Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on takana Elvansea neljänä päivänä 50mg ja tänään ekaa kertaa 60mg. Tuo 50mg on auttanut siihen, että pystyn helpommin tarttumaan kaikenlaisiin askareisiin, jotka normaalisti ylivoimaisen vaikeita. Tai itsellä kyllä myös mökillä olo auttaa, en tiedä miks mökillä saan helpommin tiskit koneeseen kuin kaupungissa o_O Mutta jotenkin keskittymiseen ja tarkkaavuuteen tuo 50mg ei ole auttanut. Ajatukset laukkaa päässä ja toisaalta karkaa, unohdan mitä olin tekemässä, tai kesken lauseen mitä olin aikeissa sanoa tai kysyä. Liikenteessä tullu pari äkkijarrutusta kun en vaan ole huomannut suojatiellä olevaa jalankulkijaa. Nuo on tosi ikäviä, kun joudun työssä ajelemaan autolla ympäriinsä koko päivän.
Mutta jo tuon lyhyen neljän päivän aikana olin huomaavinani, että ensimmäisenä päivänä vaikutus oli selkeämpi ja sen jälkeen ei enää niin selkeä. Vai kuvittelenko vain? Nyt kun on ekaa kertaa 60mg, niin on taas jo puuhakkaampi olo. Voiko olla, että tähän tulee jotenkin toleranssia nopeaan tahtiin, vai kuvittelenko vain?
Kyllä minä noita kotitöitäkin haluan saada tehtyä ja siihen tämä Elvanse tuntuu auttavan. Mutta toivoisin myös rauhaa ja keskittymiskykyä korvien väliin. Että voisi edes kuvitella mahdolliseksi jotain vähän fiksumpaa työtä kuin tuo pysäköinninvalvonta, joka on vähän hasardiakin kun tarkkaavuus liikenteessä ei ole 100%.
Kyllähän amfetamiiniin nousee nopeasti toleranssi. Itsellä meni kanssa niin että annosta hilattiin jonkin aikaa ylös kun uudella annoksella oli hetken parempi vaste ja sitten hiukan heikkeni. Nyt on annos ollut sama jo yli vuoden. Itselläni ainakin sopivalla annoksella se vaste säilyy. Ja melkein kaikki tutut ovat kanssa alkuun ainakin pari kertaa joutuneet nostamaan annosta, ja siihen ollaan sitten jääty.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää huvikseen lääkityksessä taukoa, millaisia oireita odotettavissa? concerta/elvanse?
C 36mg minulla nyt, mutta tähän vasta totutellaan, eli otan jokapäivä.
Jos pääsee lomalle niin pakko pitää taukoa , en aijo kuivin suin olla kokoaikaa silloin.
Itsellä: väsymys, lisääntynyt ruokahalu, keskittymiskyvyn puute, lievä alakuloisuus, motivaation puute.
Aika hyvin vähän niin kuin peilikuva siitä, mitä lääkkeen vaikutukset ovat.
Jos suurilla annoksilla mennään, niin jokaisella lääkkeellä tulee jonkulaisia lopetus oireita.
Mutta ainakin kirjallisuuden mukaan adhd-lääkkeillä ei kovin pahoja oireita pitäis tulla.
Syötkö 2x30mg aamuisin, vai saako Elvansea 60mg kapseleina jostakin apteekeista? Olisi edullisempaa..
Minulle on tullut diagnoosin ja lääkityksen myötä voimakas halu ikäänkuin ottaa takaisin menetettyä aikaa. Olen aina ollut kiinnostunut monista asioista, kuten kirjallisuudesta, historiasta ja psykologiasta, mutta oireet, joiden nyt tajuan selkeästi liittyvän ADD-diagnoosiin, ovat vaikuttaneet koulukäyntiini ja opiskelumenestykseeni. Olen ollut herkästi omiin ajatuksiin vaipuva haaveilija. Minun on yksinkertaisesti ollut mahdotonta keskittyä ja hallita suuria kokonaisuuksia. Lääkityksen myötä tämä tilanne on helpottunut huomattavasti. Kirjoitin aikoinaan ylioppilaaksi, sekä suoritin AMK-tutkinnon, mutta nyt olen alkanut janota enemman sivistystä. Haluaisin selvittää, olisiko minusta esimerkiksi suorittamaan yliopisto-opintoja nyt kun olen saanut selkeyttä asioihin.
Onko täällä joku joka on aloittanut opiskelun diagnoosin (ja lääkityksen) saatuaan? Olen miettinyt ainakin näin aluksi avoimeen yliopistoon hakeutumista, etenkin kun ensikertalaiskiintiö on nyt vaikeuttamassa hakemista.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö 2x30mg aamuisin, vai saako Elvansea 60mg kapseleina jostakin apteekeista? Olisi edullisempaa..
Mulla on nyt 20mg Elvanse ja 50mg Elvanse Adult käytössä ja ton 60mg teen palstalta saadulla niksillä, sekoitan 20mg jauheen veteen ja juon siitä vedestä puolet kumpanakin päivänä. Vähän säätöähän tämä on, mutta halvempi kuin 3 x 20mg. Ja tämä nyt joka tapauksessa on toivottavasti tilapäistä, kun haetaan sitä sopivaa annosta.
Kelaan nämä 50-60-70mg aika vauhdilla kun sovittiin lääkärin kanssa puhelinaika kahden viikon päähän. Jotenkin tuntuu että mennyt takapakkia tämä koko kuvio, sain lomalla ollessani tehtyä hommia paremmin vaikka en ottanut mitään lääkettä. Nyt tuo Elvanse kokeilussa ja se tekee kyllä reippaamman olon, mikä tekee aloittamisesta helpompaa, mutta saatan silti harhautua hommista ihan muihin juttuihin pitkäksi aikaa, kun ei ajatus pysy kasassa. Tänäänkin olin aloittanut pyykkihommat kun tuli viesti ja menin sitä katsomaan, ja pianhan olin jo pari tuntia istunut siinä kännykän ja tietokoneen kanssa o_O Teen nyt nelipäiväistä työviikkoa kesän ajan juuri siksi, että ehtisin enempi hääriä mökillä, mutta ei näytä nyt se hääriminen onnistuvan vaikka aikaa olisi. Ja tulee masentunut olo niistä päivistä kun tuntuu että mitään ei ole saanut aikaiseksi. Tai jotain olen saanut joka päivä, mutta mitättömän vähän.
Millaiset ne tutkimukset on olleet teillä aikuisilla? Etenkin yksityisellä puolella. Psykiatri sanoi, että vaatii kolme käyntikertaa, mutta mitä siellä sitten tehdään?
Julkisella puolen käydään läpi masennusjutut,persoonallisuus,alkoholi, sitten aletaan adhd-jutut ja tarvittaessa neuropsykologin testit vielä päälle.
Lapsuudesta hyvä olla jotain mustaa valkosella tai esim vanhempien haastattelu sitten .Toki katotaan historia muutenkin jos löytyy jotain asiaan viittaavaa, esim kouluterkkarit.
Nuihin menee helposti jotain 15 käyntiä kun kunnolla käydään läpi ja haastatellaan .
Yksityisellä puolen, ei tietoa ja joskus vähän tuntuu että turhalla kiireellä tekevät, toki lääkäri on lääkäri sielläkin. Eli toki diagnoosi sielläkin varmaan pitää paikkansa mutta jääkö muut mahdolliset ongelmat huomioimatta. ja se vaikuttaa hoitoon sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut diagnoosin ja lääkityksen myötä voimakas halu ikäänkuin ottaa takaisin menetettyä aikaa. Olen aina ollut kiinnostunut monista asioista, kuten kirjallisuudesta, historiasta ja psykologiasta, mutta oireet, joiden nyt tajuan selkeästi liittyvän ADD-diagnoosiin, ovat vaikuttaneet koulukäyntiini ja opiskelumenestykseeni. Olen ollut herkästi omiin ajatuksiin vaipuva haaveilija. Minun on yksinkertaisesti ollut mahdotonta keskittyä ja hallita suuria kokonaisuuksia. Lääkityksen myötä tämä tilanne on helpottunut huomattavasti. Kirjoitin aikoinaan ylioppilaaksi, sekä suoritin AMK-tutkinnon, mutta nyt olen alkanut janota enemman sivistystä. Haluaisin selvittää, olisiko minusta esimerkiksi suorittamaan yliopisto-opintoja nyt kun olen saanut selkeyttä asioihin.
Onko täällä joku joka on aloittanut opiskelun diagnoosin (ja lääkityksen) saatuaan? Olen miettinyt ainakin näin aluksi avoimeen yliopistoon hakeutumista, etenkin kun ensikertalaiskiintiö on nyt vaikeuttamassa hakemista.
Sama ongelma, mutta pitää vaan opetella hyväksymään mennyt ja se ettei voi saada sitä mitä halus tai mihin kyvyt ehkä oiskin riittänyt .
Vaan miten hyväksyä ?
Vierailija kirjoitti:
Millaiset ne tutkimukset on olleet teillä aikuisilla? Etenkin yksityisellä puolella. Psykiatri sanoi, että vaatii kolme käyntikertaa, mutta mitä siellä sitten tehdään?
Olen varmana jonnekin ketjuun kirjoittanutkin, mutta mulla oli 4-5 käyntiä psyk sh:lla ja sitten neljä tapaamista psykiatrin kanssa. Noi psyk sh:n tapaamiset oli 1,5h kukin ja niissä käytiin elämää läpi lapsuudesta eteenpäin, täytettiin iso kasa erilaisia lomakkeita. Osa oli ADHD-oireita kartoittavia ja osalla seulottiin pois masennus, kaksisuuntainen ja mitähän muuta. Psyk sh tilasi myös tiedot koulujen terveydenhoitajilta ja YTHS:ltä. Mulla ei ollut ketään, ketä oltais voitu haastatella mun lapsuudesta. Miestä haastateltiin sitten tästä nykytilanteesta, mutta se taisi olla psykiatri joka haastatteli häntä.
Psykiatrin tapaamiset oli 1h kukin ja ne oli enemmän sellaisia keskusteluja, en edes muista mitä niissä käytiin läpi. Mutta hän oli tietenkin tutustunut psyk sh:n laatimaan aineistoon. Minun kohdalla, koska lapsuudesta ei tainnut olla oikein näyttöä ongemista (koska minulla on tarkkaamaton muoto ja olen todella älykäs, millä pystyin paljon kompensoimaan esim. koulussa), hän katsoi enemmän sitä yleiskuvaa ja päätyi diagnoosiin sen perusteella, että on ollut tätä alisuoriutumista opinnoissa ja sitä kautta työelämässä ja sitten kaikki nämä ongelmat, joita minulla tällä hetkellä on. Eli minun kohdallani kokonaiskuva ratkaisi.
Kaiken kaikkiaan puoli vuotta meni tähän prosessiin, kun en heti ensimmäistä aikaa varatessani tajunnut, että pitäisi varata myös ne lääkäriajat. Lääkärikeskuksen sivuilla ei oikein ollut ohjeita eikä ajanvarauskaan osannut briiffata. En tiedä onko ne ohjeet sinne nyt päivitetty. Ja joka taholla on varmaan omat systeeminsä. Itse asioin Kampin Terveystalossa (valtaosa vastaanotoista oli etänä) ja psyk sh joka teki alkuselvitykset oli Niina Määttä ja psykiatri Mika Määttä.
Täällä edelleen hämmentyneenä jatketaan näitä Elvanse-kokeiluja, tänään 70mg ensimmäistä kertaa. Kiinnostaisi tietää teillä, joilla tämä Elvanse auttaa, että voisitteko kuvailla miten se teitä auttaa? Minkälainen olo teillä tulee siitä?
Kun itse olen huomannut lähinnä sen, että tulee jotenkin sellainen energisempi/sähäkämpi olo, mutta pään sisäistä elämää tämä ei tunnu juurikaan rauhoittavan. Suussa vähän sellainen hassu olo, mutta en nyt tiedä onko se niin kuivakaan. Välillä tulee juotua kerralla enemmän, mutta sitten toisaalta välillä voi mennä pitkäänkin ettei tarvitse vessassa käydä. Syömisenkin kanssa vähän niin, että ei ole kauheasti ruokahalua mutta sitten jossain kohtaa tulee kiljuva nälkä, kun ei ole syönyt ja se menee siihen, ettei pysty tekemään mitään muuta ennen kuin on saanut syötyä.
Mutta te joilla tämä toimii, laskeutuuko teillä korvien väliin syvä rauha niin että pystytte keskittymään yhteen asiaan kerrallaan? Eikä ajatus karkaa kesken kaiken niin että hyppelehditte hommasta toiseen? Ettekä unohda mitä olitte tekemässä? Minulla tämä nyt tuntuu auttavan siihen, että aloitan puuhastelut normaalia helpommin, mutta ne kotityötkään ei sitten suju järkevästi kun tulee kesken kaiken mieleen muuta, mitä pitäisi tehdä. Ja parina päivänä olen unohtanut pyykitkin koneeseen ja ripustellut niitä sitten nukkumaan mennessäni.
Haluaisin että lääkitys auttaisi pitämään ajatukset kasassa. Että voisi edes kuvitella pyrkivänsä johonkin muuhun kuin tähän koirantyöhön (pysäköinninvalvonta) jota nyt teen. Concertan käytön alussa oli sellainen olo, että tämän elämän voi saada vielä järjestykseen. Mutta nyt se on ihan kadoksissa, ei tämän pään kanssa saa mitään järkevää tehtyä.
Minulla oli myös kolme käyntiä alkuun, sen jälkeen kun olin päässyt psykiatrille (tarkalleen ottaen minulla oli oikeastaan 5 käyntiä, koska aluksi hakeuduin sellaisella psykiatrille joka ei hoitanut aikuisten ADHD…eli siinä tuli pari ylimääräistä käyntiä. Ja ennen näitä psykiatrin käyntejä olin käynyt pari kertaa yleislääkärin luona, joka ohjasi psykiatrille
1. kerta: paykiatri haastattelee ja tehdään testejä joiden perusteella arvioidaan sitä onko viitteitä ADD/ADHD. Testillä ja keskusteluilla pyritään myös selvittämään tai poissulkemaan spekulaatio jostakin toisesta diagnoosista (esim. voisiko olla masentunut, maanisdepressiivinen tai asperger tms.)
Tämän ekan tapaamisen jälkeen käydään erilaisissa labrakokeissa sekä hankit lapsuuden ajan todistuksia, koulumerkintöjä ja kouluterveydenhoidon tietoja (tiedoissa olisi hyvä olla jotakin viitteitä siitä että ongelma on ollut jo lapsena)
2. kerta: syvennytään asiaan, käydään kerätyt materiaalit läpi sekä mahdollisesti vahvistetaan diagnoosi ja aloitetaan lääkitys
3. kerta: tämä on joko samaa kuin kerralla 2 tai sitten se on ns. kontrollikäynti, jossa varmistetaan että lääkitys toimii
Ehkä se elvanse ei ole sua varten, siis tuolla joku yllä kirjoitti, kannattaa pyyttää seuraavaa lääkettä testiin.
Ainahan sitä voi sitte palata siihen mikä eniten auttoi vähimmillä haitoilla.
Eikä kaikki saa sitä täyden rauhan tuntua aivoihin koskaan,millään lääkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on takana Elvansea neljänä päivänä 50mg ja tänään ekaa kertaa 60mg. Tuo 50mg on auttanut siihen, että pystyn helpommin tarttumaan kaikenlaisiin askareisiin, jotka normaalisti ylivoimaisen vaikeita. Tai itsellä kyllä myös mökillä olo auttaa, en tiedä miks mökillä saan helpommin tiskit koneeseen kuin kaupungissa o_O Mutta jotenkin keskittymiseen ja tarkkaavuuteen tuo 50mg ei ole auttanut. Ajatukset laukkaa päässä ja toisaalta karkaa, unohdan mitä olin tekemässä, tai kesken lauseen mitä olin aikeissa sanoa tai kysyä. Liikenteessä tullu pari äkkijarrutusta kun en vaan ole huomannut suojatiellä olevaa jalankulkijaa. Nuo on tosi ikäviä, kun joudun työssä ajelemaan autolla ympäriinsä koko päivän.
Mutta jo tuon lyhyen neljän päivän aikana olin huomaavinani, että ensimmäisenä päivänä vaikutus oli selkeämpi ja sen jälkeen ei enää niin selkeä. Vai kuvittelenko vain? Nyt kun on ekaa kertaa 60mg, niin on taas jo puuhakkaampi olo. Voiko olla, että tähän tulee jotenkin toleranssia nopeaan tahtiin, vai kuvittelenko vain?
Kyllä minä noita kotitöitäkin haluan saada tehtyä ja siihen tämä Elvanse tuntuu auttavan. Mutta toivoisin myös rauhaa ja keskittymiskykyä korvien väliin. Että voisi edes kuvitella mahdolliseksi jotain vähän fiksumpaa työtä kuin tuo pysäköinninvalvonta, joka on vähän hasardiakin kun tarkkaavuus liikenteessä ei ole 100%.
Kyllähän amfetamiiniin nousee nopeasti toleranssi. Itsellä meni kanssa niin että annosta hilattiin jonkin aikaa ylös kun uudella annoksella oli hetken parempi vaste ja sitten hiukan heikkeni. Nyt on annos ollut sama jo yli vuoden. Itselläni ainakin sopivalla annoksella se vaste säilyy. Ja melkein kaikki tutut ovat kanssa alkuun ainakin pari kertaa joutuneet nostamaan annosta, ja siihen ollaan sitten jääty.
mode
Vierailija kirjoitti:
Täällä edelleen hämmentyneenä jatketaan näitä Elvanse-kokeiluja, tänään 70mg ensimmäistä kertaa. Kiinnostaisi tietää teillä, joilla tämä Elvanse auttaa, että voisitteko kuvailla miten se teitä auttaa? Minkälainen olo teillä tulee siitä?
Kun itse olen huomannut lähinnä sen, että tulee jotenkin sellainen energisempi/sähäkämpi olo, mutta pään sisäistä elämää tämä ei tunnu juurikaan rauhoittavan. Suussa vähän sellainen hassu olo, mutta en nyt tiedä onko se niin kuivakaan. Välillä tulee juotua kerralla enemmän, mutta sitten toisaalta välillä voi mennä pitkäänkin ettei tarvitse vessassa käydä. Syömisenkin kanssa vähän niin, että ei ole kauheasti ruokahalua mutta sitten jossain kohtaa tulee kiljuva nälkä, kun ei ole syönyt ja se menee siihen, ettei pysty tekemään mitään muuta ennen kuin on saanut syötyä.
Mutta te joilla tämä toimii, laskeutuuko teillä korvien väliin syvä rauha niin että pystytte keskittymään yhteen asiaan kerrallaan? Eikä ajatus karkaa kesken kaiken niin että hyppelehditte hommasta toiseen? Ettekä unohda mitä olitte tekemässä? Minulla tämä nyt tuntuu auttavan siihen, että aloitan puuhastelut normaalia helpommin, mutta ne kotityötkään ei sitten suju järkevästi kun tulee kesken kaiken mieleen muuta, mitä pitäisi tehdä. Ja parina päivänä olen unohtanut pyykitkin koneeseen ja ripustellut niitä sitten nukkumaan mennessäni.
Haluaisin että lääkitys auttaisi pitämään ajatukset kasassa. Että voisi edes kuvitella pyrkivänsä johonkin muuhun kuin tähän koirantyöhön (pysäköinninvalvonta) jota nyt teen. Concertan käytön alussa oli sellainen olo, että tämän elämän voi saada vielä järjestykseen. Mutta nyt se on ihan kadoksissa, ei tämän pään kanssa saa mitään järkevää tehtyä.
Kyllähän tuo oikean suuntaiselta kuulostaa, lääkityksen haitat ja hyödyt vain tuppaavat vaihtelemaan eri ihmisillä ja kohdallasi hyödyt vaikuttavat jäävän vähän vajaiksi. Mikäli tuota sähellystä esiintyy normaalia enemmän niin se mielestäni viittaisi liian korkeaan annokseen.
Itselläni hyödyt ja haitat menevät aikalailla käsikädessä annoksesta riippuen, yhtään liian isolla annoksella vaikutus on täysin päinvastainen kuin haluttu ja kokonaistulos melko ristiriitainen. Pääasialliset Elvansen vaikutukset itselläni menevät annoksesta riippuen seuraavasti:
+ Hieman parempi aloitekyky ja energisyys
- Lisääntynyt sählääminen ja kiireen tuntu
+ Tyynnyttävä vaikutus
- Sedatoitunut ja voimaton olo
+ Lisääntynyt keskittymiskyky
- Jumittaminen
+ Tunnereaktioiden tasaantuminen
- Yleinen mielenkiinnon ja motivaation väheneminen
Lääkitys vaikuttaa tasaisesti mutta silti miinuspuolia vaikuttaisi pienelläkin annoksella esiintyvän ajoittain vaikutuksen ollessa vahvimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää huvikseen lääkityksessä taukoa, millaisia oireita odotettavissa? concerta/elvanse?
C 36mg minulla nyt, mutta tähän vasta totutellaan, eli otan jokapäivä.
Jos pääsee lomalle niin pakko pitää taukoa , en aijo kuivin suin olla kokoaikaa silloin.
Mulla nykyisin Concerta 27mg ja tätä ennen vuosia 36mg. Pidän aina lomilla lääke lomaa ja en ole saanut mitään oireita itse lääkkeen lopettamisesta. Muut oireet palaa takaisin, mitkä liittyy itse diagnoosiin ja siihen, miksi lääkitys minulla on olemassa. Toki nukun pari päivää loman alkamisesta normaalia kauemmin, mikä johtuu toki lääkityksen vaikutuksen loppumisesta sekä myös ihan loman alkamisesta ja normaalista levon tarpeesta.
Kiitos vastauksista tuohon, että millaisia tutkimukset ovat. Ajattelin yksityistä siksi, että se olisi yksinkertaisempaa, mutta en kyllä enää tiedä, jos pitää jotain todistusaineistoa kerätä ja labrakokeissa juosta. Ehkä en jaksa sittenkään, kuulostaa niin monimutkaiselta.
Mikähän tarvittava unilääke sopis elvansen kylkeen?
Melatoniinia on , mirtatsapiinia on, mutta kumpikaan ei auta tasan yhtään.
Kyllä sen pitäisi heti alkaa vaikuttamaan tunnin sisään ensimmäisestä kapselista. Se voi kestää pidempään että löytyy sopiva annos, ja sitten kun sopiva vaste on saavutettu niin se voi vähän vielä 'asettua' (lähinnä siten että sivuoireita esiintyy vähemmän, ja pystyy entistä enemmän keskittymään kun ei toimi 'liikaa' ja ylifokusoi) ja tasaantua kun kehittyy toleranssi.
Mutta ei se ole kuin masennuslääkkeet että viikkoja pitäisi syödä ja sitten arvioida että vaikuttaako, siitä hoitovasteesta suurimman osan huomaa aika heti.