Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4213)

Vierailija
621/4213 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

te joille tuli tuo dg.  mitä liitännäisiä ollut tai on ?  ahdistus,masennus yms

ja miten ne hoituu diagnoosin jälkeen .

Mulla on toistuva masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, lisäksi syömishäiriöoireilua. Lääkityksenä venlafaksiini, ADHD:n hoitona metyylifenidaatti. Suunnitelmissa kuntoutuspsykoterapia jatkossa. Psykiatrini on sitä mieltä, että diagnosoimaton ADHD on isolta osin ollut vaikuttamassa noihin psykiatrisiin ongelmiin, ja uskoo sen hoidolla päästävän myös niiden suhteen parempaan tilanteeseen. Olen vasta valmistunut ja aloittanut hyvin vaativassa ja vastuullisessa työssä, ja siitä selviytyminen on ollut ihan helvetinmoista kamppailua ja aiheuttanut loppuunpalamisen tosi lyhyessä ajassa. Samoin opiskelu ja kaikki muu suoriutuminen elämässä on vaatinut sellaista itsensä piiskaamista, että psyykkinen vointi ollut todella pahasti koetuksella. Lisäksi perusarki ei ole toiminut oikein mitenkään, en ole voinut kuvitellakaan esim perheen perustamista. Diagnoosini on siis tuore ja nyt haetaan sopivaa lääkitystä/annostusta.

Minun aikuisella pojallani on vakava masennus ja epäilen hänellä olevan adhd/add. Kunnallinen psykiatri sanoo, ettei add-tutkimuksia voi tehdä, koska masennus on akuutissa vaiheessa.

Millainen masennuksesi oli, kun sinut tutkittiin? Tiedätkö sinä asiasta enemmän, tai tietääkö joku muu?

Vierailija
622/4213 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

98, tutkimukset menossa. Ensiksi poissuljettiin persoonallisuushäiriöt testillä, seuraavaksi kai vielä ainakin kaksisuuntaisen testi. Alussa oli myös muita testejä (papereita) täytettävä ennen ensikäyntiä.

Päihteettömyys vaaditaan. Ikuisuudelta tuntuu välillä mut lääkäri on ihan osaava ja tuntuu välittävän.

Lapsuudesta näyttöä ainakin koulutodistuksissa..

millaisilla testeillä nuo poissuljetaan?

Sellainen kyselyhaastattelu siis , paksu paperinivaska täytetään ensiksi itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/4213 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos päihteettömyys  eli kaljattomuus vaaditaan, niin miten ne sen toteaa edes? 

onhan se hulluutta jos tutkimukset voi kestää sen 2 vuotta eikä sais edes kesän ainoana hellepäivänä käydä oluella .

saako tupakkia polttaa sitten ?

tai  sitten jatkaa elämistä tavalliseen tapaan eikä kerri lekurille

Vierailija
624/4213 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se alkon käyttö kiellettyä oo enemmänkin huumeista kyse.seuloja voi joutua antamaan jos tiedossa siis päihdekäyttöä tms historiaa tutkimuksien aloittamisen yhteydessä. Alkoholin käyttöä tai suurkulutusta pystytään myös seuraamaan verikokeilla (S-cdt)..

Vierailija
625/4213 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku diagnoosin saanut, montako käyntiä meni yhteensä siihen touhuun ? yksityinen taikka julkinen.

Vierailija
626/4213 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis puhutteko adhd/add diagnosoinnista ja päihteettömyydestä? Mä en ole ikinä käyttänyt mitään huumeita. En polta edes tupakkaa. Add dg on mutta sitä voidaan käyttää jopa lasussa minua vastaan.

Ja minä itse hain diagnoosia! Ei ole mitään pers.häiriöitä eikä muutakaan vakavaa.

Vierailija
627/4213 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se alkon käyttö kiellettyä oo enemmänkin huumeista kyse.seuloja voi joutua antamaan jos tiedossa siis päihdekäyttöä tms historiaa tutkimuksien aloittamisen yhteydessä. Alkoholin käyttöä tai suurkulutusta pystytään myös seuraamaan verikokeilla (S-cdt)..

Juuri näin. Kohtuullinen alko on ok. Huumeet on nou nou!

Vierailija
628/4213 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neurologit ja psykiatrit eivät anna add lääkitystä narkomaaneille. Ja minusta tämä on erittäin asiallinen juttu ja tällä moni add diagnoosin omaava itseasiassa todistaa ettei ole narkkari.

Vierailija
629/4213 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö kukaan kauan kestää suunnilleen lähetteen jälkeen odottelemisessa että pääsee psykiatrin puheille MTT:hen ? tai kenen luo siellä edes mennään ekalla kerralla?

Vierailija
630/4213 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neurologit ja psykiatrit eivät anna add lääkitystä narkomaaneille. Ja minusta tämä on erittäin asiallinen juttu ja tällä moni add diagnoosin omaava itseasiassa todistaa ettei ole narkkari.

Veikkaan että joku adhd:sta kärsivä saattaa "lääkitä" itseään katupirillä (koska katupirin kemia vastaa kyllä osittain ihan adhd-lääkettä), joten silloin voi toki olla vähän ongelmallinen tilanne. Toki ymmärrän että se pirin käyttö pitää ekana lopettaa, mutta se ei saisi olla estää hoitoon hakeutumista kuitenkaan.

Vierailija
631/4213 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö se joku piripää kommentoinu että kun otti ekan kerran piriä huomas että pystyy  jopa lukemaan kirjaa

jotain tuommoista Lauerma muistaakseni höpisi lehdessä

Vierailija
632/4213 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos oon narkannu 5v sitten, nii jonkun mukaan mun ei pitäisi saada lääkitystä?No, sori vaan, julkiselta puolelta on oikeanlaiset lääkkeet. Että älkää ihmiset luovuttako, jokaisella meistä on oikeus oikeanlaiseen hoitoon

Vierailija
633/4213 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että joku adhd:sta kärsivä saattaa "lääkitä" itseään katupirillä (koska katupirin kemia vastaa kyllä osittain ihan adhd-lääkettä), joten silloin voi toki olla vähän ongelmallinen tilanne. Toki ymmärrän että se pirin käyttö pitää ekana lopettaa, mutta se ei saisi olla estää hoitoon hakeutumista kuitenkaan.

Joo ymmärrän pointin. Adhd tyyppinen ihminen on saattanut nuoruudessaan juoda humalahakuisesti, urheilla veri kurkussa yms hakien stimulaatiota.

Aika harva addi on näitä subutex/kannabis ihmisiä.

Vierailija
634/4213 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi. Oikeasti! En halunnut lannistaa.

Ehkä tarkoituksenani oli keventää adhd diagnoosin stigmaa. Moni addi on aika fiksu! Sinäkin! ;-)))

Vierailija
635/4213 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Vierailija
636/4213 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin tota Alexandra Dagmarin vlogia kun hän haki adhd diagnoosia. Mä hain itseasiassa dg:tä juuri samassa iässä vaikka tästä onkin lähes 15 vuotta. Silloin vasta kuulin sanan adhd. Ja kuten Alexandralla niin minullakin meni koulu aina hyvin. Tämä on aika tyypillistä addi tytöille.

Vierailija
637/4213 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankin add-diagnoosia tällä hetkellä, yksityisen kautta sain lähetteen tutkimuksiin

Vierailija
638/4213 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hankin add-diagnoosia tällä hetkellä, yksityisen kautta sain lähetteen tutkimuksiin

Onnea rutkasti! ♡♡♡

Vierailija
639/4213 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea rutkasti! ♡♡♡

Mä hain myös aikoinaan diagnoosin yksityisen kautta ja yhdistin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tein gradun juuri tästä aiheesta!

Vierailija
640/4213 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

te joille tuli tuo dg.  mitä liitännäisiä ollut tai on ?  ahdistus,masennus yms

ja miten ne hoituu diagnoosin jälkeen .

Mulla on toistuva masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, lisäksi syömishäiriöoireilua. Lääkityksenä venlafaksiini, ADHD:n hoitona metyylifenidaatti. Suunnitelmissa kuntoutuspsykoterapia jatkossa. Psykiatrini on sitä mieltä, että diagnosoimaton ADHD on isolta osin ollut vaikuttamassa noihin psykiatrisiin ongelmiin, ja uskoo sen hoidolla päästävän myös niiden suhteen parempaan tilanteeseen. Olen vasta valmistunut ja aloittanut hyvin vaativassa ja vastuullisessa työssä, ja siitä selviytyminen on ollut ihan helvetinmoista kamppailua ja aiheuttanut loppuunpalamisen tosi lyhyessä ajassa. Samoin opiskelu ja kaikki muu suoriutuminen elämässä on vaatinut sellaista itsensä piiskaamista, että psyykkinen vointi ollut todella pahasti koetuksella. Lisäksi perusarki ei ole toiminut oikein mitenkään, en ole voinut kuvitellakaan esim perheen perustamista. Diagnoosini on siis tuore ja nyt haetaan sopivaa lääkitystä/annostusta.

Sulla on kyllä todella samat speksit: yleistynyt ahdistuneisuushäiriö (Gad), lääkitys venlafaksiini, syömishäiriötaustaa (mulla oli nuorena bulimia ja välillä pakonomainen esim ei sokeria/ei sitä/ei tätä/kaksi tuntia aerobicia päivässä lukioiässä.

Mulla oli myös ensin lääkityksellä (siis kun itse hain diagnoosia yliopistoaikana) metyliilifeniaatti, silloin lääke oli legendaarinen Ritalin. Joo silmät aukesi ja opiskelin yliopistossa, tein kolmea työtä ja olin yh. Sitten iski masennus. Vaihdettiin dexedrineen joka on nykyään markkinoilla Attentin nimellä. Tapasin miehen joka heitti lääkkeeni pöntöstä alas ja sanoi että kalja on terveellisempää, hakkasi ja tein jopa lapsen hänelle.

Edessä oli hyvä tulevaisuus. Oli!

Diagnoosi tällä hetkellä on traumaattinen stressihäiriö.

Mutta siltikin ihmisen on pidettävä aivonsa kirkkaina, on syötävä hyvää ruokaa, pitää lukea ja ymmärrettävä että idiootteja tulee ja menee. Pidä huolta vain itsestäsi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi