Myyjä ihmettelee, mikseivät asiakkaat käytä lähimaksuominaisuutta kassalla, sujuvoittaisi asiointia.
Itse käytän lähimaksuominaisuutta äärimmäisen harvoin. En aina muista sen olemassaoloa vaan työnnän vanhasta muistista kortin koneeseen ja näppäilen tunnusluvun. Miten tämä muka hidastaa asiointia? Eihän siinä (montaa) minuuttia kauempaa mene.
Onhan sitä ennenkin pärjätty ilman lähimaksuominaisuutta. Miksi ihmisistä on tullut nykyään niin kärsimättömiä ettei edes muutamaa minuuttia malteta odottaa.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006106133.html
Kommentit (142)
Mä en käytä lähimaksua, koska mulla se menee luottopuolelta. En siis halua luotolle ostaa, jos ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tulee joka viikko lehtijuttu, jossa kassa valittaa asiakkaista. Ahdistaakohan niitä, kun tietää tekevänsä työtä, jota kohta ei enää ole, vai mikä ihme valituttaa?
Onneksi kaupassani on itsepalvelukassoja. En usko, että osaisin toimia kassalla kunkin kassahenkilön etiketin mukaisesti 😅. Varmaan iskisi paniikkikohtaus, kun yrittäisi toimia vastoin kaikkia lukemiaan "kokenutta kassaa ärsyttää tämä asiakkaiden tapa"-lehtijuttuja 😱.
Varmaan myyjiä on nyt ruvennut ärsyttämään enemmän viimeaikoina kaikki asiat kun nyt on ollut niin paljon kaikkia pyhäpäiviä, pääsiäiset, vaput ym ja myyjäraukat joutuu olemaan sellaisetkin päivät töissä kun muut saa rillutella vapaalla.
Mä en ikinä menis myyjäksi mihinkään ruokamarkettiin, silloin joutus olemaan naimisissa työn kanssa ympäri vuoden.
Kohta maksaminen nopeutuu koska
”Tanskalainen maksamisen palveluyhtiö Nets esitteli maanantaina Helsingissä uusia tapoja maksaa kauppojen kassoilla. Näihin kuuluivat muun muassa maksaminen sormenpään verisuonien tunnustuksella, kasvontunnistuksella sekä puhelimen ultraäänellä.”
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006089314.html
Vierailija kirjoitti:
Kohta maksaminen nopeutuu koska
”Tanskalainen maksamisen palveluyhtiö Nets esitteli maanantaina Helsingissä uusia tapoja maksaa kauppojen kassoilla. Näihin kuuluivat muun muassa maksaminen sormenpään verisuonien tunnustuksella, kasvontunnistuksella sekä puhelimen ultraäänellä.”
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006089314.html
Siis nopeutuu entistään...
Ukko36 kirjoitti:
Mä en enää mm.
-matkusta lentokoneella
-käy kaupassa
-asioi sairaanhoitajien kanssaIhan vaan sen takia kun työntekijät valittavat lehdessä siitä että mikä kaikki heitä ärsyttää ja mitä kaikkea teen väärin..
Se on hyvä. Pidä tuo linja.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kuin kasikymppinen faijakin: "on sitä tähänkin asti ilman pärjätty" -asenne tulee esiin valikoivasti. On sitä pärjätty ennen ilman autoja, internetia, kännykkää ja niin edelleen.
Ei niitä palveluita pakko ole käyttää. Ap voi ajaa hevosella ja soittaa lankapuhelimella. Sekään ei ole meiltä pois.
Hevosille ei oo parkkipaikkoja ja Turusta poistetaan lankapuhelinverkko kokonaan.
Omituisen kiire kaikilla nykyään.
Minä maksan käteisellä niin paljon kuin vain voin. Näkyy maksavan vallan moni muukin. Jos ei raha kelpaa niin jo on kumma. Mitään lähimaksua mun kortissa ei edes ole.
Mulle kävi nolo tilanne eilen kassalla, kiitos lähimaksun. Kun tulikin että näppäile tunnusluku, niin en meinannut muistaa sitä. Kolmannella kerralla sain sen oikein ja perääni kertyvä jono ja myyjän tuijotus meinasivat kuumottaa. Tunnuskoodia ei tarvita enää kovin usein, en tiedä onko se hyvä juttu...
Minä olen käyttänyt lähimaksua hyvin harvoin ihan siksi, että olen luullut rajan olevan 25€ ja ostokseni yleensä ylittävät tuon. En ole kuullut että se olisi noussut.
Miten musta tuntuu ettei tuota "kokenutta kassaa" ole tässä(kään) tapauksessa olemassakaan. Onko median tehtävänä kääntää ihmiset kassatyöntekijöitä vastaan, itsepalvelupisteitä kohti. En ihmettelisi, jos isot kauppaketjut maksaisi tällaisista jutuista.
Ruokakaupan kassalla on äärimmäisen harvoin mahdollisuus maksaa lähimaksulla - tuntuu että vaikka hakisi kaupasta vain jotain pientä täydennystä ruokakaappiin, niin alle satasen ei juuri pääse. 25 euroa tai 50:kin euroa on suomalaisessa marketissa pikkuraha.
Erikoisliikkeessä taas, vaikkapa jos ostan meikkikaupasta ripsivärin, saa myyjä luvan olla tyytyväinen maksan sitten lähimaksulla tai PIN-koodilla. Pitäisi kiinnostaa enemmän se, että asiakas ostaa jotain, ei se, miten nopeasti asiakas osaa hoitaa itsensä ulos liikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Ja samallahan se kortti kulkee siinä puhelimen k
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän lähimaksun normalisoinnin taustalla on pyrkimys päästä käteisestä ja maksukorteista eroon. Totutellaan ihmiset käyttämään lähimaksua, koska "se on niin vaivatonta. Sitten tätä lähimaksua aletaan siirtämään puhelimiin. (Puhelimiin myös aletaan siirtämään kaikkea muuta, kuten ajokortit, nettipankkitunnukset). Lopullisena tavoitteena on saada ihmiset ottamaan siru käteensä.
Mulla on jo maksuominaisuus puhelimessa, ja on todella kätevä! Ei tarvitse esim töissä lounaalle raahata lompakkoa, riittää kun on puhelin mukana joka olisi mukana joka tapauksessa. Tai iltakävelyllä kun muistuu mieleen että piti ostaa jotain.
Helpompihan se kortti on mukana pitää kuin puhelin.
Ja siellähän se kulkee kätevästi puhelimen suojakuoren sisä”taskussa”.
En kyllä käytä moista kapistusta 😂. Ja puhelin on AINA mukana, kortti ei todellakaan missään taskun pohjalla pyörimässä.
Kävin kerran ottamassa passikuvan valokuvausliikkeessä, myyjä tokas heti kun tyrkkäsin kortin sisään että "meillä olis ollut tuossa se kortin lukukin kyljessä". Jumalauta se oli kyrpiintyneen näkönen vaikka minä näppäräsormisena saan tunnuslukuni syötettyä hyvä jos sekunnissa. Kiitos palvelukokemuksesta ja en mene toiste. Terveisiä Tampereelle.
Pyrin maksamaan perinteisesti näpyttelemällä ainakin pari krt viikossa jotain, ettei tunnusluku unohdu. Ja olen kolmekymppinen, en mikään dementti mummo. Ihan sama jos hidastan (tuskinpa) kassajonoa.
Vierailija kirjoitti:
Näin myyjänä täytyy kyllä valaista hiukan tätä nopeuttamisasiaa. Sillä ei ole kassahenkilön kannalta mitään merkitystä, miten asiakas maksaa. Mutta tietäisittepä vain, minkälaisia ihmisiä siellä kassajonossa on. Yksikin ylimääräinen minuutti, ja joku saa jo raivohepulin. Kenen niskaan tämä mielipaha sitten kaadetaan? Tietysti sen kassalla istuvan. Valtaosa ihmisistä osaa käytöstavat, mutta todella usein tulee vastaan niitä, joille ne ovat ylivoimaisia. Kuitenkin näiden kiireisten Todella Tärkeiden Ihmisten kiire loppuu, kun tulee oma vuoro.
Tämäkin keskustelu osoittaa, kuinka ylemmyydentuntoisia ihmisistä tulee tämänkaltaisen uutisoinnin edessä.
Mutta hei, annanpa vielä vinkin kassan sujuvuuden lisäämiseksi ruuhkassa: kannattaa latoa isot viikonlopun ostokset takaisin kärryyn, ja pakata kasseihin vasta auton luona. Ei ole kiire, eikä jää kenenkään jalkoihin 😅
En ole kassalla töissä mutta baarissa kylläkin. Meillä raivohullut heitetään pihalle, eikö teillä ole vartijoita vai pitääkö ruokakaupan kassan oikeasti sietää henkistä väkivaltaa pienen palkkansa eteen?
On se kumma kun ei raha kuin raha meinaa kelpaa kaupoille.
Siinäpähän se sitten ihmettelee. Ihmetelköön vaikka elämänsä loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Lisääkö koodin näpyttely turvallisuutta, jos kortissa kuitenkin on lähimaksuominaisuus?
– Ei kyllä lisää. Pikemminkin päinvastoin, sanoo riskienhallinnan asiantuntija Samuli Pehkonen OP:sta.
– Ei missään tapauksessa kannata tuon takia ehdoin tahdoin sitä pin-koodia syöttää.
Kun PIN-koodin näppäilee, joku voi onnistua sen urkkimaan. Jos urkkija sitten varastaa kortin, hän pystyy maksamaan kortilla isompiakin maksuja.
Jos kortin vienyt konna käyttää lähimaksua, kortin oikea omistaja ei ole vastuussa niistä vaan menetykset korvataan hänelle. Varkaan käyttäessä pin-koodia ryhdytään selvittämään, oliko väärinkäytön taustalla asiakkaan omaa huolimattomuutta.”
Eikö tämä sama vaara/mahdollisuus ole ollut aina olemassa. Miten tunnusluvun näppäily olisi nykyään riskialttiimpaa kuin aiemminkaan?
Tuntuu että se lähimaksuominaisuus olisi paljon riskialttiimpi ominaisuus jos joku vieras saa kortin haltuunsa. Sillä saa tehtyä isotkin ostokset hetkessä jos käy useamman kerran tekemässä 50€ ostokset ja vilauttaa vaan korttia koneelle.
Voiko jonkun luetun ymmärrys olla tätä tasoa, vai lainaatko vaan tekstiä lukematta?
Tunnusluvun näppäileminen on ihan yhtä riskialtista kuin ennenkin, nyt sille on vaan vaihtoehtona turvallisempi lähimaksu. Tuossa lainaamassasi pätkässä vielä todetaan, että korttivarkaan lähimaksulla tekemät ostot korvataan aina kortin oikealle omistajalle (=riskiä suurista tai oikeastaan mistään menetyksistä ei ole), kun taas tunnusluvun näpyttelemällä voit saattaa sen tahtomattasi varkaan tietoon ja menettää isojakin summia.
No mistä se pankki näkee että jos kortti on joutunut vääriin käsiin, että sillä on nostettu rahaa juurikin tuolla lähimaksuominaisuudella eikä tunnuslukua näppäilemällä? Tallentuuko ne johonkin tietoihin että nyt on maksettu maksupäätteellä, tuolloin ja tuolloin on käytetty tunnuslukua. Millä sen todistaa?
No heti kun huomaat, että lähimaksukortti on kadonnut, niin toimit kuten muidenkin maksukorttien kanssa: ilmoitat heti pankkisi antamaan puhelinnumeroon että kortti suljetaan! Sen jälkeen tulevista maksuista et ole enää vastuussa.
Ja kyllä, jokaisen maksutapahtuman osalta tallenttuu tieto onko käytetty lähimaksua ja se näkyy asiakkaan kuiteissakin. Visa-kortin osalta kuitissasi lukee "Visa contactless". Lisäksi maksutapahtumasta näkyy paikka ja kellonaika sekä päivämäärä. Jos epäselvyyttä olisi kortin käyttäjästä, noiden perusteella voisi mahdollisesti todistaa ettei ole suorittanut ostoja itse.
Ja lähimaksuja voi tehdä vain alle 50 euron edestä kerrallaan. Kuvitellaanpa että kortillasi on vaikkapa 29 euroa, miten käy kun kortti varastetaan? Varashan ei tiedä paljonko sulla on kortilla rahaa, joten varmaankin yrittää ensin kokeilla hintaa 49 euroa tms. , jos se ei käy, sitten kokeilee ehkä 39 e ja kun sekään ei käy kokeilee 30 e, ja taas vesiperä. Tässä vaiheessa pankkisi tietojärjestelmän algoritmi on viimeistään jo hiffanut, että jokin on pielessä ja hälyttää. Danskesta ainakin soitetaan asiakkaalle heti tarkistussoitto, koska tuosta jo näkee, ettei omistaja ole käyttänyt korttia, hänhän yleensä tietää paljonko rahaa tilillä on.
Jos kortin tiedot on skannattu, sitten luottokorttifirma ottaa vastuun.
Toki jos skannaamista pelkää, voi hankkia metallisen suojan kortille.
Lähimaksu voi olla tavallista PIN-korttia turvallisempi, koska a) kortilla ei voi kerralla maksaa enemmän kuin 50 e ja b) kukaan ei pääse kyttäämään sun PIN-numeroa selän takana kun maksat kortilla.
Lähimaksukortti on näppärä kun sitä käyttää oikein.
Ja samallahan se kortti kulkee siinä puhelimen k
Ja siellähän se kulkee kätevästi puhelimen suojakuoren sisä”taskussa”.