Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi kertaa lasta yrittämään 42 vuotiaana?

Vierailija
23.05.2019 |

Niin, aiemmin mun suhteet ollu niin huonoja tai muuten vaan erikoisia, että lapsia en ole halunnut. Se on vain jäänyt kaiken muun vatjoon. Nyt ensimmäistä kertaa sellainen mies ja suhde, että jonkinlainen vauvakuume on tullut ensimmäistä kertaa eläissäni päälle. Miten on, annetaanko palaa vai pitäisikö koko homma unohtaa? On todella ristiriitainen olo asian suhteen, koska asia ei ole aiemmin mieltä vaivannut.

Kommentit (741)

Vierailija
301/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinällään mielenkiintoisia nää tilastot siitä miten voimakkaasti hedelmällisyys laskee yli 40v. Kuitenkin oikeasti tän ikäluokan äitejä näkee joka paikassa ja varmaan jokainen heitä tuntee/ tietää heitä henkilökohtaisesti. Itsekin tunnen useampia, ja sain itsekin neljännen lapseni 43-vuotiaana. Aika erikoista jos kerran raskaaksi tulemisen mahdollisuudet pitäisi tilastollisesti olla jotain prosentin murto-osia. Lisäksi vain osa naisista yrittää edes raskautta yli 40-v. Luultavasti aika moni heistä jotka eivät yritä tulisi ihan helposti raskaaksi.

Kuinka moni näistä äideistä on saanut ESIKOISENSA 42-vuotiaana? Jos on jo lapsia synnyttänyt, tulee raskaaksi helpommin. Et ole ihan kartalla nyt tässä asiassa.

Vierailija
302/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi typeriä kommentteja tässä ketjussa. "Minäkin sain kolmannen (tai neljännen) lapsen tuossa iässä, siitä vaan lasta yrittämään ap!" Ettekö ymmärrä että 42-vuotias ensisynnyttäjä on todella vanha? Tai itse asiassa ap on siinä vaiheessa jo 43. Järki käteen kommenttien kanssa. Iltatähti ja vanha ensisynnyttäjä on kaksi eri asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa kun mietin, että kun itse olen 42, niin oma lapseni on 15 vuotias.

Vierailija
304/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on pari vuotta kun näin harmaa hiuksisen naisen raskaana.

Ihmetytti että miksi pitää itseään vanhentaa.

Ymmärrän ettei väreillä haluta leikkiä terveyssyistä, mutta olis vähän ollut nuorekkaampi.

Vierailija
305/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti sai minut kun oli 43v. Olen kuitenkin jo 40v. En näe tässä ongelmaa. Ei kyllä ollut ensisynnyttäjä. 

Vierailija
306/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äiti sai minut kun oli 43v. Olen kuitenkin jo 40v. En näe tässä ongelmaa. Ei kyllä ollut ensisynnyttäjä. 

En muista hävenneeni äitinäni ikinä. Kyllä jotkut luuli mummoksi. Siihen aikaan tosin vanhoja äitejä ei ollut montaa. Ei olla erityisen pitkäikäistä sukua, mutta omat lapseni äitini ehti nähdä. Itse synnytin vähän nuorempana jo.

Vierailija
307/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ask kirjoitti:

Ymmärrän ettei väreillä haluta leikkiä terveyssyistä, mutta olis vähän ollut nuorekkaampi.

Siis täh? Mikä sulla on ratkaisuehdotus? Pitääkö harmaatukkaisen naisen vetää kaljuksi jos raskautuu? Olisihan se ollut näky, jos vaikka herttuatar Catherine olisi ollut kalju ja raskaana. Hän oli aika harmaa jo esikoisen aikaan.

Vierailija
308/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lapselle tulee suuremmilla mahdollisuuksilla terveysvaikeuksia. Minusta yli nelikymppinen on tosin liian vanha vauvalle äidiksi.

Minä sain lapseni yli nelikymppisenä.

Sinä, eikä kukaan, voi sanoa, että olen liian vanha hänelle äidiksi.

Piste.

Vierailija
309/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tietysti yrittää, jos kerran haluaa. Oletan, että sinä ja miehesi olette terveitä. Tiedän monia yli 40-v ensisynnyttäjiä. Naapurin rouva sai esikoisensa 42-v ja toisen kaksi vuotta myöhemmin. Ystäväni sai esikoisen 41-v ja toisen 43-v. Tätini sai lapsensa 43-, 44- ja 47-v. Äitini entinen työkaveri sai ainokaisensa yllätyksenä 49-v. 

Luonnonkansoilla on ihan tavallista saada lapsia jopa yli 50-v. Mitä terveemmin elää, ei ole ylipainoa, ei ole käyttänyt hormonivalmisteita, sitä todennäköisemmin voi tulla raskaaksi myöhemmilläkin vuosilla. Onnea matkaan ap!

Vierailija
310/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Om aika vahvasti yheiskuntaluokkaan sidoksissa tämä, ymmärtääkö ihminen, että on ihan ok tulla äidiksi silloin,kun biologia sen sallii. Ok ikä ei ole sama ikä kuin se ikä kun naapurin Jenna tuli äidiksi.

Vierailija
311/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinällään mielenkiintoisia nää tilastot siitä miten voimakkaasti hedelmällisyys laskee yli 40v. Kuitenkin oikeasti tän ikäluokan äitejä näkee joka paikassa ja varmaan jokainen heitä tuntee/ tietää heitä henkilökohtaisesti. Itsekin tunnen useampia, ja sain itsekin neljännen lapseni 43-vuotiaana. Aika erikoista jos kerran raskaaksi tulemisen mahdollisuudet pitäisi tilastollisesti olla jotain prosentin murto-osia. Lisäksi vain osa naisista yrittää edes raskautta yli 40-v. Luultavasti aika moni heistä jotka eivät yritä tulisi ihan helposti raskaaksi.

Kuinka moni näistä äideistä on saanut ESIKOISENSA 42-vuotiaana? Jos on jo lapsia synnyttänyt, tulee raskaaksi helpommin. Et ole ihan kartalla nyt tässä asiassa.

Eihän noissa tilastoissa yleensä puhuta nimenomaan ensisynnyttäjistä, vaan ylipäätään väitetään että raskaaksi tulemisen/ raskauden loppuunsaattamisen mahdollisuudet on ihan minimaaliset. Siis että hedelmällisyys ylipäätään laskee niin voimakkaasti 35 ikävuoden jälkeen että yli 40v raskaaksi tuleminen olisi lähestulkoon ihme.

Vierailija
312/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa kun mietin, että kun itse olen 42, niin oma lapseni on 15 vuotias.

Mitä hurjaa tuossa on?

Vierailija
313/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heitä mielestäni näe "joka paikassa" ja osan muksut on hoitojen avulla alkuunsaatu. Lisäksi on vähän eri juttu yrittää ensimmäistä neljäkymppisenä kuin saada silloin se viimeinen.

Avaa silmät! Vai missä umpiossa elät??? Jos mahdollisuus oikeasti olisi tyyliin joidenkin promillen luokkaa, yli nelikymppisiä vauvojen äitejä ei tietäisi juuri kukaan. Itselle tulee näin nopeasti laskettuna mieleen heti 6 äitiä. Kahdelle heistä lapsi ensimmäinen. Varmaan on muitakin jotka vaan ei nyt tuu mieleen. Mitä eroa muuten on siinä onko lapsi eka vai viides? Jos tulee raskaaksi ja synnyttää, niin sitten tulee raskaaksi ja synnyttää! Riippumatta siitä monesko lapsi on kyseessä.

Siitähän on aina puhuttu, kuinka saattaa olla vaikeuksia raskautua kun yrittää ensimmäistä lasta, mutta kun yksi raskaus sitten on takana, seuraava(t) lähtee alkuun helpommin. Tässä on tutkitustikin jotain perää, ikäänkuin kroppa "tietäisi" ensimmäisen lapsen jälkeen että miten tässä nyt tulikaan toimia. Hormonitoiminta ehkä muuttuu tms.

Vierailija
314/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heitä mielestäni näe "joka paikassa" ja osan muksut on hoitojen avulla alkuunsaatu. Lisäksi on vähän eri juttu yrittää ensimmäistä neljäkymppisenä kuin saada silloin se viimeinen.

Avaa silmät! Vai missä umpiossa elät??? Jos mahdollisuus oikeasti olisi tyyliin joidenkin promillen luokkaa, yli nelikymppisiä vauvojen äitejä ei tietäisi juuri kukaan. Itselle tulee näin nopeasti laskettuna mieleen heti 6 äitiä. Kahdelle heistä lapsi ensimmäinen. Varmaan on muitakin jotka vaan ei nyt tuu mieleen. Mitä eroa muuten on siinä onko lapsi eka vai viides? Jos tulee raskaaksi ja synnyttää, niin sitten tulee raskaaksi ja synnyttää! Riippumatta siitä monesko lapsi on kyseessä.

Siitähän on aina puhuttu, kuinka saattaa olla vaikeuksia raskautua kun yrittää ensimmäistä lasta, mutta kun yksi raskaus sitten on takana, seuraava(t) lähtee alkuun helpommin. Tässä on tutkitustikin jotain perää, ikäänkuin kroppa "tietäisi" ensimmäisen lapsen jälkeen että miten tässä nyt tulikaan toimia. Hormonitoiminta ehkä muuttuu tms.

Tää on taas ihan eri asia, ja yksilöllinen. Joillakin yksilöillä on vaikea tulla ensimmäistä kertaa raskaaksi, vaikka myöhemmin tulevat ihan helposti. Mutta tämä ei liity ikään, vaan näin voi olla vaikka olisi 20v.

Vierailija
315/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tai ei koskaan, älä jätä elämääsi elämättä!!! Mitä se haittaa jos olet yli 60 kun lapsi on aikuinen, älä välitä noista kommenteista!

Vierailija
316/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet terve, mikäpä ettei? Itse olen iäkkään äidin lapsi ja hän kuoli kun olin alle 20v.

Nämä ovat aika henkilökohtaisia asioita, eikä varmastikaan ole yhtä ainoaa totuutta, mutta kuten sanottu, jos olet terve niin antaa palaa!

Vierailija
317/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuasioista ei sovi kiistellä. Mutta ap on viisikymppinen kun lapsi menee kouluun. Itseä ei sen ikäisenä nappais tarkistaa läksyjä, juosta vanhempainilloissa ja rahdata harrastuksiin. Kuumat aallot nääs.

No jopas nyt. Minä täytän kohta viisikymmentä enkä tunne itseäni mitenkään kalkkikseksi, omassa mielessäni olen ikuinen kolmikymppinen, niin kuin varmaan moni muukin nykyään :-). Ajat muuttuvat. (Kuopus 12 v.)

Vierailija
318/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummastuttaa nää neuvojat täällä, jotka tekevät kovin suuren eron "luomuna" saatujen ja hoidoilla saatujen lasten välille. Siis ne jotka sanovat että jos ei luomuna tule niin tyytykää osaanne. Jos on varaa ja mahdollisuus hoitaa yksityisellä lääkärillä kohdilleen jokin hedelmällisyyteen vaikuttava, mahdollisesti vain pieni hormoniongelma lääkkeillä, miksi ei sitä tekisi? Ei se eroa mitenkään esim ehkäisypillereiden käytöstä. Kyllä koen että mun lapseni on ihan luomu, vaikka mulla on pco ja sain siihen lääkkeet ja avun ja tulin raskaaksi. Eivät kaikki sairaudet edes katso lasta yrittävän ikää, ne vaivaavat koko hedelmällisen iän jos vaivaavat. Ennen tällaisten takia ei lapsia saatu, nykyään voidaan hoitaa helpostikin. Kuten monet muutkin terveysongelmat. 

Ihmeellinen kuva toisilla hedelmällisyyshoidoista, ne ovat ihan tavallisia asioita. 

Jos joutuu ulkopuolisen munasoluihin turvautumaan, ehkäpä joittenkin mielestä sillon pitäisi jättää väliin.

Enemmän hyväksyttyä että miehen sukusolut korvataan, tänäpäivänä.

Onkos Suomessa jo ilman lääketieteellistä indikaatiota (esim. edessä syöpähoidot) tarjolla mahdollisuus laittaa omia munasoluja pakkaseen tulevaisuuden varalle? Siis jos ei esim. oikeaa kumppania ole nuorena löytynyt, niin voi sitten vielä keski-iässä raskautua omilla nuoremmilla soluillaan.

Vierailija
319/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ask kirjoitti:

Jotkut harmaatuvat jo alle kolmikymppisenä, suomalainen hiuslaatu kyllä yleensä aika myöhään.

Vierailija
320/741 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla vastustetaan aina iäkkäitä synnyttäjiä sekä kauramaitoa ja kasvissyöntiä. No, 42 ei ole ikä eikä mikään.

Kukaan ei kadu myöhemmin sitä, että sai lapsen. Moni katuu sitä, kun ei lasta hankkinut.

Ei pidä paikkaansa. Äitiys on joillekin karu yllätys eikä se todellakaan ole kaikille sopivaa. Esim. onko niin sosiaalinen luonne että kestää olla koko päivän lasten kanssa tekemisissä, vai alkaako ahdistaa ja kaivata omaa tilaa. Hyvin yksilöllistä.

Jos minulle tulee vauvakuume 50-vuotiaana, niin osaan kyllä kestää sen pettymyksen. Sen sijaan jos katuisin lapsen saamista, olisin kuitenkin ikuisesti äiti. Sitä ei voi peruuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan