Kolesterolin alentaminen
Miten? En muutenkaan syö juustoa, rasvaista lihaa/maitotuotteita enkä leivonnaisia. OIvariinia kyllä joskus leivän päälle ja kananmunia meni keväällä useitakin viikossa. Kai lisätäävä kaurapuuroa ja laihdutettava. Kokonaiskolesteroli on 7.1.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kolesteroli laski vuodessa 1,2 ("pykälää"??) 5,0:sta 3,8:aan, kun jätin lihat ja maitotuotteet todella minimiin. Suklaata ym sontaa syön samaan tahtiin edelleen, ainoastaan nuo kaksi ruokaryhmää veks. En todellakaan olisi uskonut, että kolesteroliin olisi näin suuri vaikutus! Lisäksi hemoglobiini oli noussut 20:stä 45:een. Näköjään se liha ei olekaan hemoglobiinin ainoa pelastus... Olen alle 30v nainen.
Tolla hempalla sun pitäisi olla jo kuollut
Satanen tietenkin eteen, höppänä pilkunviilaaja. ;)
Voi haloo. irjoitatko ina äin ekstisi?
Kirjottaahan monet niin, että jättää lopusta kirjaimia pois. Miks ei siis voi jät edest?
Niin no. Numeroiden kanssa voi olla vähän vaikeampi arvata, pitääkö jotain lisätä eteen tai taakse ja mikä numero ja kumpaan päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kolesteroli laski vuodessa 1,2 ("pykälää"??) 5,0:sta 3,8:aan, kun jätin lihat ja maitotuotteet todella minimiin. Suklaata ym sontaa syön samaan tahtiin edelleen, ainoastaan nuo kaksi ruokaryhmää veks. En todellakaan olisi uskonut, että kolesteroliin olisi näin suuri vaikutus! Lisäksi hemoglobiini oli noussut 20:stä 45:een. Näköjään se liha ei olekaan hemoglobiinin ainoa pelastus... Olen alle 30v nainen.
Kirjottaahan monet niin, että jättää lopusta kirjaimia pois. Miks ei siis voi jät edest?
Niin no. Numeroiden kanssa voi olla vähän vaikeampi arvata, pitääkö jotain lisätä eteen tai taakse ja mikä numero ja kumpaan päähän.
Olen pahoillani, että oletin paikalla olevien, aikuisten ihmisten tietävän, että Hb alkaa yleensä satasella.
Kannattaa tutustua netissä aiheeseen Suuri kolesterolihuijaus. Voi avata vähän useimpien silmiä.. :)
Vierailija kirjoitti:
Sun arvot on ihan ok. Mulla oli yli 9, 10v sitten. Kieltäydyin lääkityksestä sivuoireiden takia.
Tärkeintä että syöt monipuolisesti VHH kaavan mukaan.
Ja liikut riittävästi.
Sukurasite on vain rasite. Et voi olla läski liikkumaton ja masentunut. Siihen kuolet.
Joten tee päinvastoin.
Liiku, ole hoikka, iloinen.
Kiitos tästä. ap
Moni lääkäri on kirjoittanut kirjan kolestrolin lääkityksen haitoista. Opiskelkaa, löytynee kirjastosta.
LDL tarvitaan jos kehossa on tulehdus. Sen voi aiheuttaa valkoiset vehnäjauhot esim.
Tai muut viljat. Tai suola ruuassa.
Joten ettehän te kutsu paloautojakaan pois jos jossain palaa?
Ongelma on siinä ettei elämäntapa-muutoksilla rikastu kukaan muu kuin sinä.
Viljojen haitallisuudesta on kirjoitettu hyviä kirjoja.
Paras mielestäni on
Giulia Enders. Suoliston salaisuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, että oletin paikalla olevien, aikuisten ihmisten tietävän, että Hb alkaa yleensä satasella.
Totta kai tiedetään, mutta näyttää se silti vajukkipuuhalta.
Tänään on 6.5. Ja kaikkihan te olette aikuisia ihmisiä, ja ymmärrätte ihan itse, että oikea päivämäärä on 16.5. ettei sitä ykköstä tarvi lisätä.
Hemoglobiini voi laskea myös alle satasen, joten suosittelen jatkossa käyttämään sitä satalukua kuvaavaa ykköstä.
Minulla oli huono kolesteroli 3.8, muut olivat hyviä. Vaihdoin leivän kauraleipään, syön aamulla kauragranolaa ja marjoja jogurtin kanssa. Lisäsin kasviksia ja käytin oliiviöljyä. Huono putosi 2.8, muut arvot pysyivät hyvinä.
Tutkimusten mukaan ei ole olemassa mitään kolesterolitasoa, josta alentamisesta on haittaa. Eli ei ole liian alhaista kolesterolitasoa vaan mitä alhaisempi sitä parempi.
Ruokavaliolla arvioidaan tavallista ruokaa syövän pystyvän laskemaan kokonaiskolesterolia noin 0.5 - 1 yksikköä. Jos kolesterolit on yli 7 niin alle 5 tasoon tarvitaan lääkkeitä.
Kolesteroliarvo ei ylläolevista huolimatta ole tarkka mittari sydän- ja aivotapahtumiin. Isoilla aineistoilla kolesteroliarvot korreloivat tosin riskiin saada tapahtumia. Tällä hetkellä se on kuitenkin ainoa mittari mitä voidaan käyttää. Tulevaisuudessa tulee olemaan parempia tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri, hiilari, liikkumattomuus ja etenkin tupakointi korottaa arvoja.
Tarvitset myös riittävästi hyvää rasvaa hyvää kolesterolia varten.
En syös sokeria´paljonkaan. Otan päivittäin lusikallisen rypsiöljyä. En tupakoi. Liikkumaton olen :( JOku puhui hapettumisesta, millä antioksidanteilla sitä estetään?
Eläinkokeissa seleeni+E-vitamiini-yhdistelmä on estänyt tehokkaasti korkeankin kolesterolin hapettumisen ja tätä on tehty myös ihmisillä hivenainelääkärien potilailla.Näiden sensaatiouutisoitujen tutkimusten ongelmana on että on käytetty vain yhtä ainetta,esim. pelkkää E-vitamiinia jolla se ei toimi.E-vitamiini on tiiviissä vuorovaikutuksessa seleenin ja C-vitamiinin kanssa ja yksittäinen aine aiheuttaa haitallisen pro-oksidanttivaikutuksen - joista sitten tehdään sensaatiouutisia kuinka vitamiineista on pelkkää haittaa ja rahanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on 6.5. Ja kaikkihan te olette aikuisia ihmisiä, ja ymmärrätte ihan itse, että oikea päivämäärä on 16.5. ettei sitä ykköstä tarvi lisätä.
Taitaa tässäkin tappelussa olla takana se, että lihansyöjiä ärsyttää, kun joku on saanut konkreettisia terveystuloksia jättämällä lihan pois. Itsekin olen pyrkinyt vähentämään lihaa ja tämän henkilön Hb ja kolesterolitulos inspiroi minua jatkamaan. Hieno homma!
Kolestroli on väärä mittari kertomaan kehon hyvinvoinnista.
Laskemalla rajaa saadaan helposti 100 000 uutta lääkkeen käyttäjää lisää.
Tärkeämpi sitä on ruokavalio, liikunta, asenne.
Mutta lääkäri on auktoriteetti ja kansa uskoo.
Tuntemani korkeakolesteroliset ihmiset ovat niitä, joilla on kaikki kohdillaan, ruokavalio, ja liikunta. Sukurasitteena tulevalle kolesterolille ei voi tehdä muuta kuin syödä kolesterolilääkkeitä, ja nekään harvalle sopivat. Juuri juttelin maratoonariystäväni kanssa joka joutui kiputilojen takia jättämään lääkkeet pois. Työterveyslääkäri vain totesi, että enempää ei pysty tekemään, ja toivotti onnea liikunnalliselle ja terveelle elämäntavalle, joka siis oli olemassa jo ennen kuin jäi korkeista arvoista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tässäkin tappelussa olla takana se, että lihansyöjiä ärsyttää, kun joku on saanut konkreettisia terveystuloksia jättämällä lihan pois. Itsekin olen pyrkinyt vähentämään lihaa ja tämän henkilön Hb ja kolesterolitulos inspiroi minua jatkamaan. Hieno homma!
Kolesteriarvojen muuttuminen ei ole konkreettinen tulos. Siinä on yksilöllisiä vaihteluja, kuten muissakin veriarvoissa. Jos siirtyy ketogeeniseen ruokavalioon, niin rasva-aineenvaihdunta muuttuu ja rasva-arvot sen mukana. Ruokavalion aikaansaamia konkreettisia tuloksia näkee parhaiten kokovartalopeilistä. Lisäksi varsinkin vanhemmilla naisilla on todettu korkeampaa kuolleisuutta, jos on alhainen kolesteroli.
Joo ihan liian helposti määräillään lääkkeitä tähän "vaivaan", kun pitäisi kartoittaa terveyden kokonaistilanne ja ruokavalio ym. Lääkäreillä vissiin kivat provikat kolesterolilääkkeiden tuputtamisesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule ei voi eikä se ole mitenkään riippuvainen ihmisen iästä. Jätit myös yksiköt ilmoittamatta.
Minulla on hemoglobiiniarvo joko 33 tai 9,3. Jos näihin logiikkasi mukaan pitää ”ymmärtää” lisätä satanen eteen, niin niillä arvoilla todellakin olisi kuollut.
Koska eri tavoin ilmoitetut luvut riippuvat tietysti yksiköstä: ensimmäinen arvo on mmol/mol ja pitää olla alle 48 (Hb A1c). Toinen arvo on yksiköllä mmol/L ja pitää olla välillä 7,3 ja 9,5 (B-Hb).
Uusin tieto on, että huono ldl kolestroli on osalla ihmisistä "vieläkin" huonompaa eli yksinkertaistettuna sanottuna alttiimpaa kokkaroitumaan ja siten laukaisemaan osaltaan verisuonien ahtautumista. Käytännön työssä ei vielä voi erotella kenellä vähemmän haitallista ja kenellä enemmän haitallista. Tämä voi selittää, että jollain arvot "pielessä" ja silti terve ja jollain sepelvaltimotauti vaikka arvot suht viiterajoissa.
Kokonaisuus ratkaisee: rasvojen jakauma, ikä, sukupuoli, tupakointi, sukuriski, verenpaine ja onko diabetesta.
Oman riskinsä voi laskea thl:n riskilaskurilla. Herkkä-crp myös jossain määrin ennustaa valtimotaudin kehittymisen riskiä.
Jos on jo todettu valtimotauti, on erittäin tärkeää hoitaa kolesteroli alas ja käytännössä syödä statiinia.
Hoitoon kuuluu, että hyviä rasvoja todella otetaan riittävästi tarkoituksella ja kovia rasvoja vältetään. Järkevää on tässäkin välttää ylipainoa, liikkumattomuutta ja "höttöhiilareita"
Ei ole rakettitiedettä.