Lukuisat hakijat myöhästyivät nelostien onnettomuuden vuoksi lääketieteellisen pääsykokeesta
Oulun yliopisto pahoittelee, ei järjestä uusintakoetta
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006106207.html
Olen pahoillani vakavassa onnettomuudessa olleiden ja heidän omaisteen vuoksi.
Silti tuli paha mieli niiden kannalta, jotka eivät päässeet pääsykokeeseen tuon vuoksi..ajatella, oot voinut esim. koko vuoden lukea pääsykokeisiin, satsata rahallisesti ja sitten käy näin..
Itse olen myös hakenut lääkikseen pari kertaa, ja tämänkaltainen tilanne olisi pahin skenaario. Siksi pitäisikin varmaan nukkua teltassa siinä pääsykoepaikan vieressä :)
Kommentit (288)
No sellaista sattuu. En itse kyllä ottais tuollaista riskiä, että kulkisin autolla noin pitkää matkaa. Aina voi tapahtua jotain. Olisin mennyt hotelliin ja mennyt raapimaan ovea jo pari tuntia ennen koetta.
Ens vuonna uudestaan. Kertaa vaan asiat kun nyt ne on jo päässä opittuna.
Luikuisat? Yksi antoi haastattelun ja hänkin oli yötä kymmenien kilometrien päässä pääsykoepaikasta.
ensivuonna aktiivimallin lannistamana itsetunto onkin jo nollassa
kaikki hakijat ensisija hakijat kokeeseen osallistuneet
Hki 3399 1788 2786
Hki ruotsinkielinen
359 275
Tre 4633 1599 4035
Turku 4326 1248 3701
Oulu 4560 1087 1029
Kuopio 4377 1156 971
Vierailija kirjoitti:
Luikuisat? Yksi antoi haastattelun ja hänkin oli yötä kymmenien kilometrien päässä pääsykoepaikasta.
Ei vaan lukuisat.
Jostain salista puuttui yli 10 prosenttia hakijoista. Syitä voi olla toki monia, mutta poissaolijoiden määrä oli huomattava. Kaikki eivät anna haastatteluja.
Kivaahan noille tulee pian kun kela katkaisee tuen kun ei käynyt pääsykokeessa. (siis jos on työtön)
Aika jännä että Kuopioon oli ensisijaisia hakijoita enemmän mitä Ouluun ja silti Oulussa pääsykokeeseen osallistui useampi kuin Kuopiossa. Vai oliko se sittenkin niin, että pääsykokeeseen saa osallistua vaikka Helsingissä, vaikka ensisijaisesti hakee muualle, esim Kuopioon? No, tuossa tapauksessa ei olekaan mitään väliä, kuinka moni jokaisella paikkakunnalla osallistui. Itse siis ainakin menisin lähimpään pääsykoepaikkaan, vaikka ensisijaisesti hakisin muualle. (ja itsehän siis olen lääkiksessä, mutta mun aikana sai hakea vain yhteen kaupunkiin, ja silloin luonnollisesti piti osallistua siinä samassa kaupungissa itse pääsykokeeseenkin)
Aijaahas, nuo olikin vanhoja tilastoja kuten joku tossa äsken jo kirjottikin :DD
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä että Kuopioon oli ensisijaisia hakijoita enemmän mitä Ouluun ja silti Oulussa pääsykokeeseen osallistui useampi kuin Kuopiossa. Vai oliko se sittenkin niin, että pääsykokeeseen saa osallistua vaikka Helsingissä, vaikka ensisijaisesti hakee muualle, esim Kuopioon? No, tuossa tapauksessa ei olekaan mitään väliä, kuinka moni jokaisella paikkakunnalla osallistui. Itse siis ainakin menisin lähimpään pääsykoepaikkaan, vaikka ensisijaisesti hakisin muualle. (ja itsehän siis olen lääkiksessä, mutta mun aikana sai hakea vain yhteen kaupunkiin, ja silloin luonnollisesti piti osallistua siinä samassa kaupungissa itse pääsykokeeseenkin)
Aika jännä, että asiat muuttuvat.
Nämä tyttöset olivat lähteneet Kemistä ajamaan klo 7 Ouluun.
Kolaripaikalla oli ruuhka eikä mitään tiedotusta mistään. Klo 8 maissa poliisi oli tullut kysymään mihin autossa istuvat tytöt ovat menossa.
(Tiedot lehti Lapin Kansasta 16.5.)
Abit kyllä vaikuttavat vähän uusavuttomilta, kun eivät ottaneet selvää mistään vaan istuivat autossa odottelemassa.
Eivät he kovasti surreet pääsykokeen missausta: ensi vuonna uudelleen, olivatkin kuulemma vain kokeilemassa, josko tärppäisi.
Niin, ettei tämä mikään elämää suurempi juttu sentäs ole.
Pohjoisen poika
Olihan siellä 35 v myöhästynyt nainen vai mies ja maksanut pääsykoe kurssista 5000 euroa.
Tuo on monien painajaisten sisältö ja sitten tapahtuu just oikeassa elämässä. Onkohan kukaan nähnyt tuon ennalta.
Haastakaa oikeuteen tuo opinahjo. Voitatte ja saatte opiskelupaikat.
Tuo 35 mies voi hyvinkin olla ” haamu ”. Iltapäivät lehdet keksii usein tällaisia haamuja,
että saisivat jutusta myyvän.
Sitäpaitsi tuo mies oli iltapäivälehden mukaan, pyrkinyt jo useita kertoja eri yliopistoihin,
pääsemättä sisään. Tuskinpa tämä kerta oli sen kummempi, kun ikääkin on jo noin paljon.
Minun mielestäni heille pitäisi järjestää kokeen uusintamahdollisuus. Mutta vain heille eikä kellekään muulle.
Se on totta että pääsykokeisiin kehotetaan saapumaan hyvissä ajoin mutta koska Kemistä Ouluun on n 100 km niin moni ajattelee että sen takia ei viitsi mennä hotelliin. VR:n aikataulun mukaan aamun eka juna Kemistä Ouluun kulkee 7:25 -> 8:23. Sillä olisi luultavasti ehtinyt perille jos koe alkaa 9:00? Ite en olisi luottanut autokyytiin juuri sen takia että tiellä voi olla aamulla kova työmatkaruuhka, eihän Oulu mikään tuppukylä ole.
Vierailija kirjoitti:
Nämä tyttöset olivat lähteneet Kemistä ajamaan klo 7 Ouluun.
Kolaripaikalla oli ruuhka eikä mitään tiedotusta mistään. Klo 8 maissa poliisi oli tullut kysymään mihin autossa istuvat tytöt ovat menossa.
(Tiedot lehti Lapin Kansasta 16.5.)Abit kyllä vaikuttavat vähän uusavuttomilta, kun eivät ottaneet selvää mistään vaan istuivat autossa odottelemassa.
Eivät he kovasti surreet pääsykokeen missausta: ensi vuonna uudelleen, olivatkin kuulemma vain kokeilemassa, josko tärppäisi.
Niin, ettei tämä mikään elämää suurempi juttu sentäs ole.
Pohjoisen poika
No sen ymmärtää jos olisivat olleet vain turisteina. Ei kukaan muuten lähde tärkeisiin pääsykokeisiin niin että on 30 minuuttia ennen kokeen alkamista paikalla. Kemistä Ouluun on tosiaan 120km ja iso osa matkasta 80km/h rajoitus, yksi ohituskaista Simossa, monta taajamaa jossa 60km/h rajoitus (Kuivaniemi, Olhava, Ii) joten ei se kyllä riitä että lähtee Kemistä klo 7. Etenkään bussilla!
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni heille pitäisi järjestää kokeen uusintamahdollisuus. Mutta vain heille eikä kellekään muulle.
Se on totta että pääsykokeisiin kehotetaan saapumaan hyvissä ajoin mutta koska Kemistä Ouluun on n 100 km niin moni ajattelee että sen takia ei viitsi mennä hotelliin. VR:n aikataulun mukaan aamun eka juna Kemistä Ouluun kulkee 7:25 -> 8:23. Sillä olisi luultavasti ehtinyt perille jos koe alkaa 9:00? Ite en olisi luottanut autokyytiin juuri sen takia että tiellä voi olla aamulla kova työmatkaruuhka, eihän Oulu mikään tuppukylä ole.
Kerrotko vielä miten nämä ihmiset paikanpäällä todistaisivat myöhästymisensä syyn? Ja miksi juuri heille pitäisi järjestää? Entäpä joku, jolla hajonnut auto matkalla tms.? Millä tavoin juurikin liikenneonnettomuuden takia myöhästyneet ansaitsisivat minkäänlaista ylimääräistä järjestelyä? Näitä kysymyksiä voisi jatkaa loputtomiin. Edelleen, joko olet paikalla ajoissa tai sitten et ole ja mahdollisuus menee. Jos aletaan siellä täällä sääntöjä venyttämään joidenkin kohdalla niin vaikeksi menee.
Huomaa että ei näistä myöhästelijöistä lääkäriksi olisikaan. riskienhallinta ei näytä olevan oikealla tasolla. Olisi pitänyt lähteä aiemmin liikkeelle. Ehkäpä jopa edellisenä päivänä. Ei voi mitään, se on voi voi. Onhan niitä muitakin ammatteja kun lääkäri.
Olisivat kiusaajat jättäneet kiusaamatta koulussa niin kaksi ihmistä olisi vieläkin elossa, kiusaajat ne niitä spedejä ovat