Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukuisat hakijat myöhästyivät nelostien onnettomuuden vuoksi lääketieteellisen pääsykokeesta

Vierailija
15.05.2019 |

Oulun yliopisto pahoittelee, ei järjestä uusintakoetta

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006106207.html

Olen pahoillani vakavassa onnettomuudessa olleiden ja heidän omaisteen vuoksi.

Silti tuli paha mieli niiden kannalta, jotka eivät päässeet pääsykokeeseen tuon vuoksi..ajatella, oot voinut esim. koko vuoden lukea pääsykokeisiin, satsata rahallisesti ja sitten käy näin..

Itse olen myös hakenut lääkikseen pari kertaa, ja tämänkaltainen tilanne olisi pahin skenaario. Siksi pitäisikin varmaan nukkua teltassa siinä pääsykoepaikan vieressä :)

Kommentit (288)

Vierailija
241/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku spede päätti tehdä itsarin. Sivullinen rekkakuski menehtyi sen seurauksen sekä useiden opiskelut pilalle. Itsekästä.

Olisivat kiusaajat jättäneet kiusaamatta koulussa niin kaksi ihmistä olisi vieläkin elossa, kiusaajat ne niitä spedejä ovat

Vierailija
242/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sellaista sattuu. En itse kyllä ottais tuollaista riskiä, että kulkisin autolla noin pitkää matkaa. Aina voi tapahtua jotain. Olisin mennyt hotelliin ja mennyt raapimaan ovea jo pari tuntia ennen koetta.

Ens vuonna uudestaan. Kertaa vaan asiat kun nyt ne on jo päässä opittuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luikuisat? Yksi antoi haastattelun ja hänkin oli yötä kymmenien kilometrien päässä pääsykoepaikasta.

Vierailija
244/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensivuonna aktiivimallin lannistamana itsetunto onkin jo nollassa

Vierailija
245/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki hakijat        ensisija hakijat        kokeeseen osallistuneet 

Hki 3399                  1788                          2786       

Hki ruotsinkielinen 

359                                                               275

Tre 4633                   1599                           4035

Turku 4326               1248                          3701

Oulu  4560                1087                          1029

Kuopio 4377            1156                            971

Vierailija
246/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luikuisat? Yksi antoi haastattelun ja hänkin oli yötä kymmenien kilometrien päässä pääsykoepaikasta.

Ei vaan lukuisat.

Jostain salista puuttui yli 10 prosenttia hakijoista. Syitä voi olla toki monia, mutta poissaolijoiden määrä oli huomattava. Kaikki eivät anna haastatteluja. 

Vierailija
247/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden 2018 tilastoa

Vierailija
248/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaahan noille tulee pian kun kela katkaisee tuen kun ei käynyt pääsykokeessa. (siis jos on työtön)

Vierailija
249/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä että Kuopioon oli ensisijaisia hakijoita enemmän mitä Ouluun ja silti Oulussa pääsykokeeseen osallistui useampi kuin Kuopiossa. Vai oliko se sittenkin niin, että pääsykokeeseen saa osallistua vaikka Helsingissä, vaikka ensisijaisesti hakee muualle, esim Kuopioon? No, tuossa tapauksessa ei olekaan mitään väliä, kuinka moni jokaisella paikkakunnalla osallistui. Itse siis ainakin menisin lähimpään pääsykoepaikkaan, vaikka ensisijaisesti hakisin muualle. (ja itsehän siis olen lääkiksessä, mutta mun aikana sai hakea vain yhteen kaupunkiin, ja silloin luonnollisesti piti osallistua siinä samassa kaupungissa itse pääsykokeeseenkin)

Vierailija
250/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaahas, nuo olikin vanhoja tilastoja kuten joku tossa äsken jo kirjottikin :DD

Vierailija
251/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä että Kuopioon oli ensisijaisia hakijoita enemmän mitä Ouluun ja silti Oulussa pääsykokeeseen osallistui useampi kuin Kuopiossa. Vai oliko se sittenkin niin, että pääsykokeeseen saa osallistua vaikka Helsingissä, vaikka ensisijaisesti hakee muualle, esim Kuopioon? No, tuossa tapauksessa ei olekaan mitään väliä, kuinka moni jokaisella paikkakunnalla osallistui. Itse siis ainakin menisin lähimpään pääsykoepaikkaan, vaikka ensisijaisesti hakisin muualle. (ja itsehän siis olen lääkiksessä, mutta mun aikana sai hakea vain yhteen kaupunkiin, ja silloin luonnollisesti piti osallistua siinä samassa kaupungissa itse pääsykokeeseenkin)

Aika jännä, että asiat muuttuvat. 

Vierailija
252/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tyttöset olivat lähteneet Kemistä ajamaan klo 7 Ouluun.

Kolaripaikalla oli ruuhka eikä mitään tiedotusta mistään. Klo 8 maissa poliisi oli tullut kysymään mihin autossa istuvat tytöt ovat menossa.

(Tiedot lehti Lapin Kansasta 16.5.)

Abit kyllä vaikuttavat vähän uusavuttomilta, kun eivät ottaneet selvää mistään vaan istuivat autossa odottelemassa.

Eivät he kovasti surreet pääsykokeen missausta: ensi vuonna uudelleen, olivatkin kuulemma vain kokeilemassa, josko tärppäisi.

Niin, ettei tämä mikään elämää suurempi juttu sentäs ole.

Pohjoisen poika

Vierailija
253/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan siellä 35 v myöhästynyt nainen vai mies ja maksanut pääsykoe kurssista 5000 euroa. 

Vierailija
254/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on monien painajaisten sisältö ja sitten tapahtuu just oikeassa elämässä. Onkohan kukaan nähnyt tuon ennalta.

Vierailija
255/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastakaa oikeuteen tuo opinahjo. Voitatte ja saatte opiskelupaikat.

Vierailija
256/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 35 mies voi hyvinkin olla ” haamu ”. Iltapäivät lehdet keksii usein tällaisia haamuja,

että saisivat jutusta myyvän.

Sitäpaitsi tuo mies oli iltapäivälehden mukaan, pyrkinyt jo useita kertoja eri yliopistoihin,

pääsemättä sisään. Tuskinpa tämä kerta oli sen kummempi, kun ikääkin on jo noin paljon.

Vierailija
257/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni heille pitäisi järjestää kokeen uusintamahdollisuus. Mutta vain heille eikä kellekään muulle.

Se on totta että pääsykokeisiin kehotetaan saapumaan hyvissä ajoin mutta koska Kemistä Ouluun on n 100 km  niin moni ajattelee että sen takia ei viitsi mennä hotelliin. VR:n aikataulun mukaan aamun eka juna Kemistä Ouluun kulkee 7:25 -> 8:23. Sillä olisi luultavasti ehtinyt perille jos koe alkaa 9:00? Ite en olisi luottanut autokyytiin juuri sen takia että tiellä voi olla aamulla kova työmatkaruuhka, eihän Oulu mikään tuppukylä ole.

Vierailija
258/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä tyttöset olivat lähteneet Kemistä ajamaan klo 7 Ouluun.

Kolaripaikalla oli ruuhka eikä mitään tiedotusta mistään. Klo 8 maissa poliisi oli tullut kysymään mihin autossa istuvat tytöt ovat menossa.

(Tiedot lehti Lapin Kansasta 16.5.)

Abit kyllä vaikuttavat vähän uusavuttomilta, kun eivät ottaneet selvää mistään vaan istuivat autossa odottelemassa.

Eivät he kovasti surreet pääsykokeen missausta: ensi vuonna uudelleen, olivatkin kuulemma vain kokeilemassa, josko tärppäisi.

Niin, ettei tämä mikään elämää suurempi juttu sentäs ole.

Pohjoisen poika

No sen ymmärtää jos olisivat olleet vain turisteina. Ei kukaan muuten lähde tärkeisiin pääsykokeisiin niin että on 30 minuuttia ennen kokeen alkamista paikalla. Kemistä Ouluun on tosiaan 120km ja iso osa matkasta 80km/h rajoitus, yksi ohituskaista Simossa, monta taajamaa jossa 60km/h rajoitus (Kuivaniemi, Olhava, Ii) joten ei se kyllä riitä että lähtee Kemistä klo 7. Etenkään bussilla!

Vierailija
259/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni heille pitäisi järjestää kokeen uusintamahdollisuus. Mutta vain heille eikä kellekään muulle.

Se on totta että pääsykokeisiin kehotetaan saapumaan hyvissä ajoin mutta koska Kemistä Ouluun on n 100 km  niin moni ajattelee että sen takia ei viitsi mennä hotelliin. VR:n aikataulun mukaan aamun eka juna Kemistä Ouluun kulkee 7:25 -> 8:23. Sillä olisi luultavasti ehtinyt perille jos koe alkaa 9:00? Ite en olisi luottanut autokyytiin juuri sen takia että tiellä voi olla aamulla kova työmatkaruuhka, eihän Oulu mikään tuppukylä ole.

Kerrotko vielä miten nämä ihmiset paikanpäällä todistaisivat myöhästymisensä syyn? Ja miksi juuri heille pitäisi järjestää? Entäpä joku, jolla hajonnut auto matkalla tms.? Millä tavoin juurikin liikenneonnettomuuden takia myöhästyneet ansaitsisivat minkäänlaista ylimääräistä järjestelyä? Näitä kysymyksiä voisi jatkaa loputtomiin. Edelleen, joko olet paikalla ajoissa tai sitten et ole ja mahdollisuus menee. Jos aletaan siellä täällä sääntöjä venyttämään joidenkin kohdalla niin vaikeksi menee.

Vierailija
260/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että ei näistä myöhästelijöistä lääkäriksi olisikaan. riskienhallinta ei näytä olevan oikealla tasolla. Olisi pitänyt lähteä aiemmin liikkeelle. Ehkäpä jopa edellisenä päivänä. Ei voi mitään, se on voi voi. Onhan niitä muitakin ammatteja kun lääkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi