Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?

Vierailija
09.05.2019 |

Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.

Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?

On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.

Kommentit (2387)

Vierailija
221/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan omaa mutua, mutta olisko jo kotoa opittua? Meinaan vaan jos lapsuudenperheessäkään lapsia ei arvostettu eikä pidetty minään, niin miksi niitä itsekään tekisi.

Onhan meillä maailman korkeimmat masennustilastotkin, oisko näillä yhteyttä alhaiseen syntyvyyteen?

Helpoinhan on tietenkin syyttää nykynuoria itsekkäiksi hedonisteiksi.

Vierailija
222/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neljän noin kolmekymppisen täti. 2 naista ja 2 miestä. Kukaan ei suunnittele hankkivansa lapsia, vaikka ovat avoliitossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi lapsi ja myöhemmin ehkä tehdään toinen jos on varaa. Perhetuilla ei asiaan olisi vaikutusta vaan ainoastaan sillä että ollaan vähän alle keskituloisia ja haluamme elää taloudellisesti vähän vapaammin kuin lapsiperheissä yleensä. Siksi tehtiin eka lapsi 24+26 vuotiaina ja toinen ehkä kun tämä eka menee kouluun. Tässä välissä tietenkin ollaan molemmat töissä, maksetaan asunto- ja autolainaa sekä sijoitetaan osakkeisiin. Jää vielä vähän varaa matkustellakin ja syödä ulkona. 

Vierailija
224/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko tosiaankaan, että kyseessä on raha tai maapallon tulevaisuus.

Kyse on yhteiskunnan muuttumisesta. Ennen möllötettiin kotona ja pantiin pari kertaa viikossa. Lauantai-iltana katsottiin toosasta napakymppiä.

Nykyään on kaiken maailman netit, somet, pelit jne. Ihmisillä on niin paljon mielekästä ajanvietettä, että lasten hankkiminen on yksinkertaisesti pois itseensä keskittymiseltä. Myös ihmisten kiinnostus seksiin on vähentynyt, ja runsaudenpulassa on helppo keskittyä viihdyttämään itseään.

Vierailija
225/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskunnan huonot päätökset on se syy.Lapsivastainen politiikka ja lapsiperheiltä kaikki pois politiikka.Kuka hullu tänne enää lapsia tekis? Paitsi tietenkin nämä tulijat,jotka kaiken ilmatteeksi saa.

Vierailija
226/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti muutama vuosikymmen sitten ei ollut hyväksyttyä olla lapseton kuin terveydellisistä syistä. Lapsia piti tehdä. Ja aikoinaan niitä lapsia tulikin, kun ei ollut ehkäisyä.

Ei mitenkään ihastuttava aikakausi.

Mummonikin sanoi eläessään, että ei niitä lapsia silloinkaan erityisemmin haluttu, niitä vain tuli.

Vierailija
227/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmisten edes PITÄISI haluta isompi lapsiluku? Ihmisiä on nyt jo maapallolla enemmän kuin maa pystyy elättämään. Voihan olla että ihmiset ovat oikeassa. Voi olla että joku vaisto estää heitä lisääntymästä kuin kanit. Terveisin 55-vuotias kolmen äiti.

Vierailija
228/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat syyni (olen 28v nainen)

-Ilmastonmuutos, koen että olisi parempi vaikka adoptoida

-Työssä haastava tilanne (paljon töitä, haluan edetä, haluan opiskella työn ohessa, tämän hetkinen palkka vielä pieni...)

-Synnytyspelot, mikä kaikki voi mennä pieleen (keskenmeno, lapsi vaikeasti vammainen, oma keho menee pahasti hajalle, esim. loppuelämän pidätysvaikeudet tms)

-pidän elämästäni sellaisena kuin se nyt on, saan jo viettää aikaa lasten kanssa, koska niitä on lähipiirissä

Kuulostaa ehkä itsekkäältä, mutta omapa on elämäni.

Vierailija
229/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua läpi, joten en tiedä onko tätä jo ehdotettu: Nykyään halutaan antaa lapselle enemmän. Vanhemmat haluavat tarjota lapselle muutakin kun ruuan, vaatteet ja katon pään päälle. Omalle lapselle halutaan tarjota hyvä lapsuus harrastuksineen ja matkoineen. Perushoivan lisäksi halutaan tarjota elämyksiä ja myös läsnäoloa. Vanhemmat haluavat olla mukana harrastuksissa ja osallistua lasten elämään, olla näkemässä lapsen tanssikoulun kevätnäytöksen ja katsomassa kun lapsi saa koulun kevätjuhlassa stipendin. Lapselle etsitään hyvät harrastukset ja päiväkoti ja koulu valitaan tarkasti.

Kaikki tällaiset vievät hurjan paljon resursseja. Raha on yksi tärkeä, mutta aikaakaan ei vanhemmilla ole rajattomasti. Kun lapseen halutaan panostaa kunnolla, niin ei niitä lapsia mitenkään voi kahta enempää olla. Rahat saattavat riittää, mutta aika ei riitä kolmeen lapseen. Tulee päällekkäisiä menoja ja tärkeitä hetkiä jää näkemättä. Eivätkä ne lapsetkaan saa riittävästi aikaa ja huomiota vanhemmilta, jos lapsia on liian monta. 

Kyllä se on kaikkien osapuolien kannalta parempi, että hoitaa vaikka yhden lapsen kunnolla kuin kaksi vähän sinnepäin. Yksikin lapsi riittää siihen, että saa kokea vanhemmuuden ilot ja seurata lapsen kasvua ja kehitystä. 

Vierailija
230/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo rahaa.

Vierailija
231/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se määrä vaan se laatu. Tosi harva suurperheellinen onnistuu kasvattamaan kaikista lapsista tasapainoisia ja hyvin pärjääviä.

Vierailija
232/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, että aikaisempi sukupolvi halusi niitä lapsia enemmän kuin nyt? Kai pitäisi nyt jo järjellä tajuta, ettei ennen ollut ehkäisyä. E-pilleri tuli vasta 60-luvulla ja niitä sai aluksi vain naimisissa olevat.

Tämä on totta. Eräs 1920-luvulla syntynyt sukulaiseni sanoi aina, että jos hän olisi voinut/saanut valita, hänellä olisi ollut vain yksi lapsi.  No ehkäisyä ei ollut ja niinpä hänellä oli 12 lasta.

Vierailija
233/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret ymmärtävät, että lapsi ei enää hoidu puolivillaisesti vasemmalla kädellä muun elämän ohessa eikä isommat sisarukset ole sen paremmin velvollisia kuin ansainneetkaan toimia lapsenvahteina. Lapset ovat yksilöitä ja heidät on sellaisina kohdattava ja kohdeltava eikä osana lapsikatrasta. 

Vierailija
234/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi oudosti muotoilu kysymys. Luuletko, ettei täällä ole ihmisiä, joilta voisit kysyä ihan suoraan syyt heidän päätöksensä taustalla? Miksi spekuloida, kun voi saada ihan suoran vastauksen kysymällä?

Vai onko taustalla kenties ajatus, että tällaisen päätöksen tekevät nuoret eivät itsekään tiedä miksi tekevät ja mitä, ja avun/painostuksen pitäisi tulla paremmin tietävältä vanhemmalta sukupolvelta?

Kyllä tähän on vastauksia jo annettu, ei ole rakettitiedettä. Kapitalismin tulevaisuus ahdistaa, hyvinvoinnista luopuminen on väistämättä edessä, samoin kansainvaellukset ja ilmastokarastrofit. Suurta lapsilukua saa itselleen perustella niin paljon ja sulkea nämä em ongelmat niin hyvin mielestä, ettei mitkään koulutettujen naisten defenssit riitä siihen.

Kylläpä sinä kuulostat vihaiselta. Kai niitä syitä on useampia eikä tällaisesta asiasta koskaan päästä kompromissiin tai löydetä yhtä totuutta. Miksi sellaiseen pitäisi edes pyrkiä? Maailma ei ole mustavalkoinen vaan etenkin isoimmat ja tärkeimmät asiat ovat usein erittäin monisyisiä ja monimutkaisia.

Luettelit hyviä syitä, mutta on niitä varmasti vielä muitakin. Kiinnostava keskustelu.

Vierailija
235/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nykyisin ei ole pakko tehdä lapsia.

Ei lapsia ennenkään haluttu, niitä vain tuli kun ei ollut ehkäisyä ja turvallisia abortteja.

Vierailija
236/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedonismi, itseensä käpertyminen. Luulen, että mitä pidemmälle mennään niin sitä enemmän vieraannutaan lasten tekemisestä ja synnyttämisestä, niitä aletaan pitää jonain aivan kauheana ja jopa pelottavina, inhottavina asioina. Seksihän on myös menossa pois. Inhottavaa ja outoa sekin kai.

Luulen että talouteen ja liikakansoitukseen ja muuhun vastaavaan soopaan vetoaminen on vain tekosyy. Maailma ei ole koskaan ennen ollut näin turvallinen paikka tehdä lapsia ja liikakansoitusta ei ratkaise se, että yksi maailman pienimmistä kansoista jättää lapset tekemättä. Naiset pelkäävät synnytystä ja vastuuta uudesta elämästä, kaiken pitää olla vain minulle jotain kivaa. Mieluummin netistä ja suoratoistona tai sitten viini ja matkailu. Minä Italiassa. Minä Malesiassa. Minä Japanissa. Minä Kuubassa. Minä Brasiliassa. Katsokaa minua.

Vierailija
237/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aina niin huonosti kysytty ettei tutkijatkaan osaa sitä selvittää. Omalta osaltani voin sanoa että ennen 25 ikävuotta koin etten ole valmis, halusin reissata yms eikä ollut vakaata parisuhdetta. Nyt olisi parisuhde muttei vakaata työpaikkaa joten olen tällä hetkellä vapaaehtoisesti lapseton kunnes taloudelliset puitteet on kunnossa. Unelmamaailmassa saisin kolme tai neljä lasta. Nyt haluan enintään kaksi koska enempää ei ole varaa elättää vaikka työsuhde vakinaistettaisiin.

Eli mites tuon tilastoit, siellä näkyy nyt kaikki selitykset? Ylipäätään on mun mielestäni edes turha kysellä miksi alle 25-vuotiailla ei ole lapsia, sama kun kysyisi sitä 15-vuotiaalta ja sitten päivittelee kun halutaan elää sitä nuoruutta ja on ihan muut jutut mielessä. Kannattaa kysyä 35-vuotiailta.

Tämä.

Vierailija
238/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliittoinstituutio on yhä heikentynyt. Ennen suurin osa miehistä houkuteltiin seksiä porkkanana käyttäen avioliittoon, josta oli pieni seuraava askel lasten tekoon. Oli perhe-elämää ylläpitäviä kunnia-asioita, joista poikkeamisesta sai yhteisöltä henkistä keppiä sekä mies että nainen.

Nämä kulttuurin kepit ja porkkanat ovat nyt poissa, ja mies, joka ennen olisi niiden avulla ajautunut naimisiin, säätää nyt loputtomasti tai elää ilman naisia.

Vierailija
239/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies suostuisi hoitamaan kotia ja lapsia 50/50. Jos jään kotiin kolmeksi vuodeksi, hän maksaa mulle eläkettä.

En luota miesten lupauksiin, joten jään lapsettomaksi.

Miksi pitäisi jäädä kotiin kolmeksi vuodeksi. Lapsi hoitoon ja palkatkaa siivooja.

Vierailija
240/2387 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään sukuelimestäni enkä halua, että se repeää korviin asti. Lapset sinänsä olisi kiva, joten ehkä harkitsen adoptiota sitten joskus. 

t. nuori nainen 

2 lasta alakautta synnytin eikä pimpero revinnyt korviin asti. Itse asiassa ei tarvittu tikkiäkään.

N28

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan