Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pienemmät annokset siis testattu? Liian iso annos voi ADHD:llakin pahentaa tilannetta ja vain lisätä kaikenlaista häsläämistä? Itselleni sopivin tuntuisi olevan jossain 15-20mg:n paikkeilla. Isommat tekevät vähän turhan sedatoidun ja sumean olon, kaikenlainen säheltäminen lisääntyy eikä ajatus oikein juokse.
Atomoksetiini (Strattera) varmaan olisi kohdallasi seuraava ellei Elvanse tunnu mitenkään päin toimivan?
Turhauttavaa puuhaahan tämä lääkityksen säätö tosiaan on, lääkkeet voivat olla kalliita ja aina ei ole varma maksaako vain pelkästä plasebosta tai sivuvaikutuksista. Sivullisten on helppo huudella että tässä muuten vain haetaan vähän "lisävauhtia" elämään, käytännössä yhtä rassaavaa puuhaa tämä on sivuvaikutuksineen ja muineen kuin masennuslääkkeittenkin syöminen. Eipä tätä huvikseen viitsisi.
Aloitin 10mg annoksella. Ohje oli kokeilla 4-7 päivää ja jos ei vaikutusta, nostaa annosta. Olen siis kokeillut 10mg, 20mg, 30mg ja 40mg. Siirryin 4-5 päivän jälkeen aina seuraavaan, kun en huomannut yhtään mitään vaikutusta. Ja tuo kapselin kanssa sählääminen oli todella ärsyttävää. Pakkauksessakin lukee, että kapseli on otettava kokonaisena. Siinä kun aamutokkurassa yrittää sitä jauhetta varistaa kapselin puolikkaasta toiseen, niin helvetinmoista sähläilyä oli ja yhtenä aamuna meni kahdesta puolikkaasta jauheet lattialle.
Minulla ei ole ollut edes sellaista sumeaa oloa, mikä viittaisi liian suureen annokseen. En ole huomannut mitään muuta vaikutusta kuin että välillä ehkä suu kuivuu tai näläntunne viipyy, mutta tulee sitten myöhemmin kertarykäysellä kunnolla.
Kun on tuo Concerta-kokeilu pohjalla ja kokemus siitä, miltä se tuntuu kun lääke vaikuttaa (päässä rauhoittuu ja asiat alkavat sujua eikä mene hermot pienestä), niin tietenkin odotan jotain samantyyppistä muiltakin lääkkeiltä. Enkä oikein ymmärrä mitä siinä tapahtui, että ensin se Concerta toimi ja sitten lakkasi toimimasta ja tuli niitä sietämättömän vaikeita ahdistuskohtauksia.
Juu, ärsyttävyyttä näissä lisää se että kaikenlaisia outoja reaktiota voi aina tulla vaikutus voi elää ja muuttua arvaamattomasti. Oletettavasti kehitit toleranssin osalle Concertan vaikutuksista joka voi näkyä Elvansenkin toiminnassa.
Tuosta Elvansen annoksen jakamisesta: sen jauhon voi huoletta sekoittaa esimerkiksi vesipulloon ja sitten ottaa siitä haluamansa määrä, säilyvyyden pitäisi olla ihan hyvä ja huomattavasti vähemmän epätarkkaa sähläämistä kuin sen jauhon kanssa säätäminen.
Kiitos tuosta vinkistä, en olisi itse hoksannut! Eilen oli lääkärin kanssa puhelu ja kokeillaan nyt seuraavaksi 50mg, 60mg ja 70mg. Tabletit mulla on 20mg ja 50mg (joihin sain nyt reseptin) eli saatan joutua jatkossakin sotkemaan. Tai ainakin siinä tulisi säästöä jos syön 50mg + 10mg verrattuna siihen, että otan 2 x 20mg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Ehkä tuo stigma ja väärinkäyttöpotentiaali (mikä tuskin eroaa merkittävästi metyylifenidaatista). Hyvää syytä en keksi
Stigmaa ja hintaa itse veikkaisin. Ehkä metyylifenidaatti ja erityisesti Concerta myös hieman uudempana on onnistuttu markkinoimaan parempana ja haitattomampana tuotteena.
Näkemieni tutkimusten mukaan aikuisilla amfetamiinipohjaiset lääkkeet ovat hieman paremmin siedettyjä ja maailmalla metyylifenidaattia pidetään enemmän lasten lääkkeenä. Tietysti on hyvä että metyylifenidaatti on olemassa niille joille se sattuu toimimaan muita vaihtoehtoja paremmin, ensilääkkeenä vain mielestäni vähän outo valinta. Oman subjektiivisen kokemukseni mukaan MF on huomattavasti rankempi lääke vaikka se pelottavaa amfetamiinia ei olekaan.
Lisäksi Elvanse on itseasiassa Concertaa ja muita MF lääkkeitä vaikeampi väärinkäyttää, olettaisin että geneeristen vaihtoehtojen tullessa markkinoille (tai jos Kelan vaatimukset joskus järkevöityvät) lisdeksamfetamiini valtaa nopeasti markkinat aikuisten ADHD:n hoidossa.
Mä luulen kans. Toi stigma on aika iso juttu joka saattaa vaikuttaa enemmän kuin luulisi. Lääkinnällisessä käytössä esim diamorfiini on kivunhoidossa tehokas ja sillä on samanlaiset käyttöaiheet kuin morfiinilla (ja se on morfiini aihiolääke) mutta sitä käytetään aniharvoin, koska se tunnetaan myös nimellä heroiini. Briteissä käytetään kyllä esim synnytyskipuihin. Periaatteessa silloin kun morfiini (tai oksikodoni, tai hydromorfoni) on perusteltua niin heroiini olisi myös, mutta sillä on niin paha maine ettei sitä juuri näe.
Tuokin on totta että nimenomaan Elvanse (ei Attentin) on vaikeampi väärinkäyttää kuin muut ADHD-lääkkeet tai jopa Voxra. Ei taideta ymmärtää, että ainakin suomalainen väärinkäyttäjä haluaa piikittää tai murskata ja nuuskata lääkkeet, syöminen ei hotsita.
Mulla kans metyylifenidaatti tuntuu "rankemmalta" tai "kovemmalla" aineellta. Tuntuu enemmän kropassa ja sitten herkästi myös päässä tuntuu enemmän päihdyttävältä ja sitten kaikkea epämiellyttäviä psyykkisiä oireita tulee - ahdistusta, vihanpurkauksia ym.
Elvanse tuntuu että tekee päässä just sen mitä pitääkin mutta ei tule ylivireää tai ylikireää oloa, ja jos on liian suuri annos niin silloinkin etupäässä aiheuttaa unettomuutta, ruokahaluttomuutta ja sellaista "ylikeskittymistä" että jumittaa paikallaan tehden muka tosi tehokkaasti putkinäkö päällä yhtä asiaa. Varmaan jos reippaasti liikaa ottaisi niin epämiellyttävää ois sekin, mutta MF kanssa tuo tulee paljon aikaisemmin
MIllaisia elvansen annokset teillä jotka otatte sitä ?
Minulla nyt 50mg ja kuulemma ihan normi annos.
Mutta unet joskus menee ,mutta menee ilman elvanseakin.
Ja todellakin paljon vähemmän haittoja tässä kun vertaa puolen vuoden MF kokeiluun, ahdistusta,masennusta,kireyttä,ärtymystä, joskus saattoi jopa auttaa ihan hyvin muutamia tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Ja todellakin paljon vähemmän haittoja tässä kun vertaa puolen vuoden MF kokeiluun, ahdistusta,masennusta,kireyttä,ärtymystä, joskus saattoi jopa auttaa ihan hyvin muutamia tunteja.
Mulla nyt vasta kokeilussa tämä Elvanse ja tänään eka kerta 50mg kehissä. Ja tuntuu, että toimii! No vielä en ole mitään konkreettista saanut aikaiseksi, mutta huomaan että pään sisällä on rauhallisempaa ja fiilis on jo paljon toiveikkaampi taas. Jännä juttu, että 40mg ei tuntunut auttavan yhtään mitään ja sitten tämä 50mg tuntuu jo auttavan. Pidin tässä pari välipäivääkin ennen tätä, kun oli vapaata ja se 40mg ei tuntunut toimivan ollenkaan, niin ajattelin, että ihan sama.
Minulla ei ole ollut tuota unettomuutta, mikä useimmilla tuntuu olevan vaivana. Joskus harvoin on ollut sellaista, että päässä pyörii liikaa ajatuksia ja sen vuoksi ei saa unta. Mutta ne on olleet sellaisia tilanteita että on saanut loppuillasta jonkun idean ja pyörittelee sitä innoissaan. Tai on tullut joku uutinen tai suunnitelma, mitä miettii. Tavallisessa arjessa ei ole ollut univaikeuksia. Joskus olen herännyt kesken unien, satunnaisesti useampaankin kertaan, mutta yleensä olen saanut hyvin taas unen päästä kiinni. Tästä kai pitää olla tosi kiitollinen, kun univaikeudet tuntuvat monia vaivaavan.
Nyt tiskejä koneeseen ja sitten lähden tyttären koiran kanssa metsälenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, oliko tuo vastaus minulle, mutta tarkoitinkin nimenomaan sitä, että kun kotini _ei_ ole sikolätti. Viittaako se silloin, ettei kyse voi olla ADHD:sta?
Ei. Minulla oli ajoittain ylisiisti huone teini-iässä ja toisaalta hallittua silmistä piilotettua kaaosta aikuisena.
Ja nimenomaan koen harmoniaa siistissä ympäristössä joten poissa silmistä poissa mielestä kaaos on vaatehuoneen oven takana.
Vierailija kirjoitti:
30 mgllä aloitin mutta kokeilujen jälkeen 15 mg osoittautui toistaiseksi parhaaksi. 20 vielä menee mutta vetää turhan rauhalliseksi ja sumeaksi. Ihan mukava fiilis oikeastaan muuten mutta mitään ei oikein saa aikaan. Isommat annokset käy sitten hissukseen jo epämukavaksi. Hieman kompromissi annos mutta onpahan hintakin vähän tolkullisempi ja vähempi parempi on muutenkin oma periaate näissä.
Unirytmi on oikeastaan pysynyt parempana lääkityksen aikana, ajatukset lähtevät ehkä hieman vähemmän herkästi ylikierroksille ilta kohtiin mennessä ja aamut ovat mukavampia kun ei herää suoraan ainaiseen vtutukseen.
Nukkumiseen liittyen hieman outo vaikutus itselläni on ollut yöhikoilun lähes täysi loppuminen. Olen niin kauan kuin muistan tavannut kastella vuoteen täysin pari kertaa viikossa, lääkityksen jälkeen ei vastaavaa ole enää ilmennyt. Tämä on hieman outoa koska yleensä stimulantit lisäävät ihmisillä hikoilua ja metyylifenidaatti teki sitä itsellänikin, liikunta oli rassaavaa kun hiki lensi mielettömästi. Jostain syystä Elvansen kanssa tuotakaan ei sitten ole ollut ja hillitön yöhikoilu loppui vuosikymmenten jälkeen kuin seinään.
Lisäyksenä vielä että yhtenä haittapuolena jo nyt puolen vuoden käytön jälkeen (mistä suurin osa 30 mgllä välipäiviä pitäen) lopettaminen vaikuttaa vähän kinkkiseltä. Pidin taannoin vajaan viikon tauon ja olo alkoi käydä jo turhan epämukavaksi.
Olen tosin todella yliherkkä joillekin lääkkeille joten ei tullut mitenkään yllätyksenä mutta mikäli tuota joskus joutuu lopettelemaan niin pitänee tehdä se hitaasti ja totutella pitämään välipäiviä.
t. 2672
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju jonka löysin vasta nyt. Oman lapsen adhd-diagnoosi myötä vasta havahduin siihen, että itse olen ollut aikoinaan ihan samanlainen. Olin vieläpä tyttö, joten sehän oli tuplasti pahempaa siihen aikaan, ja kauheana kakarana minua pidettiinkin. Oma onni oli se, että rakastin lukemista ja opiskelua, joten haasteet eivät näkyneet oppimisessa. Päinvastoin sain kymppejä käytännössä tekemättä juuri mitään opiskelun eteen. Yliopistossa sitten opiskelin ensin kaikki kiinnostavat kurssit kiitettävällä menestyksellä, mutta jäljelle jääneet roikkuvat yhä edelleen. En vain saa itseäni tekemään gradua, vastenmielisyys sitä kohtaan on niin suurta. Työelämässä pärjään hyvin koska olen löytänyt oman innostavan alani,mutta se viekin melkein kaikki voimavarani. Jos ei säntillinen mieheni huolehtisi arjen rutiineista, en tiedä missä olisin. Tästäkin poden aivan jatkuvaa huonommuutta. Olen aina ollut taipuvainen ahdistukseen ja masennukseen, lääkkeitäkin välillä on niihin syöty. Valitettavasti olen lääkinnyt itseäni myös alkoholilla - en kännätäkseni vaan että olo olisi rauhallinen ja hyvä, normaali. Tästä on tullut jo iso ongelma. Tuntuu jo ajatuksena raskaalta lähteä viemään tätä ongelmavyyhtiä eteenpäin lääkäreille. 21
Alkoholista kannattaa koettaa luopua ja ei myös kannata puhua lääkäreille ADHD:n yhteydessä, päihteiden käyttö voi estää lääkityksen saamisen. Maksa-arvot tutkitaan myös.
Concertan lopetus 72mg siis, ei tuonut mulle mitään oireita, pidin pari viikkoa taukoa sitten Elvansea .
Olin sitä käyttänyt jotain 5-6kk.
Elvansen suhteen ei tietoa miten lopettaminen sujuu , mutta pikasesti lukastuna oli että voi vähentää ennen lopetusta. Mutta vaikka ei vähenteliskään,oireet pitäs mennä viikossa-parissa ohi. Annokset kuitenkin aina aika pieniä .
Vierailija kirjoitti:
140mg. Tiedän että on korkea annos mutta tällä saan sopivan vasteen ja ihan hyvin pystyy syömään ja nukkumaan. Toiset ihmiset ovat vähemmän herkkiä aineelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju jonka löysin vasta nyt. Oman lapsen adhd-diagnoosi myötä vasta havahduin siihen, että itse olen ollut aikoinaan ihan samanlainen. Olin vieläpä tyttö, joten sehän oli tuplasti pahempaa siihen aikaan, ja kauheana kakarana minua pidettiinkin. Oma onni oli se, että rakastin lukemista ja opiskelua, joten haasteet eivät näkyneet oppimisessa. Päinvastoin sain kymppejä käytännössä tekemättä juuri mitään opiskelun eteen. Yliopistossa sitten opiskelin ensin kaikki kiinnostavat kurssit kiitettävällä menestyksellä, mutta jäljelle jääneet roikkuvat yhä edelleen. En vain saa itseäni tekemään gradua, vastenmielisyys sitä kohtaan on niin suurta. Työelämässä pärjään hyvin koska olen löytänyt oman innostavan alani,mutta se viekin melkein kaikki voimavarani. Jos ei säntillinen mieheni huolehtisi arjen rutiineista, en tiedä missä olisin. Tästäkin poden aivan jatkuvaa huonommuutta. Olen aina ollut taipuvainen ahdistukseen ja masennukseen, lääkkeitäkin välillä on niihin syöty. Valitettavasti olen lääkinnyt itseäni myös alkoholilla - en kännätäkseni vaan että olo olisi rauhallinen ja hyvä, normaali. Tästä on tullut jo iso ongelma. Tuntuu jo ajatuksena raskaalta lähteä viemään tätä ongelmavyyhtiä eteenpäin lääkäreille. 21
Alkoholista kannattaa koettaa luopua ja ei myös kannata puhua lääkäreille ADHD:n yhteydessä, päihteiden käyttö voi estää lääkityksen saamisen. Maksa-arvot tutkitaan myös.
Ei kai alkoholin kohtuukäyttö mitään lääkitystä estä? Itselläni ei ainakaan maksa-arvoja tai edes yllättäen perus huumeseuloja tehty. Tietysti muuten alkoholin ja muitten päihteiden kanssa kannattaa rajoittaa ihan terveyssyistäkin ja lääkityksen vaikutuksen arviointi voi olla vaikeaa jos aivokemioita on sotkemassa muitakin aineita. Vaikka ihan vaan se kahvikin mistä täälläkin on puhuttu.
Muutenhan tilanne on sikäli ikävä että terveydenhuollon suuntaan ei kannata kauheasti vihjata että edes kaljaa menee normaalin rajoissa kun ei ikinä tiedä miten pöydän toisella puolella asiat tulkitaan. Lisäksi pientä ristiriitaa aiheuttaa se että päihdeongelmaa voisi melkein pitää yhtenä diagnostisista kriteereistä, itselääkintä ja addiktioherkkyys kuuluu herkästi asiaan.
Mä oon yks 45-v vammainen ADHD- nainen. Mulla on ollu tää jo ainakin 40-vuotta.
Minulla on ollut nyt Concerta annoksella 38mg/vrk, enkä huomaa oikeastaan mitään vaikutusta. Liekö annostus sitten liian pieni?
Olen 155cm/55kg nainen.
Jos ei ole vastetta ,hyvää tai huonoa niin annos on liian pieni,tai lääke väärä.
Jos pitää huvikseen lääkityksessä taukoa, millaisia oireita odotettavissa? concerta/elvanse?
C 36mg minulla nyt, mutta tähän vasta totutellaan, eli otan jokapäivä.
Jos pääsee lomalle niin pakko pitää taukoa , en aijo kuivin suin olla kokoaikaa silloin.
Osalle ei tule mitään oireilua jos pitää taukoa, minä kuulun niihin, eli en osaa vastata.
Elvansea syönyt vuoden verran vissiin nyt.
Unettomuuteen kaipaisin jotain mutta en tiedä mikä se oikein sopis, mirtatsapiinia olen kokeillut eikä tehnyt mitään.
Nyt on takana Elvansea neljänä päivänä 50mg ja tänään ekaa kertaa 60mg. Tuo 50mg on auttanut siihen, että pystyn helpommin tarttumaan kaikenlaisiin askareisiin, jotka normaalisti ylivoimaisen vaikeita. Tai itsellä kyllä myös mökillä olo auttaa, en tiedä miks mökillä saan helpommin tiskit koneeseen kuin kaupungissa o_O Mutta jotenkin keskittymiseen ja tarkkaavuuteen tuo 50mg ei ole auttanut. Ajatukset laukkaa päässä ja toisaalta karkaa, unohdan mitä olin tekemässä, tai kesken lauseen mitä olin aikeissa sanoa tai kysyä. Liikenteessä tullu pari äkkijarrutusta kun en vaan ole huomannut suojatiellä olevaa jalankulkijaa. Nuo on tosi ikäviä, kun joudun työssä ajelemaan autolla ympäriinsä koko päivän.
Mutta jo tuon lyhyen neljän päivän aikana olin huomaavinani, että ensimmäisenä päivänä vaikutus oli selkeämpi ja sen jälkeen ei enää niin selkeä. Vai kuvittelenko vain? Nyt kun on ekaa kertaa 60mg, niin on taas jo puuhakkaampi olo. Voiko olla, että tähän tulee jotenkin toleranssia nopeaan tahtiin, vai kuvittelenko vain?
Kyllä minä noita kotitöitäkin haluan saada tehtyä ja siihen tämä Elvanse tuntuu auttavan. Mutta toivoisin myös rauhaa ja keskittymiskykyä korvien väliin. Että voisi edes kuvitella mahdolliseksi jotain vähän fiksumpaa työtä kuin tuo pysäköinninvalvonta, joka on vähän hasardiakin kun tarkkaavuus liikenteessä ei ole 100%.
Kokeilitko jotain muuta ennen elvansea? ja miten vaikutti?
Tuolla jotkut sanoo että muutama viikko voi mennä ettäelvanse alkaa kunnolla vaikuttaan.
Vielä jatkan ajatusta, tämän loputtoman suon olemassa olon tiedosti vasta lääkityksen, eli vertailukohdan, myötä. Tajusin, kun muut ovat sanoneet ettei se ole vaikeaa, he ovat tarkoittaneet sitä. Vasta silloin ymmärsi, että kokemus on todennäköisesti oikeasti eronnut hyvin paljon monen muun todellisuudesta. Etteivät ole puhuneet vain läpiä päähänsä tai itseltä jäänyt ymmärtämättä jotain minkä muut jotenkin tietävät. Se ristiriita on ollut käsittämätön ja käytännössä puolin ja toisin toisen aito ymmärtäminen on ollut lähes mahdotonta niillä tiedoilla. Minkä jälkeen itselle on jäänyt ainoaksi vaihtoehdoksi feikata että on tilanteen tasalla, kuten muutkin tuntuvat olevan. Yksinäistä puuhaa, mutta onneksi on lääkkeet olemassa.