Myyjä ihmettelee, mikseivät asiakkaat käytä lähimaksuominaisuutta kassalla, sujuvoittaisi asiointia.
Itse käytän lähimaksuominaisuutta äärimmäisen harvoin. En aina muista sen olemassaoloa vaan työnnän vanhasta muistista kortin koneeseen ja näppäilen tunnusluvun. Miten tämä muka hidastaa asiointia? Eihän siinä (montaa) minuuttia kauempaa mene.
Onhan sitä ennenkin pärjätty ilman lähimaksuominaisuutta. Miksi ihmisistä on tullut nykyään niin kärsimättömiä ettei edes muutamaa minuuttia malteta odottaa.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006106133.html
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
”Lisääkö koodin näpyttely turvallisuutta, jos kortissa kuitenkin on lähimaksuominaisuus?
– Ei kyllä lisää. Pikemminkin päinvastoin, sanoo riskienhallinnan asiantuntija Samuli Pehkonen OP:sta.
– Ei missään tapauksessa kannata tuon takia ehdoin tahdoin sitä pin-koodia syöttää.
Kun PIN-koodin näppäilee, joku voi onnistua sen urkkimaan. Jos urkkija sitten varastaa kortin, hän pystyy maksamaan kortilla isompiakin maksuja.
Jos kortin vienyt konna käyttää lähimaksua, kortin oikea omistaja ei ole vastuussa niistä vaan menetykset korvataan hänelle. Varkaan käyttäessä pin-koodia ryhdytään selvittämään, oliko väärinkäytön taustalla asiakkaan omaa huolimattomuutta.”
Eikö tämä sama vaara/mahdollisuus ole ollut aina olemassa. Miten tunnusluvun näppäily olisi nykyään riskialttiimpaa kuin aiemminkaan?
Tuntuu että se lähimaksuominaisuus olisi paljon riskialttiimpi ominaisuus jos joku vieras saa kortin haltuunsa. Sillä saa tehtyä isotkin ostokset hetkessä jos käy useamman kerran tekemässä 50€ ostokset ja vilauttaa vaan korttia koneelle.
Voiko jonkun luetun ymmärrys olla tätä tasoa, vai lainaatko vaan tekstiä lukematta?
Tunnusluvun näppäileminen on ihan yhtä riskialtista kuin ennenkin, nyt sille on vaan vaihtoehtona turvallisempi lähimaksu. Tuossa lainaamassasi pätkässä vielä todetaan, että korttivarkaan lähimaksulla tekemät ostot korvataan aina kortin oikealle omistajalle (=riskiä suurista tai oikeastaan mistään menetyksistä ei ole), kun taas tunnusluvun näpyttelemällä voit saattaa sen tahtomattasi varkaan tietoon ja menettää isojakin summia.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on lähimaksuominaisuus niin säästät omaa ja kassan aikaa jos sitä käytät. Kassalla asiakkaana eniten ärsyttää hidastelevat ja vaikka perheet, jotka tunkevat viikkojen ostokset hihnalle ja venyttävät asiointia/pakkausta ja maksua. Olen sen kannalla että mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti muiden tieltä pois ja hoitaa omat asianasa ja painuu veks. Kassa tekee työtään, ei ole siinä vaan yksittäistä asiakasta varten, vaan ihan vain tehdäkseen työn, josta saa palkan. Myyjänä työskennelleenä voin sanoa, että myyjä tykkää auttaa ja sujuvoittaa kaupan käyntiä, mutta kohtuuttomat vaateet ja hitaat asiakkaat ovat lähinnä ärsyttäviä. Nopea asiointi ja rahastus on myyjänkin arjen kannalta sujuvampaa ja se että asiakkaita pääsee joskus eroonkin ..ei hidastelevat ja raskaat tampiot.
Parhaiten säästää aikaa kun ei mene edes kauppaan tai käy kerran kuussa.
Jos se myyminen ja ne asiakkaat ovat niin raskaita, niin me asiakkaat voimme yrittää pyrkiä vähentämään ihan suoraan sitä kaupassa käyntiä. Tee ihan rauhassa työtäsi ja minä pyrin vaikka sitten tilaamaan netistä sen minkä tarvitsen, etten vaan häiritse sinua työskennellessäni. Tai ehkä onnistun jopa vähentämään kulutusta?
Minulla olisi aikaa ja halua viettää miellyttävästi ja hoputtamatta aikaa kaupassa ja maksettaessa, mutta se ei taida enää nykykaupoissa onnistua. Onneksi netissä sen maksun kanssa voi tuhlata sitä omaa aikaa niin paljon kuin haluaa.
Jos käyttäisin korttia niin ilman muuta käyttäisin lähimaksua.
Käytän käteistä.
Ihmettelen todella miksi ette käytä tuota lähimaksua?
Mitä jos aletaan käyttää itsepalvelukassoja, niin ei pahoiteta kassahenkilön mieltä käyttäytymällä ja maksamalla väärin. Pian hän saakin olla ihan rauhassa kotonaan kaiket päivät.
Vierailija kirjoitti:
Käytän käteistä.
Mikset itse käytä?
Tämän lähimaksun normalisoinnin taustalla on pyrkimys päästä käteisestä ja maksukorteista eroon. Totutellaan ihmiset käyttämään lähimaksua, koska "se on niin vaivatonta. Sitten tätä lähimaksua aletaan siirtämään puhelimiin. (Puhelimiin myös aletaan siirtämään kaikkea muuta, kuten ajokortit, nettipankkitunnukset). Lopullisena tavoitteena on saada ihmiset ottamaan siru käteensä.
Mä oon ainakin ottanut sen lähimaksuominaisuuden pois käytöstä.
En tahdo ottaa sitä riskiä, että se hukkuisi ja joku voisi höylätä sitä ties miten ison summan edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän käteistä.
Mikset itse käytä?
En voi käyttää lähimaksua koska käytän käteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän käteistä.
Mikset itse käytä?
Käytän käteistä että tiliote on helppolukuisempi ja haluan tukea käteisen säilymistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän lähimaksun normalisoinnin taustalla on pyrkimys päästä käteisestä ja maksukorteista eroon. Totutellaan ihmiset käyttämään lähimaksua, koska "se on niin vaivatonta. Sitten tätä lähimaksua aletaan siirtämään puhelimiin. (Puhelimiin myös aletaan siirtämään kaikkea muuta, kuten ajokortit, nettipankkitunnukset). Lopullisena tavoitteena on saada ihmiset ottamaan siru käteensä.
Mulla on jo maksuominaisuus puhelimessa, ja on todella kätevä! Ei tarvitse esim töissä lounaalle raahata lompakkoa, riittää kun on puhelin mukana joka olisi mukana joka tapauksessa. Tai iltakävelyllä kun muistuu mieleen että piti ostaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä tuon uutisen myyjän ongelmaa. Minulle se on ihan se ja sama maksaako asiakas lähimaksulla vai näpyttelemällä pin-koodin :D
Minuakin näin myyjäntyötä tehneenä ihmetyttää tuo "hoituisi nopeammin lähimaksulla!!!", kun itse lähinnä nautin, jos asiakkaalla kesti maksun kanssa tavallista kauemmin. Mummojen latoessa pikkukolikoita tiskille sai hetken hengähtää, ennen kuin tarvitsi alkaa latomaan seuraavan ostoksia sisään.
Olen mummoiässä ja käytän itsepalvelukassaa ja maksan lähimaksulla. Nopeaa ja kätevää. Usein ihmettelen, miten nuorilla ihmisillä tuhraantuu aikaa itseoalvelukassoilla.
On se jotenkin älytöntä, että maksamisesta on tehty niin vaivaton tapahtuma ettei siitä edes jää mitään mieleen.
Enää ei tarvitse osata laskea rahoja tai edes muistaa pinkoodia.
Rahantaju katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopisi se siru käteen oikein hyvin. Lapseni siruttaisin ensimmäisenä, jos sen sirun voisi jäljittää.
Jaahas. Mikäs kauppa tuollainen on, jolle asiakkaan rahat eivät kelpaa?
Minä vaikka steppaan ja piereskelen kassajonossa jos haluan. Minun rahani, minun sääntöni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän käteistä.
Mikset itse käytä?
Siis et vain halua. Ja ihmettelet vielä, mikseivät muut halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä tuon uutisen myyjän ongelmaa. Minulle se on ihan se ja sama maksaako asiakas lähimaksulla vai näpyttelemällä pin-koodin :D
Minuakin näin myyjäntyötä tehneenä ihmetyttää tuo "hoituisi nopeammin lähimaksulla!!!", kun itse lähinnä nautin, jos asiakkaalla kesti maksun kanssa tavallista kauemmin. Mummojen latoessa pikkukolikoita tiskille sai hetken hengähtää, ennen kuin tarvitsi alkaa latomaan seuraavan ostoksia sisään.
Olen mummoiässä ja käytän itsepalvelukassaa ja maksan lähimaksulla. Nopeaa ja kätevää. Usein ihmettelen, miten nuorilla ihmisillä tuhraantuu aikaa itseoalvelukassoilla.
Jos ostaa vaikka yhden siiderin, ei ainakaan täällä voi käyttää itsepalvelukassoja. Virossa kyllä onnistuu vaikka ostaisi vodkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo maksuominaisuus puhelimessa, ja on todella kätevä! Ei tarvitse esim töissä lounaalle raahata lompakkoa, riittää kun on puhelin mukana joka olisi mukana joka tapauksessa. Tai iltakävelyllä kun muistuu mieleen että piti ostaa jotain.
Helpompihan se kortti on mukana pitää kuin puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän käteistä.
Mikset itse käytä?
Miksi käytät käteistä, etkä korttia lähimaksulla?
Mä maksan kellolla (apple watch) nopeasti ja kätevästi kaikki ostokseni. Kortti ei aina ole edes mukana. Pulmana oli alkuun se, että unohdin kortin koodin, kun en koskaan sitä käyttänyt. Kerran sitten nostin kassalta rahaa ja silloin täytyy laittaa koodi. Nyt sen muistan.
Näin myyjänä täytyy kyllä valaista hiukan tätä nopeuttamisasiaa. Sillä ei ole kassahenkilön kannalta mitään merkitystä, miten asiakas maksaa. Mutta tietäisittepä vain, minkälaisia ihmisiä siellä kassajonossa on. Yksikin ylimääräinen minuutti, ja joku saa jo raivohepulin. Kenen niskaan tämä mielipaha sitten kaadetaan? Tietysti sen kassalla istuvan. Valtaosa ihmisistä osaa käytöstavat, mutta todella usein tulee vastaan niitä, joille ne ovat ylivoimaisia. Kuitenkin näiden kiireisten Todella Tärkeiden Ihmisten kiire loppuu, kun tulee oma vuoro.
Tämäkin keskustelu osoittaa, kuinka ylemmyydentuntoisia ihmisistä tulee tämänkaltaisen uutisoinnin edessä.
Mutta hei, annanpa vielä vinkin kassan sujuvuuden lisäämiseksi ruuhkassa: kannattaa latoa isot viikonlopun ostokset takaisin kärryyn, ja pakata kasseihin vasta auton luona. Ei ole kiire, eikä jää kenenkään jalkoihin 😅