Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Mitä muuta lääkitystä täällä muilla?
Minulla propral vaan jos jännittää. siis concertan lisäksi.
Vähän mietityttää, onkohan minulla edes adhd. Yksintyöskenteltäessä ja aivotöissä pystyn työskentelemään paremmin ilman lääkettä. Ruumiillinen, sosiaalinen tai liukuhihnamainen työ on taas minulla lähes mahdotonta ilman lääkettä. Voiko tämä olla jokin tarkkaavaisuushäiriön inattentiivinen alalaji vai olenko vain normaali introvertti, joka väärinkäyttää lääkettä? Kun yleensä ajatellaan, että adhd on juuri omiaan ruumiillisessa työssä, jossa tarvitaan vähän loogista päättelykykyä, kuten tukinuitossa.
Yksin ei häiriöitä ympärillä, niin helpompaa ?
Kyllä kai sulla on ihan normi adhd .(jos testit tehty kunnolla)
Millaisia sivuoireita tiedossa concertan alotuksessa? minulla nyt resepti,pitäs hake apteekista .
Kyllä lekuri jotai höpötti vaan tuli niin paljo asiaa että puolet meni ohi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta lääkitystä täällä muilla?
Minulla propral vaan jos jännittää. siis concertan lisäksi.
Mulla on tällä hetkellä Attentinin (adhd lääke) lisäksi kirjoitettuna nyt vain Propral (beetasalpaaja ahdistukseen). Tarinani on pitkä ja jos joku tunnistaa minut niin älä lyö lyötyä!
Reseptillä on ollut aiemmin Ritalin, Cipramil, Exefor, Opamox, Stillnoch, Voxra, Medicinet, Brintellix, Atarax ja jopa Ketipinor 25 mg unensaantiin (jota tosin en syönyt kuin kerran tai kaksi).
Cipramil oli ensimmäinen masennuslääkkeeni 24 vuotiaana mutta en syönyt sitä kovin pitkään.
Sain adhd/add dg:n jo 16-17 vuotta sitten opiskellessani yliopistossa. Minulla ei ollut oppimisvaikeuksia vaan saatuani selville tästä oireyhtymästä tunsin että no nyt miksi kukaan ei ole kertonut tätä aiemmin. Ahmin asiasta kaiken mitä pystyin ja hakeuduin neurologille. Sain dg:n ja Ritalinin. Se avasi silmäni ja auttoi aivan älyttömän paljon. Kirjoitin esim gradun ensimmäistä raakiletta 40 sivua kahden päivän aikana eikä siinä osuudessa ollut myöhemmin lähes mitään korjattavaa! Noin reilun vuoden Ritalinia syötyäni tunsin kuitenkin ahdistusta ja sain Efexorin R:n rinnalle.
Koin että Ritalin paransi keskittymiskykyä mutta olin siltikin ahdistunut. Lääke vaihdettiin Dexedrineen joka auttoikin selvästi. Olin jotenkin rauhallisemmalla tavalla keskittymiskykyinen.
Oikeastaan tarkkaavaisuushäiriöni ei ole koskaan vaikeuttanut akateemiseen pärjäämiseeni. Olen toki viimetipan ihminen. Niin hyvässä kuin pahassa. Sain parhaimmat kiksit kun pänttäsin 1000 sivua tiedekuntatenttiin aivan liian lyhyessä ajassa ja onnistuin löytämään sieltä punaisen langan. Tai kun tein syventävien opistojen tenttejä aineopintovaiheessa koska juuri se kirja sattui kiinnostamaan juuri sillä hetkellä. Olen nopea lukemaan, opin ulkoa asioita jotka eivät välttämättä muita edes kiinnosta.
Elämässä meni kaikki aika ok. Tein useaa työtä yhtäaikaa, olin yh, valmistuin yliopistosta ja sain vakituisen työpaikan. Tutustuin mieheen joka oli sekä fyysisesti että henkisesti alistava ja heitti Dexedrinet pois. Sanoi että se on huumetta ja normaalit ihmiset juovat kaljaa jos ahdistaa! Olin todella niin aivopesty että tottelin ja lopetin adhd lääkkeeni.
Tulin raskaaksi tälle miehelle. Lopetin heti Venfaxin masennuslääkkeen. Raskausaika oli helppoa, olo oli seesteinen ja keskittymiskykyinen. Toisaalta samat kokemukset oli ensimmäisestäkin raskaudesta jo 13 vuotta aiemmin, enhän silloin edes ollut tietoinen mistään addiudesta mutta yhtä kaikki keskittymiskykyni oli huipussaan ja pääsiin hyvillä pisteillä yliopistoon viimeisilläni raskaana.
Tätä kirjoittaessani en kuitenkaan ole kovin ylpeä elämästäni. Tunnen jopa syvää katkeruutta. Osittain tiedän että oma herkkyytteni, naiviuteni, hetkessä eläminen yhdistettynä synnynnäiseen neurokemiaan ja vahingolliseen väkivaltaiseen ihmissuhteeseen voi johtaa traumaan.
Olisipa niin lahjakas että kaiken menneen voisi kääntää vahvuudeksi.
Tää sepustus meni jo niin vaikeaselkoiseksi että tekisi mieli pyyhkiä se pois.
Etenkin kun päätän kestää nyt kaiken ilman ahdistuslääkkeen tai rauhoittavan tuovaa helpotusta tuskaan.
Jos joku lyö teitä se ei ole vanhempien vika. Eli näitä huono lapsuus juttuja ei kannata vetää joka asiaan vaan erottaa sen kuka oikeasti oli pahantekijä ja myös koulukaverit työkaverit eikä syytellä syyttömiä.
Puhe auttaa eli etsi oikeita sanoja miten ilmaista asioita ettei tule väärin käsityksiä. Terapeutit käsittää väärin.
Eihän ne tiedä miksi kirjoitti:
Puhe auttaa eli etsi oikeita sanoja miten ilmaista asioita ettei tule väärin käsityksiä. Terapeutit käsittää väärin.
Terapiaan pääsy on vaikeaa. Joskus ihmisillä on taustallaan niin suuria huolia että niistä avautuminen vaatii luotettavaa kuuntelijaa.
Huono kohtelu vaikkapa psyk.polilla voi johtaa siihen että ahdistunut ihminen ei enää uskalla hakea apua.
Miten saatte illat helpommiksi? minulla aina levoton olo . tuo concerta vaikuttaa n klo 1800 asti vaan, ja se riittää, mutta sitten tulee se normimeno, eli levottomuus mitä ollu koko ikä.
Hankala rauhottua nukkumaan vaikka väsyttäskin.
Kylmä suihku vähän rauhottaa, mutta ei sekään pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte illat helpommiksi? minulla aina levoton olo . tuo concerta vaikuttaa n klo 1800 asti vaan, ja se riittää, mutta sitten tulee se normimeno, eli levottomuus mitä ollu koko ikä.
Viivästynyt unirytmi kuuluu aika usein tähän ominaisuuteen ja sekin että on aivot vielä täysin kierroksilla kun pitäisi nukahtaa.
Stillnoct oli aikoinaan taivaanlahja mulle. Sai heti nukahtamaan ja aamulla ei ollut vaikeaa herätä. Nukun siis sikeästi sitten kun vihdoin nukahdan. Nyt vaan noita kaikkia z- lääkkeitä kirjoitetaan tosi nihkeästi.
Minua on auttanut hieman Sedonium niminen luonnonrohto jota saa reseptittä apteekista. Sisältää valeriaanaa. Liian kallis sekin. Katsotaan jos halpenis nyt kun MarjaTertun sisko eduskunnassa ajaa rohtotuotteille vapaata kilpailua jota kautta hinta saattaa pudota.
Minä olen kokeillut varmaan jokaisen rohdoksen ja netin "asiantuntijoiden" keinot renotutumiseen ja nukahtamiseen, ja ei auta tasan yhtään.
Mirtatsapiinia on kaapissa, mutta ei sekään auta, ja muuta ei lääkäri ole ehdottanut ,vielä ainakaan.
Concertaa menee se 72mg. Mutta samanlain nukun,olin ottanu tuota tai sitte en.
Vierailija kirjoitti:
Noh, seuraan paria ADHD-keskustelupalstaa. Neurotyypillisten iltapuhteet ei välttämättä autakaan, tästä on ollut aika paljon puhetta. Sen sijaan moni kokeen sen auttaneen, että on siirtänyt kuntoilut/lenkit yms. iltaan, eli urheilevat siinä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Siis vaikka niin että juoksulenkki/crosstrainer/mitä nyt teetkin, sitten tuota normaalia "illan rauhoittamista", sitten nukkumaan. Välittäjäaineet lähtee fyysisessä rasituksessa liikkeelle vähän paremmin, ja ilmeisesti helpompi rauhoittua kun on oikeasti tehnytkin jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kokeillut varmaan jokaisen rohdoksen ja netin "asiantuntijoiden" keinot renotutumiseen ja nukahtamiseen, ja ei auta tasan yhtään.
Mirtatsapiinia on kaapissa, mutta ei sekään auta, ja muuta ei lääkäri ole ehdottanut ,vielä ainakaan.
Concertaa menee se 72mg. Mutta samanlain nukun,olin ottanu tuota tai sitte en.
Moi! Mä suosittelin tuota Valerianaa enkä kyllä itsekkään koe sitä miksikään nukahtamislääkkeeksi mutta kun ei muuta ollut niin kai se oli jokin lumevaikutus.
Lyhytvaikutteinen nukahtamislääke auttaa ja bentso jotenkin. MuTTa kun niitä ei nyt ole niin ole! Silloin kun oli niin auttoivat.
Lähdin muuten itse äsken kävellen kauppaan. Happi ja kylmä ilma auttaa. Jos olisi rahaa niin kävisin euforisoivilla tanssitunneilla iltaisin. Kesällä paahtaisin itseäni ja uisin meressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, seuraan paria ADHD-keskustelupalstaa. Neurotyypillisten iltapuhteet ei välttämättä autakaan, tästä on ollut aika paljon puhetta. Sen sijaan moni kokeen sen auttaneen, että on siirtänyt kuntoilut/lenkit yms. iltaan, eli urheilevat siinä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Siis vaikka niin että juoksulenkki/crosstrainer/mitä nyt teetkin, sitten tuota normaalia "illan rauhoittamista", sitten nukkumaan. Välittäjäaineet lähtee fyysisessä rasituksessa liikkeelle vähän paremmin, ja ilmeisesti helpompi rauhoittua kun on oikeasti tehnytkin jotakin.
Sepä se. Nentti menee nukkumaan klo 21 ja aikaisena ja kunnollisena protestanttina on työpaikallaan ensimmäisenä. Sillä vain aamuvirkkuus on hyve.
Addi pääsee vauhtiin silloin kun nentti haluaa jo kotiin. Addi myös urheilisi mielellään vasta illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vähän mietityttää, onkohan minulla edes adhd. Yksintyöskenteltäessä ja aivotöissä pystyn työskentelemään paremmin ilman lääkettä. Ruumiillinen, sosiaalinen tai liukuhihnamainen työ on taas minulla lähes mahdotonta ilman lääkettä. Voiko tämä olla jokin tarkkaavaisuushäiriön inattentiivinen alalaji vai olenko vain normaali introvertti, joka väärinkäyttää lääkettä? Kun yleensä ajatellaan, että adhd on juuri omiaan ruumiillisessa työssä, jossa tarvitaan vähän loogista päättelykykyä, kuten tukinuitossa.
Noin se menee. Adhd saa dopamiinit koholle kun tekee luovaa ja itseään kiinnostavaa asiaa. Adhd ei taas saa mitään tunnetta onnistumisesta työskennellessään yksitoikkoisessa ympäristössä missä ei voi käyttää omia kykyjään.
Mikä on pisin aika päivittäisessä lääkkeen otossa muilla?
Kokeilin itse huvikseen 3 viikkoa,sitte viikko taukoa, ei ollu vierotusoireita ainakaan, mutta levottomuus toki oli sitte ,mutta se on aina jos ei ota tuota.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pisin aika päivittäisessä lääkkeen otossa muilla?
Kokeilin itse huvikseen 3 viikkoa,sitte viikko taukoa, ei ollu vierotusoireita ainakaan, mutta levottomuus toki oli sitte ,mutta se on aina jos ei ota tuota.
Olisikohan kolmisen viikkoa, silloin kun aloitin lääkkeen. Nykyään otan Concertaa ehkä 4-5 päivänä viikossa. Joinain päivinä yksinkertaisesti unohdan ottaa (pilleri saattaa löytyä myöhemmin pöydältä), nukun liian pitkään (en nuku seuraavana yönä, jos otan keskipäivällä) tai yksinkertaisesti haluan pitää taukoa (esim. erektio-ongelmien takia).
Vierailija kirjoitti:
millä tavalla se lääkitys muuttaa arkea?
Yleinen sählääminen vähenee. Jos aloittaa jotain ja hetken päästä huomaa tekevänsä jotain ihan muuta, lääke auttaa myös siihen. Yleistettynä suunnilleen sitä, että keskittyminen johonkin asiaan ei hajoa pirstaleiksi hetken kuluttua.
Onko kukaan tarkemmin miettinyt rinnakkaisvalmisteiden eroa, siis metyylifenidaatissa?
Concerta vas mylan vs sandoz ?
Olen nyt jokaista kokeillut ja tuntuu että concertassa nopein vaikutus,ja myös lähtee nopeiten, mylanissa hitain eikä niin voimakas vaikka sama annos mutta kestää pidempään. Sandozia en muista nyt , eli tuskin suurta eroa(siloin sen muistaisin).
6 kk. Reseptin uusimiseen riittää puhelinsoitto psykiatrille 6 kk:n välein ja fyysinen psykiatrilla käynti kerran vuodessa. Concerta 36 mg.