Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
3301/4219 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa monta Concertaan liittyvää kommenttia (en jaksanut lukea kaikkia, mutta koen kertoa omia kokemuksia).

Mulla on ollut noin viitisen vuotta Concerta. Minulla on diagnosoitu ADHD-i (eli vanha ADD), ikää 38 vuotta, keskittymistä ja virheettömyyttä vaativa järjestelmän ylläpidollinen työ.

Pärjään pääosin omien toimintamallien ja rutiinien vuoksi vapaa-ajalla, mutta työ tuo haasteita muuttuvassa ympäristössä, jota ei voi ennakoida etukäteen. Pidän työstäni ja ilman ulkopuolisia keskeytyksiä voisin keskittyä tunti kaupalla.

Diagnoosin jälkeen käytin pidempään 36mg Concertaan. Käytännössä lääke rauhoittaa pään sisäistä ajatuksien poukkoilua ja sisäistä levottomuuttani. Olen seesteisempi kuin lääkkeetöminä päivinä, joita pystyn pitämään viikonloppuisin ja lomilla, ei sivuoireita - ainoastaan ajatuksien harhailu ja kesken jäävät asiat palaa näihin päiviin.

Koska nyt opiskelen hieman lisää töiden ohella pari kertaa viikossa sekä kotitehtävät niin käytän 27mg aamupäivällä ja 18 mg iltapäivällä välipalan yhteydessä. Tyhjään mahaan lääkkeestä tulee minulle kuvottava olo, joka on ilmaantunut vasta kuluvan vuoden aikana.

Sorry, tuli tästäkin pitkä, mutta tiivistettynä: rutiinit auttavat suurimmaksi osaksi arjessa. Kirjaan paljon asioita ylös, etten unohda niitä tai pyöritä mielessä turhaan. Yllättävät tilanteet ja keskittymistä vaativat asiat hoidan lääkkeellä, kuten työt, opinnot ja tehtävät... Joten sen elämäntilanne vaikutta lääkkeen annosteluun.

Ootko sä siis ollut tyytyväinen concertaan? Ootko muita joutunut edes testata? Huomaatko että 18mg on hyötyä iltapäivään?🤔

Olen ollut tyytyväinen. Arki on huomattavasti helpompaa tai siis, se ei ole enää vaikeaa. Ennen mietin, että "arjen ei pitäisi olla näin vaikee" ja nyt se tuntuu tavalliselta. Jaksan myös töiden jälkeen harrastaa ja tosiaan nyt opiskella, mitä en voinut ennen kuvitellakaan töiden ohella. Ennen vain kuluin työpäivien jälkeen ja käytännössä elin viikonloppuisin sekä lomalla. Sisäinen rauhattomuus on vaimentunut, kuten aiemmin mainitsin.

Muuta lääkitystä en ole koettanut, joten minulla ei ole vertailukohtaa.

Tuo 18mg tuo hyötyä, jos 27mg on päivästä alla. Ilman jotenkin hyydyn kesken... Isompi taas vaikuttaa siihen, etten oikein koe nälkää (ja syö riittävästi edes iltaisin) ja univaje on suurempi siirtyessään viikonloppuihin. Tavallaan väsyn edelleen, mutta nyt se on hallittavissa.

Vierailija
3302/4219 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä concerta auttoi aluksi. Rauhoitti pään ja jaksoi tehdä "tylsiäkin" röitä (vai mitä ne on) 

Ei tosin pitään jatkunut se vaikutus, nykyään vaan vievät (onneksi sentään) ahdistuksen pois.

Diagnoosin sain 36-veenä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3303/4219 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö täällä kellään oo mitään hyviä kokemuksia concertasta muilla juurikaan? Miksi kaikille tupataan elvansea heti, ja todella kallis lääkekkin vaikkakin sais korvausta siihen jne. Ja kyllä se enemmän amfeen vastaavaa on kun nuo muut. Jos oon oikei ymmärtänyt. Nainen / 29

Concerta on useimmille ihan surkea lääke verrattuna Elvanseen. Concertaa periaatteessa kyllä aina kokeillaan ensin, jos lääkäri noudattaa virallisia hoitosuosituksia. Elvanse ja Attentin ovat kyllä kalliita lääkkeitä ilman erityiskorvausta ostettuna. Mutta Usa:ssa vastaavat valmisteet vielä kolme kertaa kalliimpia kuin Suomessa joten mietipä sitä!

Millälailla surkea, olisko kertoa syitä? Kertoisko sit joku viisaampi mitä eroja on esim concertalla ja elvansella, muutakuin toinen on metyylifenidaatti ja toinen on lisdeksamfetamiini? Tai minkä eron nuo tekee niissä lääkkeissä vai jokin muu erottaa myös, mikä?

Mun mielestä on myös omituista että täälläkin moni hakee nuilla adhd lääkkeillä sitä piristettä ja että saa siivottua esim jne. Koska ei pitäisi nuiden lääkkeiden oikeaa adekki potilasta piristää tai vauhdittaa, ideahan on palauttaa "normaaliin", esim keskittymisen parantamiseen, siihen että ei vouhota päänsisällä eikä fyysisesti. Sen pitäis rauhoittaa siis adhd oireilua, ei mun mielestä tehdä samaa kun vetää jotakin vauhtia... Mun mielestä se kertoo vaan siitä, että diagnoosi on väärä jos nuista saa jotain ylienergistä hypervoimaa, koska idea rauhoittaa se ylienergia. Kyllä se adekki potilailla on päinvastainen vaikutus, se että jos et jaksa nousta sängystä siivoamaan esim kertoo jostakin ihan muusta kun adhdstä.

Et ilmeisesti ymmärrä ADD:n ja ADHD:n eroavaisuutta. Osalle tulee vaikeita masennus/ahdistusoireita Concertan vaikutuksen hiipuessa pois.

Ymmärrän sen verran että addssä ei ole yliaktiivisuutta. Mutta en sitä minkä takia adhd diagnoosin saanut haluaa kunnon pärinät ja vauhdit lääkkeillä tai hakee sitä kun yliaktiivisuus adhdssä esiintyy muutenkin. Silloin diagnoosi väärä. Etkö osaa lukea mikä mun viestissä oli pointti. En puhunut addstä

Kysymys on kyvyttömyydestä keskittyä. Lääkkeillä normalisoidaan tilanne. Jos lääkkeet aiheuttaa yliaktiivisuutta joko kyseessä ei ole adhd tai annostus on liian suuri.

Sitä juuri tarkoitin, että onko kaikkien diagnoosit edes välttämättä oikeita jos saa lääkkeistä ihan selkeesti normaalista poikkeavaa energiaa ja jopa liikaa virtaa koska ideahan vaan palauttaa normaaliin ei överiks🤷🏼‍♀️

Varmasti on väärin diagnosoitujakin joukossa esim. työssä uupuneista. Itseni kohdalla toki tämäkin tutkittiin. Samoin mahdolliset traumat tai masennus. Olen aika eloisa ja perustyytyväinen, joten se testattiin rutiinilla.

Olen eri kommentoija tässä ketjussa, mutta itselleni lääkitys ei niinkään piristä, mutta luonteeni ja häiriöiden aiheuttamat toistuvat keskeytymisien palauttelut ovat harventuneet, mitä kautta työ ei kuluta arjessa niin paljon voimavaroja vaan keskittymisen ylläpitämiseen ulkopuolisten keskeytysten kautta (avun pyytäminen, puhelut, palaverit...) Koska arki ja työ ei kuluta kaikkea niin minulla on jaksamista myös toteuttaa itseäni muutoin, kuten harrastaa liikuntaa (mikä itsessään on hyödyksi ADHD-i oireisiin) ja opiskeluun (mitä en voinut kuvitellakaan itselleni aiemmin töiden ohessa).

Minulla on nykyisin myös parisuhde, koska pystyn ja jaksan ylläpitää sitä töiden ohessa.. Ennen lähinnä juoksin kotona omien kotitöiden perässä sulkien kaappia, pesemällä astioita loppuun, nostamalla vaatteita kuivumaan.. koska saatoin olla puhelimessa, mikä katkaisi ajatuksen ja aloitin uuden tehtävän.

Alituinen alisuorituminen vaikutti itsetuntoon lähinnä ihmissuhteissa, joiden ylläpitäminen ei ole itselleni itsestäänselvyys. Nyt lääkityksen avulla koen onnistuvani asioissa, mikä on palauttanut osaamisen ja onnistumisen kyvyn.

Minulla on myös aikaa nauttia ihan omista jutuista enemmän, kuten lukea ja keskustella ihmisten kanssa, josta nautin valtavasti (vaikka olen innostuessani hyvin eloisa, olen silti perinteisen introvertti ja syvällisiä keskusteleva). On ihanaa olla ja kyetä olemaan sellainen kuin parhaimmillaan kykenee.

Eli kyllä, lääkkeet mahdollistavat minua olemaan minä ja energiaa se antaa sen kautta toteuttaa itseään, ettei se oma energia mene jo päivän aikana pysyäkseen aiheessa.

Ps. Olen sama henkilö, joka kommentoi pari keskustelua taaksepäin Concertan käytöstä opiskelujen ja töiden yhteydessä.

Vierailija
3304/4219 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvansen käyttäjät,miten kahvi?  Lääkäri sanoi että  kokeile varovasti jos pakko.

Eli ei sen kummempaa ohjetta. Kyllä minä aamukahvin haluan,  vai pitääkö decaffia kävästä hakeen?

Elvansen aloitan maanantaina , concerta ei toiminu oikeen, pisti ahdistaan vaan ja hermot kireelle.

Vierailija
3305/4219 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö täällä kellään oo mitään hyviä kokemuksia concertasta muilla juurikaan? Miksi kaikille tupataan elvansea heti, ja todella kallis lääkekkin vaikkakin sais korvausta siihen jne. Ja kyllä se enemmän amfeen vastaavaa on kun nuo muut. Jos oon oikei ymmärtänyt. Nainen / 29

Concerta on useimmille ihan surkea lääke verrattuna Elvanseen. Concertaa periaatteessa kyllä aina kokeillaan ensin, jos lääkäri noudattaa virallisia hoitosuosituksia. Elvanse ja Attentin ovat kyllä kalliita lääkkeitä ilman erityiskorvausta ostettuna. Mutta Usa:ssa vastaavat valmisteet vielä kolme kertaa kalliimpia kuin Suomessa joten mietipä sitä!

Millälailla surkea, olisko kertoa syitä? Kertoisko sit joku viisaampi mitä eroja on esim concertalla ja elvansella, muutakuin toinen on metyylifenidaatti ja toinen on lisdeksamfetamiini? Tai minkä eron nuo tekee niissä lääkkeissä vai jokin muu erottaa myös, mikä?

Mun mielestä on myös omituista että täälläkin moni hakee nuilla adhd lääkkeillä sitä piristettä ja että saa siivottua esim jne. Koska ei pitäisi nuiden lääkkeiden oikeaa adekki potilasta piristää tai vauhdittaa, ideahan on palauttaa "normaaliin", esim keskittymisen parantamiseen, siihen että ei vouhota päänsisällä eikä fyysisesti. Sen pitäis rauhoittaa siis adhd oireilua, ei mun mielestä tehdä samaa kun vetää jotakin vauhtia... Mun mielestä se kertoo vaan siitä, että diagnoosi on väärä jos nuista saa jotain ylienergistä hypervoimaa, koska idea rauhoittaa se ylienergia. Kyllä se adekki potilailla on päinvastainen vaikutus, se että jos et jaksa nousta sängystä siivoamaan esim kertoo jostakin ihan muusta kun adhdstä.

Et ilmeisesti ymmärrä ADD:n ja ADHD:n eroavaisuutta. Osalle tulee vaikeita masennus/ahdistusoireita Concertan vaikutuksen hiipuessa pois.

Ymmärrän sen verran että addssä ei ole yliaktiivisuutta. Mutta en sitä minkä takia adhd diagnoosin saanut haluaa kunnon pärinät ja vauhdit lääkkeillä tai hakee sitä kun yliaktiivisuus adhdssä esiintyy muutenkin. Silloin diagnoosi väärä. Etkö osaa lukea mikä mun viestissä oli pointti. En puhunut addstä

Kysymys on kyvyttömyydestä keskittyä. Lääkkeillä normalisoidaan tilanne. Jos lääkkeet aiheuttaa yliaktiivisuutta joko kyseessä ei ole adhd tai annostus on liian suuri.

Sitä juuri tarkoitin, että onko kaikkien diagnoosit edes välttämättä oikeita jos saa lääkkeistä ihan selkeesti normaalista poikkeavaa energiaa ja jopa liikaa virtaa koska ideahan vaan palauttaa normaaliin ei överiks🤷🏼‍♀️

Tuleekohan vääriä adhd-diagnooseja paljon? Julkisella kävin itse  ja  kyllä siinä pengottiin lapsuudesta lähtien kaikki jutut mitä keksittiin, ja masennukset yms. psykologin testit  ,neuropsykologit kans...

Joskus lukenut vaan  netistä että joku kertoo saaneena parilla käynnillä diagnoosin ja lääkkeet yksityisellä, totta tai ei,  niin ei tuo ihan luottamusta herätä.

Vierailija
3306/4219 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elvansen käyttäjät,miten kahvi?  Lääkäri sanoi että  kokeile varovasti jos pakko.

Eli ei sen kummempaa ohjetta. Kyllä minä aamukahvin haluan,  vai pitääkö decaffia kävästä hakeen?

Elvansen aloitan maanantaina , concerta ei toiminu oikeen, pisti ahdistaan vaan ja hermot kireelle.

Itsellä Elvanse, tällä hetkellä 30+30 annoksella. Jätin kofeiinin kokonaan pois, kun totesin ettei maksa vaivaa juoda sitä puolta desiä kahvia ja isommat annokset provosoivat sykettä. Meiralla on ainakin tosi hyvä decaf, jos tykkää suodatinkahvista. En maista eroa kofeiinilliseen lainkaan.

Vierailija
3307/4219 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japaniss vedetiin piikit pois grafeenin takia. Suomessa samaa erää käytössä?

Vierailija
3308/4219 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleekohan vääriä adhd-diagnooseja paljon? Julkisella kävin itse  ja  kyllä siinä pengottiin lapsuudesta lähtien kaikki jutut mitä keksittiin, ja masennukset yms. psykologin testit  ,neuropsykologit kans...

Joskus lukenut vaan  netistä että joku kertoo saaneena parilla käynnillä diagnoosin ja lääkkeet yksityisellä, totta tai ei,  niin ei tuo ihan luottamusta herätä.[/quote

Parilla käynnillä saa, jos on lapsuudesta asti paljon dokumentaatiota.

Vierailija
3309/4219 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aspegrer-adhd ? onko aikuisella mahdollinen yhdistelmä etes?  Vai onko vielä että  jos on asperger-diagnoosi ,niin ei anneta adhd-diagnoosia ollenkaan?

Vierailija
3310/4219 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä Elvanse, tällä hetkellä 30+30 annoksella. Jätin kofeiinin kokonaan pois, kun totesin ettei maksa vaivaa juoda sitä puolta desiä kahvia ja isommat annokset provosoivat sykettä. Meiralla on ainakin tosi hyvä decaf, jos tykkää suodatinkahvista. En maista eroa kofeiinilliseen lainkaan.

Mihin aikoihin otat elvanset?   Mulla 70mg aamulla,ja vaikutus hiipuu siinäviiden-kuuden maissa .  Otan n klo 0800.

Vierailija
3311/4219 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Concertahan oli ihan unelma alussa. Hyväntuulinen fiilis, hieno sisäinen rauha, hyvä keskittyminen ja mitähän muuta. Kunnes sitten alkoi tulla niitä ahdistuskohtauksia, jotka oli ihan kauheita. Onnea niille, joille ei näitä tule!

Minä olen se sekakäyttäjä, joka pääosin syö Elvansea ja sitten välillä pidän Concerta-päivän. Tällä systeemillä ei oo tullu niitä ahdistuskohtauksia, mutta ei myöskään sellaista samanlaista syvää rauhaa korvien väliin niin kuin Concertan ekoina kokeilupäivinä. Enkä käytännössä enää edes huomaa eroa näiden välillä. 

Silloin kun käytin pelkkää Concertaa, oli välillä sitä tunnetta että sydän hakkaa. Ja välillä ne laskut oli ikäviä, saattoi tulla kauhea päänsärky tai muuta. Tämä Concerta palasi takaisin kokeiluun kun oli se muistikuva että sen avulla pystyin jopa lukemaan kirjoja. En ole huomannut nyt sellaista maagista vaikutusta, mutta oon kyllä huomannu et pystyn lukemaan jotain jos kiinnostaa, mutta en välttämättä ihan tuntitolkulla kuitenkaan. Enkä osaa sanoa onko mitään eroa Elvansen ja Concertan välillä tässä.

Oon nyt yhden kerran käyny tapaamassa psykologia, kun ajattelin et tarviin jotain valmennusta. Vaikka tuntui että se eka tapaaminen meni sen selittämiseen, miksi oon varannu siltä ajan, niin tuntuu että jo sekin vähän auttoi. Olen saanu kotona raivattua aika paljon ja olisin saanu enemmänkin, ellei mies pitäisi kynsin ja hampain kiinni tavaroistaan. Ja peräti kaks kertaa on käyty miehen kanssa kävelyllä, mikä on hieno saavutus, kun ei me joka vuosi käydä. 

Uutuutena mulla on Asperger-pohdinnat, kun niin moni on sanonu et ovat aina aatelleet et oon Asperger. Tämä on asia joka vaatis omat tutkimuksensa, ja taas se sama homma, et kuka tutkii ja missä ja milloin olis seuraava vapaa aika, minkä vois varata. Jonot tuntuu olevan näissä aina järkyt, vaikka ihan omalla (tai miehen) rahalla maksais. Aspergeriin ei oo lääkettä, mut jos kerran oon sitäkin niin siitä ois hyvä saada diagnoosi ja siihenkin puoleen pitäis perehtyä, et miten senkin kanssa eletään. Tai en tiedä onko itelläni muuta haittaa kuin et oon outo enkä osaa olla ihmisten kanssa, mut en mielestäni oo ihan epätoivoinen kuitenkaan, vaan enempi sosiaalisesti kömpelö. Mut se voi olla syy miks en opintojen aikana päässy töihin enkä valmistumisen jälkeenkään. Omalla tyttärelläkin on ilmeisesti tätä samaa, mut hän nyt sentäs tajus kiinnostua koodauksesta niin pärjää ees työelämässä näistä nepsyongelmista huolimatta :-D

Vierailija
3312/4219 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle aamukahvi on pyhä asia. Meillä on kahvimylly ja järeä espressokone (joku 20kg painaa). Mun aamukahvi on iso latte, johon tulee tuplaespresso (noin 1dl espressoa), vajaa desi kermaa ja parisen desiä kulutusmaitoa. Se on siis sekä kaloripommi että kofeiinipommi. Tää on ainoa kahvi minkä juon, mut mulle niin tärkeä et en tiedä oisko elämä ees elämisen arvoista, jos en sais tätä aamukahvia. Kaffa Roasterin papuja käytetään, sekin on tärkeetä et ne pavut on hyviä ja tuoreita. Meillä on mökilläkin tää sama setti, mies tekee siellä etätöitä puolet vuodesta niin ostettiin sinnekin kahvimylly ja 2000€ maksava espressokone. (Epäilen et hänkin on ADHD, mut ilman diagnoosia, douppaa espressolla pitkin päivää.)

Tää kahviasia oli mullakin kysymysmerkkinä ennen lääkityksen aloitusta. Et tuleeko jotain oireita jos juo kahvia. Kokeilin kerran kofeiinitonta ja kerran kokeilin pienempää lattea. Mutta palasin sitten kuitenkin tähän tavalliseen settiini. Ja lääkityksenä mulla on nyt se 50mg Elvanse ja välillä Concerta 36mg. 

Mulla ei ole ollu ongelmaa tuon kahvin kanssa. Toki tuo mun aamukahvi jo itsessään on sellainen, että nostaa vähän sykettä ja pikkasen tulee semmonen "I can!" -olo. Mutta en oo pitäny sitä pahana, et päivä lähtee reippaasti käyntiin. Eikä siitä nyt mitään överipärinää kuitenkaan tule. Tää on suuri nautinto elämässä. Aina kun juon aamukahvia, niin nautin ihan suunnattomasti siitä mausta. Elämä tuntuu hyvältä kun saa aamulla hyvää kahvia ja aina siinä kohtaa tuntuu, että tästä tulee hyvä päivä, tai vähintään että tästä se päivä lähtee ja kaikki on mahdollista! Se päivä saattaa toki myöhemmin mennä pilalle, mut kyllä se kahvin tuoma hyvä fiilis ja toiveikas olo siinä päivän alussa on tärkeä. Kuka jaksaa aloittaa päivää epätoivolla!?

Minä siis kannustan kokeilemaan, voiko sen aamukahvin juoda. Itsellä ainakin noiden lääkkeiden vaikutus ei ala ihan heti, tunnin verranhan siinä taitaa kestää. Kahvi tuntuu vaikuttavan paljon nopeammin ja juon sen siis aamulla heti lääkkeen perään. Kahvilla saan nopean startin ja siitä tunnin päästä sitten Elvanse tai Concerta ottaa vetovastuun.

Vierailija
3313/4219 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen Akuutin ferritiini-jaksossa sanottiin, että alhainen ferritiinitaso saattaa aiheuttaa mm. ADHD:ta.

Vierailija
3314/4219 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ja massapsykoosi. Taas uusi villitys, mä en jaksa näitä, kun töissäkin kahviplytäkeskusteluissa joka toisella naisella on näköjään adhd. Olen siis nainen itsekkin, mutta pysyn kaukana näistä muotijutuista.

Vierailija
3315/4219 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi! kirjoitti:

Ylen Akuutin ferritiini-jaksossa sanottiin, että alhainen ferritiinitaso saattaa aiheuttaa mm. ADHD:ta.

Hopeavesi auttaa molempiin. Fakta

Vierailija
3316/4219 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olette löytäneet lääkärin, joka edes suostuu tekemään testejä tai edes ottamaan vakavasti?

Kävin terveyskeskuksessa ja lääkäri totesi että kun minulla kerran on koulutus ja työpaikka niin ei kyse ole ADHD:sta.

Minä kuitenkin tiedän, että minussa on jotain ”vialla” ja olen verrannut ADHD-oireita omiin oireisiin ja epäilisin, että minulla voi olla taipumus.

Mutta kun luen yksityisten lääkäreiden sivuja (Terveystalo, Mehiläinen, Pihlajalinna), niin suurin osa erikoistuneista lääkäreistä ilmoittavat etteivät ota ADHD-potilaita vastaan ja ne, jotka ottivat, ilmoittivat etteivät ota uusia potilaita. Turhauttavaa. Olen valmis lähtemään vaikka toiselle puolelle Suomea ja raha ei ole ongelma, voisin maksaa ihan mitä tahansa jos saisin helpotusta elämääni 😢

Vierailija
3317/4219 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä olette löytäneet lääkärin, joka edes suostuu tekemään testejä tai edes ottamaan vakavasti?

Kävin terveyskeskuksessa ja lääkäri totesi että kun minulla kerran on koulutus ja työpaikka niin ei kyse ole ADHD:sta.

Minä kuitenkin tiedän, että minussa on jotain ”vialla” ja olen verrannut ADHD-oireita omiin oireisiin ja epäilisin, että minulla voi olla taipumus.

Mutta kun luen yksityisten lääkäreiden sivuja (Terveystalo, Mehiläinen, Pihlajalinna), niin suurin osa erikoistuneista lääkäreistä ilmoittavat etteivät ota ADHD-potilaita vastaan ja ne, jotka ottivat, ilmoittivat etteivät ota uusia potilaita. Turhauttavaa. Olen valmis lähtemään vaikka toiselle puolelle Suomea ja raha ei ole ongelma, voisin maksaa ihan mitä tahansa jos saisin helpotusta elämääni 😢

Hanki itsellesi opiskeluoikeus (ei velvoita opiskelemaan) ja ilmottaudu YTHS:lle. He tekevät tutkimuksia

Vierailija
3318/4219 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät tietenkään ota ja tuo massapsykoosin uhreja. Sillä rahalla ei saa kaikkea, sen oppii jokainen kantapään kautta.

Vierailija
3319/4219 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskussa oli ihan normi lekuri, joka otti asian kuten  pitikin. Oli mulla tosin perustelutkin kirjattuna useemmalle sivulle ja monelta kantilta mietittynä.

Vierailija
3320/4219 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä löysin soittamalla asiakaspalveluun. Heillä oli enemmän tietoa kuin nettisivuilla.