Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
98, tutkimukset menossa. Ensiksi poissuljettiin persoonallisuushäiriöt testillä, seuraavaksi kai vielä ainakin kaksisuuntaisen testi. Alussa oli myös muita testejä (papereita) täytettävä ennen ensikäyntiä.
Päihteettömyys vaaditaan. Ikuisuudelta tuntuu välillä mut lääkäri on ihan osaava ja tuntuu välittävän.
Lapsuudesta näyttöä ainakin koulutodistuksissa..
millaisilla testeillä nuo poissuljetaan?
Siis multa on otettu magneettikuva joka todisti että aivoissani ei ole mitään häiriöitä. Mulle on tehty testit joilla poissuljettiin maanis-depressiivisyys ja persoonallisuushäiriöt. Testeillä huomattiin että mulla on lahjoja joilla pääsin mm yliopistoon ennen kuin edes hain diagnoosia. Älytön muisti esim asioissa jotka kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
te joille tuli tuo dg. mitä liitännäisiä ollut tai on ? ahdistus,masennus yms
ja miten ne hoituu diagnoosin jälkeen .
Mulla on toistuva masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, lisäksi syömishäiriöoireilua. Lääkityksenä venlafaksiini, ADHD:n hoitona metyylifenidaatti. Suunnitelmissa kuntoutuspsykoterapia jatkossa. Psykiatrini on sitä mieltä, että diagnosoimaton ADHD on isolta osin ollut vaikuttamassa noihin psykiatrisiin ongelmiin, ja uskoo sen hoidolla päästävän myös niiden suhteen parempaan tilanteeseen. Olen vasta valmistunut ja aloittanut hyvin vaativassa ja vastuullisessa työssä, ja siitä selviytyminen on ollut ihan helvetinmoista kamppailua ja aiheuttanut loppuunpalamisen tosi lyhyessä ajassa. Samoin opiskelu ja kaikki muu suoriutuminen elämässä on vaatinut sellaista itsensä piiskaamista, että psyykkinen vointi ollut todella pahasti koetuksella. Lisäksi perusarki ei ole toiminut oikein mitenkään, en ole voinut kuvitellakaan esim perheen perustamista. Diagnoosini on siis tuore ja nyt haetaan sopivaa lääkitystä/annostusta.
Minun aikuisella pojallani on vakava masennus ja epäilen hänellä olevan adhd/add. Kunnallinen psykiatri sanoo, ettei add-tutkimuksia voi tehdä, koska masennus on akuutissa vaiheessa.
Millainen masennuksesi oli, kun sinut tutkittiin? Tiedätkö sinä asiasta enemmän, tai tietääkö joku muu?
Hae yksityiseltä jos pystyt. Diagnosoimaton adhd aiheuttaa myös masennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
98, tutkimukset menossa. Ensiksi poissuljettiin persoonallisuushäiriöt testillä, seuraavaksi kai vielä ainakin kaksisuuntaisen testi. Alussa oli myös muita testejä (papereita) täytettävä ennen ensikäyntiä.
Päihteettömyys vaaditaan. Ikuisuudelta tuntuu välillä mut lääkäri on ihan osaava ja tuntuu välittävän.
Lapsuudesta näyttöä ainakin koulutodistuksissa..
millaisilla testeillä nuo poissuljetaan?
Sellainen kyselyhaastattelu siis , paksu paperinivaska täytetään ensiksi itse.
Joo noin se menee. Testataan ettei ole perä.häiriöitä eikä maanisdepressiivisyyttä eikä huumetaustaa. Ehkä magneettikuva aivoista vielä.
magneetti-kuvausta en ole kuullutkaan vielä ennen, mutta ei minulla ole vielä edes tutkimukset alkaneet,eikä nuista sanonut psyk. hoitsukaan mitään .
Jasper on maikkarilla! Hyvä mies!
Vierailija kirjoitti:
Jasper on maikkarilla! Hyvä mies!
Tai ton kanssa pystyy puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hankin add-diagnoosia tällä hetkellä, yksityisen kautta sain lähetteen tutkimuksiin
Onnea rutkasti! ♡♡♡
Mä hain myös aikoinaan diagnoosin yksityisen kautta ja yhdistin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tein gradun juuri tästä aiheesta!
Köh ja röh vaan.
mitä ne tuolla magneetti-kuvantamisella pyrkii näkemään? mitä olen ohimennen lukenut, niin ei sillä sais mitään erikoisempaa selville, liian alkutekijöissään adhdeen osalta ne jutut.
tai sitten olen lukenut vanhoja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hankin add-diagnoosia tällä hetkellä, yksityisen kautta sain lähetteen tutkimuksiin
Onnea rutkasti! ♡♡♡
Mä hain myös aikoinaan diagnoosin yksityisen kautta ja yhdistin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tein gradun juuri tästä aiheesta!
Köh ja röh vaan.
Mitä sinä ajattelit sanoa? Mikä on sun nimesi, koulutuksesi, asuinpaikkasi, siviilisäätysi.
Ja kuva olis kiva!
mitä hyötyä on diagnoosista jos on jo ikää kertynyt? vaikka 50v.
eikö se ole jo aika myöhäistä tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
te joille tuli tuo dg. mitä liitännäisiä ollut tai on ? ahdistus,masennus yms
ja miten ne hoituu diagnoosin jälkeen .
Mulla on toistuva masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, lisäksi syömishäiriöoireilua. Lääkityksenä venlafaksiini, ADHD:n hoitona metyylifenidaatti. Suunnitelmissa kuntoutuspsykoterapia jatkossa. Psykiatrini on sitä mieltä, että diagnosoimaton ADHD on isolta osin ollut vaikuttamassa noihin psykiatrisiin ongelmiin, ja uskoo sen hoidolla päästävän myös niiden suhteen parempaan tilanteeseen. Olen vasta valmistunut ja aloittanut hyvin vaativassa ja vastuullisessa työssä, ja siitä selviytyminen on ollut ihan helvetinmoista kamppailua ja aiheuttanut loppuunpalamisen tosi lyhyessä ajassa. Samoin opiskelu ja kaikki muu suoriutuminen elämässä on vaatinut sellaista itsensä piiskaamista, että psyykkinen vointi ollut todella pahasti koetuksella. Lisäksi perusarki ei ole toiminut oikein mitenkään, en ole voinut kuvitellakaan esim perheen perustamista. Diagnoosini on siis tuore ja nyt haetaan sopivaa lääkitystä/annostusta.
Minun aikuisella pojallani on vakava masennus ja epäilen hänellä olevan adhd/add. Kunnallinen psykiatri sanoo, ettei add-tutkimuksia voi tehdä, koska masennus on akuutissa vaiheessa.
Millainen masennuksesi oli, kun sinut tutkittiin? Tiedätkö sinä asiasta enemmän, tai tietääkö joku muu?
Masennus oli kyllä ihan hyvin hoidossa siinä vaiheessa, kun diagnoosi tehtiin. Toisaalta psykiatrini on sitä mieltä, että mm. omalla kohdallani ADHD nimenomaan provosoi mieliala- ja ahdistuneisuusoireita siinä määrin, että ADHD:n asiallinen hoito on avainasemassa noidenkin hyvän hoitovasteen saavuttamiseksi eikä niitä siten voi tarkastella/hoitaa/diagnosoida täysin toisistaan erillisinä asioina. Toisaalta on ilmeistä, että perusteellinen neuropsykiatrinen diagnostiikka ei onnistu kunnolla, jos ihminen on syvästi masentunut ja masennuksen kohdeoireet ovat ajankohtaisesti hankalia; sillä voi nimittäin olla isokin vaikutus kognitiivisiin kykyihin. Täysin tilannekohtaista siis varmaankin, ja psykiatrin on arvioitava kokonaisuutta ja tehtävä päätökset sen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
mitä ne tuolla magneetti-kuvantamisella pyrkii näkemään? mitä olen ohimennen lukenut, niin ei sillä sais mitään erikoisempaa selville, liian alkutekijöissään adhdeen osalta ne jutut.
tai sitten olen lukenut vanhoja juttuja.
Magneettikuvausta voidaan käyttää psykiatrisessa oireilussa orgaanisen syyn poissulkemisessa, kyseessä ei siis tuolloin ole suoranaisesti ADHD:n diagnostiikka vaan erotusdiagnostiikka muiden tilojen poissulkemiseksi, tai sitten lisäselvittelyt komplisoituneessa/epäselvässä tilanteessa. Esimerkiksi psykoottistasoisessa oireenmuodostuksessa tai sen epäilyssä, tai vaikeissa kognitiivisissa oireissa esim muistihäiriöissä, tehdään usein kertaalleen aivojen kuvantamistutkimus em indikaatiolla.
Vierailija kirjoitti:
mitä hyötyä on diagnoosista jos on jo ikää kertynyt? vaikka 50v.
eikö se ole jo aika myöhäistä tehdä mitään.
Mikään ei ole myöhäistä. Joskus nimen saaminen kaikelle on yllättävän tärkeää.
Neuvoisin tutkimaan löytyykö paikkakunnaltasi adhd-aikuisten vertaistukiryhmää. Niihin ovat tervetulleita myös diagnoosia vasta miettivät, ja sieltä saa varmasti vinkkeja juuri oman paikkakunnan vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi ettei ole mitään ongelmaa koska on AMK käyty läpi kuitenkin.
Jos sitte yksityiselle menis , ja jos ne sattus vähä kuunteleen enemmän kuin 5min.
Koko elämä sekasin mutta koulussa helposti tentit läpi.
Ei ole tuolla lääkärillä kyllä mitään tietoa adhd:sta. Suosittelen yksityistä, joskaan ei tietoa kenestäkään yksittäisestä lääkäristä.
tuntuu tuo ammatin kysymymininen olevan kaikilla, mitä sitten jos on, mutta joutunut joka ikinen tunti taisteleen että istuu siellä koulussa ja joka ikinen kirjallinen tehtävä vaatinut kaiken ponnistelun..
Vierailija kirjoitti:
tuntuu tuo ammatin kysymymininen olevan kaikilla, mitä sitten jos on, mutta joutunut joka ikinen tunti taisteleen että istuu siellä koulussa ja joka ikinen kirjallinen tehtävä vaatinut kaiken ponnistelun..
Kyllä asiaan perehtyneet psykiatrit ymmärtää, ettei se ole noin suoraviivaista. Osa pystyy muilla kyvyillä (esim keskimääräistä korkeammalla älykkyydellä, erinomaisella muistilla jne) kompensoimaan ADHD:n aiheuttamia ongelmia niin, että pärjäävät pitkällekin. Usein selviytyminen vaatii kuitenkin poikkeuksellisia ponnisteluja ja aiheuttaa sellaista kuormitusta, että ihminen alkaa oireilla psyykkisesti. ADHD:n varsin yleisinä komorbiditeetteina onkin erilaisia psyykkisiä häiriöitä. Onneksi oma psykiatrini tavoitti tämän kohdallani, kun olen lähes koko ikäni kärsinyt ahdistuneisuushäiriöstä ja masennusjaksoista, ja nyt saan ensimmäistä kertaa elämässäni oikeanlaista hoitoa.
Lääkitysasioista, kirjoitin ketjussa aiemmin että olen saanut melko hiljattain diagnoosin ja lääkitys aloitettiin metyylifenidaatilla. Annosta titrailtiin kunnes oli Concerta 54mg aamulla ja puoliltapäivin 10-20mg Medikinet CR vaikutusta jatkamaan. Vaste oli melko hyvä, mutta sivuoireina väsymystä, lihas- ja nivelkipuja sekä lihaskireyttä. Noiden kanssa olisin pärjäillyt kyllä, mutta sietämättömäksi haitaksi muodostui hankalat ylävatsaoireet ja refluksioireiden todella vaikea pahentuminen, niin että olo oli 24/7 todella tukala enkä pystynyt nukkumaankaan, vaikka kaikki happosalpaajat olivat käytössä maksimiannoksilla. Niinpä päädyttiin vaihtamaan Elvanseen, joka muutaman päivän kokemuksella on ihan loistava. Vaste vielä parempi kuin metyylifenidaatissa eikä mitään hankalia sivuoireita. Tuntuu melkein liian hyvältä ollakseen totta... Eniten tässä pelottaa, että lopultakin on löytynyt lääkitykset joista on valtava apu ja elämänlaatua parantava vaikutus, mutta joita ei sitten sivuoireiden vuoksi pystyisikään käyttämään. 😕 Toivon siis todella hartaasti, että Elvanse sopii jatkossakin.
Muidenkin lääkekokemukset kiinnostaa edelleen! 😊
sinä edellisen kirjoittaja, mikä oli olo tai yleensäkin ajatukset kun otti tuota lääkettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asiaan perehtyneet psykiatrit ymmärtää, ettei se ole noin suoraviivaista. Osa pystyy muilla kyvyillä (esim keskimääräistä korkeammalla älykkyydellä, erinomaisella muistilla jne) kompensoimaan ADHD:n aiheuttamia ongelmia niin, että pärjäävät pitkällekin. Usein selviytyminen vaatii kuitenkin poikkeuksellisia ponnisteluja ja aiheuttaa sellaista kuormitusta, että ihminen alkaa oireilla psyykkisesti. ADHD:n varsin yleisinä komorbiditeetteina onkin erilaisia psyykkisiä häiriöitä. Onneksi oma psykiatrini tavoitti tämän kohdallani, kun olen lähes koko ikäni kärsinyt ahdistuneisuushäiriöstä ja masennusjaksoista, ja nyt saan ensimmäistä kertaa elämässäni oikeanlaista hoitoa.
Lääkitysasioista, kirjoitin ketjussa aiemmin että olen saanut melko hiljattain diagnoosin ja lääkitys aloitettiin metyylifenidaatilla. Annosta titrailtiin kunnes oli Concerta 54mg aamulla ja puoliltapäivin 10-20mg Medikinet CR vaikutusta jatkamaan. Vaste oli melko hyvä, mutta sivuoireina väsymystä, lihas- ja nivelkipuja sekä lihaskireyttä. Noiden kanssa olisin pärjäillyt kyllä, mutta sietämättömäksi haitaksi muodostui hankalat ylävatsaoireet ja refluksioireiden todella vaikea pahentuminen, niin että olo oli 24/7 todella tukala enkä pystynyt nukkumaankaan, vaikka kaikki happosalpaajat olivat käytössä maksimiannoksilla. Niinpä päädyttiin vaihtamaan Elvanseen, joka muutaman päivän kokemuksella on ihan loistava. Vaste vielä parempi kuin metyylifenidaatissa eikä mitään hankalia sivuoireita. Tuntuu melkein liian hyvältä ollakseen totta... Eniten tässä pelottaa, että lopultakin on löytynyt lääkitykset joista on valtava apu ja elämänlaatua parantava vaikutus, mutta joita ei sitten sivuoireiden vuoksi pystyisikään käyttämään. 😕 Toivon siis todella hartaasti, että Elvanse sopii jatkossakin.
Muidenkin lääkekokemukset kiinnostaa edelleen! 😊
Ei omaa kokemusta, mutta mitä olen lukenut aiheesta, niin kaikki tuntuvat tuota Elvansea kehuvan. Ainoana haittapuolena lienee korkea hinta.
Saat ottaa oluen kesähelteillä! Ei kukaan vaadi mitään nihilismiä. Neurologit ja adhd:hen erikoistuneet psykiatrit kyllä osaavat testein todeta adhd dg:n. Siinä ei voi huijata. Muut diagnoosit erotediagnosoidaan ensin eli suljetaan pois muut.