Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuore suomalaistutkimus kumoaa sektion ja alatien erot lapsen mikrobiomiassa - synnytystavalla EI väliä!

Terveiden sektiolasten äiti
17.05.2019 |

Nyt lähti viimeinekin hatara pohja alatiesynnytyksen "paremmuudesta" lapselle suunniteltuun sektioon verrattuna. Tuore suomalaistutkimus antaa vahvaa osviittaa siitä, ettei synnytystavalla ole väliä ja kohtu ei olekaan steriili ympäristö, vaan immuunipuolustus alkaa karttua jo ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen:

https://www.is.fi/perhe/art-2000006107430.html?fbclid=IwAR2nwozIrz9C7X5…

"Ensimmäiset olettamukset aiheesta paljastuivat 200 näytteestä, joita kerättiin Jyväskylässä. Tapiaisen mukaan tulokset osoittivat hieman yllättäen, ettei bakteerien määrällä ole tekemistä sen kanssa, millainen synnytys on. Sen sijaan bakteereilla on yhteys siihen, millainen äidin raskausaika on ollut."

Eli eläkää mammat terveellisesti raskausaikana, syökää paljon kasviksia ja maitohappobakteeripitoisia tuotteita, omistakaa terve koira, lenkkeilkää ja välttäkää antibiootteja.

Ja älkää enää uskoko niihin alapäänne bakteereiden mystisiin taikavoimiin.. Suunniteltu sektio on lapselle turvallisin tapa syntyä. Omat sektiolapseni ovat tälläkin hetkellä ja jälleen päiväkotiensa ainoat jatkuvasti terveet lapset - paikalla, kun muut sairastavat.

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin mukana lapseni kanssa Helmi-tutkimuksessa, eli tuttua on.

Ottaako noin koville tämän tutkimuksen tulokset? Että alatie ei olekaan autuaaksi tekevä?

Mennyt aikamuoto paljastaa valheen.

Toimitin 2016 aikana useita omia ja vauvani näytteitä tämän saman tutkimuksen osaan, eli mukana oltiin.

Kun kerran annoit näytteitä, niin tiedät, mitä tutkittiin ja miten??

Kerrotko siitä meillekin.

Toki! Aiheena synnytyksen yhteydessä annetun antibiootin vaikutus vastasyntyneen suolistoon. Näytteet ensimmäisenä elinpäinvänä vauvalta ja äidiltä synnytyksen jälkeen, sitten kuukauden parin välein (toimitin ne Meilahteen tai Jorviin) ja tämä kesti vuoden. Niistä tutkittiin siirtyykö äidistä antibiotteeja lapseen synnytyksen aikana, sektioon kun kuuluu hyvin usein antibioottitippa. Eli kuule ihan kakkaa vein putkiloissa. Tyydyttääkö sinua?

En ole sama, mutta minua ei tyydytä. Ei se, mitä kerrot tutkimustavasta, vaan johtopäätkösesi, mikä on vedetty yhdestä ainokaisesta tekijästä. 

ohis 

Vierailija
42/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiovauvat ovat tyhmempiä, tässä selvä todiste siitä https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5597642/

"Our results are consistent with results from the only previous study that we are aware of by Bentley et al.31, which found cesarean-born children had a 14% higher risk of being identified as being developmentally high risk at school starting age."

Jep, sektiovauvoja ne on HÄTÄsektioidutkin. Kyllä siinä ÄO tippuu, kun olet hapenpuuttessa pieleen menneen alatiesynnytyksen vuoksi, aivot alkavat kärsiä ja kuolemisen sijaan sinut pelastetaan sektiolla. Mutta kai ne tyhmemmätkin HÄTÄsektioidut lapset on äideilleen niin rakkaita, että ovat tyytyväisiä niiden henkiinjäämisestä. Persiilleen menneestä alatiestä ei synny tyhmiä lapsia, sillä he kuolevat. Ymmärrätkö ollenkaan, että tässä on tutkittu kaikki sektiolla syntyneet - eli pääosin kiireellisesti tai hätäsektiolla synnytetyt, ei niitä harvoja suunitellulla sektiolla maailmaan tulleita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytys on äidille turvallisempi (myös jos laskee alatietilastoihin leikkaukseen johtaneet synnytykset), siksi sitä suositaan. Mielestäni tämä on oikea linjaus. Leikkaukseen kuuluu aina leikkauksen riskit, sisäinen verenvuoto, keuhkoembolia jne.

Alatiesynnytyksessä on tietenkin riskinsä lapselle, muttei sektiokaan ole sen suhteen neutraali. Sektiolla syntyneillä vauvoilla on muistaakseni noin 3-kertainen riski kätkytkuolemaan verrattuna alateitse syntyneisiin.

Vierailija
44/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektiovauvat ovat tyhmempiä, tässä selvä todiste siitä https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5597642/

"Our results are consistent with results from the only previous study that we are aware of by Bentley et al.31, which found cesarean-born children had a 14% higher risk of being identified as being developmentally high risk at school starting age."

Jep, sektiovauvoja ne on HÄTÄsektioidutkin. Kyllä siinä ÄO tippuu, kun olet hapenpuuttessa pieleen menneen alatiesynnytyksen vuoksi, aivot alkavat kärsiä ja kuolemisen sijaan sinut pelastetaan sektiolla. Mutta kai ne tyhmemmätkin HÄTÄsektioidut lapset on äideilleen niin rakkaita, että ovat tyytyväisiä niiden henkiinjäämisestä. Persiilleen menneestä alatiestä ei synny tyhmiä lapsia, sillä he kuolevat. Ymmärrätkö ollenkaan, että tässä on tutkittu kaikki sektiolla syntyneet - eli pääosin kiireellisesti tai hätäsektiolla synnytetyt, ei niitä harvoja suunitellulla sektiolla maailmaan tulleita?

Tutkimus oli tehty Australiassa, missä sektiolla syntyy 30 prosenttia vauvoista. Näistä luonnollisesti melkein kaikki syntyvät hätäsektiolla ja ihan vain muutama harva suunnitellulla ;)

Vierailija
45/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus oli tehty Australiassa, missä sektiolla syntyy 30 prosenttia vauvoista. Näistä luonnollisesti melkein kaikki syntyvät hätäsektiolla ja ihan vain muutama harva suunnitellulla ;)

Mielenkiintoinen tutkimus, ihan rehellisesti. Osa havaitusta erosta poistui kun vakioitiin esim ennenaikaisen synnytyksen ja rintaruokinnan vaikutus, mutta vielä jäi eroa. Tutkijat epäilivät sen johtuvan juuri tuosta synnytyskanavan bakteeristosta. Samasta jota tämä suomalaustutkimus nyt kumoaa. Mielenkiintosta.

Minulle on ihan sama miten kukakin synnyttää ja minusta on lapsellista väitellä kumpi on parempi tai turvallisempi - absoluuttista totuutta ei ole koska jokainen synnytys on yksilökohtainen. Omani syntyi pelkosektiolla ja valinta oli täysin oikea.

Vierailija
46/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikrobiomia"...

Vierailija
47/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas muuten hassu juttu. Meillä kolme sektiolasta ja huomattavasti vähemmän sairastelleet kuin kaverinsa, koulussa ja harrastuksissa. Nyt jo aikuisina ei iske taudit juurikaan.

Mutta mä olen elänyt älyttömän terveesti ja lapset saivat lapsina möyriä maassa sen minkä jaksoivat.

Nyt loppui huonon omantunnon kantaminen sektioista.

Vierailija
48/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan leikkaaminen ulos vatsasta ei ole synnyttämistä, tai jos on, niin se on kirurgi joka siinä synnyttää samalla kun äiti makaa ja lukee lehteä, eikä tee yhtään mitään.

Vierailija
49/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytys on äidille turvallisempi (myös jos laskee alatietilastoihin leikkaukseen johtaneet synnytykset), siksi sitä suositaan. Mielestäni tämä on oikea linjaus. Leikkaukseen kuuluu aina leikkauksen riskit, sisäinen verenvuoto, keuhkoembolia jne.

Alatiesynnytyksessä on tietenkin riskinsä lapselle, muttei sektiokaan ole sen suhteen neutraali. Sektiolla syntyneillä vauvoilla on muistaakseni noin 3-kertainen riski kätkytkuolemaan verrattuna alateitse syntyneisiin.

Lähde tuolle "sektiolla syntyneillä on 3-kertainen riski kätkytkuolemiin"? :)

Lyön vaikka vetoa että sellaista ei löydy. Kunhan mutuillaan.

Vierailija
50/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sektioarven viereen kohtuun kehittyy usein kudospuutos, jonka vierestä kohtu voi revetä seuraavassa raskaudessa.

Sektion jälkeinen veritulppa voi kehittyä hyvin nopeasti, jo ennen puudutuksen loppumista. Syvään alaraajan laskimoon syntynyt veritulppa ampaisee keuhkoon ja tappaa.

Sektio on ISO LEIKKAUS, jossa vatsaonteloon ja kohtuun voi päästä esim. lihansyöjäbakteeri tai sairaalabakteeri. Isoissa leikkauksissa on aina sekä välittömän kuoleman riski että komplikaatioriski.

Sektio voi aiheuttaa vatsan alueelle sekä kosmeettista ongelmaa (epämuotoisuus, epäsymmetria, arpi) että toiminnallista (kiinnikkeet, hermo- ja lihasvauriot).

Turhaan sinä kuvittelet, että alatiesynnytys on karmea tai että pi**u pilaantuu. Miksi luulet joillakin olevan useita lapsia, ellei seksi olisi jopa parempaa alatiesynnytyksen jälkeen? Itselläni vagina kiristyi ja arpeutui rosoisemmaksi, mikä tuntui entistä paremmalta.

Jos synnytys pelottaa, pelkoa voidaan hoitaa ja hyvää epiduraalia suosittelen kaikille. Rento ja kivuton synnyttäjä ei stressaa, ei ponnista ennen aikojaan eikä siksi myöskään repeä pahasti. Sikiön aika ahtaassa synnytyskanavassa lyhenee, kallo-, lonkka- ja olkahermopunosvauriot vähenevät. Hapenpuutteen riski pienenee.

Paljon on myyttejä maailmalla, mutta tieto auttaa. Suosittelen lääketieteellisiä julkaisuja roskalehtien ja somen sijaan.

Vierailija
51/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sektioarven viereen kohtuun kehittyy usein kudospuutos, jonka vierestä kohtu voi revetä seuraavassa raskaudessa.

Sektion jälkeinen veritulppa voi kehittyä hyvin nopeasti, jo ennen puudutuksen loppumista. Syvään alaraajan laskimoon syntynyt veritulppa ampaisee keuhkoon ja tappaa.

Sektio on ISO LEIKKAUS, jossa vatsaonteloon ja kohtuun voi päästä esim. lihansyöjäbakteeri tai sairaalabakteeri. Isoissa leikkauksissa on aina sekä välittömän kuoleman riski että komplikaatioriski.

Sektio voi aiheuttaa vatsan alueelle sekä kosmeettista ongelmaa (epämuotoisuus, epäsymmetria, arpi) että toiminnallista (kiinnikkeet, hermo- ja lihasvauriot).

Turhaan sinä kuvittelet, että alatiesynnytys on karmea tai että pi**u pilaantuu. Miksi luulet joillakin olevan useita lapsia, ellei seksi olisi jopa parempaa alatiesynnytyksen jälkeen? Itselläni vagina kiristyi ja arpeutui rosoisemmaksi, mikä tuntui entistä paremmalta.

Jos synnytys pelottaa, pelkoa voidaan hoitaa ja hyvää epiduraalia suosittelen kaikille. Rento ja kivuton synnyttäjä ei stressaa, ei ponnista ennen aikojaan eikä siksi myöskään repeä pahasti. Sikiön aika ahtaassa synnytyskanavassa lyhenee, kallo-, lonkka- ja olkahermopunosvauriot vähenevät. Hapenpuutteen riski pienenee.

Paljon on myyttejä maailmalla, mutta tieto auttaa. Suosittelen lääketieteellisiä julkaisuja roskalehtien ja somen sijaan.

Arpeutunut vagina kuulostaakin todella hienolta, kyllä nyt heräsi halu synnyttää alateitse! Moni muuten ei pysty enää koskaan harrastamaan seksiä alatiesynnytyksen jälkeen kun vauriot ja kivut ovat niin isoja.

Vierailija
52/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en aio synnyttää muuten kuin sunnitellulla sektiolla. Jos ei onnistu Suomessa, niin menen sektioon ulkomaille tai lapset kokonaan tekemättä. Valinta on minin ja sitä on turha kenenkään tulla rääpimään.

Ei kannata lisääntyä, etenkin, kun autot eivät liity asiaan millään tavalla.

Taidat olla olla totaalinen vajukki kun pahoitit noin mielesi näppäilyvirheestä jonka tein näin ruoanlaiton lomassa palstaillessani.

Vierailija
53/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiolla synnyttäneet: olet laiska pelkuri kun verorahoilla vaadit itsellesi ison riskialttiin leikkauksen

Alateitse synnyttäneet: haahaa nyt on toosa pilalla koko loppuelämäksi ja kuset housuihisi, siitäs sait

Miksi täytyy arvostella ja taistella kahden synnytystavan välillä monen ketjun edestä? Kumpiakin tapoja parjataan, mutta todellisuus on se, että kummassakin on sekä hyvät ja huonot puolet. Eiköhän se ole ihan yksilökohtaista kumpi synnytystapa on äidille ja vauvalle paras. Jos synnytyspelko on suuri niin se on jo ihan pätevä syy valita sektio. Jotkut taas pelkäävät sektiota ja alatiesynnytys on parempi vaihtoehto. Joka tapauksessa äidin pitäisi saada lähtökohtaisesti itse valita synnytystapansa (toki hätäsektioon ei hirveästi voi vaikuttaa).

Olen itse synnyttänyt ja suhteellisen tyytyväinen kokemukseeni. Antakaa naisten synnyttää rauhassa tavalla tai toisella. :(

Vierailija
54/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ketju. Ei sektio tai normaali alakautta tapahtunut synnytys ole toistaan parempi. Surullista että jotkut kokeneet sektion nuin raskaana että ovat murehtineet sitä jopa vuosia synnytyksen jälkeen ☹️ itse 6kk sitten synnytin esikoisen alakautta ja se oli mahtava kokemus. Tajuan kyllä kuinka onnekas olin, kaksi tikkiä ja ilman kipulääkettä. Mistään hinnasta en tuota kokemusta vaihtaisi, sain syliini oman lapseni. Enkä näe syytä kilpailla kumpi tapa synnyttää parempi 😊 kokemuksia kummastakin tavasta on varmasti yhtä paljon kun äitejä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa synnyttää 🙂

Vierailija
55/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks kukaan haluaa sektion vapaaehtoisesti? Olen itse synnyttänyt sektiolla, mutta paljon mieluummin olisin halunnut normaalin alatiesynnytyksen. Lopputulos on tietenkin törkein.

Minua kauhistutti kun oli vatsa vedetty auki. Pelkäsin kamalasti, että se haava aukeaisi, olisin varmaan kuollut siihen paikkaan.

Nojoo onhan ne alatiesynnytyksetkin kamalia. Verta menettää paljon molemmissa synnytystavoissa

Vierailija
56/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys - ap sektiolasten äiti. ;)

Vierailija
57/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks kukaan haluaa sektion vapaaehtoisesti? Olen itse synnyttänyt sektiolla, mutta paljon mieluummin olisin halunnut normaalin alatiesynnytyksen. Lopputulos on tietenkin törkein.

Minua kauhistutti kun oli vatsa vedetty auki. Pelkäsin kamalasti, että se haava aukeaisi, olisin varmaan kuollut siihen paikkaan.

Nojoo onhan ne alatiesynnytyksetkin kamalia. Verta menettää paljon molemmissa synnytystavoissa

Ihan samanlainen kysymys olisi että miksi sinä haluat alatiesynnytyksen? Anna ihmisten valita itse omien preferenssiensä pohjalta. Ethän sinäkään tiedä miten se sinun alatiesynnytys olisi voinut päättyä.

Noin puolet pelkosektiolla synnyttävistä on uudelleensynnyttäjiä, jotka ovat jo ainakin kokeilleet yrittää aiemmin alateitse eikä se oli mennyt (tavalla tai toisella) heidän haluamallaan tavalla.

Vierailija
58/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiolla synnyttäneet: olet laiska pelkuri kun verorahoilla vaadit itsellesi ison riskialttiin leikkauksen

Alateitse synnyttäneet: haahaa nyt on toosa pilalla koko loppuelämäksi ja kuset housuihisi, siitäs sait

Miksi täytyy arvostella ja taistella kahden synnytystavan välillä monen ketjun edestä? Kumpiakin tapoja parjataan, mutta todellisuus on se, että kummassakin on sekä hyvät ja huonot puolet. Eiköhän se ole ihan yksilökohtaista kumpi synnytystapa on äidille ja vauvalle paras. Jos synnytyspelko on suuri niin se on jo ihan pätevä syy valita sektio. Jotkut taas pelkäävät sektiota ja alatiesynnytys on parempi vaihtoehto. Joka tapauksessa äidin pitäisi saada lähtökohtaisesti itse valita synnytystapansa (toki hätäsektioon ei hirveästi voi vaikuttaa).

Olen itse synnyttänyt ja suhteellisen tyytyväinen kokemukseeni. Antakaa naisten synnyttää rauhassa tavalla tai toisella. :(

Tämä!

Antakaa kaikkien kukkien kukkia.

Minä pelkäsin alatiesynnytystä mutta pystyn aivan hyvin käsittämään että joku toinen pelkää yli kaiken taas sektioon joutumista. Älyttömintä tässä on vielä se että naiset kilpailevat näillä keskenään ja itse rajoittavat omaa oikeuttaan valita. Esim. 99% miehille on varmasti ihan sama miten nainen synnyttää!

Vierailija
59/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde tuolle "sektiolla syntyneillä on 3-kertainen riski kätkytkuolemiin"? :)

Lyön vaikka vetoa että sellaista ei löydy. Kunhan mutuillaan.

Tähän törmäsin, kun juurikin tein vertailua sektiosta ja alatiesynnytyksestä. Olen siis itse raskaana ja pohdin, kumpi olisi parempi. En nyt säilyttänyt kaikkia lähdeviitteitä, ajattelin kuitenkin osallistua keskusteluun kahvipöytätasolla. :) En ole edes täysin varma, oliko riski juuri 3-kertainen, siksi käytin sanaa "muistaakseni". Arvelinkin, että tämä jotakuta suututtaa, tämä on niin herkkä aihe. Voinkin katsoa, jos löydän tuon alkuperäisen lähteen!

Vierailija
60/126 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arpeutunut vagina kuulostaakin todella hienolta, kyllä nyt heräsi halu synnyttää alateitse! Moni muuten ei pysty enää koskaan harrastamaan seksiä alatiesynnytyksen jälkeen kun vauriot ja kivut ovat niin isoja.

Moni? No kuinka moni? Lähipiiristäsi synnyttäneistä yli puolet?