Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sääntö muuttumassa? Eläimestä pronomini "se" vai "hän"?

Vierailija
12.05.2019 |

Häiritseekö kenenkään muun kielikorvaa se, että eläimestä kuulee nykyään yhä useammin käytettävän pronominia "hän"? Mulle ainakin opetettiin koulussa, että eläimestä käytettävä pronomini on "se". Mutta onko tämä sääntö muuttumassa? Viimeksi tänään Hesari kirjoitti, kuinka "...norsu RiffRaff peruuttaa rekkaan, jolla hänet siirrettiin kauemmaksi". Hmm. Särähtääkö tämmöiset kenellekään muulle?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särähtää

Vierailija
2/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse. Minusta on kaunista, kun viron kielessä kaikista elollisista olennoista käytetään hän-pronominia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat kutsuu elukoitaan sanalla "hän" ja myös "vauveli" jne. 

Vierailija
4/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle. Todella ärsyttävää. Samoin kuin eläinten pennuista/poikasista jne käytetään nimitystä vauva. Tai että eläimet ovat raskaana. Ei ole. Eläimet on tiineenä.

Yritin kerran katsoa Noin Viikon Uutsia ja mietein kuuluuko se vitsiin et siinä oleva muijaa puhuu ihmisestä "se" mutta kun ei muutenkaan ollut hauska niin vaihdoin kanavaa.

Vierailija
5/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on "hän" ja eläin on "se". PISTE

Vierailija
6/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Mä olen vela, omistan useemman eläimen ja vaikka tärkeitä mulle ovatkin niin en todellakaan kutsu niitä ihmistermein.

Toki niitä häiriintyneitäkin on...

Vierailija
7/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle. Todella ärsyttävää. Samoin kuin eläinten pennuista/poikasista jne käytetään nimitystä vauva. Tai että eläimet ovat raskaana. Ei ole. Eläimet on tiineenä.

Yritin kerran katsoa Noin Viikon Uutsia ja mietein kuuluuko se vitsiin et siinä oleva muijaa puhuu ihmisestä "se" mutta kun ei muutenkaan ollut hauska niin vaihdoin kanavaa.

"Mietein" ärsyttää ihan yhtä paljon.

Vierailija
8/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläin on SE. Eikä ihminen ole eläimen ÄITI.

Vierailija
9/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman se särähtää korvaaani. Toisaalta olen saanut itseni kiinni siitä, että olen käyttänyt ihmisestä puhuessani ilmaisua "se" Esimerkiksi sanomalla;  Menen tänään Niklaksen ja sen tyttöystävän kanssa syömään.  Tai se (nainen) jonka kanssa olin eilen treffeillä, kertoi opiskelevansa valtsikassa 

Vierailija
10/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on "hän" ja eläin on "se". PISTE

Myös ihminen on "se" eräillä murrealueilla.

Että tiedät olla arvostelematta!

Vierailija
11/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän särähtää korvaan jos joku käyttää puhekielessä hän-sanaa. Se ei yksinkertaisesti kuulosta oikealta, puhuttiin sitten ihmisestä tai eläimestä

Vierailija
12/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin kielessä käytetään eläimistä he/she-pronominia, samoin useissa muissakin kielissä vastaavia, joten ihan tutulta tuntuu ja sivistyneemmältä kuin suomalainen junttikäytäntö, jossa eläin samaistetaan esineeseen.

Vierailija
13/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole koskaa mikään oikea kieliopillinen sääntö ollut, ihmisistäkin on puhekielessä käytetty "se" vaikka kuinka pitkään. Ei särähdä korvaan, itse käytän niin ihmisistä kuin muistakin eläimistä "hän" ja "se" riippuen asiayhteydestä ja lauserakenteesta.

Vierailija
14/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralla on isi ja äiti.

Vierailija
15/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on oikein hienoa, että ihmisiin alkaa vihdoi hiipiä sivistys ja ymmärretään, että me olemme eläimiä ja eläimet ovat keskenään vain erilaisia, mutta eivät toistaan arvottomampia. Tärkeintä olisi saada Suomessakin eläimet pois lainsäädännöstä tavaroitten kohdalta ja antaa niille itseisarvo.

"Suomen ryhmä aloitti työnsä loppuvuodesta 2016 ja Suomen eläinoikeusjuristit ry perustettiin helmikuussa 2018. Ryhmä koostuu suomalaisista juristeista ja oikeustieteilijöistä. Työskentelemme eläinten suojelun puolesta perusoikeuksien tunnustamisen kautta. Esitämme konkreettisia muutosehdotuksia perustuslakiin ja muuhun lainsäädäntöön, sillä tällä hetkellä muiden kuin ihmisten tuntevuutta ja oikeuksia ei ole huomioitu Suomen perustuslaissa."

https://www.elaintenvuoro.fi/

:)

Vierailija
16/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän särähtää korvaan jos joku käyttää puhekielessä hän-sanaa. Se ei yksinkertaisesti kuulosta oikealta, puhuttiin sitten ihmisestä tai eläimestä

Samoin. Itsekin käytän usein ihmisestä sanaa "se". Ainoastaan töissä asiakkaille puhuessani käytän ilmaisua "hän".

Eläimistä sanon aina "se".

Vierailija
17/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole koskaa mikään oikea kieliopillinen sääntö ollut, ihmisistäkin on puhekielessä käytetty "se" vaikka kuinka pitkään. Ei särähdä korvaan, itse käytän niin ihmisistä kuin muistakin eläimistä "hän" ja "se" riippuen asiayhteydestä ja lauserakenteesta.

Onhan se kieliopillinen sääntö. Mutta puhekieltä ei säännöt koske.

Vierailija
18/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Äitiys on muutakin kuin pelkkä synnytys.

Eikä muuten pelkästään velat kutsu vaan ihan synnyttäneet äiditkin ja jopa mummot :p

Vierailija
19/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiineys tarkoittaa nisäkkään raskautta eli aikaa, jolloin hedelmöittynyt munasolu kehittyy naaraan elimistössä alkioksi ja sikiöksi.

Ihminen on nisäkäs. Samoin koira ja sika.

Vierailija
20/52 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni sanoi jo kauan sitten, että on akkamaista sanoa eläimestä ”hän”.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi