Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?

Vierailija
09.05.2019 |

Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.

Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?

On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.

Kommentit (2387)

Vierailija
1501/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsi ja sehän on ihan parasta, mitä tässä maailmassa voi olla! Varmaan ihmiset eivät Hanki lapsia siksi, että he eivät tajua, miten hienoa elämä lapsen kanssa voi olla. Siihen toki vaikuttaa se, että ihmisillä on entistä vähemmän kokemusta vauvojen ja pienten lasten kanssa olemisesta ja ehkä myös oma lapsuus on jättänyt toivomisen varaa. Eli omat vanhemmat eivät ole oikein olleet tai osanneet olla vanhempia. Ja nykyäänhän monesti ulkopuoliset tekevät niin suuren osan hoitotyöstä, että vanhempi ja lapsi eivät välttämättä aina opi toistensa seurasta ja läheisyydestä nauttimaan siinä määrin kuin parhaimmillaan voi tapahtua.

Vierailija
1502/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omaa erityisemmin hoivaviettiä, mutta kuitenkin kirjoitti:

Siihen toki vaikuttaa se, että ihmisillä on entistä vähemmän kokemusta vauvojen ja pienten lasten kanssa olemisesta ja ehkä myös oma lapsuus on jättänyt toivomisen varaa.

Viimeisten 5-10 v sisään monet kaverit ovat alkaneet hankkimaan lapsia ja niitä kyllä on välillä nähnyt lapsineen. Joka ikinen kerta huokaisen helpotuksesta kun pääsen pois siitä hulivilistä, metelistä ja jatkuvasta huomion kärttämisestä ja jatkuvista tarpeista. Jo hetken sivusta seuraaminen väsyttää. Jos ei tuosta olisi kokemusta niin hyvin voisin olla sellainen että vaaleanpunaiset lasit silmillä hankkisin lapsia kun ei nimenomaan ole niistä mitään kokemusta. Sanovat tietenkin että se oma on aivan eri mutta enpä usko että muuttuisi mukavuudenhaluisesta ja matalaenergisestä ihmisestä suorittaja- ja rutiini-ihmiseksi joka haluaisi koko ajan olla tekemässä ja touhuamassa jotain ja täyttämässä jonkin tarpeita 24/7.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan itse lähde tuhlaamaan aikaa lapsiin, ihmiset haluavat aina ajatella omien etujensa mukaan, oma on paras. Mut omien kokemusteni mukaan lapsien hankinta on virhe. Ehkä jos ei keksi mitää muuta elämälleen ni sit kait se on helpoin tie rakentaa polku kuten useimmat meistä tekee. Jotkut haluu tai luulee haluavansa jotkut ei, ihan miten vaan, mut fakta on se et se joka ulisee on mihin kalikka kalahtaa, joka kerta. Täällä,joka puolella. 

Vierailija
1504/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tosiaan spekulointi sikseen, mitä jos kuunneltaisiin ihan niitä veloja itseään?

Olen vela ilmastosyistä. Tuntuu idiotismilta lisääntyä maailmassa, jossa luonnonkatastrofit ja miljardien ihmisten sosiaalinen ahdinko massamuuttoineen on edessä. Välitän hypoteettisesta lapsestani sen verran, etten jätä häntä tänne kärsimään kun itse pääsen alta pois ehkä jopa ajoissa. Lisäksi en halua osallistua liikakansoitukseen mitenkään.

N27

Itse olen elänyt läpi pelottelut, jossa ihmiskunta tuhoutuu ydinsodan, pandemian (sikaflunssa, sars, ebola, lintuflunssa) ja nyt viimeisimpänä ilmastonmuutoksen takia. Ei ole elämä päättynyt.

Loppupeleissä ihmiskunnan kannalta asiat ovat menneet sinä aikana parempaan suuntaan (vähemmän sotia / nälänhätää / tauteihin kuolleita) vaikka median kirjoituksista voisi saada eri kuvan. 

Väestöräjähdys on jo ratkennut (n. 5 lasta / nainen v. 1960 vs. n. 2.4 / nainen vuonna 2021), mutta eipä mediassa ole tästä kauheasti kirjoitettu. Käytännössä Afrikan alueen syntyvyys on ainoa, joka pitää väestömäärää yhä yli kahden ja sielläkin synnytysikäisten naisten määrä tulee tulevaisuudessa pienenemään samalla kun naisten koulutustaso paranee.

Vierailija
1505/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lastentekoiässä, mutta en aio tehdä lapsia. Syy on mulla ja monella tuntemallani se, että ei meillä oikein ole positiivista kuvaa tulevaisuudesta. Koko ajan pelottaa, että esim. työt lähtee alta ja millä se sitten elätetään? Elämässä ei muutenkaan ole oikein mitään mieltä, kun tää on koko ajan vähän kitkuttamista eikä uskalla luottaa mihinkään, jos ajattelee pitkälle. Voiko luottaa, että tulevaisuudessa on enää esim. opintotukia, onko mulla varaa kustantaa lapselle opinnot?

Vierailija
1506/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsi ja sehän on ihan parasta, mitä tässä maailmassa voi olla! Varmaan ihmiset eivät Hanki lapsia siksi, että he eivät tajua, miten hienoa elämä lapsen kanssa voi olla. Siihen toki vaikuttaa se, että ihmisillä on entistä vähemmän kokemusta vauvojen ja pienten lasten kanssa olemisesta ja ehkä myös oma lapsuus on jättänyt toivomisen varaa. Eli omat vanhemmat eivät ole oikein olleet tai osanneet olla vanhempia. Ja nykyäänhän monesti ulkopuoliset tekevät niin suuren osan hoitotyöstä, että vanhempi ja lapsi eivät välttämättä aina opi toistensa seurasta ja läheisyydestä nauttimaan siinä määrin kuin parhaimmillaan voi tapahtua.

Toisen paratiisi on toisen vankila.. 🤗

Vierailija
1507/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kiusataan ensin päiväkodissa,  sitten koulussa ja lopuksi vielä työelämässä.

Omasta kokemuksestani kerron että näin tulee käymään aika monen lapsen

elämän aikana.

Vierailija
1508/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät aiemmat sukupolvet ole halunneet lapsia yhtään sen enempää. Olosuhteet olivat otollisemmat niille, jotka lapsia halusivat – he niitä helpommin myös saivat. Empiväiset painostettiin ympäristön mielipiteillä ja esimerkillä. "Kai niitä lapsia nyt tässä vaiheessa kuuluu hommata." Valtavasti syntyi myös "yllätys"lapsia.

Vierailija
1509/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä lapsia ennenkään niin montaa oikeasti haluttu, niitä vain ehkäisyn puutteessa tuli lähes vuosittain. Syntyvyys on laskussa jokaisessa sivistysmaassa hyvän ehkäisyn ja naisten koulutuksen myötä ja hyvä niin.

Vierailija
1510/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia kiusataan ensin päiväkodissa,  sitten koulussa ja lopuksi vielä työelämässä.

elämän aikana.

Ja siinäpä syy miksi kenenkään heikossa asemassa olevan ei kannata niitä tehdä. Äitini teki minut posiolaisen kylähullun kanssa. Olisi jättänyt tekemättä. Äiti rakasti toki minua omalla tavallaan. 

Vierailija
1511/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat syyt ovat olleet mm:

- hutera rahatilanne

- isäksi sopivan kumppanin puute

- tärkeimpänä tietysti oma haluttomuus ryhtyä jonkun vanhemmaksi

Oma syyni on yksinkertaisesti ettei terveyttä enää ole. Odotan maksan pettämistä tai sitten syöpää.

Vierailija
1512/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen oletetaan janoavan juustokakun paistajaksi pusertamaan yhteiskunnan kannattajalle vähintään kaksi lasta.

Kohtua ei kuunnella synnytyksen aikana. Masennus kuuluu asiaan, olethan äiti. Seksiä tulee antaa miehen mielenterveyden nimissä.

Lapsenlapsista huolehdit vanhana ettei päästä haukkumaan huonoksi mummoksi.

Joo.. ei...

Vierailija
1513/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää esillä olleen synntyskampanjan aiheet on yksi syy miksi en lisäänny.

Niin kauan ku synnytystä voi verrata teurastukseen ja korjaus leikkaukset ei ole automaatio niin tämä nainen ei ala porsimaan. Pidän kropastani ja aijon pitää myös vastaisuudessa

Etkö todellakaan tiedä, että ketään ei voi pakottaa alatiesynnytykseen, vaan voi valita sektion. Minun tyttäreni teki näin ja sai kevättalvella vauvan. Sektio meni hyvin, ei mitään komplikaatioita ja pärjäsi vauvan kans hyvin sairaalasta tulon jälkeen. Vastikaa naiset sektiota, sillä ei sitä tule teille kukaan esittämään. Tämä on ihmisoikeuskysymys ja Ruotsissa on kaikilla mahdollisuus synnyttää sektiolla. Suomessa pitää olla joku syy, esim pelko.

Vierailija
1514/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkäistä syistä ei hankita lapsia. Kuvitellaan, ettei jakseta hoitaa. Halutaan nukkua vkl:na niin myöhään kuin huvittaa, bilettää ja matkustella. Kuvitellaan, että lapsi estää nämä kaikki. Lasten kanssa voi matkustella, lapsi voi joskus olla hoidossa, jotta vanhemmat pääsevät juhlimaan ja vkl:na voi vuorotella, kumpi saa nukkua pidempään. Omassa kaveripiirissäni ei veloja ole ja kaikilla ainakin se 2 lasta. Kaikki myös koulutettuja aikuisia ihmisiä, ikää n.40v. Syytä en kuitenkaan osaa arvailla, miksi lapsia hankitaan vähemmän. Olisiko kalliit harrastukset ja paineet siihen, että lasten tulee harrastaa jääkiekkoa, luistelua ja ratsastusta.

Minä haluan matkustella "aikuisten ehdoilla"; juhlia yöt ja nukkua päivät, aloittaa aamun niin drinkillä kuin tylsällä museokierroksellakin, lähteä 10 tunnin automatkalle joutumatta miettimään missä on ensimmäinen ruokapaikka ja vessa, pystyä juoksemaan tukka putkella viimeiseen junaan. Haluan myös nukkua pitkään 100% vapaa-aamuista, harrastaa seksiä keskellä kirkasta päivää vaikka keittiön pöydällä, syödä kuumana kesäpäivänä pelkkää jäätelöä, unohtua hyvän kirjan pariin koko päiväksi niin, että vasta joskus puoliltaöin havahdun mahan kurinaan - ja jääkaapille päästyäni huomaan sen olevan tyhjillään, joutuen lähtemään nakkikioskille klo 01:23 yöllä. Näin esimerkiksi. En halua olla jatkuvasti arjessa varpaillani huolehtiakseni jonkun toisen tarpeista.

Vierailija
1515/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää esillä olleen synntyskampanjan aiheet on yksi syy miksi en lisäänny.

Niin kauan ku synnytystä voi verrata teurastukseen ja korjaus leikkaukset ei ole automaatio niin tämä nainen ei ala porsimaan. Pidän kropastani ja aijon pitää myös vastaisuudessa

Etkö todellakaan tiedä, että ketään ei voi pakottaa alatiesynnytykseen, vaan voi valita sektion. Minun tyttäreni teki näin ja sai kevättalvella vauvan. Sektio meni hyvin, ei mitään komplikaatioita ja pärjäsi vauvan kans hyvin sairaalasta tulon jälkeen. Vastikaa naiset sektiota, sillä ei sitä tule teille kukaan esittämään. Tämä on ihmisoikeuskysymys ja Ruotsissa on kaikilla mahdollisuus synnyttää sektiolla. Suomessa pitää olla joku syy, esim pelko.

No selkeästi se jolle vastasit pelkää kun on noin vääristyneet mielikuvat.

Vierailija
1516/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

elämän aikana.

Ja siinäpä syy miksi kenenkään heikossa asemassa olevan ei kannata niitä tehdä. Äitini teki minut posiolaisen kylähullun kanssa. Olisi jättänyt tekemättä. Äiti rakasti toki minua omalla tavallaan. 

Tarvitset psykiatria.

Vierailija
1517/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä lapsia ennenkään niin montaa oikeasti haluttu, niitä vain ehkäisyn puutteessa tuli lähes vuosittain. Syntyvyys on laskussa jokaisessa sivistysmaassa hyvän ehkäisyn ja naisten koulutuksen myötä ja hyvä niin.

Yleinen väärin käsitys.

Suomessa 80% ei usko jumalaan. Kukaan ei mene enää naimisiin. Abortti, ehkäisy ja irtoseksi on arkea.

Kun ehkäisy tuli kuvioihin alettiin harrastaa seksiä naapurin, opettajan, luokkakaverin, exän, vieraan... Periaatteessa kaikkien kanssa ja tämä oli erittäin pöyristyttävää vanhempien polvien näkökannasta.

Ennen 90% uskoi jumalaan. Valtaosa halusi naimisiin. Silloin ei seurusteltu eikä asuttu samassa asunnossa ellei pappi ollut sanonut aamen. Haluttiin suurperheitä koska sitä pidettiin jumalan lahjana.

Väestön lasku ja naisten koulutus on ainoa mikä pitää paikkansa viestissäsi. Se että onko se hyvä asia voi jokainen joka ei ole syntynyt miettiä. Ainiin heillä ei ole tietoisuutta.....

Vierailija
1518/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät aiemmat sukupolvet ole halunneet lapsia yhtään sen enempää. Olosuhteet olivat otollisemmat niille, jotka lapsia halusivat – he niitä helpommin myös saivat. Empiväiset painostettiin ympäristön mielipiteillä ja esimerkillä. "Kai niitä lapsia nyt tässä vaiheessa kuuluu hommata." Valtavasti syntyi myös "yllätys"lapsia.

Silloin mentiin naimisiin ja hankittiin lapsia kun haluttiin pieniä ihmisiä eikä ajateltu onko mulla rahaa nyt tai huomenna vaan arvostettiin elämää sellaisena.

Vierailija
1519/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lastentekoiässä, mutta en aio tehdä lapsia. Syy on mulla ja monella tuntemallani se, että ei meillä oikein ole positiivista kuvaa tulevaisuudesta. Koko ajan pelottaa, että esim. työt lähtee alta ja millä se sitten elätetään? Elämässä ei muutenkaan ole oikein mitään mieltä, kun tää on koko ajan vähän kitkuttamista eikä uskalla luottaa mihinkään, jos ajattelee pitkälle. Voiko luottaa, että tulevaisuudessa on enää esim. opintotukia, onko mulla varaa kustantaa lapselle opinnot?

Eli et ole kypsä vanhemmaksi. Pelko kaikesta ON osa vanhemmuutta.

Vierailija
1520/2387 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen toki vaikuttaa se, että ihmisillä on entistä vähemmän kokemusta vauvojen ja pienten lasten kanssa olemisesta ja ehkä myös oma lapsuus on jättänyt toivomisen varaa.

Viimeisten 5-10 v sisään monet kaverit ovat alkaneet hankkimaan lapsia ja niitä kyllä on välillä nähnyt lapsineen. Joka ikinen kerta huokaisen helpotuksesta kun pääsen pois siitä hulivilistä, metelistä ja jatkuvasta huomion kärttämisestä ja jatkuvista tarpeista. Jo hetken sivusta seuraaminen väsyttää. Jos ei tuosta olisi kokemusta niin hyvin voisin olla sellainen että vaaleanpunaiset lasit silmillä hankkisin lapsia kun ei nimenomaan ole niistä mitään kokemusta. Sanovat tietenkin että se oma on aivan eri mutta enpä usko että muuttuisi mukavuudenhaluisesta ja matalaenergisestä ihmisestä suorittaja- ja rutiini-ihmiseksi joka haluaisi koko ajan olla tekemässä ja touhuamassa jotain ja täyttämässä jonkin tarpeita 24/7.

Eli et tiedä mitään lapsista ja lasten tarpeesta sekä ihmisen kehityksestä. olet siis sivistymätön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi