Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
Vierailija kirjoitti:
Kai se jotenkin liittyy tulevaisuuden pelkoon ja samaan aikaan todellisempaan mahdollisuuteen valita perhekoko. Tässä 20-30 vuotta on nuijittua nuorisoa epätoivon partaalle ja perheenperustamisesta on tehty koko ajan vaikeampaa.
Minusta on täysin edesvastuutonta tehdä lapsia tähän somen tuhoamaan ympäristöön. Kattokaa nyt noita Iida Vainioita. Biologia tuhottu kun vanhemmat syöneet ja syöttäneet eineksiä ja kun tytön korvaan puhaltaa niin sisällä kaikuu. Ja kun suu aukeaa niin öö ömm niinku öö ömmm.
Z sukupolvi on sosiaalisesti arka kasvokkain kohtaamis tilanteissa. Osa pelkää omaa varjoaankin
Naiset saavat nykyään enemmän faktatietoa raskauden ja synnytyksen riskeistä. Niistähän ei ennen hiiskuttu ennen kuin naisella oli jo vähintään yksi lapsi ja mahdollisesti ulosteenpidätyskyky mennyt, tai jotain muuta asiaan kuuluvaa häikkää kehossa.
Kun noiden fyysisten juttujen päälle lisää muita riskejä, kuten sen että lapsella on kehityshäiriö tai hän vammautuu synnytyksen aikana, että mies ei osallistukaan lapsen kasvatukseen ja hoivaan siten kuin oli sovittu, että naisen urakehitysmahdollisuudet heikkenevät vanhemmuuden myötä jne. niin monen fiksun naisen mielessä kustannus/hyötylaskelman lopputulema jää negatiiviseksi. Varsinkin jos ei ole sellaista primitiivistä, hallitsematonta kiihkoa tulla äidiksi, joka mukamas kaikilla naisilla väitetään olevan. Ne joilla se on, varmaan haluavat vanhemmuuden kokea riskeistä huolimatta, ja se on silloin ihan hyvä valinta. Kaikki naiset eivät kuitenkaan ole tällaisia.
Itse en ole halunnut lapsia vaikka pidän lapsista kovasti, ihan siksi että jo itsestäni huolehtiminen on minulle lähes ylivoimaista. Nenä pysyy juuri ja juuri pinnalla. On itsestäänselvää että yhdenkin alaikäisen huollettavan lisääminen tähän kuormaan saisi sen uppoamaan. Onneksi paras kaverini on halunnut ja saanut lapsia, ja olen tervetullut heille kylään aina kun haluan viettää aikaa lasten kanssa. Ko. perheessä on aktiiviset ja terveet menestyjävanhemmat, jotka ovat hyvistä ominaisuuksistaan huolimatta aivan loppu lapsiperhe-elämän kuormittavuuden vuoksi. Kovin iloisia ovat kun saavat käydä ottamassa nokoset sillä välin kun minä leikin lasten kanssa. :)
Ikää tulee kohta 40 eikä ole koskaan ollut minkäänlaista kutsumusta lapsiperhe-elämään tai vauvakuumetta. Siinäpä ne suurimmat syyt. Muita esteitä esim. elämäntilanteessa ei ole. Ja kun en niitä lapsia halua, niin eipä tarvitse myöskään huolia siitä millaiseen maailmaan syntyisivät. Eikä siitäkään, millaisia vaurioita raskaus, ja etenkin synnytys, tekisivät keholleni.
Pikkulapset on ihan söpöjä, koululaiset ja teinit ei niinkään. Sujuvasti hoidan läheisteni lapsia ja teen töitä sosiaalialalla, joten eiköhän siinä ole minun osuus hoidettu.
Asioita järkeillään ja analysoidaan liian paljon. Lisäksi tuntuu, että kaverit tärkeämpiä kuin parisuhde.
Luulen, että muutos naisten ajattelussa on suurin syy. Miehet jotenkin hukassa näiden itsenäisten naisten kanssa.
Tuo on jo vuosikymmeniä harjoitetun tulevaisuuspelottelun seurausta. Alkoi Rooman klubin raportista joskus 1970, ja sen jälkeen meitä on peloteltu maailmanlopulla milloin minkin syyn perusteella. Ymmärrän alarmismin kun ihmisiä täytyy herätellä ympäristöongelmiin, mutta meillä Suomessa se on mennyt ihan överiksi.
Sen Rooman klubin ajoista lähtien koko ihmiskunnan hyvinvointi on parantunut moninkertaiseksi, ja samaan aikaan myös ympäristön tila on parantunut useimmilla mittareilla. Tämä huolimatta väestönkasvusta. Nopeinta edistys oli talouden globaalistuessa ja liberalisoituessa 1980-2010. Rikkaat toki rikastuivat, mutta esimerkiksi aliravitsemus käytännössä hävisi muilta kuin kriisialueilta.
En edelleenkään ymmärrä toivottomuutta ja näköalattomuutta. Isossa mittakaavassa asiat ovat paremmin kuin koskaan aikaisemmin niin meillä kuin globaalisti. Lapsentekoikäisten tehtävä on parantaa maailmaa entosestään ja lisääntyä siinä sivussa:)
Vierailija kirjoitti:
Asioita järkeillään ja analysoidaan liian paljon. Lisäksi tuntuu, että kaverit tärkeämpiä kuin parisuhde.
Luulen, että muutos naisten ajattelussa on suurin syy. Miehet jotenkin hukassa näiden itsenäisten naisten kanssa.
Tietenkin. Naiset ovat nähneet, miten lapsuudenperheissä lapset ja kodinhoito on olleet äidin tehtäviä. Miesten on helppo luistella pois vastuusta, jos lapsiperhe-elämä ei nappaakaan.
Olen 30v ja en halua lapsia, koska haluan nauttia omasta elämästäni&harrastuksista ilman häiriötekijöitä (lapsia) en halua käyttää elämääni niistä huolehtemiseen tai viihdyttämiseen.
Rakastan koiria&hevosia ja ne riittää vallan mainiosti! Koiraa parempaa ystävää ei olekkaan, se ei ikinä käy hermoille ja tuo pelkkää iloa. Lapset on niin raskaita.
Vierailija kirjoitti:
Z sukupolvi on sosiaalisesti arka kasvokkain kohtaamis tilanteissa. Osa pelkää omaa varjoaankin
Koska on eletty somen läpi, eikä opeteltu mitään aitoa ja sivistävää.
Taloihin ei enää tarvita (ilmaista) työvoimaa, kuten maalla aiemmin.
Omalla kohdalla suvussa huonot geenit, enkä halua jatkaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Taloihin ei enää tarvita (ilmaista) työvoimaa, kuten maalla aiemmin.
Omalla kohdalla suvussa huonot geenit, enkä halua jatkaa niitä.
.
Sekä työelämä on imenyt kaikki mehut ja palkkataso huono eikä miehestä olisi ollut avuksi.
poliittiset yms ympäristö kysymykset eivät kosketa minun päästöstä lapsettomuuden suhteen, mun mielestä suomalaiset on vaan todella rumia, ja siis vaan surkeat geenit omaava körttiläiskansa. Ei siis vaan ole järkeä,oikeestaan ku mietti paljoa yhtään missään. mut anyway
Haluaminen ja saaminen on eri asia. Onko haluamisessa tullut muutosta?
En tiedä, haluaisivatko naiset vähemmän lapsia kuin ennen, mutta niitä halutaan yli nelikymppisenä. Vielä parempi olisi, jos vielä eläkkeellä pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
poliittiset yms ympäristö kysymykset eivät kosketa minun päästöstä lapsettomuuden suhteen, mun mielestä suomalaiset on vaan todella rumia, ja siis vaan surkeat geenit omaava körttiläiskansa. Ei siis vaan ole järkeä,oikeestaan ku mietti paljoa yhtään missään. mut anyway
Joidenkin maiden tyttölapsilla on viikset jo 5 v. Se on nättiä se.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat italialaisten silmissä varsinaisia herkkupaloja. Sekä naisten, että miesten silmissä.
Ukko kirjoitti:
Tuo on jo vuosikymmeniä harjoitetun tulevaisuuspelottelun seurausta. Alkoi Rooman klubin raportista joskus 1970, ja sen jälkeen meitä on peloteltu maailmanlopulla milloin minkin syyn perusteella. Ymmärrän alarmismin kun ihmisiä täytyy herätellä ympäristöongelmiin, mutta meillä Suomessa se on mennyt ihan överiksi.
Sen Rooman klubin ajoista lähtien koko ihmiskunnan hyvinvointi on parantunut moninkertaiseksi, ja samaan aikaan myös ympäristön tila on parantunut useimmilla mittareilla. Tämä huolimatta väestönkasvusta. Nopeinta edistys oli talouden globaalistuessa ja liberalisoituessa 1980-2010. Rikkaat toki rikastuivat, mutta esimerkiksi aliravitsemus käytännössä hävisi muilta kuin kriisialueilta.
En edelleenkään ymmärrä toivottomuutta ja näköalattomuutta. Isossa mittakaavassa asiat ovat paremmin kuin koskaan aikaisemmin niin meillä kuin globaalisti. Lapsentekoikäisten tehtävä on parantaa maailmaa entosestään ja lisääntyä siinä sivussa:)
Eli ongelmahan ei ole pelottelu, vaan se, että naiset uskovat kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti mulla on elämä elettävänä. Mun oma, ainoa elämäni.
Minullakin on yksinkertaisesti vain elämä elettävänä ja siitä syystä halusin lapsia. En halunnut tuijotella koko elämääni vain omaa napaani vaan myös toisia pieniä napoja :D
Mun oma ja ainoa elämä on täydellinen juurikin lasten takia.
Itsekin ajattelin nuorena jääväni vapaaehtoisesti lapsettomaksi (tein lapset vasta 35v-40v ikäisenä)koska vastuu toisesta ihmisestä pelotti ja eniten pelotti ihan vain synnytys. Luulin, että siitä kivusta ei voi selvitä .
Ymmärrän kyllä, että lapsen teko naisia pelottaa, koska kyllähän se on pelottavaa. Ainakin minulle oli. Pelkäsin synnytystä ihan joka kerta.
Synnytystä on pelätty aina - ehkä vielä enemmän ennen. Oma isoäitini kirjoitti siskolleen kirjeen, jossa hän valmistautui myös kuolemaan synnyttäessään ensimmäisen lapsen.
Neuvolajärjestelmä kehitettiin synnystyskuolemien ja lapsikuolleisuuden vähentämiseksi. Ei ollut mitenkään epätavallista kuolla synnytykseen tai jo raskaana raskausmyrkytykseen. Eikä noista riskeistä olla päästy vielä tänäkään päivänä kokonaan eroon, vaikka synnytys- ja lapsikuolleisuus on vähäistä.
Itsellekin olisi käynyt huonosti ilman nykyisenkaltaista synnytyssairaalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat italialaisten silmissä varsinaisia herkkupaloja. Sekä naisten, että miesten silmissä.
Meetkö jo jonnekin sen 10cm kanssa?
Tämä ja se että jos teet vaikka viisi niin hirveä stressaaminen ja huolehtiminen ja vaikka miten hyvin kasvatat niin toisesta voi tulla rikollinen ja toisesta juoppo.