Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4213)
Onko kukaan kokeillut hypoallergeenista dieettiä, lapsilla oireilijoista 67% parantui tällä? oliko siitä hyötyä´?
Käyttääkö moni piriä olonsa tasoitteluksi eräänlaisena itsehoitona esimerkiksi concertan sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Arvelen myös, että elimistöni metaboloi lääkkeitä turhan nopeasti...
Käytän tätä aasinsiltana. Minä olen se sekakäyttäjä, joka käyttää vähän sikin sokin Elvansea ja Concertaa. Muistaakseni kerran olen kokeillut Concertaa kahtena peräkkäisenä päivänä (tässä sekakäyttövaiheessa) ja sekin meni ihan ok, ei tullut sitä ahdistusta. Ja olen aiemminkin tainnut kertoa, että en enää juurikaan huomaa eroa Elvansen ja Concertan välillä. Molemmat toimivat ja auttavat tietyllä tavalla ja molempien kanssa on se, että tiettyihin asioihin ne eivät auta. Tai sitten auttavat sillä tavalla, etten huomaa sitä enää itse, kun olen niin tottunut.
Mutta eilen tuli mieleen se, kun hankin ensimmäiset kaksitehoiset silmälasit. Olin lukenut niistä juttua, että ne voi alkuun tuntua oudoilta ja voi kestää, ennen kuin silmät tottuvat niihin. Kun menin optikolta niitä hakemaan, hän sanoi että joillain voi kestää neljäkin viikkoa. Ja päänsärystäkin varoiteltiin. Sitten kun kokeilin niitä laseja, pystyin saman tien näkemään ongelmitta lähelle ja kauas. Ihmettelin sitä, että voiko olla näin helppoa ja optikkokin vähän ihmetteli. Hän sanoi, että minulla on joustavat aivot. Jotenkin ne onnistuivat ongelmitta prosessoimaan silmien kautta tulevat uudenlaiset signaalit ja rakentamaan niistä heti terävät kuvat ilman ongelmia. Jäin sitten miettimään, näkyykö se sama joustavuus näiden lääkkeiden kanssa, että sujuvasti voi vaihdella Elvansen ja Concertan välillä. En oikeasti tiedä, tuli vain eilen mieleen tuo silmälasijuttu ja mietin, vaikuttaako se näiden lääkkeidenkin kanssa.
Sinä jolla tulee pää kipeäksi elvansesta, miten sun verenpaineet sillonku otat ton ?
Heitteleekö paljon tai jotain?
Mulla ainaki syke nousee jonku verran,alussa nousi reilusti,joskus oli yli 90.
Ei ole olemassa mitään aikuisiän ADHD:tä.
Joo on!! Itse kun kerran kävin (tämä on totta),niin Mies puolinen terapeutti jäi itkemään, kun purkauduin puhumaan.En mennyt enää toista kertaa.Eli kumpi on aito ja kumpi tekee rahasta vain työtään?
Vierailija kirjoitti:
Joo on!! Itse kun kerran kävin (tämä on totta),niin Mies puolinen terapeutti jäi itkemään, kun purkauduin puhumaan.En mennyt enää toista kertaa.Eli kumpi on aito ja kumpi tekee rahasta vain työtään?
Ai, terapeutit tekee nykyyä diaknoosit, saat yhtä p... diaknoosin putkimiemeltä.
Tosin putkimiemelt'ä saatat saada myös par... per..n
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos se Elvanse heti alkuun teki sen säryn, mutta 4 päivää pidempään en voinut jatkaa sitä särkyä, kun en kyennyt sen takia töitäkään tekemään.
Ehkei tämä kiinnosta ketään, mutta jos muilla on Medikinet CR:n kanssa ongelmia, niin saatoin ratkaista omalla kohdallani sen aiheuttaman ahdistusongelman.
Elvansen testaamiseen tarvittavia vapaapäiviä odotellessa siis tein pientä Medikinet-testausta, josta käytössä minulla oli ensin 20mg ja sitten 30mg annos (+ iltapäivällä 10mg), mutta lääke alkoi aiheuttaa ahdistusta, minkä takia halusin kokeilla Elvansea.
Testailin Medikinetiä sillä tavalla, että otin 10mg annoksen kahden tunnin välein, koska Medikinetillä (vaikka ns. pitkävaikutteinen CR onkin) on kummallisen aaltoileva vaikutus. Ilmeisesti se vapauttaa puolet aineestaan heti ja toisen puolen 4h jälkeen. Minulla ahdistus alkoi yleensä n. 2,5h kapselin nielaisusta, koska ilmeisesti se eka puolikas alkoi silloin hiipua ja toinen puolikas ei vielä alkanut vaikuttaa. Niinpä ajattelin, että jos annostelen sen kahden tunnin välein, niin silloin kun sen ekan kapselin vaikutus alkaa hiipua, niin toisen alkaakin vaikuttaa ja neljän tunnin kohdalla päinvastoin.
Ehkei tästä selityksestä ota selvää, mutta joka tapauksessa tällä tavalla ahdistusta ei tullut ja vaikutus oli tasaisempi. Arvelen myös, että elimistöni metaboloi lääkkeitä turhan nopeasti, joten tämä temppu ei välttämättä toimi kaikilla, ja tämä saattaa olla tietysti yksi syy, miksi saan näitä haittavaikutuksia.
Medikinetin 10mg + 10mg annos on tosin liian pieni pitämään kaikkia ADD-oireita kurissa, mutta parempi kuin ei mitään.
Kiitos, kun jaoit tämän kokemuksesi. Näiden lääkkeiden kanssa on kyllä aikamoista pyörittelyä välillä, että löytää oikeanlaisen, itselle toimivan lääkkeen/lääkkeet ja niiden optimaalisen ottoajankohdan, puhumattakaan ruokailun ynnä muun tarkkailusta...
Olen kokeillut tähän mennessä Concertaa, Medikinetiä ja nyt viimeisenä Elvansea. Concertasta tuli kaikkein pahimmat ahdistukset, Medikinetistä ei jostain syystä niin vahvoja. Medikinet antaa näistä kolmesta itselleni parhaimman aloitekyvyn ja saan siivottua ja tehtyä käytännön töitä. Kuitenkin hienoinen ahdistus ja levottomuus on ko. lääkkeen ongelma kohdallani, ja sitten keskittymistä vaativaa työtä on vaikeampi tehdä. Elvanse on tässä mielessä olut paras (ei aiheuta ylivireyttä). Elvansessa kuitenkin kohdallani tapahtuu usein "crash" alkuillasta - ei niin voimakas ahdistus kuin Concertan kanssa, mutta jonkinasteinen hankala olo, surumielisyys ja toimintakyvyttömyys. Tällä hetkellä yritän selvittää, että mikä tätä helpottaisi. Ruokavaliota ja syömisen säännöllisyyttä, unta jne. yritän kovasti tutkia ja selvittää, voisiko näihin liittyvillä asioilla olla vaikutusta vielä.
Käyttääkö kukaan teistä Elvansen kanssa jotakin lyhytvaikutteista lääkettä illasta? Onko esimerkiksi Elvanse + Medikinet -kombo käytössä jollakulla? Uneen vain Medikinet vaikuttaa kohdallani paljon, ja sen ottaminen iltapäivästä/illasta luultavasti tulisi aiheuttamaan unen saannin hankaluutta.
Attentin-lääke ilmeisesti on myös lyhytvaikutteinen: onko kukaan kokeillut Elvanse-Attentin komboa? (Onko niiden käyttäminen saman päivän aikana edes suositeltavaa tai että kirjoittavatko lääkärit edes reseptejä tällaisia komboja varten?)
Attentin muutenkin jäänyt itselleni hieman vieraaksi lääkkeeksi: sitä myydään näköjään Suomessa, mutta aika vähän keskustelupalstoilla törmää, että joku käyttäisi ko. lääkettä. Onko täällä ylipäätään kellään kokemusta ko. lääkkestä? Toimiko jollakulla paremmin kuin Elvanse?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muotia nyt. Töissä yksi motivaationsa menettänyt haki diagnoosin, ja nyt on hyvä syy jättää hommia tekemättä. Nyt pati muutakin on kiinnostuneita tästä.
Minulla on diagnosoitu adhd ja voin valehtelematta sanoa, että teen töissä hommat puolet nopeammin kuin kollegat. Et taida tietää mitään adhd:stä? Piti vain tulla pätemään palstalle.
rarehanu kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään aikuisiän ADHD:tä.
Siinä mielessä ei olekaan, että ominaisuus on olemassa syntymästä kuolemaan saakka. Ilman diagnoosia tai sen kanssa.
Tuo elvanse+attentin yhdistelmä minuakin kiinnostais.
Minulla elvansen vaikutus aikalailla 8-10h,riippuen syömisistä.
Mutta mitä lääkärit tuosta ajattelee?
Vierailija kirjoitti:
Hih, ristiriitainen olo joulun suhteen. Perhe-ja sukujoulu tulossa, mikä on toki mukavaa, mutta väsyttää niin paljon jo ajatus pakkaamisesta (pää on jo ihan sekaisin tähän mennessä olleesta joulun valmistelusta, ostoksista yms. En osaa aloittaa pakkaamista), sählingistä, nukkumisesta patjalla samassa tilassa monen muun kanssa (apua!), jne. Vaikka samaan aikaan on niin ihanaakin, kun on paljon ihmisiä koolla. Mutta tiedän, että tulen iltaisin ikävöimään omaa hämärää rauhallista makuuhuonettani. Pitää yrittää, jos lääkkeet auttaisivat (tuntuu, että olen niin pyörällä päästäni jo viime viikkojen aikatauluista ja hoidettavista ja muistettavista asioista, että lääkkeistäkään ei tunnu oikein olevan nyt apua...)
Oletko kertonut näillä sanoilla heille, minne menet?
Mulle auttaa eri tekniikat
- mulla on erillinen yöpymiskassi, en siis pakkaa mökille, vaan otan se mukaan. Siellä on kaksoiskappaleet hammasharja, paita, pyyhe, makuupussi tai lakanat ym. Kun tulen reissusta, pesen ne ja laitan takaisin kassiin ja kassin sellaisenaan komeroon. Tähän takaisin pakkaamiseen voi sitten mennä viikkoja, kun unohdan tai en saa aikaiseksi, mutta sillä ei ole niin väliä, kun vain lähtiessä on stressi ja deadline.
-toinen on, että vanhemmilla on mulla tarvittavat yöpymistarvikkeet, paita, alushousut, hammasharja, deodorantti. En siis pakkaa mitään.
-kolmas vaihtoehto, en pakkaa mitään. Yhdessä päivässä ei hampaat putoa.
Ketipinor (unettomuuteen) kyllä blokkaa elvansen seuraavana päivänä täysin.
Eli ei tuokaan käy unta auttaan mulle, katsotaan mitä lääkäri suraavaksi keksii.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tämä yhdistelmä käytössä. Lääkäri itse kysyi, tarvitsenko aamuun boostausta. Eli aamulla otan molemmat. Attentin vaikuttaa melkein heti ja Elvanse sitten tasaisesti loppupäivän. Huippukombo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tämä yhdistelmä käytössä. Lääkäri itse kysyi, tarvitsenko aamuun boostausta. Eli aamulla otan molemmat. Attentin vaikuttaa melkein heti ja Elvanse sitten tasaisesti loppupäivän. Huippukombo!
Onko tuo Attentin Kela-korvattava lääke?
Miten tämäkin asia nyt voi niin kauheasti joitakin ärsyttää, että pitää tulla länkyttämään kaikkea "adhd on vaan muotidiagnoosi ja toinen nimitys laiskalle" skeidaa. Miten se on teiltä pois, että ihminen saa vastauksen ja apua sellaiseen asiaan, mikä on vaikuttanut koko elämään?
Attentin testiin seuraavaksi ? tai joku ihan muu,mitä niitä onkaan vielä.
Mitäköhän noi lääkkeet oikein aivoille tekevät?
PK- seudun lähikunnassa tk suostuu kyllä tekemään kokeet, mutta itse pääsin nopeammin työterveyden kautta. Yleislääkäriltä lähete ja siitä eteenpäin. Tutkimuksia tekeviä lääkäreitä ei tosiaan ole kovin montaa, mutta kannattaa etsiä, löytyy myös yksityiseltä puolelta mutta saatat tosiaan joutua matkustamaan.
Minut otettiin tosissaan, vaikka on kolme eri tutkintoa ja johtaja-asema töissä, ei vaikuttanut asiaan. Toki ehkä herkemmin suhtautuivat, kun lapsellani oli juuri myös diagnosoitu adhd... Tsemppiä!