Pliis auttakaa, suupieleni ovat olleet halki jo kuukauden!
Eivät parane millään ja aina kun osoittavat pientä parantumisen merkkiä, avautuvat taas poksahtaen auki kuin nakkimakkara. Olen käynyt lääkärissä, joka sanoi vain, että pidä kuivana ja rasvaa sinkkivoiteella. Kokeilin, ei auttanut. Hydrokortisoni ja bepanthen myös kokeiltu. Kookosöljy ja tavallinen perusrasva kokeiltu. Oikeasti itkettää kun sattuu suun avaaminen, ne ovat karmean näköisetkin. Huomaan aina toisten kanssa jutellessa kasvotusten, kun heidän katseensa harhailee suupieliini.
Kommentit (67)
Sun ruokavaliossasi on varmaan jotain pielessä. Pelkkä rasvaus ei auta, jos iho ei saa sisältäpäin tarvitsemiaan ravintoaineita. Syöt ehkä kaikkiaan liian vähän, tai syöt vääränlaista ruokaa.
Voi olla myös b-vitamiinin puutetta. Vanha neuvo on syödä maksaruokia. Tai sitten kyseessä on sellainen bakteeri- tai sienitulehdus, johon pelkkä sinkkivoide ei tepsi.
https://www.is.fi/terveys/art-2000005908965.htm
Suupielen haavaumista voi oikealla hoidolla päästä eroon parissa päivässä
Minulla aukeaa suunpielet appelsiinin syömisestä tai jos juo tuorepuristettua appelsiinimehua.Laihempi tuoremehu käy, siitä ei suunpielet aukea.
Vierailija kirjoitti:
Ap! Jos syöt isotretinoiinia, se voi olla syyllinen haavaumiin. Isotretinoiini ohentaa ja kuivattaa ihoa samanaikaisesti ja lisäksi kuurin aikana kehoon kertyy lääkeainetta runsaasti (koska se on rasvaliukoinen). Eli kaikki haittavaikutukset eivät todellakaan tule heti esiin. Oma ihotautilääkärini suositteli Bevita-R -huulivoidetta (apteekista) ja se auttoi itselläni nopeasti.
Toinen vaihtoehto on hammastahna, jos olet herkistynyt jollekin ainesosalle. Itse herkistyin äskettäin ja en voi käyttää esimerkiksi mitään Pepsodentia vaan jouduin vaihtamaan Oral-B:hen, joka on muutenkin hammasystävällisempi.
Outoa jos se isotretinoin vasta nyt on aiheuttanut halkeamat :o mulla on enää kuukausi jäljellä ko. lääkettä. Tähän mennessä on vain muuten iho ollut kuiva, mutta perus rasvaamisella on sekin saatu kuriin.
Ap
Minulla tulee samoja ja kestää todella pitkään. Syitä
Suoliston hiivatasapaino on pielessä. Vaikka hiiva ei oireilisi muuten, se näkyy suupielissä. Diflucania naamaan ja kaikki sokeri ja viljat pois.
B12 vitamiinin ja raudan puutos, tosin sanoit syöväsi vitamiineja
Hormonitasapaino vinksallaan
Itse asiassa toisin kuin luullaan, syynä harvemmin on vitamiinin puutos, yleensä paikallinen tulehdus+bakteerikasvu. Kortisonivoide, joka ehkäisee hiivan- ja bakteerien kasvua usein auttaa, itse kokenut Sibicortin parhaana. Lisäksi hyvä pesu miedoilla aineilla, kostutus ja toki voi vitamiiniakin ottaa lisäravinteena varmuudeksi.
Jos suinkin voit, niin vaiha ruokavaliota ja karta ravintolisiä ja vitamiinipillereitä. Syö joka päivä vaikka pussi herneitä ja toine jotain marjoja. Vältä sokeria ja hiivaa. Mulla itelläni on taliköhnä ja se iskee kuvaamallasi tavalla käsiin ja ranteisiin aina kun syön rasvaa ja / tai sokeria, villitsee hiivasienet iholla. Paranee kun syön mitä just kerroin. Vältä stressiä. Kaikkea hyvää sulle.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen tyttö jolla iho kukkii ja haavaumia suupielissa on anorektisen laiha joka rajoittanut syömisiään.
Trolli mikä trolli. Mäkin oon varmaan sitten anorektikko vaikka painan 60 kg ja rasvaprosentti siinä 20 paikkeilla joskus korkampikin. Silti samat oireet kuin Ap:lla. Syömistäkään en rajoita mitenkään.
Varjele maksaasi ja munaskuita, elä syö tablettivitamiineja ja ravintolisiä, syö oikeata ruokaa. Viikonloppuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hammastahnaa käytät? Monissa hammastahnoissa on sellaista ainetta kuin SLS, joka saa suun mm. kirvelemään ja joillekin tulee aftoja. Minulle tuosta tuli haavaumia suupieliin. Heti kun vaihdoin tahnaa, alkoi haavaumatkin parantua bebanthenin avulla.
Colgatea olen käyttänyt jo vuosia. Meinasin kokeilla nyt seuraavia:
1. Vaihdan hammastahnan Elmexiin (se kai on paras?)
2. Ostan Daktarinia
3. Ostan b-vitamiinejaAp
Osta Elmexiä ja kokeile.
Älä käytä sienilääkettä ellet käy lääkärillä tarkistamassa diagnoosia.
Älä osta B-vitamiineja vaan koita saada ne ravinnosta, tehoavat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtui kuukausi sitten.
Ei hajuakaan :( muistan keskustelleeni pikkusiskon kanssa, kun hän kertoi suupieliensä halkeilevan koko ajan ja sanoin hänelle, kuinka minulla ei koskaan ole ollut tuota ongelmaa. Noh, viikon päästä suupieleni halkesi :D jeejee
Ap
Osta monivitamiineja. Selvä puutosoire.
Mulla oli suupielihalkivuosia, eikä mikään auttsnut. Syyksi psljastuikeliakia. Parani heti psrissa viikossa gluteenittomalla ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, vitamiinejakin aloin popsimaan, eikä edistystä
Ap
Paitsi että suomisuositukset pitää sitten ylittää 5-50 kertaisesti hieman vitamiinista riippuen. Ja voimakkuudet toivottoman heikkoja, mitään tehokasta kun ei saa myydä suomessa kuluttajille ilman reseptiä.
Kiitos codex alimentarius varastaessa pääsyn vitamiineihin.
Onneksi on olemassa luomumpi vaihtoehto: syö kananmunia. joku 1-2 sillai keskimäärin päivässä poistanee useimmat ravitsemusongelmat.
Sieni! Daktarin apteekista. Itsellänikin aukeaa silloin tällöin ja toi on ainoo mikä tehoaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hammastahnan natriumlauryylisulfaatti halkaisi suupielet
Minulla myös hammastahna ainakin myötävaikutti. Parani, kun käytän mietoja tahnoja ( välillä ihan lasten )
Ap! Jos syöt isotretinoiinia, se voi olla syyllinen haavaumiin. Isotretinoiini ohentaa ja kuivattaa ihoa samanaikaisesti ja lisäksi kuurin aikana kehoon kertyy lääkeainetta runsaasti (koska se on rasvaliukoinen). Eli kaikki haittavaikutukset eivät todellakaan tule heti esiin. Oma ihotautilääkärini suositteli Bevita-R -huulivoidetta (apteekista) ja se auttoi itselläni nopeasti.
Toinen vaihtoehto on hammastahna, jos olet herkistynyt jollekin ainesosalle. Itse herkistyin äskettäin ja en voi käyttää esimerkiksi mitään Pepsodentia vaan jouduin vaihtamaan Oral-B:hen, joka on muutenkin hammasystävällisempi.