Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukuisat hakijat myöhästyivät nelostien onnettomuuden vuoksi lääketieteellisen pääsykokeesta

Vierailija
15.05.2019 |

Oulun yliopisto pahoittelee, ei järjestä uusintakoetta

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006106207.html

Olen pahoillani vakavassa onnettomuudessa olleiden ja heidän omaisteen vuoksi.

Silti tuli paha mieli niiden kannalta, jotka eivät päässeet pääsykokeeseen tuon vuoksi..ajatella, oot voinut esim. koko vuoden lukea pääsykokeisiin, satsata rahallisesti ja sitten käy näin..

Itse olen myös hakenut lääkikseen pari kertaa, ja tämänkaltainen tilanne olisi pahin skenaario. Siksi pitäisikin varmaan nukkua teltassa siinä pääsykoepaikan vieressä :)

Kommentit (288)

Vierailija
281/288 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olosuhteisiin sen enempää puuttumatta (oliko kyseessä esim vartin vai puolentoista tunnin myöhästyminen, toinen olisi hoitunut vaan ajoissa lähtemällä), paska tuuri mutta voi voi. Tietenkään yliopisto ei järjestä samaa koetta myöhemmin uudestaan, koska se olisi epäreilua kaikille jo kokeessa olleille.

Vierailija
282/288 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sellaista sattuu. En itse kyllä ottais tuollaista riskiä, että kulkisin autolla noin pitkää matkaa. Aina voi tapahtua jotain. Olisin mennyt hotelliin ja mennyt raapimaan ovea jo pari tuntia ennen koetta.

Ens vuonna uudestaan. Kertaa vaan asiat kun nyt ne on jo päässä opittuna.

Ensi vuonna on pienempi mahdollisuus päästä koska osa menee suoraan todistuksella sisään. Yhdellä tytöistä oli vielä pyrkiminen tänä vuonna. Katsoin Oodissa Lapin Kansaa eilen. Oodissa muuten veronmaksajain ei ole mpuuttuu ennyt hukkaan.

veronmaksajien rahat ei ole menneet hukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/288 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä että Kuopioon oli ensisijaisia hakijoita enemmän mitä Ouluun ja silti Oulussa pääsykokeeseen osallistui useampi kuin Kuopiossa. Vai oliko se sittenkin niin, että pääsykokeeseen saa osallistua vaikka Helsingissä, vaikka ensisijaisesti hakee muualle, esim Kuopioon? No, tuossa tapauksessa ei olekaan mitään väliä, kuinka moni jokaisella paikkakunnalla osallistui. Itse siis ainakin menisin lähimpään pääsykoepaikkaan, vaikka ensisijaisesti hakisin muualle. (ja itsehän siis olen lääkiksessä, mutta mun aikana sai hakea vain yhteen kaupunkiin, ja silloin luonnollisesti piti osallistua siinä samassa kaupungissa itse pääsykokeeseenkin)

Oliko tuo osallistujatilasto 2018 vai 2019 vuodelta?

ei ole vielä vuoden 2019 tilastoa eli 2018. Sama juttu. Aina on ihmisiä jotka syystä tai toisesta ei tule pääsykokeisiin.

Vierailija
284/288 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella valitettava tapaus, mutta kuten tässä ketjussa on moneen kertaan todettu, ei ole mitenkään mahdollista järjestää uusintakoetta. Se ei olisi reilua muita hakijoita kohtaan, tai niitä kohtaan, jotka ovat esimerkiksi olleet sairaana pääsykoepäivänä.

Itsellenikin kyllä herää kysymys, että olisiko kuitenkin ollut järkevämpää mennä hotelliin yöksi? Luulisi, että jos on koko vuoden lukenut pääsykokeeseen ihan tosissaan ja kyseessä on oma tulevaisuus, haluaisi minimoida kaikki tämmöiset riskit. Joku puhui vähävaraisista - ei se hotelliyö nyt niin paljon maksa, etteikö siihen saisi säästettyä, tuon lääkikseen hakemisen on kuitenkin täytynyt olla tiedossa ihan lukion alkumetreiltä saakka.

Harvemmin myöskään suoraan lukiosta tulevat pääsevät pääsykokeella lääkikseen. Monet käyvät kirjoitusten jälkeen tsekkaamassa kokeen ja hakevat tosissaan vasta seuraavana vuonna, abivuosi on muutenkin niin stressaava ja kiireinen, että harva ehtii kunnolla valmistautua. Sen huomaa ihan tilastojakin katsomalla, lääkiksessä aloittavien keski-ikä taitaa olla siinä 22 vuoden paikkeilla. Kyllähän tästä saa hyvän huomionhakuisen otsikon, että nyt jäi abeilta lääkispaikat saamatta, kun eivät päässeet osallistumaan kokeeseen, mutta erittäin todennäköisesti olisivat jääneet rannalle joka tapauksessa.

Tämmöinen jälkiviisastelu on tietenkin aika turhaa ja tyhmääkin. Onneksi vuosi on loppujen lopuksi lyhyt aika ja toivon näille abeille onnea ensi vuoden kokeeseen.

Vierailija
285/288 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastakaa oikeuteen tuo opinahjo. Voitatte ja saatte opiskelupaikat.

ei taatusti saa, tytöt oli kokeilu mielellä matkassa. Tiedossa on ollut paikka ja aika kuukausia sitten ja se on sitten voi voi jos ei ehdi syystä tai toisesta. 

Vierailija
286/288 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta ei päässyt itsestä riippuvista syistä pääsykokeeseen, niin kyllä mielestäni nämä henkilöt ovat oikeutettuja suoraan opiskelupaikkaan jos uutta koetta ei voida järjestää!! On aivan naurettavaa jos nuoret menettävät mahdollisuutensa unelma-ammattiinsa.

Vierailija
287/288 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerta ei päässyt itsestä riippuvista syistä pääsykokeeseen, niin kyllä mielestäni nämä henkilöt ovat oikeutettuja suoraan opiskelupaikkaan jos uutta koetta ei voida järjestää!! On aivan naurettavaa jos nuoret menettävät mahdollisuutensa unelma-ammattiinsa.

Niin kerta.

Vierailija
288/288 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pitäisi järjestää uusintakoe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi