Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4213)

Vierailija
3321/4213 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea 167 sivuu lankaa mut kerron oman henk. koht. kokemukseni aikuisiän ADHD:stä.

1) Lääkäreitä ei kiinnosta vittuakaan

2) Jos vihdoin löytyy joku jota kiinnostaa, niin saat hermomyrkkyä joka ei myöskään auta vittuakaan

3) Paras tapa selvitä elämässä on syödä ja vapottaa kanapitsaa.

Vierailija
3322/4213 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään, joka kokeili adhd lääkkeitä, mutta luopui niistä kokonaan sivuvaikutuksien takia ja jatkoi elämäänsä täysin ilman psyykeläkkeitä?

Mitenköhän tähän vastaisi? Se lääke mikä aluksi toimi parhaiten aiheutti myöhemmin sivuoireita. Lopetin yli vuosi sitten kaikki kaikki masennut/ahdistus/nukahtamislääkkeet ja käytössä on enää vain Attentin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3323/4213 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, ristiriitainen olo joulun suhteen. Perhe-ja sukujoulu tulossa, mikä on toki mukavaa, mutta väsyttää niin paljon jo ajatus pakkaamisesta (pää on jo ihan sekaisin tähän mennessä olleesta joulun valmistelusta, ostoksista yms. En osaa aloittaa pakkaamista), sählingistä, nukkumisesta patjalla samassa tilassa monen muun kanssa (apua!), jne. Vaikka samaan aikaan on niin ihanaakin, kun on paljon ihmisiä koolla. Mutta tiedän, että tulen iltaisin ikävöimään omaa hämärää rauhallista makuuhuonettani. Pitää yrittää, jos lääkkeet auttaisivat (tuntuu, että olen niin pyörällä päästäni jo viime viikkojen aikatauluista ja hoidettavista ja muistettavista asioista, että lääkkeistäkään ei tunnu oikein olevan nyt apua...)

Vierailija
3324/4213 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen diagnosoinut itselleni ADD:n, autismin ja skitsoidin persoonallisuuden. Miten jatkan tästä?

Vierailija
3325/4213 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvanseen liittyen, minulla ilmeisesti sen vaikutus on aikalailla 10h, sitten tulee tuo väsymys joksikin aikaa, kuten joku yllä mainitsikin vastaavasta.

Olen koittanut paikata tilannetta kahvilla, mutta eipä se auta   ,muttei pahennakkaan, sitä ennen en juo kahvia siis.

Kyllähän tutkimuksiin pitäis päästä jokapuolella, mutta tuurista kii kuka ottaa vastaan. Ja varmasti on tukossa tutkimukset ihan muistakin syistä + adhd,asperger-testejä varmaan halutaan ihan median antaman huomion takia  myös.

Pitäs sen ekan siellä jossain ymmärtää erotella  sitten ihmiset...

Vierailija
3326/4213 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä olette löytäneet lääkärin, joka edes suostuu tekemään testejä tai edes ottamaan vakavasti?

Kävin terveyskeskuksessa ja lääkäri totesi että kun minulla kerran on koulutus ja työpaikka niin ei kyse ole ADHD:sta.

Minä kuitenkin tiedän, että minussa on jotain ”vialla” ja olen verrannut ADHD-oireita omiin oireisiin ja epäilisin, että minulla voi olla taipumus.

Mutta kun luen yksityisten lääkäreiden sivuja (Terveystalo, Mehiläinen, Pihlajalinna), niin suurin osa erikoistuneista lääkäreistä ilmoittavat etteivät ota ADHD-potilaita vastaan ja ne, jotka ottivat, ilmoittivat etteivät ota uusia potilaita. Turhauttavaa. Olen valmis lähtemään vaikka toiselle puolelle Suomea ja raha ei ole ongelma, voisin maksaa ihan mitä tahansa jos saisin helpotusta elämääni 😢

Minä kävin Terveystalossa ja siellä alkututkimukset teki psykologinen sairaanhoitaja Niina Määttä ja loppututkimukset psykiatrian erikoislääkäri Mika Määttä. Hänellä lukee edelleen siellä esittelytekstissä, että tekee työparinsa kanssa kattavia ja perusteellisia ADHD-tutkimuksia. Esittelytekstin lopussa hän mainitsee, ettei ota potilaita, joiden ADHD-diagnoosi on annettu muualla.

Toisessa kohtaa, missä hän kertoo millaisia potilaita hän ottaa vastaan, hän kertoo ottavansa vastaan aikuisia, yli 18-vuotiaita lapsia (jotka joidenkin mielestä on jo aikuisia) ja alle 65-vuotiaita ikäihmisiä. Kaikki 18-65-vuotiaat omalla rahalla ADHD-tutkimuksiin tulevat kelpaavat siis hänelle potilaiksi. Ei siis ota kuntasopimuksella asioivia asiakkaita. 

Myös tuossa esittelytekstissä viitataan johonkin ajanvarausohjeisiin, joita en itse löytänyt. En löytänyt silloinkaan, kun omia aikoja varasin. Aloitin sillä, että varasin yhden ajan Niina Määtälle. Hänenkään esittelysivulla ei ollut ajanvarausohjeita. Ja ensimmäisellä käynnillä hän ihmetteli, että olin varannut vain yhden ajan. Olisi pitänyt varata 4-5 aikaa hänelle ja muistaakseni neljä aikaa Mika Määtälle heti samalla kertaa. 

Ajanvarauksessa kummakin kalenteri näyttää eioota kesään asti. Joten soittaisin ajanvaraukseen ja kysyisin mikä siellä on tilanne. Oma tutkimusprosessini alkoi jo viime vuoden marraskuussa ja jo silloin tilanne oli se, että Niina Määtän aikaa joutui odottamaan ja Mika Määtän vapaat ajat olivat kuukausien päässä. Ajanvarauksessa toivottavasti osaavat sanoa mikä on tilanne, toivottavasti sitä kautta saa aikoja. 

Autismikirjon häiriön diagnostiikkaa olen yrittänyt nyt selvittää ProNeuronin kautta. Sivut vaikuttaa sekavilta ja vapaita aikoja nihkeästi. Välillä tuli jotain aikoja näkyviin ja sähköpostilla sain kiinni henkilön, jota tuttu suositteli (Anna Järvinen). Välillä hänelle ilmestyi varattavia aikoja ajanvarausjärjestelmään ja sitten ne tammi- ja helmikuun ajat taas katosivat. Sielläkin sivuilla jossain ohjeistetaan, että diagnostiikkaprosessi on nopeampi ja halvempi, jos alkukartoituksen tekee joku erityistyöntekijä, mutta itse en löytänyt näitä aikoja ollenkaan. Puhelinajanvaraus on tavoitettavissa 2,5h ajan päivittäin. Sitä tietoa ei löydy sivuilta (ainakaan itse en löytänyt), mutta kun soittaa sivuilla olevaan numeroon, niin nauhoite kertoo milloin ovat siellä puhelimen päässä. 

Oma käsitykseni on, että ruuhkaa ja jonoa on vaikka omalla rahalla olisi tutkimuksiin menossa. Monet havahtuvat asiaan oman lapsen ongelmien/tutkimusten myötä, joten samaan aikaan on tutkimuksiin menossa lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia sekä heidän vanhempiaan. 

Ja jännä juttu, että kun on jo 50+ vuotta itsensä kanssa elänyt ja vihdoin alkaa selvitä että itselläkin on nepsyongelmaa, niin sinne tutkimuksiin pitää päästä heti nyt, ei tässä jaksaisi enää odotella!

Vierailija
3327/4213 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se Medikinetin testaaja, jolle tuli ahdistusta Medikinet CR:stä. Vaihdettiin Elvanseen (30mg) ja nyt olen sitä 4 päivää kokeillut. Ensimmäinen päivä oli tietenkin parhain, keskittyminen oli täydellistä ja ainoa haittavaikutus oli, etten saanut yöllä nukuttua kuin 3 tuntia. Siihenpä se kaikki hyvä sitten loppuikin, sillä seuraavasta päivästä alkoi karmea päänsärky ja nyt on 3 päivää särkenyt päätä lähes tauotta ja säryltä on vaikea sanoa, vaikuttaako se enää mitenkään muuten. Tekisi mieli jo luovuttaa, koska säryltä ei voi keskittyä oikein mihinkään.

Onko teillä muilla Elvanse aiheuttanut päänsärkyä alussa? Lähinnä mietin, että voiko tämä olla ohimenevää. Ensimmäisen päivän perusteella tietysti toivon näin ja että se täydellinen keskittymisen tunne palaisi kunhan särky menisi ohi. Olen juonut vettä paljon ja syönyt normaalisti. Särkylääkkeet eivät juuri auta tähän, olen kokeillut monia.

Itselläni ei ole ainakaan jäänyt muistijälkeä, että olisi ollut päänsärkyä Elvansen aloituksen yhteydessä. Toivottavasti sinullakin menisi ohi <3

Vierailija
3328/4213 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan diagnoosin omaavista hyötynyt psykoterapiasta, jos ,niin minkälaisesta?

Vierailija
3329/4213 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muotia nyt. Töissä yksi motivaationsa menettänyt haki diagnoosin, ja nyt on hyvä syy jättää hommia tekemättä. Nyt pati muutakin on kiinnostuneita tästä.

Vierailija
3330/4213 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tuhlaavat resursseja selitelläkseen itselleen, miksi en ole menestynyt (rikas).

Vierailija
3331/4213 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Concertan kohdalla aloitus + annos nostojen kohdilla oli pääkipua aina.

Elvanse ollut lempeempi, ei pääkipua, sykettä tosin nostaa.

Vierailija
3332/4213 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te saatte vietyä läpi lääkekokeilut. Ollut jo kuukausia medikinet testattavana, mutta en muista sitä kuin harvoin ottaa. Aamut on niin kiireisiä, kun sängystänouseminen on vastenmielistä, että lääke unohtuu.

Vierailija
3333/4213 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te saatte vietyä läpi lääkekokeilut. Ollut jo kuukausia medikinet testattavana, mutta en muista sitä kuin harvoin ottaa. Aamut on niin kiireisiä, kun sängystänouseminen on vastenmielistä, että lääke unohtuu.

Ota ne sun lääkkeet sängyn viereen valmiiksi! Ei tartte taistella nousemisen kanssa, kun ovat siinä vieressä valmiina!!

Vierailija
3334/4213 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota ne sun lääkkeet sängyn viereen valmiiksi! Ei tartte taistella nousemisen kanssa, kun ovat siinä vieressä valmiina!!

Tätä minäkin ehdottaisin. Itsellä ei ole vaikeuksia, kun aamukahvi on niin ihana asia, että jo se kannustaa nousemaan sängystä. Mutta tuo Medikinet on vähän hankalampi, kun pitää ottaa aterian yhteydessä tai aterian jälkeen, eli sen kaveriksi pitäisi varata myös jotain suupalaa.

Mutta todellakin, jos sängystä ylös pääsemiseen liittyy vaikeus, niin hankkisin vaikka jonkun minijääkaapin siihen sängyn viereen ja lastaisin sen täyteen pieniä juotavia jogurtteja. Sen pitäisi olla niin lähellä, että pystyy kurkottamaan sängystä, jos sängystä ylös pääsemiseen liittyy vaikeus. Tai ylöshän sieltä on noustava joka tapauksessa ja jos se kiire on se ongelma, niin se aamupala pitää laittaa sellaiseksi että sen saa suuhun vauhdilla ja lääkkeen voi vaikka minigrip-pussissa teipata kännykkään illalla niin ettei se pääse unohtumaan.

Kyllä ainakin itselle se lääke on niin tärkeä, että keksisin muistin tueksi vaikka minkälaisen rutiinin ja kikka kolmosen, ettei se lääke jää ottamatta. Se koko päivähän menee päin hanuria, jos ei ota lääkettä!

Vierailija
3335/4213 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen diagnosoinut itselleni ADD:n, autismin ja skitsoidin persoonallisuuden. Miten jatkan tästä?

Hakeudut tutkimuksiin joko julkiselle puolelle tai yksityiselle, ihan raha- ja elämäntilanteesta riippuen. 

Vierailija
3336/4213 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaako nettiin lähinnä vain ne, joilla on huonoja kokemuksia lääkkeistä vai onko tosiaan niin, että isolla osalla lääkkeiden parantava vaikutus loppuu muutamassa kuukaudessa?

Vierailija
3337/4213 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko tarpeeksi ?  Minulla suu kuivaa kyllä elvansen kans, eli reilusti pitää juoda vettä, vähänkerrallaan toki.

Vierailija
3338/4213 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niihin pääkipuihin auta normi särkylääke?

Vierailija
3339/4213 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä lääke tai yrittää vain totutella.

Minulla tulee pää kipeeksi jos pidän taukoa useemman päivän ja sitten uusi aloitus.Tuo kestää muutaman päivän.

Käytännössä otan siis jokapäivä elvansen. Jos kesällä sitte tauko taas.

Vierailija
3340/4213 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muita vaihtoehtoja kuin elvanse ja medikinet,concerta ?

Oletko puhunut lääkärin kans ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme