Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4213)

Vierailija
581/4213 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitäisi testauttaa 19-vuotiaani yksityisesti. Voisitteko antaa vinkkejä, keneen otan yhteyttä? Asun Helsingissä, ja kun olen etsinyt neuropsykiatreja, niin kukaan ei ota uusia potilaita.

Mitä siis minun pitää etsiä? Jokin muu kuin neuropsykiatri? Missä pääsee nopeimmin?

Vierailija
582/4213 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö kukaan kuinka kauan tuohon touhuun menee oulun suunnalla? julkisella puolen, jos siis pitää aloittaa TK:sta ensin yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/4213 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin ajan yksityiselle psykiatrian erikoislääkärille, joka on erikoistunut aikuisiän ADHD:seen. Kohta nähdään, miten tää lähtee etenemään. Kouluterveydenhuollon kautta en jaksa edes yrittää, kun ovat ennenkin olleet piittaamattomia näitä oireita kohtaan. 

Mulla on valtavia ongelmia arkielämässä, yliopistossa ja työelämässä. Tää on vika oljenkorsi ja kaiken sen rahan arvoista, mikä tähän kuluu, jos saan  edes JOTAIN apua ja helpostusta.  Diagnosointia vaikeuttaa, ettei mulla ole varsinaisia todisteita lapsuudesta ja vanhempani suhtautuvat vihamielisesti ajatukseen, että minulla olisi ADHD. Toivottavasti lääkäri, jota pääsen tapaamaan ottaa minut vakavasti. 

Vierailija
584/4213 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varasin ajan yksityiselle psykiatrian erikoislääkärille, joka on erikoistunut aikuisiän ADHD:seen. Kohta nähdään, miten tää lähtee etenemään. Kouluterveydenhuollon kautta en jaksa edes yrittää, kun ovat ennenkin olleet piittaamattomia näitä oireita kohtaan. 

Mulla on valtavia ongelmia arkielämässä, yliopistossa ja työelämässä. Tää on vika oljenkorsi ja kaiken sen rahan arvoista, mikä tähän kuluu, jos saan  edes JOTAIN apua ja helpostusta.  Diagnosointia vaikeuttaa, ettei mulla ole varsinaisia todisteita lapsuudesta ja vanhempani suhtautuvat vihamielisesti ajatukseen, että minulla olisi ADHD. Toivottavasti lääkäri, jota pääsen tapaamaan ottaa minut vakavasti. 

käy kertomassa miten kävi sitten, jos selviää jotain ja mitä maksaa yms.

Vierailija
585/4213 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tietääkö kukaan kuinka kauan tuohon touhuun menee oulun suunnalla? julkisella puolen, jos siis pitää aloittaa TK:sta ensin yms.

Kun on lähete TK:sta, niin MTT:n jonossa ensin puoli vuotta. Mulla meni 9 kk MTT:n ekasta ajasta diagnoosiin ja lääkityksen aloittamiseen. Ja ehdottomasti kannatti.

Vierailija
586/4213 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä! Mulla oli aika samanlainen tilanne.

Monella on adhdstä vanhentunut käsitys. Älä anna niiden lannistaa. Hyvä että menet tutkimuksiin! Kaikki järjestyy kyllä

Vierailija
587/4213 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotin puoli vuotta lähetettä. Nyt menossa 6 kk hoitotakuuaika. Eli vuosi menee ennen kuin tutkimukset edes alkavat.

Vierailija
588/4213 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuinka usein lääkkeitä määrätään aikuisille? vai onko tarjolla edes mitään muuta ratkaisua, jos siis tulee dg

Lääkkeet on ainoa oikesti tehokas tapa vaikuttaa asiaan. Adhd:n juurisyy on elimellinen, viestit hermosolujen välillä ei kulje kunnolla.

Suomessa ei ilmeiseti modafiniilia käytetä adhd:n hoitoon ollenkaan? Suomessa määrätään ilmeisesti vain narkolepsiaan? Modafiniili tehoaa myös ainakin jossain määrin adhd-oireisiin. Hyvä puoli tuossa on se, että ei aiheuta juurikaan sivuoireita.

Vierailija
590/4213 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kaleva.fi/teemat/luonto/ehka-adhdkin-on-keksitty-sairaus/68…

Siinä mielessä adhd on keksitty sairaus, ettei se oikeastaan ole sairaus. Se on vain erilaisuutta ja ominaisuuksia, jotka ovat olleet ilmeisen hyödyllisiä ihmislajin selviytymisen kannalta. Siinä missä tavikset menee massojen mukana kaikessa ja kaikkialle, adhd ja mahdollisesti myös muut nepsyt, ovat etsineet ja löytäneet vaihtoehtoja. Myös herkät aistit ja vaistot ovat olleet jossain vaiheessa evoluutiota tärkeitä, muutoinhan tätä perinnöllistä muotoa ei olisi enää niin laajasti. Joku rooli tällä mutaatiolla on.

Sitä olen viime aikoina miettinyt, että onko tutkittu geneettisesti kirjoa, että yhdistääkö joku kantaisä/äiti tai alue nepsyjä. Vai esiintyykö meitä vain kaikkialla, villien teorioiden mukaanhan eläimilläkin on havaittu nepsyoireita.

Siinä on varmasti perää, että jossain määrin ympäristöllä ja ravinnolla on vaikutusta adhd-oireiden voimakkuuteen ja ilmenemiseen. Mutta ne eivät poista aivotoiminnan erilaisuutta.

Vierailija
591/4213 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotin puoli vuotta lähetettä. Nyt menossa 6 kk hoitotakuuaika. Eli vuosi menee ennen kuin tutkimukset edes alkavat.

heh,täsmälleen samassa jamassa minäkin samassa paikassa,,, joskus maaliskuussa tulee se 6kk täyteen, katsotaan...

Vierailija
592/4213 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä adhd on keksitty sairaus, ettei se oikeastaan ole sairaus. Se on vain erilaisuutta ja ominaisuuksia, jotka ovat olleet ilmeisen hyödyllisiä ihmislajin selviytymisen kannalta. Siinä missä tavikset menee massojen mukana kaikessa ja kaikkialle, adhd ja mahdollisesti myös muut nepsyt, ovat etsineet ja löytäneet vaihtoehtoja. Myös herkät aistit ja vaistot ovat olleet jossain vaiheessa evoluutiota tärkeitä, muutoinhan tätä perinnöllistä muotoa ei olisi enää niin laajasti. Joku rooli tällä mutaatiolla on.

Sitä olen viime aikoina miettinyt, että onko tutkittu geneettisesti kirjoa, että yhdistääkö joku kantaisä/äiti tai alue nepsyjä. Vai esiintyykö meitä vain kaikkialla, villien teorioiden mukaanhan eläimilläkin on havaittu nepsyoireita.

Siinä on varmasti perää, että jossain määrin ympäristöllä ja ravinnolla on vaikutusta adhd-oireiden voimakkuuteen ja ilmenemiseen. Mutta ne eivät poista aivotoiminnan erilaisuutta.

Väitätkö että vsin nepsy-oireiset ovat "etsineet ja löytäneet vaihtoehtoja"? Että vain he ovat keksineet merkittävät keksinnöt ja luoneet uutta?

Vierailija
593/4213 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö että vsin nepsy-oireiset ovat "etsineet ja löytäneet vaihtoehtoja"? Että vain he ovat keksineet merkittävät keksinnöt ja luoneet uutta?

En, vaan että tutkitusti ovat parempia tarkastelemaan asioita ns. ”laatikon ulkopuolelta”.

Vierailija
594/4213 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisenkaltaisessa modernissa yhteiskunnassa vain nuo adhd-piirteet ovat iso ongelma pärjäämisen kannalta. Pahimmillaan työelämässä joku avokonttori jossa pitäisi pysyä paikallaan ja keskittyä tuntikausia johonkin työtehtävään päivittäin. Vaativa ympäristö sellaisellekin ihmiselle joka ei kärsi mistään adhd:sta. Evoluution historiassa adhd ei varmaan ole ollut ongelma tai jostain piirteistä on ehkä ollut jopa hyötyä (reagoiminen erilaisiin uhkiin nopeasti tms.)

Vierailija
595/4213 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään aikuisiän add:tä. Se on synnynnäinen vaiva.

"Jos koko elämä on sekaisin mutta tentit läpi", niin kuulostaa enemmän psykiatriselta kuin neurologiselta ongelmalta.

Vierailija
596/4213 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään aikuisiän add:tä. Se on synnynnäinen vaiva.

"Jos koko elämä on sekaisin mutta tentit läpi", niin kuulostaa enemmän psykiatriselta kuin neurologiselta ongelmalta.

Lapsuudessa ei tarvitse itse ottaa kovin paljon vastuuta mistään, joten silloin add ei välttämättä nouse isoksi ongelmaksi vielä. Tentit voi mennä läpi sillä että piiskaa itseään tarpeeksi mutta se syökin todennäköisesti sitten kyllä kaiken energian ihmiseltä.

Vierailija
597/4213 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuinka usein lääkkeitä määrätään aikuisille? vai onko tarjolla edes mitään muuta ratkaisua, jos siis tulee dg

Lääkkeet on ainoa oikesti tehokas tapa vaikuttaa asiaan. Adhd:n juurisyy on elimellinen, viestit hermosolujen välillä ei kulje kunnolla.

Suomessa ei ilmeiseti modafiniilia käytetä adhd:n hoitoon ollenkaan? Suomessa määrätään ilmeisesti vain narkolepsiaan? Modafiniili tehoaa myös ainakin jossain määrin adhd-oireisiin. Hyvä puoli tuossa on se, että ei aiheuta juurikaan sivuoireita.

Minun poikani osti modafiiniä kadulta. Sanoi, että piristi, mutta ei lisännyt aloitekykyä. Odottelemme siis tutkimuksia. (Ja modafiini oli ”oikeaa”, eli vielä liuskoissa teksteineen, ei irrallisia)

Vierailija
598/4213 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän alakoulun tentit menee läpi jos järki pelaa, vaikka oiskin haahuillu omissa maailmoissa.

lukiossa sitten alkaa ongelmat kun pitäs jo lukeakkin kokeisiin.

Vierailija
599/4213 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lääkäriltä adhd asrs-v1.1 paperin täytettäväksi seuraavalle käynnille.

Onko muilla kokemuksia että tän testin jälkeen voidaan alkaa täyttää Diva kyselyä?

Vierailija
600/4213 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

montako lippua ja lappua ja käyntiä vaatii diagnoosi ? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan