Eihän Suomessa ole koskaan ollut varsinaista kotiäitiperinnettä
Mikä ihme tämä uusi legenda on, missä yritetään väittää, että aikaisemmin naisilla ei ollut mahdollisuuksia osallistua työelämään vaan pakko olla kotiäiteinä? Taas yksi mainos selitti tätä, että nyt syntyvillä tytöillä on ensimmäistä kertaa mahdollisuus mennä työelämään.
Eiväthän Suomessa naiset ole koskaan olleet laajasti kotiäiteinä. Siis niin että eivät olisi koskaan työelämässä elämänsä aikana. En muista omastakaan lapsuudestani, että yksikään nainen olisi ollut kokonaan elämänsä työelämän ulkopuolella.
Vai onko käsitykseni jotenkin väärä?
Kommentit (189)
Asuin Australiassa koko 1990-luvun, eikä kukaan oman cul de sac kadun rouvista käynyt töissä. Nautin noista vuosista, vaikka omat lapset olivat jo teinejä. Suomessa olisin tuntenut syyllisyyttä, siellä olin ihan normaali.
Monet yhdistävät kotiäitiyden kouluttamattomuuteen. Näin onkin ehkä Suomessa mutta ei kuitenkaan esim. Saksassa. Koska vähemmän kouluttautunut on usein naimisissa samanlaisen koulutustaustan omaavan kanssa, on molempien pakko mennä töihin, että rahat riittää. Kotiäidiksi voivat jäädä ne, joilla siihen on varaa. Ne kotiäidit, jotka jossain vaiheessa, lasten hieman kasvettua, alkavat käymään viisi tuntia viikossa alansa töissä, ovat yleensä aina korkeammin koulutettuja. Heidän mies kun yleensä tienaa niin, ettei työtä tarvitse tehdä muuta kuin noin harraste- ja hyvänmielen-pohjalta.
Kotirouva kulttuuri (voi se kotiin jäävä olla myös mies) helpottaisi työvoiman liikkuvuutta, kun ei tarvitsisi löytää paikkakunnalta molemmille töitä. Moni esim. lääkäripulasta kärsivä syrjäseutu kiittäisi. Perheverotus mahdollisuus takaisin ja johan alkaa työvoima liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Tilastoissa suomalaiset naiset käyvät töissä mutta todellisuudessa ovat kotona silloin kun lapset ovat alle kouluikäisiä. Tilastoissa ne joilla on ollut työpaikka ennen äitiysloman alkua ovat työssäkäyviä niin kauan kun pystyvät käyttämään hyväkseen kotona olemiseen oikeuttavia tukia. Työpaikka joutuu tästä hauskuudesta maksamaan "työntekijänsä" puolesta. Toisinsanoen siinä missä muissa maissa naiset irtisanoutuvat töistä kun lapsi syntyy (jos haluavat olla kotona sen pari vuotta) niin Suomessa näin ei käy vaan nainen jatkaa tilastoissa työssäkäyvänä. Onhan niitä paljon suomalaisia naisia jotka kutsuvat itseään uranaisiksi vaikka ovat kotona sen kahden-kolmen lapsen pikkulapsuuden ajan ja palaavat sitten monen vuoden päästä töihin. Oikeasti he ovat kotiäitejä niin kauan kunnes palaavat töihin.
Tilastot tekevät Suomesta maan jota se ei oikeasti ole ja se on suomalaisten itsensä hyvä ymmärtää.
Totta. Itse sain kaksi lasta kahden vuoden ikäerolla. Olisin voinut olla yhtäjaksoisesti kotona hoitamassa lapsia yhteensä yli 5 vuotta ja silti säilyttää vakituisen työpaikkani.
Vierailija kirjoitti:
Kotirouva kulttuuri (voi se kotiin jäävä olla myös mies) helpottaisi työvoiman liikkuvuutta, kun ei tarvitsisi löytää paikkakunnalta molemmille töitä. Moni esim. lääkäripulasta kärsivä syrjäseutu kiittäisi. Perheverotus mahdollisuus takaisin ja johan alkaa työvoima liikkua.
Palkkataso on silti sen verran alhainen, ettei perhe tulisi toimeen, jos työssäkäyvä olisi keskituloinen tai pientä palkkaa saava
Vierailija kirjoitti:
Monet yhdistävät kotiäitiyden kouluttamattomuuteen. Näin onkin ehkä Suomessa mutta ei kuitenkaan esim. Saksassa. Koska vähemmän kouluttautunut on usein naimisissa samanlaisen koulutustaustan omaavan kanssa, on molempien pakko mennä töihin, että rahat riittää. Kotiäidiksi voivat jäädä ne, joilla siihen on varaa. Ne kotiäidit, jotka jossain vaiheessa, lasten hieman kasvettua, alkavat käymään viisi tuntia viikossa alansa töissä, ovat yleensä aina korkeammin koulutettuja. Heidän mies kun yleensä tienaa niin, ettei työtä tarvitse tehdä muuta kuin noin harraste- ja hyvänmielen-pohjalta.
Saksassa onkin perheverotus. Suomessa taas ei ole. Ja kyllä minä tunnen vaikka kuinka paljon akateemisia kotivanhempia.
Täällä Hollannissa äitiysloma on todellakin vain 4 kuukautta, mutta suurin osa äideistä tekee sen jälkeen osa-aikaista työtä (mikä tietenkin jarruttaa tehokkaasti uran kehittymistä). Nykyisin myös yhä useampi isä tekee osa-aikaista työtä ja lapsiin panostetaan hyvinkin tasavertaisesti. Lapset menevät kouluun 4 vuotiaina ja koulujen pihoilla ja luokissa näkyy yhtäpaljon isejä kuin äitejä tuomassa ja hakemassa lapsiaan. Hyvin yleinen muoto on, että äiti tekee 3-4 työpäivää, isä 4 ja isovanhemmat (ukkeja näkyy yhä enemmän tässä toiminnassa!) hoitavat vähintäänkin yhden päivän viikossa lapsenlapsejaan. Eli yleensä lapset ovat vain kahtena päivänä viikossa päiväkodissa tai koulun jälkeisessä hoidossa.
Minun kokemukseni mukaan oikein hyvin toimiva systeemi parhaimillaan. Äiti ei syrjäydy työelämästä, isät ovat aktiivisemmin läsnä jo ihan pientenkin lasten elämässä, vanhemmat ovat aktiivinen osa koulujen toiminnasta ja lasten hoitoajat ovat kohtuullisia.
Ihan täysin kotiäitejä en ole tavannut kuin muutaman ja heillä olikin sitten useampi lapsi hyvin lyhyellä ikäerolla ja lasten ollessa noin kuusi ovat he kaikki taas siirtyneet työelämään. Kun itse olin lapsi 70-luvulla oli kotiäitiys täällä toki paljon yleisempää ja hollantilainen mummoni joutui aikoinaan tosiaankin lopettamaan työt opettajan kun meni naimisiin, mutta pyöritti kyllä sitten ukkini kanssa useampaa hotellia (mutta oli elämänsä loppuun asti katkera, että joutui silloin lopettamaan opetustyössä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut äitiyslomaa eikä oikein päiväkotejakaan. Perheverotus pienensi ainoan palkansaajan veroprossan lähelle nollaa.
Siis milloin? Kummatkin tulivat 70-luvulla.
60-70 luvulla. Toki oli päiväkoteja/ perhepäivähoitajia mutta ei niitä ollut läheskään kaikille. Jos ei mummot kyenneet hoitamaan niin äiti jäi kotiin. Tosi rikkailla oli kodinhoitajia.
Tosi rikkaat kuten opettajat? Äitini oli hoitamassa yhtä lasta ja kotia 1950-luvulla opettajaperheessä.
Mummini (90v) lapsuudessa ei kotiäitejä ollut. Hetken oltiin kotona lasten kanssa ja mitä vähemmän oli rahaa niin sitä nopeammin piti palata töihin. Koko elämänsä kotiäitinä viettäneet olivat harvinaisuus.
Ihan kuten tänä päivänä.
Mä hoidan lapsia kotona pidempää kuin äitini, mummini tai isomummini. Siltikään en ole kotiäiti. Hoidan lapsia kotona kun ovat pieniä ja sitten työt jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Mummini (90v) lapsuudessa ei kotiäitejä ollut. Hetken oltiin kotona lasten kanssa ja mitä vähemmän oli rahaa niin sitä nopeammin piti palata töihin. Koko elämänsä kotiäitinä viettäneet olivat harvinaisuus.
Ihan kuten tänä päivänä.
Mä hoidan lapsia kotona pidempää kuin äitini, mummini tai isomummini. Siltikään en ole kotiäiti. Hoidan lapsia kotona kun ovat pieniä ja sitten työt jatkuu.
Höpö höpö. Tuonikäisillä kotiäitiys oli tuikitavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuten tänä päivänä.
No eipä vaan ollut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuten tänä päivänä.
Kyllä oli. Sun mummosi on työläisluokkaa etkä itsekään tunne ilmeisesti muita. Keski- ja yläluokan äidit oli käytännössä kaikki kotona. Myös naimattomat naiset saattoi olla kotona koko ikänsä
Itse olen ollut ylpeästi kotiäiti neljälle lapselleni saamatta muita tukia kuin lapsilisän. Olen kuullut kateellisia huomautuksia tyyliin: hanki elämä. Minulla on neljä korkeakoulutettua nuorta ja kaikilla onnelliset muistot oikeasta lapsuudesta. Sanon lasten olevan lisensiaattityöni, mitään en ole menettänyt, paljon saanut. Ymmärrän hyvin ja suren yksinhuoltajien tilannetta. Oma tilanteeni oli ansiotonta, mutta lahjaa, josta olen nöyrästi kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis iältäsi alle 20v?
Itse et taida tuntea historiaa. Kotiäitien osuus on Suomessa ollut aika vähäinen. Maatalousyhteiskunnassa työ ja koti olivat toki sama paikka, mutta lapsia hoitivat vanhukset ja isommat sisarukset. Aikuisia naisia tarvittiin tärkeimmissä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuten tänä päivänä.
Kyllä oli. Sun mummosi on työläisluokkaa etkä itsekään tunne ilmeisesti muita. Keski- ja yläluokan äidit oli käytännössä kaikki kotona. Myös naimattomat naiset saattoi olla kotona koko ikänsä
Ylä- ja keskiluokka oli hyvin pieni osa väestöstä. Ja heilläkin oli piikoja ja palvelijattaria huolehtimassa lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuten tänä päivänä.
Ylä- ja keskiluokka oli hyvin pieni osa väestöstä. Ja heilläkin oli piikoja ja palvelijattaria huolehtimassa lapsista.
Mutta he oli kotiäitejä. Joten turha väittää ettei muka ollut tavllista.
Ei rikkaat ole "kaikki äidit" joten on naurettavaa väittää, että heidän tekemisensä olisi joku normi. He ovat vähemmistö. Kyse on siitä mitä suurin osa äideistä on tehnyt. Työläisluokkaan kuuluvat äidit ovat myös äitejä.
Suurin osa ei elänyt kotiäiteinä eikä elä tänä päivänäkään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on sosialistinen propaganda uponnut suomalaisiin naisiin. Molemmat isoäitini olivat kaupungissa asuvia kotirouvia, kuten heidän äitinsäkin useita sukupolvia sitä ennen. Mitään erityisen rikkaita ei oltu, hyvin toimeentulevia kylläkin, miehillä oli yliopistotutkinnot ja hyvät työpaikat.
Tuo on hyvin pienen väestönosan historiaa. Ja sikäli tärkeää, että tuolta se kotiäitiyden ihanne tuli, vaikka suurin osa ihmisistä eli aivan eri tavoin.
En tunne ketään joka olisi a)ollut kotona siihen asti että lapset on koulussa ja b)joka kutsuisi itseään uranaiseksi.
Suurin osa tekee lapset pienellä ikäerolla, on miehen kanssa vuorotellen kotona sen pikkulapsiajan ja nimittää itseään työssäkäyväksi.
Ja Suomessahan voi lapsetonkin olla vuosia virkavapaalla, opintovapaalla, vuorotteluvapaalla jne.
Eikä se työnantaja mitään maksa perhevapailla olevalle...