Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4213)
3/3
Jatkoa edelliseen...
Tämä lääke ei minulle sopinut. Ei tullut mitään vaikutuksia pienillä annoksilla ja suuremmilla annoksilla tuli vain euforinen olo ja teki vielä vähemmän mieli tehdä mitään.
Parin sähköpostiviestin jälkeen lääkäri kirjoitti uuden reseptin Elvanseen ja vaikutus näkyi jo parissa tunnissa lääkkeen ottamisen jälkeen. Tällä viikolla olen saanut enemmän aikaan kuin koko viime kuussa ja arjen askareiden tekeminen on nopeaa, helppoa ja jopa hauskaa.
Kannustan sinua menemään yksityiselle lääkärille, koska julkisella puolella on todella tavallista, että ensimmäiset lähetteet erikoislääkärille hylätään. Yksityinen lääkäri voi diagnosoida sinut kevyemmin perustein kuin julkinen lääkäri mutta silloin et saa Kela korvattavuutta lääkkeistä ennen kuin olet käynyt läpi prosessin julkisella puolella. Näin voit aloittaa lääkekoneilun suhteellisen helposti ja jos lääkkeistä on apua, olet paremmin motivoitu ja aseistettu tappelemaan julkista puolta vastaan. Oma lääkärini veloittaa 200€ Kelakorvauksen jälkeen ja tarvitset varmaan 2-3 käyntiä ennen kuin voit saada diagnoosin. Lisäksi sinun pitää käydä laboratoriossa huumetestissä ja maksaa omat lääkkeesi. Minulla labra oli julkinen ja ei maksanut mitään, kun työkkäri järjesti lähetteen. Lääkkeet ovat tähän mennessä maksaneet noin 125€ja oletan, että kustannus on noin tuota luokkaa per kuukausi tulevaisuudessakin kunnes saan Kela-korvausasian järjestettyä. Jos sinulla on riski menettää työsi, niin tämä kannattaa ehdottomasti maksaa. Jos työpaikkasi hinta on enemmän kuin 400-600€ + 130€/kk, niin kannattaa ehdottomasti maksaa.
Etsi myös itsellesi tukihenkilö, joka voisi auttaa sinua materiaalin keräämisessä ja kannustaa/patistaa sinua eteenpäin.
Toivottavasti tästä oli apua.
3/3
Onnekas kirjoitti:
3/3
Jatkoa edelliseen...Tämä lääke ei minulle sopinut. Ei tullut mitään vaikutuksia pienillä annoksilla ja suuremmilla annoksilla tuli vain euforinen olo ja teki vielä vähemmän mieli tehdä mitään.
Parin sähköpostiviestin jälkeen lääkäri kirjoitti uuden reseptin Elvanseen ja vaikutus näkyi jo parissa tunnissa lääkkeen ottamisen jälkeen. Tällä viikolla olen saanut enemmän aikaan kuin koko viime kuussa ja arjen askareiden tekeminen on nopeaa, helppoa ja jopa hauskaa.
Kannustan sinua menemään yksityiselle lääkärille, koska julkisella puolella on todella tavallista, että ensimmäiset lähetteet erikoislääkärille hylätään. Yksityinen lääkäri voi diagnosoida sinut kevyemmin perustein kuin julkinen lääkäri mutta silloin et saa Kela korvattavuutta lääkkeistä ennen kuin olet käynyt läpi prosessin julkisella puolella. Näin voit aloittaa lääkekoneilun suhteellisen helposti ja jos lääkkeistä on apua, olet paremmin motivoitu ja aseistettu tappelemaan julkista puolta vastaan. Oma lääkärini veloittaa 200€ Kelakorvauksen jälkeen ja tarvitset varmaan 2-3 käyntiä ennen kuin voit saada diagnoosin. Lisäksi sinun pitää käydä laboratoriossa huumetestissä ja maksaa omat lääkkeesi. Minulla labra oli julkinen ja ei maksanut mitään, kun työkkäri järjesti lähetteen. Lääkkeet ovat tähän mennessä maksaneet noin 125€ja oletan, että kustannus on noin tuota luokkaa per kuukausi tulevaisuudessakin kunnes saan Kela-korvausasian järjestettyä. Jos sinulla on riski menettää työsi, niin tämä kannattaa ehdottomasti maksaa. Jos työpaikkasi hinta on enemmän kuin 400-600€ + 130€/kk, niin kannattaa ehdottomasti maksaa.
Etsi myös itsellesi tukihenkilö, joka voisi auttaa sinua materiaalin keräämisessä ja kannustaa/patistaa sinua eteenpäin.
3/3
Kiitos tästä kattavasta viestistä!
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka tuolla muutama sivu takaperin kirjoitteli ongelmastaan alkaa väheksyä oireitaan ja esittää normaalia lääkäreille "ei kai mua mikään vaivaa". Tämä huijarisyndrooma näköjään vain pahenee. Nyt kun tutkimukset ovat edenneet, ja psykiatrin mukaan on hyvin todennäköistä, että diagnoosi tulee (ilmeisesti onnistuin siis olemaan vähättelemättä oireitani), niin nyt minusta on todellakin alkanut tuntua, että olen jotenkin huijannut koko homman. Toki siis haluaisin saada diagnoosin ja syyn oireilleni - totta kai, siksihän tutkimuksiin menin. Toisaalta taas diagnoosin saaminen pelottaa. Olenko vain kuvitellut ja liioitellut ja huijannut lääkäriä ja itseänikin? Pelkään, että jos diagnoosin saan, alan kyseenalaistaa sekä psykiatrin ammattitaitoa että omia vastauksiani, kertomuksiani ja motiivejani koko hommaan.
Miten te muut huijareiksi itsenne tuntevat olette rauhoittuneet ja pystyneet tavallaan uskomaan itseenne ja diagnoosiin (ja lääkäreihinkin)?
Tuore diagnoosi ja samaistun tähän 100%...
turhautunut1234 kirjoitti:
Olen aikaisemmin kirjoitellut tähän ketjuun ja kertaus lyhyesti, sekä kysymys perään:
Lääkäri aloitti minulle suoraan 27mg Concerta, siitä tuntui olevan hyötyä... ehkä, mutta koska en ollut satavarma niin nostettiin annos n. 2 viikon jälkeen 36mg ja se on sitten jo aivan liikaa. Pää tuntuu raskaalta ja saatan jumittua sohvalle vaan olemaan. Tänään olen ollut ilman lääkkeitä ja saanut enemmän asioita aikaiseksi kuin kaksi päivää 36mg Concertan "avulla" :O
Minulle määrättiin myös kokeiluun 5mg Medikinetiä (eli siis nopeavaikutteista) iltapäivisin kokeiltavaksi kun kerroin että iltapäivisin tulee kovat "laskut" eli ahdistukset. En ole sitä iltapäivisin käyttänyt koska jo tuo 36mg tuntuu haittaavan yöunia.
Tästä johtuen ajattelin kokeilla omin päin nyt pelkkää 5mg Medikinetiä; 5mg aamulla ja 5mg klo 12. Ei Concertaa lainkaan. Katsotaan miten käy.
Jos tuntuu että tuo Medikinet toimii niin kannattaako tästä kokeilusta kertoa lääkärille vai onko mahdollista että saan väärinkäyttäjän tai sooloilijan leiman? Olen siis siinä käsityksessä, että lääkityksen löytäminen on vain raakaa kokeilua mutta koska Medikinetin reseptissäni lukee selkeästi että otetaan iltapäivällä tiettyyn kellonaikaan niin rikonko nyt jotain koodistoa / lakia ja suututan lääkärini jos otan sitä heti aamusta?
No ehkä vielä yksi kyssäri: jos nyt käy niin että metyylifenidaattipohjaiset valmisteet eivät tuo merkittävää hyötyä pidemmällä aikajänteellä niin mikä mahtaisi olla seuraavat vaihtoehdot? Lääkäri puhui jo Elvansesta mutta se on kuulemma todella kallis lääke.
Kannattaa laittaa viestiä lääkärille. Jos kokeilet niin mielellään pienet annokset.
Vierailija kirjoitti:
turhautunut1234 kirjoitti:
Olen aikaisemmin kirjoitellut tähän ketjuun ja kertaus lyhyesti, sekä kysymys perään:
Lääkäri aloitti minulle suoraan 27mg Concerta, siitä tuntui olevan hyötyä... ehkä, mutta koska en ollut satavarma niin nostettiin annos n. 2 viikon jälkeen 36mg ja se on sitten jo aivan liikaa. Pää tuntuu raskaalta ja saatan jumittua sohvalle vaan olemaan. Tänään olen ollut ilman lääkkeitä ja saanut enemmän asioita aikaiseksi kuin kaksi päivää 36mg Concertan "avulla" :O
Minulle määrättiin myös kokeiluun 5mg Medikinetiä (eli siis nopeavaikutteista) iltapäivisin kokeiltavaksi kun kerroin että iltapäivisin tulee kovat "laskut" eli ahdistukset. En ole sitä iltapäivisin käyttänyt koska jo tuo 36mg tuntuu haittaavan yöunia.
Tästä johtuen ajattelin kokeilla omin päin nyt pelkkää 5mg Medikinetiä; 5mg aamulla ja 5mg klo 12. Ei Concertaa lainkaan. Katsotaan miten käy.
Jos tuntuu että tuo Medikinet toimii niin kannattaako tästä kokeilusta kertoa lääkärille vai onko mahdollista että saan väärinkäyttäjän tai sooloilijan leiman? Olen siis siinä käsityksessä, että lääkityksen löytäminen on vain raakaa kokeilua mutta koska Medikinetin reseptissäni lukee selkeästi että otetaan iltapäivällä tiettyyn kellonaikaan niin rikonko nyt jotain koodistoa / lakia ja suututan lääkärini jos otan sitä heti aamusta?
No ehkä vielä yksi kyssäri: jos nyt käy niin että metyylifenidaattipohjaiset valmisteet eivät tuo merkittävää hyötyä pidemmällä aikajänteellä niin mikä mahtaisi olla seuraavat vaihtoehdot? Lääkäri puhui jo Elvansesta mutta se on kuulemma todella kallis lääke.
Kannattaa laittaa viestiä lääkärille. Jos kokeilet niin mielellään pienet annokset.
Ilmoita ensin lääkärille, koska oma toimivuus voidaan katsoa vä ärinkäytöksi.
Kahdessa erässä viesti koska ei mene muuten läpi.
Hyvää adhd-viikkoa!
Vielä tänään ehtii ilmoittautua adhd-liiton Teams-tapahtumiin: https://adhd-liitto.fi/ajankohtaista/tapahtumat/
Ja huomenna Supernovat-webinaari "Naiset ja neurikirjo": https://www.supernovat.com/koulutukset
Onnekas kirjoitti:
3/3
Jatkoa edelliseen...Tämä lääke ei minulle sopinut. Ei tullut mitään vaikutuksia pienillä annoksilla ja suuremmilla annoksilla tuli vain euforinen olo ja teki vielä vähemmän mieli tehdä mitään.
3/3
Korjaisin tuohon lääkekorvattavuus -asiaan, ettei vaadi julkisen prosessia, vaan yksityinen voi yhtä hyvin kirjoittaa b-lausunnon korvausta varten. Kelahan sen päätöksen korvattavuudesta tekee ja heillä ehtona joka tapauksessa jonkinlainen näyttö oireiden ilmenemisestä lapsuudessa.
Potkin itteeni persuksille ja kävin taas verikokeissa.
Nyt cdt 1.7% ja bpeth 0.07 (sama mikä viimeksi).. veikkaan etten lähetettä tule saamaan, mutta viikon päästä se nähdään.. toinen arvo kun on melkein absolutisti ja toinen suurkuluttaja..
Erikoista myös kun olen yrittänyt avoimesti kertoa ystävä piirille tästä ,niin masennus leiman saa ihan jokaiselta.. kukaan ei tunnu ymmärtävän.
Sellaiset ihmiset jotka eivät ole kumpaakaan kokenut omien sanojen mukaan henkilökohtaisesti masennusta eikä adhd , mutta tähän löytyi asiantuntemusta kuitenkin..
Onnekas kirjoitti:
3/3
3/3
Kiitos tästä, taidan käydä vielä yksityisellä. Koska täyttipä tämä juttuni varsinaisesti ADHD:n kriteereitä tai ei, jotain apua tarvitsen että pysyn työkykyisenä. Ei kai yhteiskunnalle ole järkevää, että nyt hyvin insinöörialalla tienaava ja siten veroja maksava ihminen laitetaan lopuiksi vajaa 20 vuodeksi työuraa kotiin, koska ei anneta apuja keskittymiskyvyttömyyden ongelmaan vaikka todennäköisesti niitä olisi olemassa.
Kuten joku sanoi, ei se auta minua yhtään että sanotaan että se on vain minun luonnollinen temperamentti eikä diagnosoitava sairaus tai poikkeavuus. Pitäisikö minun sitten vaan todeta, että ookoo, loppuikä täytyy sitten varmaan vaan istua tukia nostamassa kotona, koska luonnollinen temperamenttini ei näytä sopivan nykymaailman työelämään? Yritän olla tuolle terapialle avoin mutta vähän tuntuu että ei se auta tässä ongelmassa että kysellään miltä minusta nyt tuntuu ja pistetään minut miettimään mitä voisin tehdä sitten kun tulee mielihaluja siirtyä tekemään muuta kesken yhden asian tekemisen tms - voin terapiatilanteessa älyllisesti keksiä näitä keinoja vaikka kuinka, mutta en pysty toteuttamaan niitä kumminkaan siinä tilanteessa kun ne ylikierrokset ja keskittymisongelma on päällä.
- se keski-ikäinen joka ei saanut diagnoosia
Mitä kannattaa huomioida, kun kokeilee lääkettä ensimmäisen kerran? Ei kofeiinia ja vapaapäivänä kannattaa aloittaa, mitä muuta? Jännittää.
Vierailija kirjoitti:
Onnekas kirjoitti:
3/3
3/3
Kiitos tästä, taidan käydä vielä yksityisellä. Koska täyttipä tämä juttuni varsinaisesti ADHD:n kriteereitä tai ei, jotain apua tarvitsen että pysyn työkykyisenä. Ei kai yhteiskunnalle ole järkevää, että nyt hyvin insinöörialalla tienaava ja siten veroja maksava ihminen laitetaan lopuiksi vajaa 20 vuodeksi työuraa kotiin, koska ei anneta apuja keskittymiskyvyttömyyden ongelmaan vaikka todennäköisesti niitä olisi olemassa.
Kuten joku sanoi, ei se auta minua yhtään että sanotaan että se on vain minun luonnollinen temperamentti eikä diagnosoitava sairaus tai poikkeavuus. Pitäisikö minun sitten vaan todeta, että ookoo, loppuikä täytyy sitten varmaan vaan istua tukia nostamassa kotona, koska luonnollinen temperamenttini ei näytä sopivan nykymaailman työelämään? Yritän olla tuolle terapialle avoin mutta vähän tuntuu että ei se auta tässä ongelmassa että kysellään miltä minusta nyt tuntuu ja pistetään minut miettimään mitä voisin tehdä sitten kun tulee mielihaluja siirtyä tekemään muuta kesken yhden asian tekemisen tms - voin terapiatilanteessa älyllisesti keksiä näitä keinoja vaikka kuinka, mutta en pysty toteuttamaan niitä kumminkaan siinä tilanteessa kun ne ylikierrokset ja keskittymisongelma on päällä.
Tunnistan tämän niin hyvin!
Etukäteen sitä miettii ja suunnittelee omaa toimintaa erilaisissa tilanteissa, mutta sitten, kun on "tilanne päällä", niin saattaa tehdä ja sanoa mitä sattuu, kun ei pysty kunnolla keskittymään siihen kyseiseen asiaan, joka on käsillä, ja impulsiivisuuskin lisää oman mausteensa soppaan :D Huh!
Minulle etenkin uudet asiat ja tilanteet on vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Onnekas kirjoitti:
3/3
Kiitos tästä, taidan käydä vielä yksityisellä. Koska täyttipä tämä juttuni varsinaisesti ADHD:n kriteereitä tai ei, jotain apua tarvitsen että pysyn työkykyisenä. Ei kai yhteiskunnalle ole järkevää, että nyt hyvin insinöörialalla tienaava ja siten veroja maksava ihminen laitetaan lopuiksi vajaa 20 vuodeksi työuraa kotiin, koska ei anneta apuja keskittymiskyvyttömyyden ongelmaan vaikka todennäköisesti niitä olisi olemassa.Kuten joku sanoi, ei se auta minua yhtään että sanotaan että se on vain minun luonnollinen temperamentti eikä diagnosoitava sairaus tai poikkeavuus. Pitäisikö minun sitten vaan todeta, että ookoo, loppuikä täytyy sitten varmaan vaan istua tukia nostamassa kotona, koska luonnollinen temperamenttini ei näytä sopivan nykymaailman työelämään? Yritän olla tuolle terapialle avoin mutta vähän tuntuu että ei se auta tässä ongelmassa että kysellään miltä minusta nyt tuntuu ja pistetään minut miettimään mitä voisin tehdä sitten kun tulee mielihaluja siirtyä tekemään muuta kesken yhden asian tekemisen tms - voin terapiatilanteessa älyllisesti keksiä näitä keinoja vaikka kuinka, mutta en pysty toteuttamaan niitä kumminkaan siinä tilanteessa kun ne ylikierrokset ja keskittymisongelma on päällä.
Käy ehdottomasti yksityisellä erikoislääkärillä, jolla kokemusta ADHD:sta ja luvat määrätä tavallisimpia ADHD-lääkkeitä. Jos lääkärillä on myös neurologian osaamista, niin aina parempi. Oireesi kuulostavat minusta hyvin yhteensopivilta ADHD:n kanssa ja on selvää, että joku ongelma sinulla on.
Kannattaa muistaa, että ei ole olemassa diagnostista testiä, joka kertoisi, onko henkilöllä ADHD tai oikeastaan mitään psykologista tai neurologista sairautta. Kaikki ADHD diagnoosit ovat lääkärin valistuneita arvauksia, jotka perustuvat lääkärin näkemään näyttöön. Ongelmaa pahentaa vielä se, että kaikki ADHD:n kaltaisia oireita esiintyy kaikilla ihmisillä vaihtelevassa määrin. Oleellista on, kuinka usein ja paljon niitä on ja missä määrin ne häiritsevät elämää. Raja ei-ADHD ja ADHD-diagnoosin välillä on väkisinkin mielivaltainen, koska koska raja on vain vedettävä johonkin. Kahdella melkein samalla tavalla oireilevaa potilasta saattaa saada eri diagnoosit vain, koska raja sattui olemaan heidän välissään. Silti heidän oireensa ovat melkein samat.
Ehdotan, että tutustut nykyisiin ja tuleviin ADHD:n diagnostisiin kriteereihin ja mietit, kärsitkö sellaisista oireista lapsena ja nyt aikuisena. Kirjaa nämä ylös ja kerro niistä lääkärille. Muista myös, että sinulla saattaa olla oireita, joista et tiedä, koska käsityksesi siitä, mikä on normaalia on subjektiivistä. Perheissä, jossa toisella tai molemmilla vanhemmilla on ADHD, lapset eivät edes välttämättä ymmärrä, että vanhempien käytös verrattuna muihin ihmisiin on epätavallista. Tämän takia on hyvä tutustua muiden ihmisten elämään ja vähän vertailla kokemuksia. Minä esimerkiksi kuvittelin, että on ihan normaalia, että vanhemmat puhuvat 4-16v lapsilleen omista huolistaan mm. rahan tai puolison pettämisen suhteen. Ja naisilla ADHD yleensä ei näy motorisina oireina vaan enemmän haaveiluna ja poissa olevuutena, joten kannattaa kiinnittää huomiota tällaisiin oireisiin. Älykkäät lapset ja lapset, joiden vanhemmat tukevat koulunkäynnissä, saattavat oireet peittyä ja koulumenestys on hyvä tai jopa erinomainen. Olet insinöörialalla, joka viittaisi siihen että sinulla on keskimääräistä korkeampi älykkyys. Tämä voi hyvin selittää sen, että pärjäsit koulussa. ADHD:lle tyypillistä on myös ns. hyperfokus itsestään kiinnostaviin asioihin. Minulla on erittäin laajat kiinnostuksen kohteet, joten koulumenestykseni oli erinomainen. Kunnallinen erikoislääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että ei voi olla ADHD, koska keskiarvo koulussa niin hyvä ja käytösarvosana samoin. Minulla selvin ADHD:n oire läpi lapsuuden on ollut krooninen myöhästely ihan kaikkialle. Vakiovitsini on, että saavun myöhässä omiin hautajaisiinikin. Toinen oire oli asioiden unohtelu: saatoin käydä keskusteluja ilman mitään muistikuvaa niistä. Saatoin jopa vastata kokonaisin lausein mutta oikeasti en kuunnellut yhtään mitään ja en muistanut tästä mitään 3 minuuttia myöhemmin. Tätä on tapahtunut näihin päiviin asti.
Terapia voi olla hyvä lisä ADHD:n hoitoon mutta sillä ei yleensä voi korvata lääkitystä kuin kaikkein lievimmissä tapauksissa. Ja terapian tulee nimenomaan lähteä siitä, että potilas kärsii ADHD:stä ja sen tarkoituksena on nimenomaisesti auttaa hallitsemaan oireita. Terapia, jossa sinä käyt, kuulostaa aika turhalta. ADHD:n ydinongelma on, että ajatukset harhailevat tahdonvastaisesti ja että siirtyminen tehtävästä toiseen kesken kaiken tapahtuu huomaamatta.
Olen varma, että saat jonkinlaista apua tähän. Jos asut jossain isossa kaupungissa, niin ADHD-psykiatreja on yksityisellä puolella kohtuullisesti.
Toivottavasti löydät avun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kannattaa huomioida, kun kokeilee lääkettä ensimmäisen kerran? Ei kofeiinia ja vapaapäivänä kannattaa aloittaa, mitä muuta? Jännittää.
Riippuu vähän lääkkeestä. Sinulla lienee ensimmäinen lääke kokeilussa ja yleensä se on metyylifenidaatti. Älä juo alkoholia, kun käytät lääkettä. Odota pari päivää lääkityksen aloittamisen jälkeen ennen kuin alat varovasti juomaan kahvia. Itse jolloin kupin kahvia ensimmäisenä lääkepäivänä ja se aiheutti sydämmen tykytystä, hermostuneisuutta ja päänsärkyä. Mutta kannattaa muistaa, että sivuvaikutukset ovat aina yksilöllisiä.
Olin julkisella puolella jonossa yli vuoden. Lopulta kaupunki kirjoitti maksusitouksen yksityiselle, koska palvelut olivat niin ruuhkautuneet. Joitain kuukausia tutkimuksia ja sain diagnoosin. Tutkimuksissa koko elämänhistoria käytiin läpi, samoin muut sairaudet, tehtiin testejä, haastateltiin läheisiä jne. Raskas prosessi mutta kannatti. Nyt lääke kokeilussa. Itselle oli tärkeintä itsetuntemuksen lisääntyminen diagnoosin myötä... Enää en syyttele itseäni jatkuvasti asioista joihin en oikeastaan voi juuri vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
EI waissista anneta tuollaisia (prosentti) tuloksia, vaan sanallinen arviointi.
t.tietäjä
Sanallisesti ne tulokset käytiin läpi, mutta ei sitä lomaketta myöskään piiloteltu. Tytär sai ottaa omasta lomakkeestaan kuvan, kommentilla "yleensä näitä näytetään vain asiantuntijoille". Siinä on yhdessä kohdassa yleisälykkyys ilmoitettu sekä numerona että tuollaisena prosenttilukuna samalla rivillä.
Mensa-testin olen suorittanut silloin, kun käytössä oli eri asteikko kuin nykyisin. Siksi en pidä mielekkäänä kertoa, että sain siitä tulokseksi 145. Ja samasta syystä ei jäänyt mieleeni niin hyvin se numero, mikä oli WAIS-lomakkeessa. 98% on helpompi ymmärtää, se on sama riippumatta siitä, mitä hajontaa käytetään tuon toisen luvun kohdalla.
Mutta se tuli selväksi, että jos asiaan perehtymätön saa katsottavaksi sen lomakkeen mihin WAIS-testin tulokset on koottu, niin ei sitä lomaketta ymmärrä samalla tavalla kuin koulutettu neuropsykologi. Mutta toki se voi toimia muistin tukena palauttamaan mieleen, mitä siinä keskustelussa käytiin läpi.
Miksi ihmiset kyseenalaistavat toisia netissä niin matalalla kynnyksellä? Tämä on todella loukkaavaa. Nepsyillä on kuitenkin usein korostunut oikeudentunto ja he ovat usein rehellisiä jopa oman etunsa kustannuksella. Miten joku kehtaa netissä syyttää ventovierasta valehtelijaksi ilman mitään perusteita? Ilmeisesti kyseinen tietäjä ei ole niin tietäjä kuin kuvittelee olevansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.tietäjä
Sanallisesti ne tulokset käytiin läpi, mutta ei sitä lomaketta myöskään piiloteltu. Tytär sai ottaa omasta lomakkeestaan kuvan, kommentilla "yleensä näitä näytetään vain asiantuntijoille". Siinä on yhdessä kohdassa yleisälykkyys ilmoitettu sekä numerona että tuollaisena prosenttilukuna samalla rivillä.
Mensa-testin olen suorittanut silloin, kun käytössä oli eri asteikko kuin nykyisin. Siksi en pidä mielekkäänä kertoa, että sain siitä tulokseksi 145. Ja samasta syystä ei jäänyt mieleeni niin hyvin se numero, mikä oli WAIS-lomakkeessa. 98% on helpompi ymmärtää, se on sama riippumatta siitä, mitä hajontaa käytetään tuon toisen luvun kohdalla.
Mutta se tuli selväksi, että jos asiaan perehtymätön saa katsottavaksi sen lomakkeen mihin WAIS-testin tulokset on koottu, niin ei sitä lomaketta ymmärrä samalla tavalla kuin koulutettu neuropsykologi. Mutta toki se voi toimia muistin tukena palauttamaan mieleen, mitä siinä keskustelussa käytiin läpi.
Miksi ihmiset kyseenalaistavat toisia netissä niin matalalla kynnyksellä? Tämä on todella loukkaavaa. Nepsyillä on kuitenkin usein korostunut oikeudentunto ja he ovat usein rehellisiä jopa oman etunsa kustannuksella. Miten joku kehtaa netissä syyttää ventovierasta valehtelijaksi ilman mitään perusteita? Ilmeisesti kyseinen tietäjä ei ole niin tietäjä kuin kuvittelee olevansa.
Nepsyillä on kuitenkin usein korostunut oikeudentunto ja he ovat usein rehellisiä jopa oman etunsa kustannuksella.
Nyt sitten ihan oikeasti. Lähde? Siis jotain muutakin kuin mutuilua.
Rikollisista merkittävä osa on nepsyjä. Kertooko sekin korostuneesta oikeudentunnosta ja rehellisyydestä?
Esim.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jopa-joka-neljannella-vangilla-on-a…
Onnekas, kirjoitit että sinulla on sairaskuluvakuutus. Korvaako se lääkkeet niiltä osin kuin kela ei korvaa? Eli esim. elvanset vaikka kelan korvausvaatimukset eivät täyttyisikään (esim. riittävät todisteet lapsuudesta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.tietäjä
https://www.psyli.fi/wp-content/uploads/2020/08/Kognitiivisten-testien-…
2/3
Jatkoa edelliseen
Ennen tätä tyrmäystä olin käynyt uudestaan yksityisellä lääkärillä uusimassa masennuslääkkeet ja juttelin siinä yhteydessä myös ADHD mahdollisuudesta (uusi lääkäri, koska edellinen lääkäri oli vaihtanut maisemaa). Uudella lääkärillä sattui olemaan erikoislääkärin pätevyys, perehtyminen ADHD:hen ja lupa kaikkien lääkkeiden määräämiseen. Hän sanoi, että voin varata hänelle ajan tutkimuksiin mutta en siihen silloin tarttunut, kun olin jo menossa työkkärin terveystarkastukseen ja ajattelin edetä sitä kautta.
Kun ei julkinen erikoislääkäri sitten edes halunnut tavata ja työkkäri painosti, niin sain sitten aikaiseksi varata uuden ajan yksityiselle puolelle ADHD-tutkimusta varten. Koska kaikki paperit olivat jo valmiina Kannassa ja olin jo ollut saman lääkärin hoidossa yli 6kk, niin sain ADHD diagnoosin siltä istumalta ja kävin jo samana päivänä hakemassa Medikinet CR 10mg.
Jatkuu seuraavassa viestissä.
2/3