Pliis auttakaa, suupieleni ovat olleet halki jo kuukauden!
Eivät parane millään ja aina kun osoittavat pientä parantumisen merkkiä, avautuvat taas poksahtaen auki kuin nakkimakkara. Olen käynyt lääkärissä, joka sanoi vain, että pidä kuivana ja rasvaa sinkkivoiteella. Kokeilin, ei auttanut. Hydrokortisoni ja bepanthen myös kokeiltu. Kookosöljy ja tavallinen perusrasva kokeiltu. Oikeasti itkettää kun sattuu suun avaaminen, ne ovat karmean näköisetkin. Huomaan aina toisten kanssa jutellessa kasvotusten, kun heidän katseensa harhailee suupieliini.
Kommentit (67)
Onko kalannaksa öljy sama kuin b2 hitamiini? Mulla on rahat tiukassa mutta kaapissa olisi kalannaksaöljykapseleita. Minulla on myöskin suupielten halkeaminen satunnaisesti ongelma
Vierailija kirjoitti:
Puoli paprikaa päivässä. Auttaa kyllä hyvin.
Wat.. how?
Huuhteletko suupielet kunnolla hampaiden harjaamisen jälkeen? Minulla vähäisetkin hammastahnajäämät suupielissä aiheuttavat sen, että suupielet halkeavat.
Tyypillinen tyttö jolla iho kukkii ja haavaumia suupielissa on anorektisen laiha joka rajoittanut syömisiään.
Vierailija kirjoitti:
Onko kalannaksa öljy sama kuin b2 hitamiini? Mulla on rahat tiukassa mutta kaapissa olisi kalannaksaöljykapseleita. Minulla on myöskin suupielten halkeaminen satunnaisesti ongelma
Ei ole. Kalanmaksaöljyssä on D3:sta, E:tä ja A:ta. Ei siis auta suupielten halkeilemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen tyttö jolla iho kukkii ja haavaumia suupielissa on anorektisen laiha joka rajoittanut syömisiään.
Minä olen kyllä pulleammanpuoleinen tyttö joka yrittää ainakin syödä suht monipuolisesti :D Mulla on isotretinoin-kuuri, mutta sen aloitin jo marraskuussa, joten ihmetyttää miksi suupielet olisi yhtäkkiä avautuneet kuivuudesta..
Ap
Minä sain tuota juuri niiden vitamiinien popsimisesta. Multivita ja Berocca, olen jollekin niiden ainesosalle herkkä.
Mitä hammastahnaa käytät? Monissa hammastahnoissa on sellaista ainetta kuin SLS, joka saa suun mm. kirvelemään ja joillekin tulee aftoja. Minulle tuosta tuli haavaumia suupieliin. Heti kun vaihdoin tahnaa, alkoi haavaumatkin parantua bebanthenin avulla.
Vierailija kirjoitti:
Haloo, sinulla on mahdollisuus kirjoitella tänne, mutta et viitsi googlailla mitä vitamiineja ja apuja on kalanmaksaoöjystä ja mitä eri b- vitamiineista. Kaikestahan löytyy helposti faktatietoa. Ei tarvitse arpoa.
Minulla auttoi B-vitamiini, lopetin sen joksikin aikaa kun suupielet tulivat kuntoon, no sitten alkoivat taas halkeilemaan. Paranivat taas kun jatkoin B-vitamiinin syöntiä. Siinä välissä olin käynyt lääkärillä joka sanoi ettei nykyään voi olla B-vitamiinin puutosta ja määräsi jotain rasvaa mikä ei kyllä auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hammastahnaa käytät? Monissa hammastahnoissa on sellaista ainetta kuin SLS, joka saa suun mm. kirvelemään ja joillekin tulee aftoja. Minulle tuosta tuli haavaumia suupieliin. Heti kun vaihdoin tahnaa, alkoi haavaumatkin parantua bebanthenin avulla.
Colgatea olen käyttänyt jo vuosia. Meinasin kokeilla nyt seuraavia:
1. Vaihdan hammastahnan Elmexiin (se kai on paras?)
2. Ostan Daktarinia
3. Ostan b-vitamiineja
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo, sinulla on mahdollisuus kirjoitella tänne, mutta et viitsi googlailla mitä vitamiineja ja apuja on kalanmaksaoöjystä ja mitä eri b- vitamiineista. Kaikestahan löytyy helposti faktatietoa. Ei tarvitse arpoa.
No en läytönyt kun googletin kalannaksaöljystä. Höh..
Voikohan kalanmaksaöljy jotenkin vaikuttaa tomaatinsietokykyyn?
Minulla siis vastaavat oireet tulivat selvästi juuri tomaatista. Puolen tunnin viiveellä syömisestä kutinaa, suupielet aukesivat viimeistään seuraavana päivänä ja olivat ruvella vähintään viikon. Useamman vuoden ongelmasta kärsin, toki se tomaattien pois jättäminen lopetti ne oireet... Nyt vasta vuoden alusta asti olen syönyt päivittäiset Omega3-kapselit ja kuukausi sitten huomasin, että voin jälleen syödä tomaattia normaalisti, ilman mitään oireita. Sattumaa vai mikä tämän syy-seuraus-suhde voisi olla?
Allergia aiheutti minullekkin kyseisen ikävän ja kipeän vaivan suunpieliin, eli tomaatti ja omena kannattaa laittaa pannaan heti kokeilumielessä
Kokeile Sibicortia, se on tehokas tuohon vaivaan. Aamuin illoin, apu todnäk. jo muutamassa päivässä. Kaverina hyvä kostutus.
Itselläni ollut samaa, tuo auttoi. Välillä kun alkavat repeilemään niin heti uudelleen ja auttaa lievässä tilanteessa ja parin kerran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wat.. how?
Luin jostain aikoinaan. Kyllä vaan auttoi minulle. Nykyisin syön melkeinpä päivittäin paprikaa.
B2-vitamiini eli riboflaviini. Osta pelkkää sitä sisältävät pillerit.