Minut on kutsuttu miehen tuttavan häihin. Tiedän että sulhanen pettää morsianta. Tuntuu pahalta.
Olen sanonut miehelle useasti, että itse kyllä kertoisin kaverilleni, jos tiedän että häntä petetään. Miehellä siis hyvät välit myös tähän naiseen ja oli jopa saattamassa heitä aikanaan yhteen. Mies empii, koska hänen mielestään voi olla niinkin että nainen sisimmässään tietää miehen pettävän ja on vain valinnut olla ajattelematta/välittämättä. Jos joku nyt menee hieromaan totuutta hänen kasvoilleen, seuraukset voisivat olla suhteen kannalta ikäviä, vaikka nykytilassa suhde voisi jatkua ihan onnellisena loppuun asti. Olen itse eri mieltä tästä, mutta kyseessä ovat miehen tuttavat ja itse en ole vielä tavannut kumpaakaan kertaakaan.
Tämä pettäjämies oli vuosi sitten työmatkalla meillä päin ja yritti tuoda jotain naista mieheni kotiin panolle, mihin mieheni oli sanonut että ei muuten käy. Muutenkin mieheni on yrittänyt puhua tälle tyypille, että jättäisi moisen elämän taakseen ja kunnioittaisi tyttöystäväänsä enemmän. Ilmeisesti laihoin tuloksin.
Itse olen vahvasti tunteellinen ja todella paljon rehellisyyttä arvostava ihminen, ja rakastan häitä. Jos menen noihin häihin, en tiedä miten pystyn olemaan siellä normaalisti. Minusta tulee tuntumaan musertavan pahalta nähdä sulhanen vetämässä teatteria ja morsian onnesta soikeana siinä vierellä. Jos tulee tilanne, että jään morsiamen kanssa kahdestaan, tiedän että minulla olisi suuri kiusaus kertoa hänelle totuus silläkin uhalla että kaikki vihaavat minua sen jälkeen. Harkitsen vakavasti koko häistä pois jäämistä.
Jos jään pois, minua pidetään varmaan tosi outona, kun tämä olisi ollut ensimmäinen tilaisuuteni tavata näitä ihmisiä. Vaikka pari itse ei ole miehelleni erityisen läheinen, paikalla tulee olemaan myös miehen läheisiä ystäviä, joita en myöskään ole vielä tavannut. Voin varmaan keksiä jonkin tarpeeksi painavan tekosyyn, miksi en voi osallistua, mutta sekin sotii rehellisyysperiaatettani vastaan.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (300)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti kaikki eivät halua tietää pettämisestä.
Suurin osa haluaa kyllä. Kaltaisiasi kynnysmattoja ei ole kovinkaan paljoa.
Jaa että kun joku on eri mieltä kuin sinä, niin pitää ruveta haukkumaan? Taattua Av:ta. 😀
Pointtini oli se, että Ap ei voi tietää, onko morsian juuri tällainen "kynnysmatto". Sen vuoksi parempi pysyä hiljaa ja jättää vaikka häät väliin.
Pointtisi on huono, koska suuremmalla todennäköisyydellä morsian haluaisi tietää pettämisestä. On harvinaisempaa, että haluaisi työntää päänsä puskaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika helpoin perustein te kyllä olisitte valmiita pilaamaan toisten häät ja avioliiton. Entäpä jos mitään pettämistä ei olekaan ollut? Eihän teillä ole kuin kuulopuheita tapahtuneesta ja jo olette valmiita lynkkaamaan miehen.
Mun veikkaus on että ap:n mies on uittanut kikuliaan vieraassa rasiassa ja tuo kyseinen kaveri tietää asiasta. Petaa siis itselleen alibia jos kaveri joskus lipsahtaa muijalle tapahtuneesta sepittämällä tarinoita kaverin uskottomuudesta . Ehkäpä kyseinen kaveri morsiamineen on uhannut kertoa tapahtuneesta ap:lle kunhan vain tapaavat ja mies yrittää nyt kusi sukassa estää ap:n osallistumista häihin?
Miksi kertoja pilaisi yhtään mitään? Kyllä se on se pettäjä, joka liittonsa pilaa. Jos hän ei ole pettänyt, nainen luottaa ja tuntee kumppaninsa varmasti tarpeeksi hyvin, jotta uskoo ennemmin tämän kuin tuntemattoman sanaan. Mikäli tuntematon voi sitä luottamusta jotenkin horjuttaa, ei tämä suhde joko ole silloin vakaalla perustalla tai sitten kumppani ei ole vielä valmis menemään naimisiin ylipäätään. Suhteissa tulee pystyä sietämään epävarmuutta, mutta ehdottomasti avioliiton tulee perustua avoimuuteen ja aitouteen. Ei se morsian järjestä niitä häitä shown vuoksi, vaan siksi että haluaa vakaan perustan perheelleen eli uskollisen ja pysyvän suhteen.
Mikäli kyseessä olisi avoin suhde, avioliitto olisi hiukan hassu ajatus näiltä kahdelta.. mutta silloinkaan tiedosta ei ole horjuttamaan heidän suhdettaan. Ymmärsitkö? Mikään aito, avioliiton arvoinen suhde ei kaadu tuohon, että mies on saattanut pettää, mikäli asia on morsiammelle "ihan sama". Ja jos se ei ole hänelle "ihan sama" ja suhde kaatuu, teki kertoja VARSINKIN silloin oikein, koska morsian ei halunnut kulissiavioliittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä sanoo, että älä kerro kun ei kuulu sinulle tai mitä jos morsian tietää. Mutta minä ainakin arvostan rehellisyyttä parisuhteessa niin paljon, että todellakin tahtoisin tietää. Mieluummin niinkin, että joku kertoisi minulle, vaikka jo tietäisin asiasta. Itse kylläkin jos tietäisin, en edes olisi menossa pettäjän kanssa naimisiin. Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi ennen häitä, ettei tarvitse mennä pettäjän kanssa naimisiin.
Minä, minä, minä.... Käsittääkseni sinä et kuitenkaan ole tuo morsian. Ja ap. on samanlainen minä-minä-ihminen, joka ajattelee vain itseään. Mitä varten te minä-minä-ihmiset sotkeennutte ja sotkette toisten (ja tässä tapauksessa ihan tuntemattomien) elämään?
Totta kai se on sinun mielestäsi "minä minä minä" koska kerron oman mielipiteeni asiasta ja se eroaa omastasi. AP nimenomaan EI ole itsekäs, kun ajattelee toista ja ahdistuu siitä että tätä kohdellaan väärin. "Sotkeudun" muiden ihmisten asioihin silloin, jos näen vääryyttä ja haluan toiselle paremman kohtalon kuin valehtelun ja pettämisen uhriksi joutuminen.
Aivan sinä-sinä arvostat "rehellisyyttä" ja sitä, että joku kertoo. Mutta kykenetkö asettumaan morsiamen asemaan? Hän ei ehkä halua kuulla juoruja tai ei edes tietää totuutta tai mitä vaan. Ap (etkä sinä tai minä) tunne morsianta.
Itse et taida kyetä asettumaan morsiamen asemaan. Ehkä hän kun ei halua mennä naimisiin pettäjän kanssa.
Pystyn hyvin. Meidän tai ap:n asia ei ole sitä kuitenkaan päättää ja esiityä jumalana.
Ihan yhtä lailla sinä esiinnyt jumalana tekemällä päätöksen, ettei toisen tarvitse tietää totuutta.
On oikein kertoa totuus. Totuuden vastaanottaja saa sitten tehdä tiedolla mitä haluaa, se on hänen asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa paljon vastauksia, kiitos kommenteista.
Olette oikeassa että jos päätyisin kertomaan morsiamelle, se kannattaisi tehdä ehdottomasti ennen häitä. En tarkoittanut, että suunnitelmallisesti menisin häihin ja siellä varta vasten kertoisin, vaan että jos menen sinne, niin vaikka olisin päättänyt olla kertomatta, en voi taata ettei minusta näkyisi kuinka vastenmielisenä sitä miestä pidän, ja asia voisi tulla lopulta ilmi jotenkin minun tarkoittamattani. Siksi mietin että jäisin häistä kokonaan pois.
Tämä pari asuu ulkomailla, eli en voi tuosta vain "kävellä" kyseisen miehen luokse juttelemaan. Mieheni kyllä antaa minulle kummankin osapuolen numerot, jos niitä pyydän. Mutta vaikka arvostankin rehellisyyttä, minusta tuntuisi aika pahalta alkaa soitella ihmisille joita en ole koskaan tavannut, ensimmäisenä asianani se että miehesi muuten pettää sinua. Jos paljastaisin tuollaisen asian naiselle, haluaisin myös olla hänen tukenaan paljastuksen jälkeen, mutta asun eri maassa kuin hän emmekä tunne toisiamme lainkaan. En tiedä yhtään minkälaiset turvaverkot hänellä on ympärillään. Sen verran tiedän että hänen molemmat vanhempansa ovat kuolleet hänen ollessaan pieni lapsi.
Jos taas soittaisin pettäjämiehelle, en tiedä mitä se edes auttaisi, kun mieheni on jo jutellut tämän tyypin kanssa aiheesta monta kertaa. Varmasti mieheni kommentit menevät paremmin jakeluun kuin jonkun tuntemattoman naisen yhtäkkinen puhelinsoitto.
Provohuutelijat, voisitteko kerrankin olla hiljaa? Tämä ei ole provo.
ap
Ai ei ole provo, hah! Jäit jo kiinni tuosta surkeasta aloituksesta. Milloin miehen koti ei ole oma koti? Eikö se pettäjämies yrittänyt panna sitä muijaa TEIDÄN kotona. Omaksi mieheksi ei kyllä kutsuta ilman että on toisen avo/avioliitossa.
jos kyseessä esim. suomenruotsalaiset ja asuu helsingin keskustassa, niin kannattaa jättää kertomatta. noissa piireissä pettää lähes jokainen mies ja naisille se on ihan ok. suomenruotsalaiset naiset on kasvatettu siihen, että ne kestää kaiken. älä riko toisten kulisseja, kaikilla se maailma ei ole ihan samanlainen. nainen voi olla saamassa esim. miehen puolelta miljoonaperinnöt, joten se yksi baari-ilta poikien kanssa on se ihan ja sama. Tärkeintä on omaisuuden huolehtiminen ja kasvattaminen. Siihen pakettiin kuuluu pettävä aviomies. Nämä naiset tietää ihan tarkkaan että miehet pettää, ei sitä tarvitse heille erikseen kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että kun joku on eri mieltä kuin sinä, niin pitää ruveta haukkumaan? Taattua Av:ta. 😀
Pointtini oli se, että Ap ei voi tietää, onko morsian juuri tällainen "kynnysmatto". Sen vuoksi parempi pysyä hiljaa ja jättää vaikka häät väliin.
Pointtisi on huono, koska suuremmalla todennäköisyydellä morsian haluaisi tietää pettämisestä. On harvinaisempaa, että haluaisi työntää päänsä puskaan.
Tunnetko juuri tämän morsiamen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä sanoo, että älä kerro kun ei kuulu sinulle tai mitä jos morsian tietää. Mutta minä ainakin arvostan rehellisyyttä parisuhteessa niin paljon, että todellakin tahtoisin tietää. Mieluummin niinkin, että joku kertoisi minulle, vaikka jo tietäisin asiasta. Itse kylläkin jos tietäisin, en edes olisi menossa pettäjän kanssa naimisiin. Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi ennen häitä, ettei tarvitse mennä pettäjän kanssa naimisiin.
Minä, minä, minä.... Käsittääkseni sinä et kuitenkaan ole tuo morsian. Ja ap. on samanlainen minä-minä-ihminen, joka ajattelee vain itseään. Mitä varten te minä-minä-ihmiset sotkeennutte ja sotkette toisten (ja tässä tapauksessa ihan tuntemattomien) elämään?
Totta kai se on sinun mielestäsi "minä minä minä" koska kerron oman mielipiteeni asiasta ja se eroaa omastasi. AP nimenomaan EI ole itsekäs, kun ajattelee toista ja ahdistuu siitä että tätä kohdellaan väärin. "Sotkeudun" muiden ihmisten asioihin silloin, jos näen vääryyttä ja haluan toiselle paremman kohtalon kuin valehtelun ja pettämisen uhriksi joutuminen.
Aivan sinä-sinä arvostat "rehellisyyttä" ja sitä, että joku kertoo. Mutta kykenetkö asettumaan morsiamen asemaan? Hän ei ehkä halua kuulla juoruja tai ei edes tietää totuutta tai mitä vaan. Ap (etkä sinä tai minä) tunne morsianta.
Itse et taida kyetä asettumaan morsiamen asemaan. Ehkä hän kun ei halua mennä naimisiin pettäjän kanssa.
Pystyn hyvin. Meidän tai ap:n asia ei ole sitä kuitenkaan päättää ja esiityä jumalana.
Ihan yhtä lailla sinä esiinnyt jumalana tekemällä päätöksen, ettei toisen tarvitse tietää totuutta.
On oikein kertoa totuus. Totuuden vastaanottaja saa sitten tehdä tiedolla mitä haluaa, se on hänen asiansa.
Oletko sinä jumala, joka tietää totuuden?
Jos olisin ap alkaisin kiristää pettäjämiestä. Hyvinkin voisi muutaman tonnin kääräistä sillä että uhkaisi kertoa sille vosulle että miehensä pettää.
Itse tekisin ilmoituksen dramaattisesti. Kun ne ovat kirkossa ja pappi kysyy onko jollakulla seurakunnasta jotain vastaan pariskunnan häitä puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi niin kävelisin korot kopsuen alttarille ja alkaisin tilittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika helpoin perustein te kyllä olisitte valmiita pilaamaan toisten häät ja avioliiton. Entäpä jos mitään pettämistä ei olekaan ollut? Eihän teillä ole kuin kuulopuheita tapahtuneesta ja jo olette valmiita lynkkaamaan miehen.
Mun veikkaus on että ap:n mies on uittanut kikuliaan vieraassa rasiassa ja tuo kyseinen kaveri tietää asiasta. Petaa siis itselleen alibia jos kaveri joskus lipsahtaa muijalle tapahtuneesta sepittämällä tarinoita kaverin uskottomuudesta . Ehkäpä kyseinen kaveri morsiamineen on uhannut kertoa tapahtuneesta ap:lle kunhan vain tapaavat ja mies yrittää nyt kusi sukassa estää ap:n osallistumista häihin?
Miksi kertoja pilaisi yhtään mitään? Kyllä se on se pettäjä, joka liittonsa pilaa. Jos hän ei ole pettänyt, nainen luottaa ja tuntee kumppaninsa varmasti tarpeeksi hyvin, jotta uskoo ennemmin tämän kuin tuntemattoman sanaan. Mikäli tuntematon voi sitä luottamusta jotenkin horjuttaa, ei tämä suhde joko ole silloin vakaalla perustalla tai sitten kumppani ei ole vielä valmis menemään naimisiin ylipäätään. Suhteissa tulee pystyä sietämään epävarmuutta, mutta ehdottomasti avioliiton tulee perustua avoimuuteen ja aitouteen. Ei se morsian järjestä niitä häitä shown vuoksi, vaan siksi että haluaa vakaan perustan perheelleen eli uskollisen ja pysyvän suhteen.
Mikäli kyseessä olisi avoin suhde, avioliitto olisi hiukan hassu ajatus näiltä kahdelta.. mutta silloinkaan tiedosta ei ole horjuttamaan heidän suhdettaan. Ymmärsitkö? Mikään aito, avioliiton arvoinen suhde ei kaadu tuohon, että mies on saattanut pettää, mikäli asia on morsiammelle "ihan sama". Ja jos se ei ole hänelle "ihan sama" ja suhde kaatuu, teki kertoja VARSINKIN silloin oikein, koska morsian ei halunnut kulissiavioliittoa.
Oletusarvo oli että mies ei ole pettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ainoa TOTUUS on huom se, että ap: n mies on kertonut ap:lle että tuo kaveri pettää. Mitään todisteita uskottomuudesta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, mutta jos näin herkässä asiassa ei ole varmuutta siitä, mitä morsian haluaa, on parempi olla hiljaa.
Harmi, ettei netistä saa lomakkeita tähän tilanteeseen. Sen verran pukkaa eroehdotuksia, vaikka häitäkään ei ole vielä tanssittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko sinä, kun intät, ettei tulisi kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, mutta jos näin herkässä asiassa ei ole varmuutta siitä, mitä morsian haluaa, on parempi olla hiljaa.
Näin suuressa asiassa juuri tulee kertoa. Jos morsian ei olisi halunnut tietää, tulee hänelle "vain" paha mieli. Jos hän taas olisi halunnut tietää, solmii hän avioliiton sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa hän ei totuuden tietäessään olisi avioliittoa solminut. Asian vakavuus puoltaa kertomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi "inttäjä" oli eri kirjoittaja kuin minä, mutta mun mielestä on siis oikein olla kertomatta, jos emme voi saada tietoa, haluaisiko petetty osapuoli tietää vai ei. Todennäköisyyksillä ei ole tässä asiassa merkitystä, vain varmuudella.
Ps. Koitahan rauhoittua.
Eli teillä ei ole minkäänlaista todistetta pettämisestä ja silti menisitte syyttämään ventovierasta ihmistä. Tuossahan alkaa jo täyttyä kunnianloukkauksen merkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi "inttäjä" oli eri kirjoittaja kuin minä, mutta mun mielestä on siis oikein olla kertomatta, jos emme voi saada tietoa, haluaisiko petetty osapuoli tietää vai ei. Todennäköisyyksillä ei ole tässä asiassa merkitystä, vain varmuudella.
Ps. Koitahan rauhoittua.
Joopa joo. :) Se on sinun näkemyksesi, ettei todennäköisyyksillä ole merkitystä. Kyllä tässä tapauksessa on, sillä ap ei tunne tätä naista hyvin, hän ei voi ottaa asiasta selvää. Itselleni on selvää, että petturi tulee paljastaa, varsinkin ennen lopullisia ratkaisuja. Jos pettäminen onkin tälle naiselle ok, ei vahinko ole suuri. Taidat itse käydä aika kuumana. Miehesi pettää? Olet itse pettäjä?