Lukuisat hakijat myöhästyivät nelostien onnettomuuden vuoksi lääketieteellisen pääsykokeesta
Oulun yliopisto pahoittelee, ei järjestä uusintakoetta
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006106207.html
Olen pahoillani vakavassa onnettomuudessa olleiden ja heidän omaisteen vuoksi.
Silti tuli paha mieli niiden kannalta, jotka eivät päässeet pääsykokeeseen tuon vuoksi..ajatella, oot voinut esim. koko vuoden lukea pääsykokeisiin, satsata rahallisesti ja sitten käy näin..
Itse olen myös hakenut lääkikseen pari kertaa, ja tämänkaltainen tilanne olisi pahin skenaario. Siksi pitäisikin varmaan nukkua teltassa siinä pääsykoepaikan vieressä :)
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voinut mennä edellisenä iltana pääsykoepaikalle? Yksi hotelliyö olisi ollut pieni hinta tällaisesta.
No jotain rajaa näihin ehdotuksiin sentään. Pääsykokeeseen osallistuminen kun ei vielä takaa yhtään mitään. Eli miksi maksaa kallis hotelliyö sellaisen vuoksi, josta ei ole vielä mitään takeita? Lisäksi ymmärrätkö ollenkaan, kuinka iso taloudellinen ponnistus se hotelliyö voi olla pienituloiselle ihmiselle?
No eihän kaikki hotellit todellakaan ole mitään kalliita viiden tähden hotelleja. Kyllä mullakin oli lukiolaisena ihan hyvin varaa olla yötä Tampereella ja Turussa, kun niissä kävin pääsykokeissa (Helsingistä). Toki mä olin jo lukioaikana ollut osa-aikatöissä. Mut joo, mulla ei ollutkaan autoa enkä todellakaan luottanut siihen että olisin junalla ehtinyt pääsykokeisiin..
Ihan sama, vaikka olisi nollan tähden hotelleita, olisi ollut ainakin minulle liian kallista kuitenkin siihen nähden, että kyseessä on pääsykoe, johon pelkkä osallistuminen ei vielä takaa opiskelupaikkaa. Löytyy parempaakin käyttöä niille rahoille, ainakin minulla.
Itsellä oli aikoinaan pääsykokeen osalta sellainen asenne, että matkaan lähdetään riittävän ajoissa koepäivän aamuna tai sitten ei ollenkaan! Jos se olisi jostain syystä mennyt reisille, niin sitten olisi.
Ei se ollut kuin yksi pääsykoe.
Tuleehan niitä. Enemmän minua surettaa kuolleen rekkakuskin läheiset. Heille tämä on vaikein paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voinut mennä edellisenä iltana pääsykoepaikalle? Yksi hotelliyö olisi ollut pieni hinta tällaisesta.
No jotain rajaa näihin ehdotuksiin sentään. Pääsykokeeseen osallistuminen kun ei vielä takaa yhtään mitään. Eli miksi maksaa kallis hotelliyö sellaisen vuoksi, josta ei ole vielä mitään takeita? Lisäksi ymmärrätkö ollenkaan, kuinka iso taloudellinen ponnistus se hotelliyö voi olla pienituloiselle ihmiselle?
No eihän kaikki hotellit todellakaan ole mitään kalliita viiden tähden hotelleja. Kyllä mullakin oli lukiolaisena ihan hyvin varaa olla yötä Tampereella ja Turussa, kun niissä kävin pääsykokeissa (Helsingistä). Toki mä olin jo lukioaikana ollut osa-aikatöissä. Mut joo, mulla ei ollutkaan autoa enkä todellakaan luottanut siihen että olisin junalla ehtinyt pääsykokeisiin..
Ihan sama, vaikka olisi nollan tähden hotelleita, olisi ollut ainakin minulle liian kallista kuitenkin siihen nähden, että kyseessä on pääsykoe, johon pelkkä osallistuminen ei vielä takaa opiskelupaikkaa. Löytyy parempaakin käyttöä niille rahoille, ainakin minulla.
Itsellä oli aikoinaan pääsykokeen osalta sellainen asenne, että matkaan lähdetään riittävän ajoissa koepäivän aamuna tai sitten ei ollenkaan! Jos se olisi jostain syystä mennyt reisille, niin sitten olisi.
Niin ja enkä todellakaan olisi edellisenä päivänä ja iltana tuhlannut arvokasta lukuaikaa matkustamiseen ja hotelliin majoittumiseen ja tehdä loppuhetken lukemisia vieraassa ympäristössä. Todennäköisesti sellainen olisi heikentänyt loppuhetken tärkeitä lukumahdollisuuksia niin paljon, että pääsykoesuoritukseni olisi jäänyt heikommaksi, kuin mitä se minulla silloin aikoinaan oli, eikä todellakaan olisi ollut mitään takeita siitä, olisinko sitten sillä tuloksella päässyt sisään.
Mutta tarkennetaan vielä, että mulla ei ollut mikään lääketieteen pääsykoe kyseessä, vaan aivan toisen alan pääsykoe.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ollut kuin yksi pääsykoe.
Tuleehan niitä. Enemmän minua surettaa kuolleen rekkakuskin läheiset. Heille tämä on vaikein paikka.
No todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni heille pitäisi järjestää kokeen uusintamahdollisuus. Mutta vain heille eikä kellekään muulle.
Se on totta että pääsykokeisiin kehotetaan saapumaan hyvissä ajoin mutta koska Kemistä Ouluun on n 100 km niin moni ajattelee että sen takia ei viitsi mennä hotelliin. VR:n aikataulun mukaan aamun eka juna Kemistä Ouluun kulkee 7:25 -> 8:23. Sillä olisi luultavasti ehtinyt perille jos koe alkaa 9:00? Ite en olisi luottanut autokyytiin juuri sen takia että tiellä voi olla aamulla kova työmatkaruuhka, eihän Oulu mikään tuppukylä ole.
Kyllä se on tuppukylä eikä mitään muuta kannata edes väittää. HOX HOX vaan.
No nyt he joka tapauksessa juuttuivat ruuhkaan. Junallajos olisivat kulkenaeet se olisi vältetty tai ainakin olisivat saaneet junan konnarilta virallisen pumaskan jos juna olisi tullut myöhssä perille. Nyt he eivät saaneet mitään.
Oliko hengestään päässyt hlöautokuski itsemurhamielessä ajamassa?
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä että Kuopioon oli ensisijaisia hakijoita enemmän mitä Ouluun ja silti Oulussa pääsykokeeseen osallistui useampi kuin Kuopiossa. Vai oliko se sittenkin niin, että pääsykokeeseen saa osallistua vaikka Helsingissä, vaikka ensisijaisesti hakee muualle, esim Kuopioon? No, tuossa tapauksessa ei olekaan mitään väliä, kuinka moni jokaisella paikkakunnalla osallistui. Itse siis ainakin menisin lähimpään pääsykoepaikkaan, vaikka ensisijaisesti hakisin muualle. (ja itsehän siis olen lääkiksessä, mutta mun aikana sai hakea vain yhteen kaupunkiin, ja silloin luonnollisesti piti osallistua siinä samassa kaupungissa itse pääsykokeeseenkin)
Oliko tuo osallistujatilasto 2018 vai 2019 vuodelta?
Hyvä oppitunti. Eivät myöhästy enää toista ekrtaa.
Tämähän on sellainen asia että oppilaitoksella ei ole velvollisuutta järjestää uusintaa. Syyt on jo lueteltu ennen. Tärkeimpänä kuitenkin se että koe ei olisi tasapuolinen. Koska samaa koetta ei voitaisi pitää niin silloin eivät arvosteluperusteet ole samat.
Tuosta myöhästymisestä taas sellainen mielipide että itse olen ajanut tuota väliä kymmeniä kertoja. Aikataulu jolla olivat liikkeellä oli ihan realistinen. Nyt vain sattui ikävä onnettomuus jolle ei voi mitään. Mutta se että täällä mässäillään sillä että mitä olisi pitänyt tehdä ja miten olisi pitänyt toimia, on täysin turhaa. Ei se tilanne muutu siitä miksikään. Lisäksi kummallista että suurimmat tunnekuohut nostaa abien myöhästyminen eikä se että ihmisiä on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja enkä todellakaan olisi edellisenä päivänä ja iltana tuhlannut arvokasta lukuaikaa matkustamiseen ja hotelliin majoittumiseen ja tehdä loppuhetken lukemisia vieraassa ympäristössä. Todennäköisesti sellainen olisi heikentänyt loppuhetken tärkeitä lukumahdollisuuksia niin paljon, että pääsykoesuoritukseni olisi jäänyt heikommaksi, kuin mitä se minulla silloin aikoinaan oli, eikä todellakaan olisi ollut mitään takeita siitä, olisinko sitten sillä tuloksella päässyt sisään.
Mutta tarkennetaan vielä, että mulla ei ollut mikään lääketieteen pääsykoe kyseessä, vaan aivan toisen alan pääsykoe.
No ei silloin viimeisenä iltana kyllä enää hirveästi mitään ehdi ja jos sulla ympäristö vaikuttaa niin paljon niin mites se vieras pääsykoeympäristö? Jotenkin en ymmärrä miten on pahempi käyttää pari tuntia edellisestä illasta kun saa nukkua rauhassa ja pidempään sen sijaan että lähtee aamulla aikaisin liikkeelle väsyneempänä ja koko ajan pieni stressi ehtiikö varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni heille pitäisi järjestää kokeen uusintamahdollisuus. Mutta vain heille eikä kellekään muulle.
Se on totta että pääsykokeisiin kehotetaan saapumaan hyvissä ajoin mutta koska Kemistä Ouluun on n 100 km niin moni ajattelee että sen takia ei viitsi mennä hotelliin. VR:n aikataulun mukaan aamun eka juna Kemistä Ouluun kulkee 7:25 -> 8:23. Sillä olisi luultavasti ehtinyt perille jos koe alkaa 9:00? Ite en olisi luottanut autokyytiin juuri sen takia että tiellä voi olla aamulla kova työmatkaruuhka, eihän Oulu mikään tuppukylä ole.
Aika hilkulle menee, juna-asema ei ole lähellä Linnanmaata jossa ainakin omana aikanani pidettiin lääkiksen pääsykokeet. Lääkiksellekin on sen 3 kilometriä ja puoli tuntia on aika pieni marginaali. Koehan siis alkaa klo 9 eli siinä vaiheessa pitää istua jo tavaroineen omalla paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on sellainen asia että oppilaitoksella ei ole velvollisuutta järjestää uusintaa. Syyt on jo lueteltu ennen. Tärkeimpänä kuitenkin se että koe ei olisi tasapuolinen. Koska samaa koetta ei voitaisi pitää niin silloin eivät arvosteluperusteet ole samat.
Tuosta myöhästymisestä taas sellainen mielipide että itse olen ajanut tuota väliä kymmeniä kertoja. Aikataulu jolla olivat liikkeellä oli ihan realistinen. Nyt vain sattui ikävä onnettomuus jolle ei voi mitään. Mutta se että täällä mässäillään sillä että mitä olisi pitänyt tehdä ja miten olisi pitänyt toimia, on täysin turhaa. Ei se tilanne muutu siitä miksikään. Lisäksi kummallista että suurimmat tunnekuohut nostaa abien myöhästyminen eikä se että ihmisiä on kuollut.
Jos olet ajanut tuota väliä kymmeniä kertoja niin tiedät varmaan että tuolla tiellä sattuu aika paljon onnettomuuksia ja lisäksi siellä on ollut viime aikoinakin jatkuvasti tietöitä. Todellakaan jos on tärkeä meno ei voi lähteä seitsemän jälkeen jos yhdeksältä pitää istua valintakokeessa tekemässä koetta. Matka on tosiaan 120km/h ja sen fakiirin haluan nähdä joka posottaa tuon välin tuntiin kun matkalle mahtuu paljon 60km/h nopeusalueita ja suurin osa matkasta on 80km/h rajoitus. Eteen kun osuu rekka tai kolme niin ohittamaan ei pääse. Saatikka vielä linkkurilla joka ei todellakaan pääse niistä rekoista ohi tuolla tienpätkällä.
Nimim. 7 vuotta Oulusta Kemiin pendelöinyt
No matkahan ei ole 120km/h. Ja jos seitsemän aikaan lähdet niin varmasti ennen yhdeksää olet Oulussa yliopistolla. Mutta pointtihan ei ole se että lähtivätkö varttia liian myöhään vai ei. Nyt sattui onnettomuus. Eihän sille voi mitään. Se että täällä jeesustellaan siitä että millä tavalla olisi pitänyt matkustaa ja millä aikataululla mennä, ei sitä tosiseikkaa muuta. Nyt meni pääsykokeet ohi, seuraavaan vuoteen sitten tähtäin.
Jälkiviisaus muutenkin todella turhaa.
Vierailija kirjoitti:
No matkahan ei ole 120km/h. Ja jos seitsemän aikaan lähdet niin varmasti ennen yhdeksää olet Oulussa yliopistolla. Mutta pointtihan ei ole se että lähtivätkö varttia liian myöhään vai ei. Nyt sattui onnettomuus. Eihän sille voi mitään. Se että täällä jeesustellaan siitä että millä tavalla olisi pitänyt matkustaa ja millä aikataululla mennä, ei sitä tosiseikkaa muuta. Nyt meni pääsykokeet ohi, seuraavaan vuoteen sitten tähtäin.
Joo matka ei tietenkään ole 120km/h, mahtavaa että korjasit. Matka sen sijaan on reilu 120 kilometriä.
Ja ehkäpä täällä keskustellaan mihin aikaan olisi pitänyt lähteä koska osa tuntuu haukkuvan yliopistoa kun ei järjestä uutta valintakoetta vaikka hakijat olivat muka tehneet kaikkensa ollakseen paikalla ajoissa. Kolari on ikävä juttu, mutta aina mahdollinen ja se pitää ottaa huomioon kun kyseessä on niinkin tärkeä asia kuin valintakoe. Lisäksi ei tosiaan riitä että olet yliopistolla klo 9 kun siihen mennessä on pitänyt ilmoittautua, tarkastuttaa tavarat ja olla siellä omalla paikallaan salissa. Klo 9 koe aloitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet suorittanut lukiossa maafykebi ja tehnyt todella töitä pääsykokeisiin kenties vuoden ja oot tosimielellä niin kyllä kannattaa mennä edellisenä päivänä hotelliin jonka on varannut esim 3 kk aiemmin. Nää tytöt oli kokeilu mielellä ja ilm tänä vuonna kirjoittaneet eli menettivät ainoastaan sen minkälaista on olla kokeissa. Kemistä menee Ouluun juna. Aina kannattaa katsoa tilannehuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo matka ei tietenkään ole 120km/h, mahtavaa että korjasit. Matka sen sijaan on reilu 120 kilometriä.
Ja ehkäpä täällä keskustellaan mihin aikaan olisi pitänyt lähteä koska osa tuntuu haukkuvan yliopistoa kun ei järjestä uutta valintakoetta vaikka hakijat olivat muka tehneet kaikkensa ollakseen paikalla ajoissa. Kolari on ikävä juttu, mutta aina mahdollinen ja se pitää ottaa huomioon kun kyseessä on niinkin tärkeä asia kuin valintakoe. Lisäksi ei tosiaan riitä että olet yliopistolla klo 9 kun siihen mennessä on pitänyt ilmoittautua, tarkastuttaa tavarat ja olla siellä omalla paikallaan salissa. Klo 9 koe aloitetaan.
käydä vessassa vaikkei tunnu siltä. Kammata hiukset jos niitä on.
Vierailija kirjoitti:
No sellaista sattuu. En itse kyllä ottais tuollaista riskiä, että kulkisin autolla noin pitkää matkaa. Aina voi tapahtua jotain. Olisin mennyt hotelliin ja mennyt raapimaan ovea jo pari tuntia ennen koetta.
Ens vuonna uudestaan. Kertaa vaan asiat kun nyt ne on jo päässä opittuna.
Ensi vuonna on pienempi mahdollisuus päästä koska osa menee suoraan todistuksella sisään. Yhdellä tytöistä oli vielä pyrkiminen tänä vuonna. Katsoin Oodissa Lapin Kansaa eilen. Oodissa muuten veronmaksajain ei ole mennyt hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
ensivuonna aktiivimallin lannistamana itsetunto onkin jo nollassa
Antti on poistamassa säätytalolla aktiivimalli että antamassa eläkeläisille vappusatasen plus korotta massa veroja.
Koepaikka ja aika ilmoitettu kuukausia sitten. Se on sitten jokaisen oma asia ehtiä tulla ajoissa eikä 9.00. Koska täytyy ilmoittautua myös. Tiedänpä erään joka oli unohtanut henkkarit kotiin mutta se oli joku muu tiedekunta. Ei olisi päässyt kuitenkaan.
Kyllä se on tuppukylä eikä mitään muuta kannata edes väittää. HOX HOX vaan.