Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko mielummin nuori 80- vai 90-luvulla?

Vierailija
10.05.2019 |

Kummalla vuosikymmenellä oli mukavampaa viettää nuoruus?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku on oli suomen ja suomalaisten parasta aikaa. Vastaavaa täällä ei tule ikinä enää olemaan. :(

Vierailija
22/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut somea. Ei EU:ta. Saimme olla täällä suomessa rauhassa. Kansa veti yhtä köyttä. Se oli parasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla. Kaikki kännykkäperseilyt ja somet vielä edessäpäin ja sai muksuna viilettää fillareilla ympäri kyliä ilman huolen häivää.

Tämä👍

Vierailija
24/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla olin nuori ja se oli parasta aikaa olla nuori. Ihan jo siksi, että kun meni kysymään kesätöitä, niin jos ei ekasta ovesta tärpännyt, toisesta tärppäsi. Yleensä se eka kyllä onnistui. Olihan silloin ongelmia, mutta ne olivat jotenkin kaukaisia. Tosin jossain Helsingissä olisi ollut varmaan pahempaa kuin turvallisessa pikkukirkonkylässä, kun oli jengit yms. eikä siellä öisin kyllä halunnut ulkona olla. 

Voih, kasarillahan just tuli Helsinkiin discoja ja yökerhoja. Todellakin oltiin ulkona myös öisin, kun valomerkin jälkeen lähdettiin kotiin.  Joskus lähdettiin kavereiden kanssa hietsun rantaan, missä oli nuoria viettämässä aikaansa pikkutunneille asti. 

Pääsin ylioppilaaksi 1980 ja minäkin muistan kasarin aika ihanana aikana. Tosin silloin olin nuori ja maailmassa kaikki ovet vielä avoinna. Töitä oli helppo saada ilman koulutustakin, koska oli paljon erilaisia avustavia tehtäviä, jotka teknologia ja itsepalvelu on myöhemmin tehnyt tarpeettomiksi. Kasari oli myös vuosikymmen, jolloin ei enää tarvinnut edes esittää vaatimatonta vaan sai varojensa mukaan lähteä mukaan kulutusjuhlaan. Sai ostaa ihan omaksi ilokseen eikä aina vain tarpeeseen. 

Vierailija
25/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla.

Vierailija
26/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla olin nuori ja se oli parasta aikaa olla nuori. Ihan jo siksi, että kun meni kysymään kesätöitä, niin jos ei ekasta ovesta tärpännyt, toisesta tärppäsi.

Ihan kiva, jos sinulla kesätyön saaminen oli noin helppoa, mutta älä yritä antaa kuvaa, että se oli fakta kaikille edes 80-luvulla. 

Vierailija
27/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin 14 v. vuonna 1980 ja 33 v. vuonna 1999 eli olen ollut nuori molemmilla vuosikymmenillä. Siksi on niin helppo verrata ja vastata ehdottomasti 1980-luvulla. 1990-luvulla oli lamaa ja jouduinkin itsekin työttömäksi ja pätkätöihin. Ei tule ysäriä ikävä: Kummeli, Kingston Wall ja MM 1995, siinä ne harvat hienot asiat 1990-luvulta.

Vierailija
28/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla olin nuori ja se oli parasta aikaa olla nuori. Ihan jo siksi, että kun meni kysymään kesätöitä, niin jos ei ekasta ovesta tärpännyt, toisesta tärppäsi.

Ihan kiva, jos sinulla kesätyön saaminen oli noin helppoa, mutta älä yritä antaa kuvaa, että se oli fakta kaikille edes 80-luvulla. 

Riippuu varmaan paikkakunnasta. Kasarilla kun marssi HYKSin työhönottoon mihin vuodenaikaan tahansa, aina oli sijaisuuksia erilaisiin toimistotehtäviin, potilasemänniksi, vahtimestareiksi, läheteiksi, sairaala-apulaisiksi, röntgenkuvien kehittäjiksi, välinehuoltokeskukseen apulaiseksi jne. Siihen aikaan kun vielä palkattiin vuosilomiin sekä sairaslomiin sijaisia ja oli paljon nk avustavia työtehtäviä, joihin ei tarvittu koulutusta vaan yhden päivän perehdytyskin riitti oppimaan asiat.

Vierailija
29/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku; Miami Vice, Crokett's theme ja Bogart company

Vierailija
30/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärin loppupuoli. Oli it-buumi joten optimismia, rahaa ja töitä oli. Palkkatyölläkin pystyi maksamaan asunnon pois. Pankki maksoi edes jotain korkoa talletuksille.

Suomi nyt tosin oli silloinkin perseestä. Hyi stana mitä juntteja kun muistelen. Jenkeissä olisi pitänyt asua. Oli glintonin kulta-aikaa ennen kuplan puhkeamista ja 9/11.

Vierailija
31/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytin 15 vuonna 1990 ja mitään en vaihtaisi pois. Haikeana muistelen.

Olemme saman ikäisiä. Ysäri oli aivan ihanaa aikaa mutta ehkä vielä mieluummin olisin elänyt nuoruuteni kasarilla.

Vierailija
32/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori kasarilla, ja se oli mahtavaa aikaa olla suomalainen. Suomalaiset olivat urheilun supertähtiä kasarilla vähän joka lajissa, rockmusa eli kukoistuksensa huippua Suomessa ja maailmalla, ihmisillä oli hyvä itsetunto ja korkea itsekunnioitus, arvokkuuden tunne. Kasarilla oli Suomessa aika hyvä balanssi oikeistolaisuuden ja vasemmistolaisuuden välillä, blokit olivat aika tasoissa.

70-lukukin oli hyvää aikaa muistoissa, olin silloin ala-asteella. Se 70-luvun boheemius ja nuhjuisuus, rentous, pitkäkarvaiset kokolattiamatot ja leveät lahkeet, 70-luku svengasi vaikka olikin hyvin vasemmistolaista aikaa. Irwin, Juice, Saarikoski. Ei sellaista työväenluokkaista boheemiutta ole enää eikä siitä tykätä. Mutta kasari, jee!:) Hetki paratiisissa.

Ysäri oli yhtä kuin Kurt Cobain huutamassa ja ampumassa itseään päähän. Se tiivistää sen vuosikymmenen mielestäni aika hyvin. Ysäri oli kasarin jälkeen kuin dystopia. Kasarin lopppupuolella meininki oli kuin Los Angelesissa. Iltaisin aina tori täynnä jenkkiautoja ja naisia läpi yön, rokkia... Ei oltu köyhiä eikä kipeitä silloin. Kasari loppui mielestäni 1991. Kaikki romahti ja pysähtyi. Sit oli vaan here we are now, entertain us. Ysäri alku oli kuin valot päälle bileissä ja kävely kotiin.

Vierailija
33/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kasari, parasta aikaa olla teini silloin.

Vierailija
34/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori kasarilla. Täytin 13v 1980. Vain hyviä muistoja -80 luvusta

Vierailija
35/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasari oli yhtä juhlaa ja ysäri yhtä krapulaa.

Vierailija
36/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kasarilla alaikäinen teini ja ysärillä jo täysi-ikäinen mutta silti nuori. Ihanaa aikaa kaikkinensa.

Vierailija
37/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
38/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ysärillä tietty, koska Haddaway ja Solid base ja kasatrin musiikki oli ihan hirveetä p4sk44

Vierailija
39/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytin 18 vuonna 1990 jotenkin omasta mielestä huimaa. ei ollu kännykkää eikä tindereitä saati nettejä.tyttö piti hakea kotiovelta.  

Vierailija
40/44 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luku oli hyvästä taloustilanteesta huolimatta synkkää aikaa. Oli YYA, pelättiin ydinsotaa, kaikkeen piti kysyä lupa... Vaikka 90-luvulla oli ikävä lama, ilmapiiri oli paljon avoimempi ja toiveikkaampi.

What a bu llshit...heh. Juu kyllä varmaan oli 80-luvulla penskoja, jotka oike istolaiset hömppävanhemmat oli pelotelleet hermoraunioiksi, että nyt ne komm arit tai rys sät tai ydinpommi tulloo ja tuhhoo meiät, mut esim minä tai sisarukseni tai kaveripiiri ei kyllä pelätty juuri mitään. En muista, että olisi pitänyt kysyä lupaa erityisesti mihinkään. Töitä oli, liftaamalla kierrettiin kesällä festarit suurin piirtein pennittöminä ja maailmallakin uskalsi liikkua ara bimaita myöten melko turvallisin mielin, ihmiset olivat avoimia, tulevaisuudenuskoa oli, eri kulttuureita arvostettiin, koska niitä katsottiin kauempaa ja niiden kanssa ei vielä tarvinnut elää eli mo nikul ttuurisuuden ongelmat eivät vielä koskettaneet. Ja itse asiassa kylmän sodan aikaansaama harvinaisen pitkä rauhan jakso oli tuudittanut ihmiset melko sinisilmäisiksi, et sotia ei enää tule ja sen takia, kun kauhun tasapaino keikahti 80-luvun lopulla ja USA jäi yksin huseeraamaan, niin 90-luvun sodat olivat yllätys ja USA:n törkeys, häikäilemättömyys ja julmuus on varmaan ollut monelle suuri järkytys. Ei tule olemaan America great again koskaan.

Ja överiksihän se taloudenkin puolella meni se 80-luvun kulutusjuhla joillakin, vauhtisokeus iski ja tuli krapulainen 90-luku. Aina tulee se laskun maksun aika. Mutta kuka maksaa - se on eri asia. Useimmiten maksaja on se tavan kansalainen joka ei juuri kulutusjuhlia viettänyt.