää lähtee etenemään. Kouluterveydenhuollon kautta en jaksa edes yrittää, kun ovat ennenkin olleet piittaamattomia näitä oireita kohtaan.
Mulla on valtavia ongelmia arkielämässä, yliopistossa ja työelämässä. Tää on vika oljenkorsi ja kaiken sen rahan arvoista, mikä tähän kuluu, jos saan edes JOTAIN apua ja helpostusta. Diagnosointia vaikeuttaa, ettei mulla ole varsinaisia todisteita lapsuudesta ja vanhempani suhtautuvat vihamielisesti ajatukseen, että minulla olisi ADHD. Toivottavasti lääkäri, jota pääsen tapaamaan ottaa minut vakavasti.
käy kertomassa miten kävi sitten, jos selviää jotain ja mitä maksaa yms.
Kävin siellä lääkärillä tänään. Vaikutti ymmärtävältä ja asiantuntevalta ja kyseli ihan järkeviä kysymyksiä lapsuudesta, nykyelämästä ym. Antoi läjän kyselyitä kotiin täytettäväksi, millä mitataan adhd:ta, masennusta, kaksisuuntaista jne. Muutaman käynnin kuulemma vaatii yleensä diagnoosi. Tää kerta maksoi jotain 130€.
eipä tuo pahalta kuulosta jos muutamalla käynnillä selviää ,ja lappujen täyttämisellä.
mitä ne laput oli mitkä sait?
te joille tuli tuo dg. mitä liitännäisiä ollut tai on ? ahdistus,masennus yms
ja miten ne hoituu diagnoosin jälkeen .
Haittaako diagnoosin tekoa jos on esim. rauhoittavia lääkityksiä päällä?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä Hämeenlinnassa julkisella ylilääkäri napsi kaikki vähänkään päihdyttävät reseptit pois. Perusteli asiaa sillä että testit antavat sitten varmemman tuloksen, mikä kuulostaa ihan järkevältä.
Eli jos seulassa näkyy vaikka diapam niin sitten odotellaan että tulee puhdas seula ja tuosta odoteltiin vielä kolme kuukautta että pää oli varmasti selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä Hämeenlinnassa julkisella ylilääkäri napsi kaikki vähänkään päihdyttävät reseptit pois. Perusteli asiaa sillä että testit antavat sitten varmemman tuloksen, mikä kuulostaa ihan järkevältä.
Eli jos seulassa näkyy vaikka diapam niin sitten odotellaan että tulee puhdas seula ja tuosta odoteltiin vielä kolme kuukautta että pää oli varmasti selvä.
oliko takana päihdetaustaa tai kovia lääkityksiä ?
ei yleensä ainakaan pikku diapamit sillon tällön haittaa mitään,jos siis on joku muu dg. ja ottaa niitä tarpeen mukaan kuten määrätty. esim ahdistus yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika kohtuuttomalta jos tarvitsee ahdistuslääkitystä ihan esim. työelämänkin kannalta. Toivottavasti yksityisellä ei menetellä näin.
ei tutkimus vaiheessa aleta purkamaan kenenkään lääkitystä,ellei siihen ole painavia syitä, esim päihteiden väärinkäyttö.
saa sitä oluttakin juoda jos on adhd ,tai sitä tutkitaan, mutta ei jokapäivä.
hei te oulussa asuvat, kauanko kesti odottelussa kun olitte saaneet lähetteen , että pääsi ekan kerran MTT:n puolelle ?
Minulla on menossa tutkimus jakso.
Tuntuu ettei tämä lopu koskaan ja olen vähällä lopettaa kaikki adhd tutkimukset.
Ensin annettiin masennuslääke joka ei auttanut lainkaan.
Olen nyt loppukesästä saakka käynyt julkisen puolen lääkärille ja tammikuussa neuropsykologisia testejä 3 kertaa ja sen jälkeen neljäs kerta palautteen anto.
Osaako kukaan sanoa onko näiden nepsyjen jälkeen vielä joitain lisätestejä vai voiko silloin olettaa saavansa diagnoosin.?
Oikeastaan haluaisin sen diagnoosin koska haluan tietää mikä helvetti mua on vaivannut koko elämän ajan. Ei pysy työpaikat eikä koulupaikat. Kaikki baihtuuuja vaikka taloudellisesti olen ihan hyvässä tilanteessa niin pään sisällä on helvetin iso myrsky kokoajan ja tunnen itseni jotenkin tyhmäksi ja yksinkertaiseksi.
Testaappa
https://www.additudemag.com/self-test-adhd-symptoms-women-girls/
Naisten add muodosta eli inattentive adhd
95, ei ole adhd:ta,on tutkittu.
98, tutkimukset menossa. Ensiksi poissuljettiin persoonallisuushäiriöt testillä, seuraavaksi kai vielä ainakin kaksisuuntaisen testi. Alussa oli myös muita testejä (papereita) täytettävä ennen ensikäyntiä.
Päihteettömyys vaaditaan. Ikuisuudelta tuntuu välillä mut lääkäri on ihan osaava ja tuntuu välittävän.
Lapsuudesta näyttöä ainakin koulutodistuksissa..
Sain 30.
En edes epäile itselläni noita, tein testin, koska epäilen lapsellani olevan.
Vierailija kirjoitti:
98, tutkimukset menossa. Ensiksi poissuljettiin persoonallisuushäiriöt testillä, seuraavaksi kai vielä ainakin kaksisuuntaisen testi. Alussa oli myös muita testejä (papereita) täytettävä ennen ensikäyntiä.
Päihteettömyys vaaditaan. Ikuisuudelta tuntuu välillä mut lääkäri on ihan osaava ja tuntuu välittävän.
Lapsuudesta näyttöä ainakin koulutodistuksissa..
millaisilla testeillä nuo poissuljetaan?
Vierailija kirjoitti:
te joille tuli tuo dg. mitä liitännäisiä ollut tai on ? ahdistus,masennus yms
ja miten ne hoituu diagnoosin jälkeen .
Mulla on toistuva masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, lisäksi syömishäiriöoireilua. Lääkityksenä venlafaksiini, ADHD:n hoitona metyylifenidaatti. Suunnitelmissa kuntoutuspsykoterapia jatkossa. Psykiatrini on sitä mieltä, että diagnosoimaton ADHD on isolta osin ollut vaikuttamassa noihin psykiatrisiin ongelmiin, ja uskoo sen hoidolla päästävän myös niiden suhteen parempaan tilanteeseen. Olen vasta valmistunut ja aloittanut hyvin vaativassa ja vastuullisessa työssä, ja siitä selviytyminen on ollut ihan helvetinmoista kamppailua ja aiheuttanut loppuunpalamisen tosi lyhyessä ajassa. Samoin opiskelu ja kaikki muu suoriutuminen elämässä on vaatinut sellaista itsensä piiskaamista, että psyykkinen vointi ollut todella pahasti koetuksella. Lisäksi perusarki ei ole toiminut oikein mitenkään, en ole voinut kuvitellakaan esim perheen perustamista. Diagnoosini on siis tuore ja nyt haetaan sopivaa lääkitystä/annostusta.
Kyl se vaatii aika paljon. Jos kunnallisella käy. Ja jos on kannabistausta :) mut luovuttaa ei voi, kun on näyttöö lapsuudesta, Kärsivällisyyttä.... <3