Myyjä ihmettelee, mikseivät asiakkaat käytä lähimaksuominaisuutta kassalla, sujuvoittaisi asiointia.
Itse käytän lähimaksuominaisuutta äärimmäisen harvoin. En aina muista sen olemassaoloa vaan työnnän vanhasta muistista kortin koneeseen ja näppäilen tunnusluvun. Miten tämä muka hidastaa asiointia? Eihän siinä (montaa) minuuttia kauempaa mene.
Onhan sitä ennenkin pärjätty ilman lähimaksuominaisuutta. Miksi ihmisistä on tullut nykyään niin kärsimättömiä ettei edes muutamaa minuuttia malteta odottaa.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006106133.html
Kommentit (142)
Meillä ruokatilin kortin lähimaksut menee luotolle mitä en halua. Ominaisuutta ei saa muutettua. Siksi en käytä.
Oman kortin kanssa ok
Hauska katsella kassalla kortin kanssa ährääjiä.
Itse lyön setelin kassalle käteen ja poistun vaihtorahat saatuani. Se käy huomattavasti nopeammin.
Leikkaa parin sentin lovi kortin reunaan, niin lähimaksu lakkaa toimimasta kun antenni katkeaa.
https://www.nfc-tag-shop.de/media/image/a9/aa/59/Karte-transparent57bab…
Vierailija kirjoitti:
Näin myyjänä täytyy kyllä valaista hiukan tätä nopeuttamisasiaa. Sillä ei ole kassahenkilön kannalta mitään merkitystä, miten asiakas maksaa. Mutta tietäisittepä vain, minkälaisia ihmisiä siellä kassajonossa on. Yksikin ylimääräinen minuutti, ja joku saa jo raivohepulin. Kenen niskaan tämä mielipaha sitten kaadetaan? Tietysti sen kassalla istuvan. Valtaosa ihmisistä osaa käytöstavat, mutta todella usein tulee vastaan niitä, joille ne ovat ylivoimaisia. Kuitenkin näiden kiireisten Todella Tärkeiden Ihmisten kiire loppuu, kun tulee oma vuoro.
Tämäkin keskustelu osoittaa, kuinka ylemmyydentuntoisia ihmisistä tulee tämänkaltaisen uutisoinnin edessä.
Mutta hei, annanpa vielä vinkin kassan sujuvuuden lisäämiseksi ruuhkassa: kannattaa latoa isot viikonlopun ostokset takaisin kärryyn, ja pakata kasseihin vasta auton luona. Ei ole kiire, eikä jää kenenkään jalkoihin 😅
Ai pakata auton luona? Hahaa. En todellakaan. Mitä se myyjää liikuttaa miten nopeasti jono etenee ja millä kukin maksaa? Se on työ ja työssä tehdään sitä mitä siihen kuuluu. Jos mun alainen nirsoilisi noin hommissaan ja haluaisi valikoida mitä tekee niin sais potkut.
En halua käyttää lähimaksua. En myöskään halua asioida liikkeessä, jossa minua opastetaan ylimielisesti lähimaksun käyttöön. Eli terveisiä kukkakauppaan Hyvinkäälle, hankin jatkossa kukat muualta. Sillä kertaa paikalla oli kolme myyjää ja minä ainoana asiakkaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ainakin ottanut sen lähimaksuominaisuuden pois käytöstä.
En tahdo ottaa sitä riskiä, että se hukkuisi ja joku voisi höylätä sitä ties miten ison summan edestä.
Samoin. Kesällä tänne tulee taas romanit ja heillä on uudet piipparit mukanaan. Riittää vain, että hän seisoo lähellä ja 50 on hävinnyt.
No tuo on testattu, se laite pitää saada muutaman sentin päähän sun kortista että toimisi.
Toisaalta jos pipo kiristää, leikkaa pala foliopaperia tai vaikka Flooran metallinen suojapaperi, taita se ja laita se lompakkoon ja kortti folion suojaan. Sitten sitä ei lue ajatustenlukijakaan :)
Ruuhkaisessa metrossa tai bussissa ollaan ihan lähellä toista, joten kortin tietojen luku onnistuu helposti. Sen jälkeen rosvo voi ostella mitä vaan vaikka netistä kaikenlaista.
Minulla on lähimaksu vain luottokortissa, jota en yleensä raahaa mukana. Normi debitkortissa on vain siru. Lisäksi kaupan laitteet usein hälyttää virhettä lähimaksua yrittäessä ja joutuu lukemaan sirun jokatapauksessa. Lisäksi käyttäisin kyllä puhelimen nfc-maksua(esim apple pay), jos vain kaupoissa sellainen hyväksyttäisiin. Myyjän kannattais ensin hankkia itse kunnon laitteet ja ohjelmat ennen kuluttajien kritisointia. Ja kaiken tämän lisäksi maksuraja on vain 25e, joten pinkoodin joutuu silti syöttään monesti.
Tyydyttikö vastaus?
Vierailija kirjoitti:
Itse lyön setelin kassalle käteen ja poistun vaihtorahat saatuani. Se käy huomattavasti nopeammin.
Lähimaksu on samanlainen kädenheilautus kuin setelin lyöminen kassalle.
Sillä erotuksella, että lähimaksulla koko homma oli siinä, mutta setelisi kassa joutuu ensin tarkistamaan väärennöksen varalta, avaamaan kassakoneen, ja alkamaan laskemaan vaihtorahaa, minkä hän lopuksi ojentaa sinulle toivoen, ettet tiputa kolikoita lattialle ja säntäile keräilemään niitä.
Älytöntä, ettei nykyään ehditä edes muutamaa sekuntia odottamaan. Mihin kummaan nykyään on niin kiire? Onko missään koskaan edes neuvottu lähimaksun käyttöä, joten etenkään iäkkäämmät ihmiset eivät välttämättä tiedä koko ominaisuudesta tai eivät uskalla sitä edes kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortissa mahdollista, mutta olen ottanut sen pois käytöstä. Tuolla ruuhkametrolla kun kulkisi ja joku menee siellä lukijan kanssa piip piip vaan.
Hyvä pointti! Toisaalta epäilijöitä on toppuuteltu että se olisi peräti mahdotonta. Kannattaa hankkia korteille semmonen kotelo jonka läpi ei voi ryöstää.
Ei poista sitä riskiä, että jos menee kortti hukkaan, niin joku voi sillä täysin riskittä tehdä lähimaksu-ostoksia.
En tiennyt että raja on nostettu 50 euroon, milloin se tapahtui? Ei ole kukaan myyjäkään maininnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksu on samanlainen kädenheilautus kuin setelin lyöminen kassalle.
Sillä erotuksella, että lähimaksulla koko homma oli siinä, mutta setelisi kassa joutuu ensin tarkistamaan väärennöksen varalta, avaamaan kassakoneen, ja alkamaan laskemaan vaihtorahaa, minkä hän lopuksi ojentaa sinulle toivoen, ettet tiputa kolikoita lattialle ja säntäile keräilemään niitä.
Eikä muuten kaikilla koneilla ole. Meidän lähikaupassa sitä korttia täytyy pitää muutama sekunti siinä lukijan edessä, tai muuten se ei ehdi lukea korttia. Ärsyttävää, kun toisissa liikkeissä voin vain nopeasti vilauttaa korttia laitteelle ja tuolla pitää muistaa odottaa hetki tai maksu epäonnistuu ja sitten oliskin ollut sama työntää kortti sinne lukijaan ja näppäillä pin-koodi.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on lähimaksuominaisuus niin säästät omaa ja kassan aikaa jos sitä käytät. Kassalla asiakkaana eniten ärsyttää hidastelevat ja vaikka perheet, jotka tunkevat viikkojen ostokset hihnalle ja venyttävät asiointia/pakkausta ja maksua. Olen sen kannalla että mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti muiden tieltä pois ja hoitaa omat asianasa ja painuu veks. Kassa tekee työtään, ei ole siinä vaan yksittäistä asiakasta varten, vaan ihan vain tehdäkseen työn, josta saa palkan. Myyjänä työskennelleenä voin sanoa, että myyjä tykkää auttaa ja sujuvoittaa kaupan käyntiä, mutta kohtuuttomat vaateet ja hitaat asiakkaat ovat lähinnä ärsyttäviä. Nopea asiointi ja rahastus on myyjänkin arjen kannalta sujuvampaa ja se että asiakkaita pääsee joskus eroonkin ..ei hidastelevat ja raskaat tampiot.
Oletpa ikävä ihminen. Tuskin se sinun työpäivää lyhentää oli sitten ihmiset nopeita tai hitaita vai saatko provikkaa tehokkuudesta?
Apua käytän aina jos pienet ostokset, mutta en muistanut että on noussut 50 euroon se raja!
Ups, en ole edes tiennyt että raja on noussut viiteenkymppiin! Niinpä eilenkin taas Alepassa maksoin näpyttelytyylillä, koska meni yli 25 euron...
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä tuon uutisen myyjän ongelmaa. Minulle se on ihan se ja sama maksaako asiakas lähimaksulla vai näpyttelemällä pin-koodin :D
Luulisin että periaatteessa myyjälle on yhdentekevää miten ihmiset toimivat, ellei muut asiakkaat sitten avaudu myyjälle miten on hidas palvelu yms. mukavaa. Työaika kestää tietyn määrän ja palkkahan on sama riippumatta palvelitko 50 vai 500 asiakasta, mutta oma fiilis muuttuu radikaalisti jos saa kuunnella asiatonta palautetta syyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on lähimaksuominaisuus niin säästät omaa ja kassan aikaa jos sitä käytät. Kassalla asiakkaana eniten ärsyttää hidastelevat ja vaikka perheet, jotka tunkevat viikkojen ostokset hihnalle ja venyttävät asiointia/pakkausta ja maksua. Olen sen kannalla että mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti muiden tieltä pois ja hoitaa omat asianasa ja painuu veks. Kassa tekee työtään, ei ole siinä vaan yksittäistä asiakasta varten, vaan ihan vain tehdäkseen työn, josta saa palkan. Myyjänä työskennelleenä voin sanoa, että myyjä tykkää auttaa ja sujuvoittaa kaupan käyntiä, mutta kohtuuttomat vaateet ja hitaat asiakkaat ovat lähinnä ärsyttäviä. Nopea asiointi ja rahastus on myyjänkin arjen kannalta sujuvampaa ja se että asiakkaita pääsee joskus eroonkin ..ei hidastelevat ja raskaat tampiot.
Lähimaksulla voi maksaa niin pienen summan, että ostosten kappalemäärä on todennäköisesti varsin pieni. Kyseinen asiakas vie hyvin vähän kassatyöntekijän aikaa, maksaa hän sitten lähimaksulla tai PIN-koodin näppäilemällä.
Ikävää, että koet perheiden kaupassa asioinnin noin kielteisenä.
Itsekin ostan yleensä isomman satsin kerralla, jotta kaupassa ei joudu käymään enempää kuin pari kertaa viikossa. Minulla ja puolisolla on systeemi, että toinen lastaa ostokset hihnalle, toinen pakkaa samaan aikaan. Viimeiset ostokset saadaan kassiin samalla hetkellä kun maksu tapahtuu. Vaikka operaatio hoidetaan niin tehokkaasti kuin mahdollista, toisinaan silti joku puhisee jonossa.Kerran takanani oleva rouva tunki kassapäätteelle, kun siirsin ostoskärryt pakkaamisen hoitaneelle miehelleni ja olin siitä palaamassa maksamaan - viimeiset ostoksemme olivat siinä vaiheessa vielä kassatyöntekijän käsissä. Rouva jo pisti korttiaan koneeseen kun totesin ihan hyväntahtoiseen sävyyn, että kiitoksia paljon mutta voin kyllä maksaa nämä meidän ostokset. Reaktio oli käsittämättömän aggressiivinen. Eli ei ole helppoa meillä hitailla tampioillakaan :-)
Minulle on tapahtunut melkein sama eli olin yksin, siirryin hetkeksi pakkaamaan 5-henkisen perheemme ostoksia ja palasin sieltä maksupäätteen vierelle siinä vaiheessa, kun kassalla oli vielä 3 ostostani jäljellä. En siis hidastanut kenenkään päivää, maksukortit olivat jo kädessäni. Maksupäätteellä oli kuitenkin jo seuraava asiakas, joka iski koneeseen bonuskorttinsa samaan aikaan, kun kassa kertoi ostosten loppusumman. Siinä vaiheessa maksaja älysi, että hetkinen, eipä ollutkaan hänen vuoronsa, kääntyi minua kohti, pyysi anteeksi ja sanoi, että "nyt voit maksaa, minä siirryn tästä". Vastasin, että bonuksista en luovu, joten korjataanpa tuo äskeinen kortinkäyttö ja siitä seurasi sitten sellainen 10 minuuttia kestänyt sessio aiheesta kuka hidastaa ketä. Seuraava asiakas oli sitä mieltä, että joku 120 e ostossumma hänen kortilleen ei paljoa merkitse, eihän hän sitä joudu maksamaan.
Joo nää tuntuu olevan ihan oma ihmisryhmänsä, kenen on pakko saada tunkea se bonuskortti/maksukortti sinne päätteeseen jo melkein ennen kuin yhtäkään ostosta on kassa ehtinyt piipata ja siinä kiireessä tullaan edellisen asiakkaan niskaan, jos tämä ei tajua siirtyä sillä sekunnilla pois alta kun saa omat ostoksensa maksettua. Mikäköhän siinä on, luuleeko ne, että tuotteesta jää bonukset saamatta tai se jää maksamatta jos kortti ei ole koneessa kun tuote luetaan kassaan?
Minulle on käynyt ihan samoin eli jonossa takanani ollut kiirehti laittamaan bonuskorttinsa maksupäätteeseen juuri kun aioin maksaa omat ostokseni. Kauheasti hämmästeli ja närkästyi kun sanoin että haluan bonukset itselleni.
Tekeekö joku tätä tahallaan kun muilla on samoja kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä lähimaksuominaisuutta ihan siitä syystä, että sitä ei kortillani ole.
Eikö kaikissa muka ole automaattisesti?
Eiole, ei mun kortissa ainakaa, tämä johtanee sitten vaan pihistelyyn, jotta ottaako sen yhden tuotteen vai ei millä menee justiinsa summan ylitte, en todellakaa halua ajatella moista joka kerta, vaan meillä on kauppalistat usein valmiina mitä tarvitaan ja sitten jos on ylimäärästä niin ostetaan mitä mieli tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksulla voi maksaa niin pienen summan, että ostosten kappalemäärä on todennäköisesti varsin pieni. Kyseinen asiakas vie hyvin vähän kassatyöntekijän aikaa, maksaa hän sitten lähimaksulla tai PIN-koodin näppäilemällä.
Ikävää, että koet perheiden kaupassa asioinnin noin kielteisenä.
Itsekin ostan yleensä isomman satsin kerralla, jotta kaupassa ei joudu käymään enempää kuin pari kertaa viikossa. Minulla ja puolisolla on systeemi, että toinen lastaa ostokset hihnalle, toinen pakkaa samaan aikaan. Viimeiset ostokset saadaan kassiin samalla hetkellä kun maksu tapahtuu. Vaikka operaatio hoidetaan niin tehokkaasti kuin mahdollista, toisinaan silti joku puhisee jonossa.Kerran takanani oleva rouva tunki kassapäätteelle, kun siirsin ostoskärryt pakkaamisen hoitaneelle miehelleni ja olin siitä palaamassa maksamaan - viimeiset ostoksemme olivat siinä vaiheessa vielä kassatyöntekijän käsissä. Rouva jo pisti korttiaan koneeseen kun totesin ihan hyväntahtoiseen sävyyn, että kiitoksia paljon mutta voin kyllä maksaa nämä meidän ostokset. Reaktio oli käsittämättömän aggressiivinen. Eli ei ole helppoa meillä hitailla tampioillakaan :-)
Minulle on tapahtunut melkein sama eli olin yksin, siirryin hetkeksi pakkaamaan 5-henkisen perheemme ostoksia ja palasin sieltä maksupäätteen vierelle siinä vaiheessa, kun kassalla oli vielä 3 ostostani jäljellä. En siis hidastanut kenenkään päivää, maksukortit olivat jo kädessäni. Maksupäätteellä oli kuitenkin jo seuraava asiakas, joka iski koneeseen bonuskorttinsa samaan aikaan, kun kassa kertoi ostosten loppusumman. Siinä vaiheessa maksaja älysi, että hetkinen, eipä ollutkaan hänen vuoronsa, kääntyi minua kohti, pyysi anteeksi ja sanoi, että "nyt voit maksaa, minä siirryn tästä". Vastasin, että bonuksista en luovu, joten korjataanpa tuo äskeinen kortinkäyttö ja siitä seurasi sitten sellainen 10 minuuttia kestänyt sessio aiheesta kuka hidastaa ketä. Seuraava asiakas oli sitä mieltä, että joku 120 e ostossumma hänen kortilleen ei paljoa merkitse, eihän hän sitä joudu maksamaan.
Joo nää tuntuu olevan ihan oma ihmisryhmänsä, kenen on pakko saada tunkea se bonuskortti/maksukortti sinne päätteeseen jo melkein ennen kuin yhtäkään ostosta on kassa ehtinyt piipata ja siinä kiireessä tullaan edellisen asiakkaan niskaan, jos tämä ei tajua siirtyä sillä sekunnilla pois alta kun saa omat ostoksensa maksettua. Mikäköhän siinä on, luuleeko ne, että tuotteesta jää bonukset saamatta tai se jää maksamatta jos kortti ei ole koneessa kun tuote luetaan kassaan?
Minulle on käynyt ihan samoin eli jonossa takanani ollut kiirehti laittamaan bonuskorttinsa maksupäätteeseen juuri kun aioin maksaa omat ostokseni. Kauheasti hämmästeli ja närkästyi kun sanoin että haluan bonukset itselleni.
Tekeekö joku tätä tahallaan kun muilla on samoja kokemuksia?
No huhhuh, ensimmäinen kerta kun tällästä tulee tietoon... mää vetäisin siinä vaiheessa myyjälle että en otakkaa näitä tuotteita ja jätän siihen hihnalle, boonuksen vinguttelija maksakoot.
Ihan todellako joku näin röyhkee?
MMS85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä lähimaksuominaisuutta ihan siitä syystä, että sitä ei kortillani ole.
Eikö kaikissa muka ole automaattisesti?
Eiole, ei mun kortissa ainakaa, tämä johtanee sitten vaan pihistelyyn, jotta ottaako sen yhden tuotteen vai ei millä menee justiinsa summan ylitte, en todellakaa halua ajatella moista joka kerta, vaan meillä on kauppalistat usein valmiina mitä tarvitaan ja sitten jos on ylimäärästä niin ostetaan mitä mieli tekee.
Siis häh, eihän sun kaupassa ostoksia kerätessä tarvitse miettiä loppusummaa sen suhteen miten maksat, vaan siinä sitten kun kassalla kuulet loppusumman, niin päätät mitä maksutapaa käytät. Ei tästä lähimaksamisesta nyt ihan oikeasti tarvitse tehdä vaikeampaa kuin mitä se on.
Tuossahan olis hyvä niksi vaikka Niksi- Pirkkaan. 👍