Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko mielummin nuori 80- vai 90-luvulla?

Vierailija
10.05.2019 |

Kummalla vuosikymmenellä oli mukavampaa viettää nuoruus?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä

Vierailija
4/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla olin nuori ja se oli parasta aikaa olla nuori. Ihan jo siksi, että kun meni kysymään kesätöitä, niin jos ei ekasta ovesta tärpännyt, toisesta tärppäsi. Yleensä se eka kyllä onnistui. Olihan silloin ongelmia, mutta ne olivat jotenkin kaukaisia. Tosin jossain Helsingissä olisi ollut varmaan pahempaa kuin turvallisessa pikkukirkonkylässä, kun oli jengit yms. eikä siellä öisin kyllä halunnut ulkona olla. 

Vierailija
5/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketiede oli kehittyneempää 90-luvulla, joten silloin. Olen monesti miettinyt, kuinka ahdistavaa olisi ollut elää vaikka joskus 40-luvulla kun sairauksia hoidettiin ihan ihme keinoilla ja melkein mistään ei tiedetty mitään.

Vierailija
6/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta nykyään. Kun 80 ja 90- luvulla jouti hyväksikäytön kohteeksi, poliisikin sanoi että oma vika. Vanhemmat naiset solvasi kevytkenkäiseksi, vaikka oli joutunut pahan kynsiin ilman omaa syytä. Kukaan ei sanonut että syy on aina vain tekijässä.

Vierailija
7/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori 90-luvulla, mutta olisin halunnut elää nuoruuttani 80-luvulla. Haaveilen jotenkin ikuisesti 80-luvun paluusta. Onneksi sain elää silloin edes lapsena.

Vierailija
8/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasari parempaa aikaa kun läheisiä alkoi jo mennä 90 luvun alusta alkaen.

Vierailija
9/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi 80-luvulla ja nuori/nuori aikuinen 1990-luvulla. Ihan hyvä näin. 80-luvulla oli vielä rahaa päiväkotien ja koulujen toimintaan ja positiivinen vire yhteiskunnassa. 1990-luvulla ei omassa elämässä laman vaikutukset vielä näkyneet kuten myöhemmin. Suomi alkoi vähitellen avautua enemmän kohti länttä, Berliinin muuri oli kaatunut, rautaesirippua revittiin alas ja nuorelle sekin loi tulevaisuuden uskoa.

Vierailija
10/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku oli hyvästä taloustilanteesta huolimatta synkkää aikaa. Oli YYA, pelättiin ydinsotaa, kaikkeen piti kysyä lupa... Vaikka 90-luvulla oli ikävä lama, ilmapiiri oli paljon avoimempi ja toiveikkaampi.

11/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasari oli nousukautta. Ysäri on ranteet auki vuosikymmen. 

Juhlat loppuivat -88, kun Kari Kairamo teki itsemurhan ja siitä alkoi taival kohti nihkeää ysäriä.

Vierailija
12/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketiede oli kehittyneempää 90-luvulla, joten silloin. Olen monesti miettinyt, kuinka ahdistavaa olisi ollut elää vaikka joskus 40-luvulla kun sairauksia hoidettiin ihan ihme keinoilla ja melkein mistään ei tiedetty mitään.

No tuskin se on ollut sen ajan ihmisistä erityisen ahdistavaa, kun muusta ei ole tiedetty. Heidän näkökulmastaan on eletty lääketieteen huippukehityksen aikaa, kun tuomioonhan on vähän joka kylässä ollut jo saatavilla ainakin terveyssisaren apua, lääkärikin ollut paremmin tavoitettavissa kuin vaikka 1920-luvulla. Lasten hoitoon ja ravitsemukseen alettu kiinnittää enemmän huomiota - vrt vielä 1900-luvun alussa hyvin monet ovat Suomessa vielä olleet aliravittuja. Vitamiineista on jo ollut tietoa ja raudasta, syötetty lapsille lisäravinteita.

Vierailija
13/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olin 9+ luvulla lapsi. Aika prseestä on muistot. Että äiti ja isä erossa ja opettaja laittoin enkun kasetit pyörimäään ja lähtii ite kahvulllee.

Vierailija
14/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olin 9+ luvulla lapsi. Aika prseestä on muistot. Että äiti ja isä erossa ja opettaja laittoin enkun kasetit pyörimäään ja lähtii ite kahvulllee.

Siinä oli joku varmaan 3 opettajaa jotka sia ihan potkut yksi oli koulun rehtori. Lopulta oli yksi liikunnanopettaja joka opetti kaiikki aineet. Hän oli sellanen josta jäi parhaat lämpimimmät muistot.

Vierailija
15/44 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin 15 vuonna 1990 ja mitään en vaihtaisi pois. Haikeana muistelen.

Vierailija
16/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Kasari oli nousukautta. Ysäri on ranteet auki vuosikymmen. 

Juhlat loppuivat -88, kun Kari Kairamo teki itsemurhan ja siitä alkoi taival kohti nihkeää ysäriä.

Ei ne 1988 vielä loppuneet, 1989 ne olivat kuumimmillaan. Juhlat loppui vasta syksyllä 1990. Kasarin viimeiset vuodet oli todella hienoa aikaa, kaipaan niitä takaisin.

Vierailija
17/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla. Kaikki kännykkäperseilyt ja somet vielä edessäpäin ja sai muksuna viilettää fillareilla ympäri kyliä ilman huolen häivää.

Vierailija
18/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täytin 13 vuonna 1990, ja minusta tuntuu että koko nuoruus oli yhtä kärsimystä. Olin kotoisin tehdaspaikkakunnalta, ja parinkin luokkakaverin isä vetäisi itsensä kiikkuun kun tehdas kaatui. Parhaan lapsuudenystävän isä taitaa maksella edelleen jotain takauksia. Koulussa ei saatu kirjoja. Kuuntelin Kurt Cobainin ja Freddie Mercuryn musiikkia, siinä oli kyllä riemua kerrassaan.

Kolme vuotta vanhempi kaveri muistaa Berliinin muurin murtumisen nuoruuden kohokohtana, multa se meni jotenkin ohi.

Eli luulen että kasarilla oli kivempaa.

Vierailija
19/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tykkäsin olla nuori vielä tänäänkin

Vierailija
20/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin olla nuori 80- luvun Amerikassa. Talous oli silloin Jenkeissä hyvällä mallilla, ihmisissä oli positiivisyyttä ja iloista tekemisen meininkiä. Ihmissuhteet olivat parempia, kun ei ollut älypuhelimia. Sukulaiseni on kertonut, koska on asunut juuri silloin siellä.