Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varoittava esimerkki! Tämän hetken kokemukseni Venlafaxin masennuslääkkeestä. Älkää koskeko näihin myrkkyihin!

Vierailija
22.05.2019 |

Kerron nyt millaista on lopettaa SNRI, eli masennukseen ja paniikkihäiriöön määrätty lääke.
Olen syönyt Venlafaxin nimistä lääkettä paniikkihäiriöön, ja keskivaikeaan masennukseen alle vuoden verran. Kaikki lähti siitä, kun aloin saamaan päivittäin töissä ja yleisillä paikoilla paniikkikohtauksia. Lopulta oli niin paha olla, että sain soitettua lääkäriin, jonne romahdin aivan täysin.
Olen ollut lääkitystä vastaan aina, mutta nyt olin valmis mihin vaan, kunhan pääsisin siitä olosta eroon.
Lääkärit saivat puhuttua masennuslääkkeen minulle, ja aloitin säännöllisen terapian, jossa käyn edelleen.
Siitä on aikaa kohta kaksi vuotta. Lääke vaihdettiin viime syksynä SSRI lääkkeestä SNRI, eli Venlafaxin lääkkeeksi. Olin lukenut kauhutarinoita siitä, ja epäröin uuteen vaihtamista, vaikka silloisesta SSRI lääkkeestä oli tullut ikäviä sivuoireita. Silloin psykiatrian erikoislääkäri kehotti minua jatkamaan ja vaihtamaan Venlafaxiiniin, ja sai päähäni taottua, etten ole valmis vielä olemaan ilman lääkitystä (vaikka minusta itse siltä tuntui).
Nyt lääkitys lopetetaan minun tahdostani, sillä koen ettei siitä ole mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin. Käyn säännöllisesti terapiassa, mikä on miljoona kertaa parempi kuin tunteet ja kropan lamaannuttava lääke.
Söin viimeiset kaksi viikkoa pienimmällä annoksella 37,5mg. Maanantaina lopetin kokonaan. Tällä viikolla oloni on päivä päivältä muuttunut hirveämmäksi, ja tänään keskiviikkona tuntuu että kuolen kohta, tai saatan tehdä jotain hirveää.
Ikinä en ole huumeita kokeillut, mutta ensimmäisenä voisin kuvailla tämän hetkistä oloani niin, että olen vetänyt huumeita melkein kaksi vuotta, ja nyt lopettanut. Tai kuvittele että olet niin humalassa, että koko maailma pyörii ympärilläsi, ja yrität mennä nukkumaan. Varma oksennus. Siltä minusta juuri nyt tuntuu. Koko päivän, eikä oksentaminen auta.
Minua huimaa JATKUVASTI, olen sitten liikkeessä tai makuulla. Pari kertaa olen oksentanut, sillä minulla on jatkuva pahoinvointi, ja etova olo. Sydän hakkaa hulluna, en uskalla rasittaa itseäni, sillä pelkään saavani jonkun kohtauksen (olen nuori ja hyväkuntoinen). Päässäni ja koko kropassani humahtelee, saan sähköiskuja pitkin vartaloa. Pääni käy tosi hitaalla, ja päätä kääntäessä tuntuu, että se kääntyy jäljessä. Kieltäni pistelee tällä hetkellä, ja raajat ovat täysin voimattomat. Tuntuu etten hallitse itseäni.
Pelkään koko ajan menettäväni itseni hallinnan.
Tällä hetkellä en hahmota normaalisti tätä kirjoittamaani, ja siksi tässä saattaa olla paljon kirjoitusvirheitä.
Kaikki äänet, ja ihmisten puhe ottaa niin pahasti hermoon, että meinaan räjähtää kuullessani ääniä.
Valokin tuntuu todella pahalta silmissä. Lisäksi vatsani on tänään ja eilen ollut ihan sekaisin ja kipeä.
Saan järkyttäviä raivareita, ja autoa ajaessani tuli tunne tänään, että ei haittaisi ajaa täysiä kolaria. IHAN HELV***N PELOTTAVAA! Oloni on niin helvetillinen, että pelkään itseäni! Olen aivan vieraassa kropassa ja mieleni ei ole minun. En oikeasti ihmettele että nämä lääkkeet ovat yhteydessä ampumisiin ja muihin kauheisiin tekoihin! Jos näistä huumeista haluaa eroon, nämä muuttavat ihmisen hirviöksi!
Tällä hetkellä oloni on niin helvetillinen, että pelkään näiden myrkkyjen jättävän jälkensä minuun, eivätkä oireet poistu ikinä.. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kokeilu masennuslääkkeistä. Ne eivät tee ihmiselle hyvää, eivätkä lopulta edes auta mihinkään. Varsinkaan pitkällä käytöllä. Olen aivan varma, että joskus vuosikymmenten päästä näille "lääkkeille" naureskellaan ja kauhistellaan niiden tämänhetkistä käyttöä.
En toivo tätä oloa kenellekään. Apua on saatavilla monilla muilla keinoilla kuin itsensä huumaamalla.

Kommentit (192)

41/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ap kannattaa nyt alkaa käyttää kalaoljykapseleita, B12-vitamiinia ja D-vitamiinia, ashwagandhaa, reishiuutetta, syödä raakasuklaata ja nukkua hyvin ja tarv. Käyttää unilääkkeitä/melatoniinia

Vierailija
42/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeet ovat samaa ainetta kuin huumeet. Mm. lasten ADHD-lääkkeet ovat amfetamiinia.

Masennuslääkkeet kehitettiin, jotta psykiatriasta saatiin arvostetumpaa eli lääketiedettä. Oirekuvaukset keksittiin tarpeeksi väljiksi kuvauksiksi. Lääketehtaille tämä on tuottoisaa.

Onnekkaita ovat ne, jotka eivät saa näistä lääkkeistä pahempia vaurioita.

Luuletko oikeasti, etä ADHD on jonkinlainen masennus jota hoidetaan masennuslääkkeillä, kun vedät yhtäläisyysmerkin ADHD-lääkkeiden ja masennuslääkkeiden välille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiesus näitä "tietäjiä". Kaameita salaliittoja nähdään siellä ja täällä. Nupissa olevien juttujen vuoksi syödään nuppilääkkeitä mutta sitten yht'äkkiä syyllinen onkin se nuppilääke, joka aiheuttaa ne nupissa olevat ongelmat. Ja tietysti lääketeollisuuden, lääkärin, yhteiskunnan tai tiesminkä salaliiton vuoksi.

Olen itse käyttänyt jo kymmenen vuoden ajan hermokipuun yhtäaikaisesti isoilla- ja jopa maksimiannoksilla Lyricaa, vahvoja opiaatteja, Venlafaksiinia ja ties mitä. Yksi on vaihdettu toiseen, toinen on lopetettu suoraan täydestä vauhdista, kolmas on otettu muiden mukaan jne. Jokainen niistä on "tietäjien" mukaan just se, joka aiheuttaa sitä sun tätä nuppivaivaa, vieroitusoiretta ymsjne.

Bullshit, ei aiheuta yhtään mitään. Ihan yhtä isot vaivat ja vieroitusoireet, kuin jos viime viikonloppuna söit krapulaan Buranan ja edellisenä viikonloppuna Ibuxalin. Sinun korvienvälisi on se ongelman aiheuttaja, ei lääke, sen vaihtaminen tai lopettaminen.

Vierailija
44/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyyrikko kirjoitti:

Voi kiesus näitä "tietäjiä". Kaameita salaliittoja nähdään siellä ja täällä. Nupissa olevien juttujen vuoksi syödään nuppilääkkeitä mutta sitten yht'äkkiä syyllinen onkin se nuppilääke, joka aiheuttaa ne nupissa olevat ongelmat. Ja tietysti lääketeollisuuden, lääkärin, yhteiskunnan tai tiesminkä salaliiton vuoksi.

Olen itse käyttänyt jo kymmenen vuoden ajan hermokipuun yhtäaikaisesti isoilla- ja jopa maksimiannoksilla Lyricaa, vahvoja opiaatteja, Venlafaksiinia ja ties mitä. Yksi on vaihdettu toiseen, toinen on lopetettu suoraan täydestä vauhdista, kolmas on otettu muiden mukaan jne. Jokainen niistä on "tietäjien" mukaan just se, joka aiheuttaa sitä sun tätä nuppivaivaa, vieroitusoiretta ymsjne.

Bullshit, ei aiheuta yhtään mitään. Ihan yhtä isot vaivat ja vieroitusoireet, kuin jos viime viikonloppuna söit krapulaan Buranan ja edellisenä viikonloppuna Ibuxalin. Sinun korvienvälisi on se ongelman aiheuttaja, ei lääke, sen vaihtaminen tai lopettaminen.

Hyvä, että SULLA on ollut ongelmatonta, mutta tiedäthän fiksuna aikuisena ihmisenä, että se ei tarkoita, että kenelläkään muulla ei olisi?

Mun korvien välissä oleva ongelma on masennus, EI mm. sähköiskun tunteet, korvien suhina ja yölliset kauhukohtaukset (jotka ovat sivuoireina Venlan lopettamisessa).

Vierailija
45/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin vuosia 225mg annoksella mutta haittavaikutukset olivat pahat. Lähinnä järkyttävä hikoilu niin että naama valui kuin vettä ja öisin ääneen huutaminen unissaan oli niitti lopettamiselle. Lopetusoireet olivat hirveät monta kuukautta. Olin niin äreä ja sain sähkäreitä ja olo oli vain hirveän huono. Vuosi meni ennenkuin olin entiselläni vaan joskus tuntuu ettei pääni toimi enää yhtä "kirkkaasti" kuin ennen lääkkeen aloitusta. Hirveää myrkkyä enkä syö koskaan enää mitään mielialalääkkeitä.

Mulla kanssa veti Venlafaxin aivot ihan sumuun. Koko ajan tuntuu, ettei ole ihan täysillä valoilla. Vähän niinku ei saisi silmiä kunnolla auki, tai että aivot on vain 75 %:sti hereillä ja mukana menossa. Sellainen kummallinen aivosumun tunne, syvästä unesta heräämisen tokkura kuin koko ajan päällä. Reaktiot on hidastuneet, keskittymiskyky on huonontunut, eikä ole koskaan sellainen energinen olo.

Ja tuolla mä ajan autoa sinne tänne. Että jes.

Vierailija
46/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on asenneongelma, joka paranee ihmisiä tapaamalla, liikunnalla ja puhtaalla vegaaniruokavaliolla. Lopettakaa noiden pillereiden popsiminen! Ahdistuneisuushäiriöt ja skitsofreniat ovat asia erikseen, masennus on vaan ohimenevää. 

Vierailija
47/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkkeet ovat rahasampo, niin mikä terapia sitten on? Paljonko ap maksaa terapiastaan?

Vierailija
48/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on asenneongelma, joka paranee ihmisiä tapaamalla, liikunnalla ja puhtaalla vegaaniruokavaliolla. Lopettakaa noiden pillereiden popsiminen! Ahdistuneisuushäiriöt ja skitsofreniat ovat asia erikseen, masennus on vaan ohimenevää. 

Hassua, olen lukenut sanasta sanaan samat lauseet palstan joka ikisessä masennusketjussa. Sinäkö se olet?

Vierailija
49/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina kun ihmiset suostuvat olemaan koekaniineina ja uhraavat itsensä 'lääketieteen" nimissä.

Ei ihme että jotkut tappavat itsensä tai muita.

Missä on oma vastuu terveydestä?

Missä on oma järki ja ajattelukyky?

Lääkeyhtiöt nettoavat, välikätenä ovat lääkärit.

Luojan kiitos, olen säilyttänyt itseni terveenä ilman tätä suurta manipulaatiota.

Vierailija
50/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkkeet ovat rahasampo, niin mikä terapia sitten on? Paljonko ap maksaa terapiastaan?

Eipä terapeuteissa taida miljonäärejä olla? Mutta jos otat huomioon psykotarapeutin koulutuksen, noin 20 000 euroa, tilavuokrat ja yrityksen pakolliset maksut, niin käytännössä 75€ tuntihinnasta jää terapeutille käteen noin 20€ ja siihen sisältyy silloin myös kaikki kirjallinen työ ja muu byrokratia. Kaikki raha jää kotimaahan.

Pilleripurkin tuottaminen ei montaa euroa maksa, vaikka myyntihinta olisi sata euroa per purkki. Tästä veronmaksajien kontolle subventoidaan suurin osa. Lähes kaikki raha menee ulkomaille.

Mikään lääke ei ole tehokkaampi kuin terapia. NNT-arvoista näet jotain lisää.

Vierailija
51/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pannut merkille, että tuntemani masentuneet ovat jotenkin itsekkäitä ja hankalia ihmisiä, joilla ei ole takana mitään raskaita kokemuksia. Nämä joilla on joku paniikkihäiriö tai vastaava, ovat yleensä hirveän kilttejä ja usein narsistien uhreja. Samaten, hirveää sanoa, mutta usein esim. lapsensa menettäneet sairastuvat paniikkihäiriöön tai psykoosiin, mutta ei varsinaiseen masennukseen. Mielenkiintoista.  

Vierailija
52/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä terapeuteissa taida miljonäärejä olla? Mutta jos otat huomioon psykotarapeutin koulutuksen, noin 20 000 euroa, tilavuokrat ja yrityksen pakolliset maksut, niin käytännössä 75€ tuntihinnasta jää terapeutille käteen noin 20€ ja siihen sisältyy silloin myös kaikki kirjallinen työ ja muu byrokratia. Kaikki raha jää kotimaahan.

Pilleripurkin tuottaminen ei montaa euroa maksa, vaikka myyntihinta olisi sata euroa per purkki. Tästä veronmaksajien kontolle subventoidaan suurin osa. Lähes kaikki raha menee ulkomaille.

Minulla ei ole varaa maksaa 75 euroa tunnin käynnistä enkä halua syödä lääkkeitä. Mitä teen?

Vierailija
53/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pannut merkille, että tuntemani masentuneet ovat jotenkin itsekkäitä ja hankalia ihmisiä, joilla ei ole takana mitään raskaita kokemuksia. Nämä joilla on joku paniikkihäiriö tai vastaava, ovat yleensä hirveän kilttejä ja usein narsistien uhreja. Samaten, hirveää sanoa, mutta usein esim. lapsensa menettäneet sairastuvat paniikkihäiriöön tai psykoosiin, mutta ei varsinaiseen masennukseen. Mielenkiintoista.  

Mikä on oma diagnoosisi? Joku epäluuloisuuteen viittaava? Et nimittäin ole ihan realiteeteissä kiinni sinäkään.

Vierailija
54/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole varaa maksaa 75 euroa tunnin käynnistä enkä halua syödä lääkkeitä. Mitä teen?

Www.mielenterveystalo.fi

Itsehoitoa

Vierailija
55/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet kirjastoon ja luet aluksi kirjan Psykiatria, sitten perään muutamia psykoterapian peruskirjoja, eli opettelet ymmärtämään sairauttasi ja kehität minäpystyvyyttäsi. MindFullness on myös hyvin suosittua.

Vierailija
56/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet kirjastoon ja luet aluksi kirjan Psykiatria, sitten perään muutamia psykoterapian peruskirjoja, eli opettelet ymmärtämään sairauttasi ja kehität minäpystyvyyttäsi. MindFullness on myös hyvin suosittua.

Miksi kukaan siis käy terapiassa, kun pari kirjaa lukemalla pääsee samaan?

Vierailija
57/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on oma diagnoosisi? Joku epäluuloisuuteen viittaava? Et nimittäin ole ihan realiteeteissä kiinni sinäkään.

Kokemukset yksityis- ja työelämästä. Minun on pitänyt jopa laittaa masentuneeseen ystävääni välit poikki, koska käytti minua sylkykuppinaan ja yritti käyttää myös taloudellisesti hyväksi. 

Vierailija
58/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemukset yksityis- ja työelämästä. Minun on pitänyt jopa laittaa masentuneeseen ystävääni välit poikki, koska käytti minua sylkykuppinaan ja yritti käyttää myös taloudellisesti hyväksi. 

Ja nyt sinä käytät kaikkia masentuneita sylkykuppinasi. Pidätkö itseäsi ihan terveenä?

Vierailija
59/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että minä koen venlafaxiinin niin, että pieni, 75mg annos pitää ahdistuneisuushäiriöstä kärsivän oloni normaalina eli en ahdistu lääkkeen kanssa voimakkaasti. Aivan kuin aivoissa ei riittäisi tarpeeksi serotoniinia ilman tätä lääkettä. Lääke on siis itselleni todellinen apu. Toki aloitus ja lopetus oireet ovat ikäviä, kun on oksettava olo. Nämä oireet kuitenin kyllä loppuvat viikkojen kuluessa. Lopetin itsekin kerran lääkkeen käytön kun ne saivat oloni "normaaliksi" ja luulin, etten niitä tarvitse. Kuitenkin kävi ilmi, että liian nopeasti lopetin lääkkeet ja tuli uusi romahdus. Ajattelen, että ehkä joskus voisin olla kokonaan ilman lääkettä tai tällä 75mg tai 32.5mg:lla. :)

Vierailija
60/192 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan siis käy terapiassa, kun pari kirjaa lukemalla pääsee samaan?

Ei pääse samaan, mutta voi ymmärtää paremmin sairauttaan. Vaikeasta masentuneelle lukeminen on tietysti suuri ponnistus, mutta ei mahdoton.