Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varoittava esimerkki! Tämän hetken kokemukseni Venlafaxin masennuslääkkeestä. Älkää koskeko näihin myrkkyihin!

Vierailija
22.05.2019 |

Kerron nyt millaista on lopettaa SNRI, eli masennukseen ja paniikkihäiriöön määrätty lääke.
Olen syönyt Venlafaxin nimistä lääkettä paniikkihäiriöön, ja keskivaikeaan masennukseen alle vuoden verran. Kaikki lähti siitä, kun aloin saamaan päivittäin töissä ja yleisillä paikoilla paniikkikohtauksia. Lopulta oli niin paha olla, että sain soitettua lääkäriin, jonne romahdin aivan täysin.
Olen ollut lääkitystä vastaan aina, mutta nyt olin valmis mihin vaan, kunhan pääsisin siitä olosta eroon.
Lääkärit saivat puhuttua masennuslääkkeen minulle, ja aloitin säännöllisen terapian, jossa käyn edelleen.
Siitä on aikaa kohta kaksi vuotta. Lääke vaihdettiin viime syksynä SSRI lääkkeestä SNRI, eli Venlafaxin lääkkeeksi. Olin lukenut kauhutarinoita siitä, ja epäröin uuteen vaihtamista, vaikka silloisesta SSRI lääkkeestä oli tullut ikäviä sivuoireita. Silloin psykiatrian erikoislääkäri kehotti minua jatkamaan ja vaihtamaan Venlafaxiiniin, ja sai päähäni taottua, etten ole valmis vielä olemaan ilman lääkitystä (vaikka minusta itse siltä tuntui).
Nyt lääkitys lopetetaan minun tahdostani, sillä koen ettei siitä ole mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin. Käyn säännöllisesti terapiassa, mikä on miljoona kertaa parempi kuin tunteet ja kropan lamaannuttava lääke.
Söin viimeiset kaksi viikkoa pienimmällä annoksella 37,5mg. Maanantaina lopetin kokonaan. Tällä viikolla oloni on päivä päivältä muuttunut hirveämmäksi, ja tänään keskiviikkona tuntuu että kuolen kohta, tai saatan tehdä jotain hirveää.
Ikinä en ole huumeita kokeillut, mutta ensimmäisenä voisin kuvailla tämän hetkistä oloani niin, että olen vetänyt huumeita melkein kaksi vuotta, ja nyt lopettanut. Tai kuvittele että olet niin humalassa, että koko maailma pyörii ympärilläsi, ja yrität mennä nukkumaan. Varma oksennus. Siltä minusta juuri nyt tuntuu. Koko päivän, eikä oksentaminen auta.
Minua huimaa JATKUVASTI, olen sitten liikkeessä tai makuulla. Pari kertaa olen oksentanut, sillä minulla on jatkuva pahoinvointi, ja etova olo. Sydän hakkaa hulluna, en uskalla rasittaa itseäni, sillä pelkään saavani jonkun kohtauksen (olen nuori ja hyväkuntoinen). Päässäni ja koko kropassani humahtelee, saan sähköiskuja pitkin vartaloa. Pääni käy tosi hitaalla, ja päätä kääntäessä tuntuu, että se kääntyy jäljessä. Kieltäni pistelee tällä hetkellä, ja raajat ovat täysin voimattomat. Tuntuu etten hallitse itseäni.
Pelkään koko ajan menettäväni itseni hallinnan.
Tällä hetkellä en hahmota normaalisti tätä kirjoittamaani, ja siksi tässä saattaa olla paljon kirjoitusvirheitä.
Kaikki äänet, ja ihmisten puhe ottaa niin pahasti hermoon, että meinaan räjähtää kuullessani ääniä.
Valokin tuntuu todella pahalta silmissä. Lisäksi vatsani on tänään ja eilen ollut ihan sekaisin ja kipeä.
Saan järkyttäviä raivareita, ja autoa ajaessani tuli tunne tänään, että ei haittaisi ajaa täysiä kolaria. IHAN HELV***N PELOTTAVAA! Oloni on niin helvetillinen, että pelkään itseäni! Olen aivan vieraassa kropassa ja mieleni ei ole minun. En oikeasti ihmettele että nämä lääkkeet ovat yhteydessä ampumisiin ja muihin kauheisiin tekoihin! Jos näistä huumeista haluaa eroon, nämä muuttavat ihmisen hirviöksi!
Tällä hetkellä oloni on niin helvetillinen, että pelkään näiden myrkkyjen jättävän jälkensä minuun, eivätkä oireet poistu ikinä.. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kokeilu masennuslääkkeistä. Ne eivät tee ihmiselle hyvää, eivätkä lopulta edes auta mihinkään. Varsinkaan pitkällä käytöllä. Olen aivan varma, että joskus vuosikymmenten päästä näille "lääkkeille" naureskellaan ja kauhistellaan niiden tämänhetkistä käyttöä.
En toivo tätä oloa kenellekään. Apua on saatavilla monilla muilla keinoilla kuin itsensä huumaamalla.

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko masennuksenne sydänsuruista, rumuudesta, lihavuudesta, laihuudesta, ulkopuolelle jättämisestä, työttömyydestä, sisarkateudesta joihin lääkettä syötte

Vierailija
62/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on asenneongelma, joka paranee ihmisiä tapaamalla, liikunnalla ja puhtaalla vegaaniruokavaliolla. Lopettakaa noiden pillereiden popsiminen! Ahdistuneisuushäiriöt ja skitsofreniat ovat asia erikseen, masennus on vaan ohimenevää. 

Susta tulis hyvä psykiatri. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten tyhmyys on jotain vastaansanomatonta, kun lukee teidän paranoidisia kuvitelmia lääkkeistä. Uskokaa teitä viisaampia, teillä ei ole ymmärrystä ymmärtää ihmismieltä. Ja terapiaan ei kannata mennä jos IQ on heikohko. Hei älkää tehkö mitään, älkääkä varsinkaan yrittäkö tehdä mitään ajatuskuvioita.

Vierailija
64/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkkeet ovat rahasampo, niin mikä terapia sitten on? Paljonko ap maksaa terapiastaan?

Eipä terapeuteissa taida miljonäärejä olla? Mutta jos otat huomioon psykotarapeutin koulutuksen, noin 20 000 euroa, tilavuokrat ja yrityksen pakolliset maksut, niin käytännössä 75€ tuntihinnasta jää terapeutille käteen noin 20€ ja siihen sisältyy silloin myös kaikki kirjallinen työ ja muu byrokratia. Kaikki raha jää kotimaahan.

Pilleripurkin tuottaminen ei montaa euroa maksa, vaikka myyntihinta olisi sata euroa per purkki. Tästä veronmaksajien kontolle subventoidaan suurin osa. Lähes kaikki raha menee ulkomaille.

Mikään lääke ei ole tehokkaampi kuin terapia. NNT-arvoista näet jotain lisää.

Minulla ei ole varaa maksaa 75 euroa tunnin käynnistä enkä halua syödä lääkkeitä. Mitä teen?

Menet kirjastoon ja luet aluksi kirjan Psykiatria, sitten perään muutamia psykoterapian peruskirjoja, eli opettelet ymmärtämään sairauttasi ja kehität minäpystyvyyttäsi. MindFullness on myös hyvin suosittua.

Miksi kukaan siis käy terapiassa, kun pari kirjaa lukemalla pääsee samaan?

Ei pääse samaan, mutta voi ymmärtää paremmin sairauttaan. Vaikeasta masentuneelle lukeminen on tietysti suuri ponnistus, mutta ei mahdoton.

Jos luen kirjat, voinko ottaa puolet terapeutin palkkiosta, kun terapoin toisia?

Vierailija
65/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuuko masennuksenne sydänsuruista, rumuudesta, lihavuudesta, laihuudesta, ulkopuolelle jättämisestä, työttömyydestä, sisarkateudesta joihin lääkettä syötte

Se on tyhjyyden tunne joka imee syvälle suohon. Vastaanpaneminen vaan vie entistä enemmän voimia, mutta se täytyy silti tehdä jotta pystyy tekemään välillä arjenaskareita, suihkussa käynti ja käydä kaupassa. Vie voimat ihan fyysisestikin. Nuo yllä mainitsemasi asiat voivat olla taustalla, ei varsinaisesti masennuksen aiheuttajia. Masennus on syvemmällä minuudessa, johon tarvitaan terapiaa ja lääkkeitä oireiden mukaisesti, joskus ei tarvita lääkkeitäkään jos ei ole vakava masennus.

Vierailija
66/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Itselläni taas on se tilanne, että ilman 300mg Venlaa en jaksaisi yhtään mitään tai ketään. Pitää kamalan ahdistuksen kurissa, antaa puhtia tehdä asioita kuten ns. terveetkin ihmiset. Eka lääke, joka sopi kunnolla, tätä ennen kokeiltiin koko SSRI-lista, ja osa SNRI-listalta myös. 

Ai että kun lopetuksen aika koittaa, nam nam

Vierailija
67/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina kun ihmiset suostuvat olemaan koekaniineina ja uhraavat itsensä 'lääketieteen" nimissä.

Ei ihme että jotkut tappavat itsensä tai muita.

Missä on oma vastuu terveydestä?

Missä on oma järki ja ajattelukyky?

Lääkeyhtiöt nettoavat, välikätenä ovat lääkärit.

Luojan kiitos, olen säilyttänyt itseni terveenä ilman tätä suurta manipulaatiota.

"Säilyttänyt"? Olet vain onnekas.

Vierailija
68/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet näistä jotka ovat masennuslääkitystä uskovat vissiin että bentsot ovat taivaasta apteekkiin pudonnutta mannaa joilla ei mitään tekemistä lääketeollisuuden kanssa. Tämä logiikka kummastuttaa.

Vierailija
69/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Itselläni taas on se tilanne, että ilman 300mg Venlaa en jaksaisi yhtään mitään tai ketään. Pitää kamalan ahdistuksen kurissa, antaa puhtia tehdä asioita kuten ns. terveetkin ihmiset. Eka lääke, joka sopi kunnolla, tätä ennen kokeiltiin koko SSRI-lista, ja osa SNRI-listalta myös. 

Millä diagnoosilla herkuttelet toisten pahoinvointia?

Vierailija
70/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet näistä jotka ovat masennuslääkitystä uskovat vissiin että bentsot ovat taivaasta apteekkiin pudonnutta mannaa joilla ei mitään tekemistä lääketeollisuuden kanssa. Tämä logiikka kummastuttaa.

Aika monet? Mikä veikkaat että on prosenttiluku? Miksi pidät ihmisiä tyhmänä? Mitä se kertoo sinusta?

Vierailija
71/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'vastaan' putosi pois edellisestä viestistä.

Vierailija
72/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että minä koen venlafaxiinin niin, että pieni, 75mg annos pitää ahdistuneisuushäiriöstä kärsivän oloni normaalina eli en ahdistu lääkkeen kanssa voimakkaasti. Aivan kuin aivoissa ei riittäisi tarpeeksi serotoniinia ilman tätä lääkettä. Lääke on siis itselleni todellinen apu. Toki aloitus ja lopetus oireet ovat ikäviä, kun on oksettava olo. Nämä oireet kuitenin kyllä loppuvat viikkojen kuluessa. Lopetin itsekin kerran lääkkeen käytön kun ne saivat oloni "normaaliksi" ja luulin, etten niitä tarvitse. Kuitenkin kävi ilmi, että liian nopeasti lopetin lääkkeet ja tuli uusi romahdus. Ajattelen, että ehkä joskus voisin olla kokonaan ilman lääkettä tai tällä 75mg tai 32.5mg:lla. :)

Lopettakaa nyt toi jauhaminen kuinka aivoissa ei ole serotoniinia tarpeeksi. Tuo reikäinen teoria on kuopattu ajat sitten.

Vierailija
73/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin psykiatrin määräyksestä kaikki psyykenlääkkeet asteittain ja tilalle kalaöljykapseleita. Aaahhahaaa, huonostihan siinä kävi, kuukauden kuluttua olin itsemurha-aikeissa ja lataamoon päädyin. Lääkitys aloitettiin uudelleen ja parin päivän kuluttua olin kuin toinen ihminen, ajatukset pysyivät kasassa ja olo oli toiveikas, vaikka elämäntilanne oli vaikea ja jouduin suuria päätöksiä tekemään. Luulen, että joudun käyttämään lääkkeitä lopun ikääni. Kuuppa ei tule kuntoon enää.

Vierailija
74/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitelkää tunteitanne.

Vierailija
75/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu.

Vierailija
76/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan ole venla lamauttanut tunteita eilä kroppaa. Itken ja nauran kuten ennenkin. Eikö huumannut ole tuo lääke.

Kaikki tietävät että venlassa on kovat vieroitusoireet. Ap, oireesi ovat kuin oppikirjasta.

"Ne eivät tee ihmiselle hyvää eivätkä lopulta auta". Et voi yleistää oman kokemuksesi perusteella. Minulle ja monelle muulle lääkkeet ovat olleet valtava apu!! Muistan mitä olivat masennusjaksot ilman lääkettä. Todella kauheita.

Vierailija
77/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'vastaan' putosi pois edellisestä viestistä.

No bentsoissa on se kiva puoli että ne oikeasti auttaa varsinkin jos satunnaisesti käyttää. SSRI/SNRI paskaa pitää kirjaimellisesti syödä joka päivä, ihan jo silläkin ettei iske viekkarit

Vierailija
78/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään ap: vähennät liian rajusti. Lääkäri voi neuvoa tuon vähennystavan, mutta on väärässä. Vähennät vain 1 tai 2 pientä kapselin sisällä olevaa jyvästä kerrallaan!

Vierailija
79/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tyhjyyden tunne joka imee syvälle suohon. Vastaanpaneminen vaan vie entistä enemmän voimia, mutta se täytyy silti tehdä jotta pystyy tekemään välillä arjenaskareita, suihkussa käynti ja käydä kaupassa. Vie voimat ihan fyysisestikin. Nuo yllä mainitsemasi asiat voivat olla taustalla, ei varsinaisesti masennuksen aiheuttajia. Masennus on syvemmällä minuudessa, johon tarvitaan terapiaa ja lääkkeitä oireiden mukaisesti, joskus ei tarvita lääkkeitäkään jos ei ole vakava masennus.

Johtuu siis kasvatuksesta ja kasvuympäristöstä

Vierailija
80/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä diagnoosilla herkuttelet toisten pahoinvointia?

Piti ihan jo paperista tarkistaa mutta tässä lista:

F40.01

F40.1

F33.00

F90.0

F12.1

F13.1

G40.29

M10.9

Saat ite googlettaa mitä noi tarkoittaa