Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
2221/4219 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kuitenkin on jotka eivät tunnista naispuolisten oireilua, pitävät ylivilkkautta tärkeimpänä kriteerinä tai ovat sitä mieltä, ettei aikuinen edes voi oireilla.

Jotenkin alkaa ärsyttämään tämä naisten ADHD. Tarkkaamattomuuspainotteista on molemmilla sukupuolilla.

Vierailija
2222/4219 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIllä korjataan huono itsetunto ? aikuisena siis. Terapia ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2223/4219 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIllä korjataan huono itsetunto ? aikuisena siis. Terapia ?

Terapia varmasti. Purkista popsimalla itsetuntoa ei saa, paitsi ehkä välillisesti ja ajan kanssa toimintakyvyn kohentuessa.

Minulla itsetunto ei ole ongelma, joten en ole katsonut terapiaa välttämättömäksi. Tuskinpa siitä haittaakaan kyllä olisi, jos sopiva match löytyisi.

Vierailija
2224/4219 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on kysymys että hyväksyykö kela lääkärin lausunnot terapiaa varten. Miksei jos hyvät perusteet,en tiiä riittääkö pelkkä adhd siihen vai ?

Vierailija
2225/4219 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kognitiivinen terapia saattas auttaa.  Vaan haasteena varmaan löytää hyvä terapeutti.

Minä etsin sellaista, mutta en ole varma alotanko edes.

Vierailija
2226/4219 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia suosittelen vahvasti aikuisten ADHD-diagnooseihin erikoistunutta psykiatria yksityisellä puolella. Se muutaman satasen sijoitus on oikeasti sen arvoinen verrattuna julkisen puolen lottokoneessa pyörimiseen. Totta kai julkisellakin on asiansa osaavia lääkäreitä, mutta minä en halunnut lähteä leikkimään toimintakykyni palautumisen kustannuksella. Varsinkin koska olin työtön (varmastikin siis masentunut!) ja lähipiirissä oli juuri raapaistu enempiä kyselemättä mielialalääkeresepti heppoisella masennus"diagnoosilla".

Ainakin oman ja tyttären kohdalla tässä ei ole ihan muutamista satasista kyse. Tyttären kohdalla taisi riittää kolme psyk sh tapaamista ja siihen päälle neljä lääkäritapaamista. Itsellä noita psyk sh tapaamisia tuli neljä, ja siihen päälle neljä lääkäritapaamista. Sairaanhoitajan tapaaminen maksoi noin 135€ ja lääkäritapaamiset 275€. Tuosta kun lähtee tekemään kerto- ja ynnälaskuja, niin kyllä tämä ihan kohtuullisesti lompaakkoon sattuu. Silti ehdottomasti käytetyn rahan arvoista, jos tätä kautta saa apua. Mutta turha kuvitella, että nyt ihan muutamalla satasella selviää.

Vierailija
2227/4219 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on diagnosoitu adhd aikuisena julkisella puolella ja kaikki sujui tosi hyvin. Koko prosessi kesti noin puoli vuotta. Lääkäri sanoi että hänelle tulee paljon sellaisia jotka epäilee itsellään adhd:ta, olennaista on se miten paljon oireet haittaa elämää. Jos on asiat mennyt elämässä ok ja pärjää arjessa, mutta kokee silti olevansa adhd, niin julkisella ei ole resursseja sellaisten tapausten tutkimiseen.

Tärkeää on että apua saa ne joilla oireet selkeesti vaikeuttaa arjesta selviytymistä. Tällee lääkäri selitti. Mutta harmi että tälläkin palstalla on kokemuksia ettei apua oo saanut vaikka ehdottomasti tarvitsisi.

Sain Kela korvauksen Elvanseen kun kaikki muut vaihtoehdot oli kokeiltu. Lääkäri laittoi b-lausunnon kelaan ja pariin otteeseen tuli lisäselvityspyyntöjä sekä lääkärille että mulle, ihan helpolla ei siis mennyt läpi mutta lopulta onnistui. Tosi hyvä juttu, koska ilman lääkitystä en oikeen pärjää ja Elvanse on toiminut itselläni parhaiten.

Vierailija
2228/4219 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on asiat mennyt elämässä ok ja pärjää arjessa, mutta kokee silti olevansa adhd, niin julkisella ei ole resursseja sellaisten tapausten tutkimiseen.

Tärkeää on että apua saa ne joilla oireet selkeesti vaikeuttaa arjesta selviytymistä. Tällee lääkäri selitti. Mutta harmi että tälläkin palstalla on kokemuksia ettei apua oo saanut vaikka ehdottomasti tarvitsisi.

En oikein ymmärrä, miksi tarvitsisi edes tutkia ADHD:ta, jos ihminen pärjää arjessa? ADHD-diagnoosi edellyttää näitä vaikeuksia vähintään kahdessa eri ympäristössä, joten arjessa pärjääminen sulkee diagnoosin "automaattisesti" pois. Voihan ihminen kokea olevansa ADHD, mutta diagnoosilla ei ole mitään käytännön merkitystä, jos ei hoidon tarvettakaan ole.

Vierailija
2229/4219 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella oulussa ainakin tutkivat, vaikka olen töissä ja päällisin puolin menee hyvin.

Mutta pään sisällä meni vuosi vuodelta huonommin.

Meni  koko touhuun yli vuosi,ja nyt on lääkitys jota otan  muutaman kerran viikossa,ja on helpottanut oloa.

Jotain ryhmiä ois ollut tarjolla,mutta ei kiinnosta minua sellaiset.

Vierailija
2230/4219 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella oulussa ainakin tutkivat, vaikka olen töissä ja päällisin puolin menee hyvin.

Meni  koko touhuun yli vuosi,ja nyt on lääkitys jota otan  muutaman kerran viikossa,ja on helpottanut oloa.

moi! Hyvä juttu että selvisi ja lääkitys auttaa. Missä noita tutkimuksia nykyään tehdään, onko aikuispsykiatrian poli siinä peltolassa? Jostain neuropsykiatrian polista oli vanha lehtijuttu mutta en löytäny siitä enää mitään tietoa oysin sivuilta...

Vierailija
2231/4219 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia suosittelen vahvasti aikuisten ADHD-diagnooseihin erikoistunutta psykiatria yksityisellä puolella. Se muutaman satasen sijoitus on oikeasti sen arvoinen verrattuna julkisen puolen lottokoneessa pyörimiseen. Totta kai julkisellakin on asiansa osaavia lääkäreitä, mutta minä en halunnut lähteä leikkimään toimintakykyni palautumisen kustannuksella. Varsinkin koska olin työtön (varmastikin siis masentunut!) ja lähipiirissä oli juuri raapaistu enempiä kyselemättä mielialalääkeresepti heppoisella masennus"diagnoosilla".

Ainakin oman ja tyttären kohdalla tässä ei ole ihan muutamista satasista kyse. Tyttären kohdalla taisi riittää kolme psyk sh tapaamista ja siihen päälle neljä lääkäritapaamista. Itsellä noita psyk sh tapaamisia tuli neljä, ja siihen päälle neljä lääkäritapaamista. Sairaanhoitajan tapaaminen maksoi noin 135€ ja lääkäritapaamiset 275€. Tuosta kun lähtee tekemään kerto- ja ynnälaskuja, niin kyllä tämä ihan kohtuullisesti lompaakkoon sattuu. Silti ehdottomasti käytetyn rahan arvoista, jos tätä kautta saa apua. Mutta turha kuvitella, että nyt ihan muutamalla satasella selviää.

Itse laskin niin, että jos työkyvyn palautumiseen kuluu vaikka 2 vuotta pidempään julkisella pomppiessani eikä siltikään ole mitään takeita oikean lääkärinavun saamisesta, rahanmenetys on aivan tolkuttoman paljon isompi.

Vierailija
2232/4219 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

moi! Hyvä juttu että selvisi ja lääkitys auttaa. Missä noita tutkimuksia nykyään tehdään, onko aikuispsykiatrian poli siinä peltolassa? Jostain neuropsykiatrian polista oli vanha lehtijuttu mutta en löytäny siitä enää mitään tietoa oysin sivuilta...

Eka meet siihen omaan terveyskeskukseen, ja sitte jos ne laittaa lähetteen niin tulee kutsu  johonkin MTT yksikköön,en tiiä mihin ja missä :) .  Kai se riippuu missä asuu ?

Vierailija
2233/4219 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tutkittiin tuirassa,alusta loppuun.

Vierailija
2234/4219 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli oli laitoshuoltaja just ja just surkeilla papereilla. Sai sit consertan käyttöön, tentti avoimessa yliopistossa tai missälie kursseja ja luki ittensä insinööriksi ja kohta tulossa toinen amk-tutkinto. Olen todella onnellinen hänen puolestaan.

Itse olen aina vain laitoshuoltaja, mutta ei minulla adhd.ta olekkaan. Olen vain tyhmä

Vierailija
2235/4219 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alisuoriutuminen on yks oire .

Onhan se kummallista jos joskus kokeesta tulee 5 ja joskus 10, samasta aineesta,riippuen millo kiinnosti hetken ja millon ei.

Minulla numerot vaihteli hyvin rajusti.

Vierailija
2236/4219 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on concerta aamulla ja illalla saunakaljat?

Jos välissä se n 9-10h ?

Vai mitä vaikutusta tiedossa?

Vierailija
2237/4219 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on concerta aamulla ja illalla saunakaljat?

Jos välissä se n 9-10h ?

Vai mitä vaikutusta tiedossa?

Riippuu vähän yksilöstä mutta ei pitäisi pikku määrillä ja noin etäällä toisitaan otettuna aiheuttaa sen kummempia.

Viihteilijöiden mukaan ainakin isommat määrät molempia yhdessä voivat tehdä vähän riehakkaaksi ja kusipäiseksi, joten samoihin aikoihin ottamisen kanssa olisin varovaisempi ainakin mikäli annos on isompi ja on tarkoitus dokata oikein olan takaa.

Krapulaan myös varmaan huono idea.

Vierailija
2238/4219 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jo ratkuisun, en mene saunaan tänään vaikka hetki sitte mietin asiaa.

Eli perinteinen lauantain sauna siis, minulla la ja su välipäiviä concertasta aina niin voi ottaa oluet.

Vierailija
2239/4219 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla joku syyllistämis-kausi aivoissa enkä pääse siitä eroon, jatkunut jo vuoden verran ,eli aikalailla sen mitä ollut diagnoosi. Olen yli nelikymppinen,mutta näköjään en osaa muuttaa edes ajatusmallia itse.

Kokoajan kaikessa mietin vaan että miks ihmeessä äitini ei huomannut mitään vaan huusi ja haukku vaan .

En vaan pysty ajatteleen muuta ,tai yksinkertaisesti hyväksymään  ja ottamaan ne hyvät asiat tilalle  ja miettimään tulevaa.

Joo ei muuta tällä kertaa,kunhan piti tulla valittaan tänne.

Vierailija
2240/4219 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenko kuukauden reseptit/purkit siis saatte kerralla?

MInulla joka kuukausi uusinta aina, mietin että pitäskö kysyä jotain pidempää aikaa , ei ole muutettu annosta yli puoleen vuoteen.

Mutta ei siinä, tässä samassa talossa apteekki,mutta ei vaa huvittas rampata joka kuukausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän