Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?

Vierailija
09.05.2019 |

Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.

Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?

On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.

Kommentit (2387)

Vierailija
1521/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omaa erityisemmin hoivaviettiä, mutta kuitenkin kirjoitti:

Minulla on lapsi ja sehän on ihan parasta, mitä tässä maailmassa voi olla! Varmaan ihmiset eivät Hanki lapsia siksi, että he eivät tajua, miten hienoa elämä lapsen kanssa voi olla. Siihen toki vaikuttaa se, että ihmisillä on entistä vähemmän kokemusta vauvojen ja pienten lasten kanssa olemisesta ja ehkä myös oma lapsuus on jättänyt toivomisen varaa. Eli omat vanhemmat eivät ole oikein olleet tai osanneet olla vanhempia. Ja nykyäänhän monesti ulkopuoliset tekevät niin suuren osan hoitotyöstä, että vanhempi ja lapsi eivät välttämättä aina opi toistensa seurasta ja läheisyydestä nauttimaan siinä määrin kuin parhaimmillaan voi tapahtua.

TÄMÄ!

Vierailija
1522/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- en oikein viihdy nykyisen kaltaisessa yhteiskunnassa, viihtyisikö lapsenikaan?

- ilmastonmuutos, kauhulla odotan kuinka pahaksi tilanne vielä menee..tässä on vasta alkutahdit soiteltu.

- ihmiset eroavat nykyään kovin helposti, en halua lastani osalliseksi siihen aikuisten henkisen väkivallan teatteriin joka eron jälkeen usein syntyy.

- meitä nykyihmisiä on ollut täällä yhteensä noin 140 miljardia, en koe että juuri minun geenini olisivat niin erinomaiset että sen takia osallistuisin planeettamme ylikansoitustalkoisiin.

-Viihtyisi koska hän ei ole sinä.

-Ei liity asiaan. Moni on kiitollinen jopa sodan alla että sai elää.

-Tämä on täysin kiinni sinusta. Eli et ole kypsä parisuhteeseen.

-Ihmisiä ei ole liigaa vaan on liikaa ahneita. voit kasvattaa lapsesi ei ahneeksi. Heitämme edelleen ruokaa roskiin (mm. kaupat jotka ei saa tuotetta myytyä) vaikka siitä pitäisi olla pulaa. Monissa maissa lapsen elämä olisi todella paljon surkeampaa kuin meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1523/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- oma elämä, jota lapset haittaisi suunnattomasti

Eli itsekkyys. Baskat muiden elämästä vaikka olisi omaa lihaa ja verta.

Vierailija
1524/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat syyt ovat olleet mm:

- hutera rahatilanne

- isäksi sopivan kumppanin puute

- tärkeimpänä tietysti oma haluttomuus ryhtyä jonkun vanhemmaksi

Aika samat minulla.

-palkkani on nettona noin 1900e/kk ja siitä kun maksan asumiskulut 800e/kk, autoilun kulut about 250e/kk ja laskut about 100e/kk niin minulle jää kuukaudessa elämiseen rahaa vain 800e joten koen että se on liian vähän eli minulla ei ole varaa lapsiin.

-olen sinkkuna ollu jo vuosia enkä ole koskaan oikeastaan ollut edes kunnon parisuhteessa eli kumppanin puute myös minulla syynä.

-minullakaan ei ole mitään pakottavaa hinkua lisääntyä eli haluttomuus myös syynä minulla.

Tiedän että joku takertuu tuohon palkka ja raha asiaani mutta siis 800 eurolla ei pahemmin juhlita kun jo pelkästään ruoka on melko kallista ja mitä jos autoa pitää huoltaa yms.

Olen kolmekymppinen mieshenkilö

Olen kolmekymppinen mies ja haluan vähintään 5 lasta vaikka saan kuukaudessa kelalta 1400€ .

Minusta lapsen elämä on niin arvokas ettei sitä rahalla voi mitata. Olen laman lapsi ja silti kiitollinen elämästä vaikka en ole koskaan ollut rikas ja olen kärsinyt ja nähnyt nälkää.

Vierailija
1525/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat syyt ovat olleet mm:

- hutera rahatilanne

- isäksi sopivan kumppanin puute

- tärkeimpänä tietysti oma haluttomuus ryhtyä jonkun vanhemmaksi

Ei niitä lapsia rahalla tehdä.

Vierailija
1526/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät aikaisemmatkaan sukupolvet ole halunneet paljon lapsia. Silloin ei vain ollut valinnanvaraa. Lapsilukuun eikä moneen muuhunkaan asiaan pystynyt itse kovin paljoa vaikuttamaan, vaikka halua olisi ollutkin. Nykyään on mahdollista valita.

aiemmin lapsia haluttiin koska pidettiin elämää arvossa. omaa lasta rakastettiin.

nykyään halutaan ajaa omaa elämää. koetaan että syntyvä lapsi on taakka ja hankitaan abortti. vanhus sängyssä on taakka hankitaan eutanasia. elämä on ikävää käytetään huumeita.

alkukantainen lisääntymisvietti ja hoitovietti korvataan suojatulla irtoseksillä ja koiralla.

hedonismia jossa pyritään ajamaan omaa onnellisuutta hinnalla millä hyvänsä.

Enmrn lapsia tuli vaikka niitä ei haluttu ja lapset varsinkin tytöt oli vain riesa joilla teetettiin kotona töitä. Ei lapsia rakastettu, niitä oli liikaa ja äiti huonossa kunnossa.

Et sitten tiennyt että jo vuonna 1960 syntyvyys oli Suomessa alle kolme lasta per nainen ja 1960-luvulla joka kolmannelle naiselle tehtiin abortti, kokonaisluku oli jopa 40 000 vuodessa. Ihmiset eli naiset eivät ole ennen eikä nykyäänkään halunneet yhtään lasta tai jos niin max kaksi.

Ja puhut ihmisistä kun oikeasti tarkoitat vain naisia. Mielestäsi meille naisille ei kuulu vapaus ja omannäköinen elämä vaan meidän pitäisi vain lisääntyå ja kärsiå

Lapset ovat luonnon julma rangaistus naisille.

Nyt menee oman ajan oletukset ja oman ajan arvot verrattuna tuohon aikaan pahasti sekasin.

Jokainen joka on tavannut hartaan, ehkäpä voidaan puhua tänä päivänä jopa radikaali, kristityn ymmärtää että tuolloin oltiin todella uskovaisia ja lapsia hankittiin avioliitossa ja harkitusti.

Lapset teki töitä koska se oli tuolloin tapa että lapsi on aikuinen jo silloin kun saavuttaa sukukypsyyden eli esim. 13 vuotias oli aikuinen.

Lapsia rakastettiin ja niitä haluttiin todella nuorena. Lapsia pidettiin siunauksena ja jumalan lahjana. Heitä säälittiin jotka ei lapsia saaneet.

Nykyään halutaan kaikki kiva ilman vastuuta. esim. koira on korvannut lapset.

60-70 luvulla tuli irtoseksi kuvioihin ja abortit ja muut.

Vierailija
1527/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset rajoittavat vapauttaa elää miten haluaa.

juuri näin! Joku väitti että se ei olisi itsekkyytä!

Vierailija
1528/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät aikaisemmatkaan sukupolvet ole halunneet paljon lapsia. Silloin ei vain ollut valinnanvaraa. Lapsilukuun eikä moneen muuhunkaan asiaan pystynyt itse kovin paljoa vaikuttamaan, vaikka halua olisi ollutkin. Nykyään on mahdollista valita.

aiemmin lapsia haluttiin koska pidettiin elämää arvossa. omaa lasta rakastettiin.

nykyään halutaan ajaa omaa elämää. koetaan että syntyvä lapsi on taakka ja hankitaan abortti. vanhus sängyssä on taakka hankitaan eutanasia. elämä on ikävää käytetään huumeita.

alkukantainen lisääntymisvietti ja hoitovietti korvataan suojatulla irtoseksillä ja koiralla.

hedonismia jossa pyritään ajamaan omaa onnellisuutta hinnalla millä hyvänsä.

No, meidän sukupolvi, '60-luvun lopulla syntyneet, ovat kyllä pienimpiä sukupilvia. Ja siitä '70-luvulle. Eli, ei kyl ennen tehty lapsia sen enempää. Me olemme nyt iloiset maksajat sosiaalipommin maksajinan.

Ja kyllä, jos itselleni tulee degeneroiva sairaus, niin todellakin, aion ottaa etanasian. Ja sitä ei mikään nuorempi sukupolvi päätä, vaan olen sen itse jo aikaa sitten päättänyt, ja myös jälkikasvulle infonnut. Ja, eivät kaikki iäkkäät sängynpohjalla ole. Ihme käsityksiä ihmisillä.

60-70 luvulla tuli seksuaalimoraalinvallankumous. kun puhutaan ennen puhutaan ennen sitä kun oli vielä 80 suomalaisista uskovaisia.

Sinä et päätä eutanasiaa vaan se käsi joka sen toteuttaa. Toki voit itse toteuttaa sen se on silti murha.

Vierailija
1529/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

elämänarvot.

ei arvosteta muiden elämää eli itsekkyys joka on tullut ateismin myötä.

Hyvä trolli.

Uskonnothan ovat mitä suurinta itsekkyyttä, halu näyttäytyä laupiaana ajaa kaiken yli.

Itsekkyys muuttaa vaan muotoaan, melkeinpä kaikki mitä ihminen tekee niin perustuu siihen että ihminen saa itse siitä jotain.

esim?

Vierailija
1530/2387 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyyteen ja lapsettomuuteen vaikuttaa todella moni asia joten nyt vain sanon ne asiat mitkä itselläni ovat syyt siihen miksi minulla ei ole lapsia eikä ehkä koskaan tule olemaankaan.

-kumppania ei ole ja lukeudun näihin ikisinkkuihin, muutamia säätöjä on ollut.

-taloudellisesti pärjään kohtalaisesti vaikka töissä käyn mutta lapseen minulla ei ehkä olisi varaa koska ne tarvitsevat rahaa.

-haluanko kurjistaa elämääni tekemällä lapsia?

M30

Vierailija
1531/2387 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä lapsia ennenkään niin montaa oikeasti haluttu, niitä vain ehkäisyn puutteessa tuli lähes vuosittain. Syntyvyys on laskussa jokaisessa sivistysmaassa hyvän ehkäisyn ja naisten koulutuksen myötä ja hyvä niin.

Yleinen väärin käsitys.

Suomessa 80% ei usko jumalaan. Kukaan ei mene enää naimisiin. Abortti, ehkäisy ja irtoseksi on arkea.

Kun ehkäisy tuli kuvioihin alettiin harrastaa seksiä naapurin, opettajan, luokkakaverin, exän, vieraan... Periaatteessa kaikkien kanssa ja tämä oli erittäin pöyristyttävää vanhempien polvien näkökannasta.

Ennen 90% uskoi jumalaan. Valtaosa halusi naimisiin. Silloin ei seurusteltu eikä asuttu samassa asunnossa ellei pappi ollut sanonut aamen. Haluttiin suurperheitä koska sitä pidettiin jumalan lahjana.

Väestön lasku ja naisten koulutus on ainoa mikä pitää paikkansa viestissäsi. Se että onko se hyvä asia voi jokainen joka ei ole syntynyt miettiä. Ainiin heillä ei ole tietoisuutta.....

Aasiassa ja Intiassa on alkanut syntyvyys hiljalleen laskemaan. Nainen kuin nainen arvostaa koulutusta.

Vierailija
1532/2387 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi olla lapsen kanssa kotona min. 3 vuotta ilman todellista köyhäilyä enkä halua, että elintaso laskee ihan niin paljon ettei saa edes syödä hyvin JA terveellisesti ja pitäisi asua paljon huonommin. Mulla on mies, mutta sen palkalla ei pelkästään eletä ja säästöjä ei paljoa ole, koska ei ole ollut aina työpaikkaa tai se on ollut sellainen mistä ei jäänyt mitään käteen pakollisten menojen jälkeen.

Vierailija
1533/2387 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toksinen feminismi on pääsyy sille, että entistä useampi nuori nainen on psyykkisesti kykenemätön tulemaan äidiksi

Vierailija
1534/2387 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-feministi kirjoitti:

Toksinen feminismi on pääsyy sille, että entistä useampi nuori nainen on psyykkisesti kykenemätön tulemaan äidiksi

Niin no eihän mikään estä ketään hakeutumasta ulkomaille.

Vierailija
1535/2387 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi olla lapsen kanssa kotona min. 3 vuotta ilman todellista köyhäilyä enkä halua, että elintaso laskee ihan niin paljon ettei saa edes syödä hyvin JA terveellisesti ja pitäisi asua paljon huonommin. Mulla on mies, mutta sen palkalla ei pelkästään eletä ja säästöjä ei paljoa ole, koska ei ole ollut aina työpaikkaa tai se on ollut sellainen mistä ei jäänyt mitään käteen pakollisten menojen jälkeen.

Itse valitsit miehesi.

Vierailija
1536/2387 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa tarviiko tämä maa uusia veronmaksajia? No minä en tähän maahan aio tehdä yhtään veronmaksajaa.

Vierailija
1537/2387 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on syy. Ei ole vakituisia työpaikkoja.

Lasten hoidosta ei tule myös mitään, jos molemmat on vuorotyössä. Nykylapset menevät ala-asteella sanomaan koulukuraattorille, jos molemmat vanhemmat on illan töissä ja siitä tehdään lasu.

Työikäisiä kohdellaan niin huonosti, että moni on päättänyt, että ei hoida omia eläkkeellä olevia vanhempia. Ja lehdessä oli, että 10 vuoden sisällä ei tule riittämään apua ja hoitoa kaikille eläkeläisille, heitä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Suomi tulee olemaan kusessa.

Vierailija
1538/2387 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain oli hyvä pointti, kun oli kysytty naisilta, että tekisittekö enemmän lapsia, jos saisitte olla perheen isejä eikä äitejä. Erittäin monet naiset vastasivat, että ehdottomasti. Eli epätasa-arvoisuus ainakin on yksi monista vaikuttajista.

Perheellinen nainen on työelämässä ja kotielämässä ihan eri kastissa kuin perheellinen mies. Jos tekee vain yhden, niin on helpompaa valita ura ja perhe. Jos tekee monta lasta, niin on sitten vuosikymmenen tai pari ikuisesti leimattu lasten kanssa saikuttajaksi. Isejä tämä leima ei tietenkään paina samalla tavalla. Isityöntekijä on sankari, äitityöntekijä on riippa. Päiväkodeista, kouluista ja harrastuksista soitellaan melkein poikkeuksetta äidin numeroon, jos jotain tulee. Äiti hälytetäään kesken työpäivän hakemaan kuumeista lasta päiväkodista. Äitille laitetaan koulun arviointikeskusteluviestit. Oman lapseni koulusta Wilma-tunnukset tehtiin oletuksena vain äideille, koko alakoulun  aikana mieheni ei saanut omia tunnareita, vaan hän käytti minun tunnuksia. Vanhempainyhdistykset ahdistelee nimenomaan äitejä riveihinsä. Hammaslääkärit ja fyssarit tavoittelee aikataulumuutoksissa äitiä. Muistutusviestit varatuista ajoista laitetaan oletuksena äidin numeroon. Sitten kun työpäivä on ohi ja lapset kuskattu ja hoidettu (jonka tutkimusten mukaan melkein aina tekee äiti), niin on kotitöiden aika. Arvatkaa kuka nekin yleensä suomalaisissa kodeissa tekee?

Noi kyselyyn vastaajat ei tajua miesten elämästä kuuta eikä maata. Mitäs jos kysyttäisiin että tekisitkö lapsia jos olet mies, ja erossa menetät lapsesi 100% varmuudella plus maksat niistä itsesi vielä kipeäksi. Näköjään rouvat kuvittelee että toi on ihan piece of cake.

Vierailija
1539/2387 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain oli hyvä pointti, kun oli kysytty naisilta, että tekisittekö enemmän lapsia, jos saisitte olla perheen isejä eikä äitejä. Erittäin monet naiset vastasivat, että ehdottomasti. Eli epätasa-arvoisuus ainakin on yksi monista vaikuttajista.

Perheellinen nainen on työelämässä ja kotielämässä ihan eri kastissa kuin perheellinen mies. Jos tekee vain yhden, niin on helpompaa valita ura ja perhe. Jos tekee monta lasta, niin on sitten vuosikymmenen tai pari ikuisesti leimattu lasten kanssa saikuttajaksi. Isejä tämä leima ei tietenkään paina samalla tavalla. Isityöntekijä on sankari, äitityöntekijä on riippa. Päiväkodeista, kouluista ja harrastuksista soitellaan melkein poikkeuksetta äidin numeroon, jos jotain tulee. Äiti hälytetäään kesken työpäivän hakemaan kuumeista lasta päiväkodista. Äitille laitetaan koulun arviointikeskusteluviestit. Oman lapseni koulusta Wilma-tunnukset tehtiin oletuksena vain äideille, koko alakoulun  aikana mieheni ei saanut omia tunnareita, vaan hän käytti minun tunnuksia. Vanhempainyhdistykset ahdistelee nimenomaan äitejä riveihinsä. Hammaslääkärit ja fyssarit tavoittelee aikataulumuutoksissa äitiä. Muistutusviestit varatuista ajoista laitetaan oletuksena äidin numeroon. Sitten kun työpäivä on ohi ja lapset kuskattu ja hoidettu (jonka tutkimusten mukaan melkein aina tekee äiti), niin on kotitöiden aika. Arvatkaa kuka nekin yleensä suomalaisissa kodeissa tekee?

Noi kyselyyn vastaajat ei tajua miesten elämästä kuuta eikä maata. Mitäs jos kysyttäisiin että tekisitkö lapsia jos olet mies, ja erossa menetät lapsesi 100% varmuudella plus maksat niistä itsesi vielä kipeäksi. Näköjään rouvat kuvittelee että toi on ihan piece of cake.

Itse en naisena haluaisi muuttaa miehen kanssa samaan asuntoon, jolla on edellisestä suhteesta lapsia. Ne lapset on myös isällä jossain välissä, en halua kuunnella niiden kiukuttelelua ja mies lähtee kumminkin johonkin kauppaan käymään ja joutuisin vahtimaan niitä. Lisäksi miehellä olisi nuo elatusmaksut eikä mies kuitenkaan huomioisi minua mitenkään, valittaisi vain, jos ei ole esim. peppuseksiä.

Vierailija
1540/2387 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana siivoot kakaroitten paskat, vanhempana äijäsi paskat. Siihen haukut ja seksivonkaus päälle. Naiset, olkaa ennemmin sinkkuja.

Sivustakatsonut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi