Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4213)

Vierailija
3741/4213 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lääkekokeilupäivä tänään eikä juuri mitään vaikutusta, ei hyvää eikä huonoa. Vähän väsyttää ja pää on kipeänä, mutta ei pahasti kumpaakaan. Aloin jopa epäillä, muistinko edes ottaa koko tablettia...

Vierailija
3742/4213 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI waissista anneta tuollaisia (prosentti) tuloksia, vaan sanallinen arviointi. 

t.tietäjä

Sanallisesti ne tulokset käytiin läpi, mutta ei sitä lomaketta myöskään piiloteltu. Tytär sai ottaa omasta lomakkeestaan kuvan, kommentilla "yleensä näitä näytetään vain asiantuntijoille". Siinä on yhdessä kohdassa yleisälykkyys ilmoitettu sekä numerona että tuollaisena prosenttilukuna samalla rivillä. 

Mensa-testin olen suorittanut silloin, kun käytössä oli eri asteikko kuin nykyisin. Siksi en pidä mielekkäänä kertoa, että sain siitä tulokseksi 145. Ja samasta syystä ei jäänyt mieleeni niin hyvin se numero, mikä oli WAIS-lomakkeessa. 98% on helpompi ymmärtää, se on sama riippumatta siitä, mitä hajontaa käytetään tuon toisen luvun kohdalla. 

Mutta se tuli selväksi, että jos asiaan perehtymätön saa katsottavaksi sen lomakkeen mihin WAIS-testin tulokset on koottu, niin ei sitä lomaketta ymmärrä samalla tavalla kuin koulutettu neuropsykologi. Mutta toki se voi toimia muistin tukena palauttamaan mieleen, mitä siinä keskustelussa käytiin läpi.

Miksi ihmiset kyseenalaistavat toisia netissä niin matalalla kynnyksellä? Tämä on todella loukkaavaa. Nepsyillä on kuitenkin usein korostunut oikeudentunto ja he ovat usein rehellisiä jopa oman etunsa kustannuksella. Miten joku kehtaa netissä syyttää ventovierasta valehtelijaksi ilman mitään perusteita? Ilmeisesti kyseinen tietäjä ei ole niin tietäjä kuin kuvittelee olevansa.

Nepsyillä on kuitenkin usein korostunut oikeudentunto ja he ovat usein rehellisiä jopa oman etunsa kustannuksella.

Nyt sitten ihan oikeasti. Lähde? Siis jotain muutakin kuin mutuilua.

Rikollisista merkittävä osa on nepsyjä. Kertooko sekin korostuneesta oikeudentunnosta ja rehellisyydestä?

Esim.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jopa-joka-neljannella-vangilla-on-a…

Sinähän vedät mutkia suoriksi? :D

Oletko koskaan kuullut sellaisesta kongnitiivisesta vinoumasta kuin vahvistusharha? Sulla selkeesti kuitenkin on hakukone siinä teknisessä laitteessasi niin haet sieltä nepsy ja oikeudentunto niin saat sellaisia aika pitkiäkin tutkielmia aiheesta. Nepsyyn sisältyy myös Asperger, johon oikeudentuntoisuudella Nepsyillä useimmiten viitataan.

Kun rikollisista merkittävä osa on nepsyjä, tarkoittaako se mielestäsi, että nepsyt ovat pääosin rikollisia?

Jos olet neuronormatiivi, joka ei osaa kyseenalaistaa omia ajatuksiaan niin tarkoittaako se siten sitä, että kaikki neuronormatiivit eivät kykene? No ei tietenkään. Sinällään aika surullinen mielikuva tulevaisuudestamme.

-Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3743/4213 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen lääkekokeilupäivä tänään eikä juuri mitään vaikutusta, ei hyvää eikä huonoa. Vähän väsyttää ja pää on kipeänä, mutta ei pahasti kumpaakaan. Aloin jopa epäillä, muistinko edes ottaa koko tablettia...

Mä aloitin Concertan 18 mg pari viikkoa sitten. Ei juuri vaikutusta. Annosta nostettiin 27 mg ja otin tänään  ekan tabletin. En ole ikinä kokenut vastaavanlaista mielen tyyneyttä ja samalla tasaista vireystilaa, joka kestää lääkkeen vaikutusajan eli noin 8 tuntia. Olen jaksanut siivota asunnon, järjestellä kaapit ja lenkkeilläkin. Enkä tiputtele tavaroita ja lyö varpaitani sängyn- tai pöydänjalkoihin. Samalla kahvinhimo hävisi kokonaan.

Tsemppiä, ei kannata vaipua epätoivoon! <3

Vierailija
3744/4213 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytää lääkärin Etelä Suomi. Voisi määrätä myös Elvansea? Miten etsii terveystalo tai mehiläinen. Psykiatri vai neurologi? Minulla jo diagnoosi.

Vierailija
3745/4213 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yks 46-v adhd-nainen. Se todettiin tokan luokan melko alussa. Siitä lähtien, kun muut koululaiset saivat tietää asiasta, kiusaamista on ollut. En käytä mitään lääkkeitä, koska ne luokitellaan huumeiksi. Joku lääke tosin ei ole luokiteltu huumeiksi, mutta se maksaisi ainakin mulle 70 € oliko se nyt kk:n annos. Paljon. Eikä mulla ole sellaisia rahoja.

Vierailija
3746/4213 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin Concertan 18 mg pari viikkoa sitten. Ei juuri vaikutusta. Annosta nostettiin 27 mg ja otin tänään  ekan tabletin. En ole ikinä kokenut vastaavanlaista mielen tyyneyttä ja samalla tasaista vireystilaa, joka kestää lääkkeen vaikutusajan eli noin 8 tuntia. Olen jaksanut siivota asunnon, järjestellä kaapit ja lenkkeilläkin. Enkä tiputtele tavaroita ja lyö varpaitani sängyn- tai pöydänjalkoihin. Samalla kahvinhimo hävisi kokonaan.

Kiitos! <3 Ihana kuulla kokemuksesi! Minullakin nyt c18mg, nostoa odotellessa :)

Vierailija
3747/4213 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla concertaa testailtiin ad. 108mg,  ei vaikutusta,muutakuin hermostumista. Elvanse kokeiluun,ja vaikuttaa vähän ,vaikka meneekin nyt 90mg, mutta ei mitään järisyttävää  vaikutusta siis.

Vierailija
3748/4213 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet eivät taikaiskusta ratkaise ongelmia, mutta ne rauhoittavat pääkoppaa ja helpottavat motivoitumaan esim. kotitöiden tekoon. 

Vierailija
3749/4213 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.tietäjä

Sanallisesti ne tulokset käytiin läpi, mutta ei sitä lomaketta myöskään piiloteltu. Tytär sai ottaa omasta lomakkeestaan kuvan, kommentilla "yleensä näitä näytetään vain asiantuntijoille". Siinä on yhdessä kohdassa yleisälykkyys ilmoitettu sekä numerona että tuollaisena prosenttilukuna samalla rivillä. 

Mensa-testin olen suorittanut silloin, kun käytössä oli eri asteikko kuin nykyisin. Siksi en pidä mielekkäänä kertoa, että sain siitä tulokseksi 145. Ja samasta syystä ei jäänyt mieleeni niin hyvin se numero, mikä oli WAIS-lomakkeessa. 98% on helpompi ymmärtää, se on sama riippumatta siitä, mitä hajontaa käytetään tuon toisen luvun kohdalla. 

Mutta se tuli selväksi, että jos asiaan perehtymätön saa katsottavaksi sen lomakkeen mihin WAIS-testin tulokset on koottu, niin ei sitä lomaketta ymmärrä samalla tavalla kuin koulutettu neuropsykologi. Mutta toki se voi toimia muistin tukena palauttamaan mieleen, mitä siinä keskustelussa käytiin läpi.

Miksi ihmiset kyseenalaistavat toisia netissä niin matalalla kynnyksellä? Tämä on todella loukkaavaa. Nepsyillä on kuitenkin usein korostunut oikeudentunto ja he ovat usein rehellisiä jopa oman etunsa kustannuksella. Miten joku kehtaa netissä syyttää ventovierasta valehtelijaksi ilman mitään perusteita? Ilmeisesti kyseinen tietäjä ei ole niin tietäjä kuin kuvittelee olevansa.

Nepsyillä on kuitenkin usein korostunut oikeudentunto ja he ovat usein rehellisiä jopa oman etunsa kustannuksella.

Rikollisista merkittävä osa on nepsyjä. Kertooko sekin korostuneesta oikeudentunnosta ja rehellisyydestä?

Esim.

Oletko koskaan kuullut sellaisesta kongnitiivisesta vinoumasta kuin vahvistusharha? Sulla selkeesti kuitenkin on hakukone siinä teknisessä laitteessasi niin haet sieltä nepsy ja oikeudentunto niin saat sellaisia aika pitkiäkin tutkielmia aiheesta. Nepsyyn sisältyy myös Asperger, johon oikeudentuntoisuudella Nepsyillä useimmiten viitataan.

Kun rikollisista merkittävä osa on nepsyjä, tarkoittaako se mielestäsi, että nepsyt ovat pääosin rikollisia?

Jos olet neuronormatiivi, joka ei osaa kyseenalaistaa omia ajatuksiaan niin tarkoittaako se siten sitä, että kaikki neuronormatiivit eivät kykene? No ei tietenkään. Sinällään aika surullinen mielikuva tulevaisuudestamme.

-Eri

Ihan otsikosta jo voi päätellä, että aiheena on adhd. Ei autismi (asperger-termiä ei enää käytetä). Adhd ei ole sama asia, kuin autismi.

Vierailija
3750/4213 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miinukset?

Vierailija
3751/4213 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi, kun muuten kuulosti tutulta omasta lääkityksen saamisen ajoilta, mutta olin jo unohtanut tavaroiden tiputtelun ja itseni kolhimisen. Samoin saatoin aikanaan juosta varpaistani kynnet irti, koska Flow vaan vei. Nykyisin ymmärrän suojata itseäni ja en kolhiudukaan. Haha, jännä!

Edelleen tosin juon kahvia pari kuppia päivässä, mutten ole enää himokahvinjuoja.

Koen olevani tavallinen ja tylsä työssä käydä veronmaksaja, joka kykenee tavalliseen ja työssään arkeen. Se on tavallaan aika huojentavaa ;)

Vierailija
3752/4213 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.tietäjä

Esim.

-Eri

Ihan otsikosta jo voi päätellä, että aiheena on adhd. Ei autismi (asperger-termiä ei enää käytetä). Adhd ei ole sama asia, kuin autismi.

Koen turhaksi vastata. Ajan haaskausta.

Vierailija
3753/4213 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet eivät taikaiskusta ratkaise ongelmia, mutta ne rauhoittavat pääkoppaa ja helpottavat motivoitumaan esim. kotitöiden tekoon. 

On surullista, että niitä tarvitaan. Mutta hyvä, että osalla elämää helpottavat. Kauanko ne sitten toimivat, jos toimivat?

Olisipa diagnosointi niin kehittynyttä, että edes vähän osattaisiin ennakoida, mikä kellekin sopii. Joku ehkä osaakin.

Vierailija
3754/4213 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On surullista, että niitä tarvitaan. Mutta hyvä, että osalla elämää helpottavat. Kauanko ne sitten toimivat, jos toimivat?

Olisipa diagnosointi niin kehittynyttä, että edes vähän osattaisiin ennakoida, mikä kellekin sopii. Joku ehkä osaakin.

Käytettävästä lääkkeestä ja - aineesta riippuen mennään tunneissa per lääke. On lyhyempi ja pidempi vaikutteisia.

Sinällään itse viihdyn kyllä omana itsenänikin, joten esim. lomilla tai usein viikonloppuinakaan en käytä lääkitystä.

Vierailija
3755/4213 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat täällä etsimässä väkisin diagnoosia saamattomuudelleen

Vierailija
3756/4213 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku Concertan, Ritalinin, Elvansen tai vastaavan päivittäiskäyttäjä kertoa, tuleeko lääkkeen tauottamisesta laskut? Ja jos tulee, miten pärjäätte niiden kanssa tai lievennätte niitä?

Itselläni mahdollisesti alkamassa ADHD-lääkitys lähiaikoina, ja eniten pelottaa ne vaiheet, kun lääkkeestä yritetään pitää taukoa. Joskus kun olen näitä lääkkeitä muutamia kertoja päihdekäyttänyt, käytön jälkeiset päivät ovat olleet aika kauheita. Siinä on syy sille, etten ole niitä vuosiin enää käyttänyt. 

Entä muut negatiivisena kokemanne pitkäaikaisvaikutukset?

Vierailija
3757/4213 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku Concertan, Ritalinin, Elvansen tai vastaavan päivittäiskäyttäjä kertoa, tuleeko lääkkeen tauottamisesta laskut? Ja jos tulee, miten pärjäätte niiden kanssa tai lievennätte niitä?

Itselläni mahdollisesti alkamassa ADHD-lääkitys lähiaikoina, ja eniten pelottaa ne vaiheet, kun lääkkeestä yritetään pitää taukoa. Joskus kun olen näitä lääkkeitä muutamia kertoja päihdekäyttänyt, käytön jälkeiset päivät ovat olleet aika kauheita. Siinä on syy sille, etten ole niitä vuosiin enää käyttänyt. 

Mene katkolle nisti. Toivottavasti ei saa lääkkeitä jatkossa

Vierailija
3758/4213 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene katkolle nisti. Toivottavasti ei saa lääkkeitä jatkossa

Toivottavasti tuntemattomille räyhääminen Vauva.fi:ssä helpottaa oloasi. Suosittelen kyllä hakemaan muutakin apua.

Vierailija
3759/4213 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tauotan lääkettä aina viikonloppuisin. Syön lääkettä siis ma-pe ja viikonloppuisin on taukoa. Alkuun ne lauantait varsinkin oli vaikeita, tuntui ettei meinaa hereillä pysyä. Ja koko viikonloppukin oli melkein sitä selviytymistä vaan eikä voinut ajatella mitään järkevää tekevänsä. Nyt olen tottunut paremmin ja vaikka huomaan edelleenkin, että vaikeaa aivoponnistelua ja keskittymistä vaativia hommia ei viikonloppuna kannata yrittää, niin ei ole enää sitä järkkyä väsymystä ja pystyn tekemään vähemmän vaativia hommia ihan ok. 

Ennen tätä tauottelua söin pitkään Elvanse 50mg ja siihen tuli toleranssi. Nyt tauon jälkeen riittää Elvanse 30mg. 

Viikonloput on kyllä kaikella tavalla vaikeampia kuin arki. Niitä omia ADHD-häröilyjäkin sietää huonommin ilman lääkitystä ja omat virheet tulee otettua välillä tosi raskaasti ja muutenkin elämä ADHD:n kanssa viikonloppuna tuntuu kauhean raskaalta. Sunnuntai-iltana on helpottunut olo, kun on selvinnyt viikonlopusta ja tietää että maantantaiaamusta alkaa taas lääkejakso ja pystyy tekemään asioita ihan eri tavalla.

Vierailija
3760/4213 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi, kun muuten kuulosti tutulta omasta lääkityksen saamisen ajoilta, mutta olin jo unohtanut tavaroiden tiputtelun ja itseni kolhimisen. Samoin saatoin aikanaan juosta varpaistani kynnet irti, koska Flow vaan vei. Nykyisin ymmärrän suojata itseäni ja en kolhiudukaan. Haha, jännä!

Edelleen tosin juon kahvia pari kuppia päivässä, mutten ole enää himokahvinjuoja.
Koen olevani tavallinen ja tylsä työssä käydä veronmaksaja, joka kykenee tavalliseen ja työssään arkeen. Se on tavallaan aika huojentavaa ;)

Tätä minäkin toivon tulevaisuudelta. Olisi myös huikeaa unelmoida ja uskoa parempaan, jos elämä ei olisi jatkuvaa selviytymistaistelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä