Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko tämä oikeasti pahasti tehty? (astiaston myynti)

Vierailija
09.05.2019 |

Homma on siis niin, että tätini on saanut häälahjaksi joskus 90-luvun alkupuolella erään kahviastiaston. Erottuaan tuosta puolisostaan ja muutettuaan hän antoi astiaston äidilleni, joka säilytti astiastoa vuosia käyttämättä sitä koskaan. Kun muutin omilleni, sain astiaston äidiltäni. Astiasto sisälsi muistaakseni 8 teekuppisettiä, 8 kahvikuppisettiä ja 12 pullalautasta, eikä opiskelijalla ole sellaiselle mitään käyttöä. Säilöttyäni sitä vuoden verran myin molemmat kuppisetit, pullalautaset ovat minulla edelleen.

Nyt äitini kysyi, voisinko tuoda kyseisiä astioita veljeni ylioppilasjuhliin, sillä heidän omat astiansa eivät ehkä riitä. Kerroin, ettei minulla ole ollut ko. astiastoa enää vuosiin, ja siitäkös äitini suuttui. Hänen mielestään en olisi missään tapauksessa saanut myydä astiastoa kysymättä häneltä ja on kuulemma pettynyt minuun, koska oletti minun arvostavan suvussa kiertäneitä vanhoja esineitä. En osannut muuta sanoa tuohon vuodatukseen kuin sen, että jos se oli niin tärkeä astiasto, niin varmaan hänen olisi sitten itse pitänyt säilyttää sitä.

Mitä mieltä, av-raati?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NTA

Vierailija
2/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että toimit ihan oikein. Toivottavasti äippä rauhoittuu pian, vanhempien ihmisten kiintyminen "suvussa kiertäneisiin esineisin" saa kyllä joskus hämmentävät mittasuhteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin myynyt sen heti, enkä olisi edes miettinyt muuta. Tai sitten en olisi huolinut koko settiä.

Vierailija
4/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut ihan kohteliasta kysyä äidiltä ennen myyntiä. 

Vierailija
5/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne edes olleet vanhoja.

Joka tapauksessa, jos äitisi kerran antoi ne sinulle, sinä sait tehdä niille mitä halusit.

Vierailija
6/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein teit. Astiasto oli sinun omaisuuttasi, ellei toisin ole sovittu kun sait ne (säilytä näitä kun meille ei mahdu).

Kyllä mama siitä rauhoittuu.

Vierailija
7/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun olisi pitänyt kysyä äidiltä haluaako asiaston takaisin, kun sinulla ei ole enää sille mitään käytöä.

Vierailija
8/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antoi vai lainasi?

Vierailija
9/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerästi tehty, mikset kysynyt ottaako takaisin ennen kuin myit ne? Varsinkin jos tiesit että ne on jotain suvun arvoperintömuistoesineitä?

N24

Vierailija
10/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä oikein tiedä oliko se nyt sitten ollut liian vaikeaa kysyä äidiltä asiasta.

Vierailija
11/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne edes olleet vanhoja.

Joka tapauksessa, jos äitisi kerran antoi ne sinulle, sinä sait tehdä niille mitä halusit.

No ei olleetkaan, ja se tässä ihmetyttääkin. Ymmärtäisin reagoinnin paremmin, jos kyse olisi jostain sota-aikaisesta astiastosta joka on pelastettu evakkoreissulle mukaan, mutta tämä on ihan tehdasvalmisteinen astiasto 90-luvulta. 

Vierailija
12/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että toimit ihan oikein. Toivottavasti äippä rauhoittuu pian, vanhempien ihmisten kiintyminen "suvussa kiertäneisiin esineisin" saa kyllä joskus hämmentävät mittasuhteet.

Eikä suotta! Tietämätön myy jotain 50-luvun signeerattua tonnin maljakkoa muutamalla kympillä! Terveisin kiintynyt ja kiihtynyt äippä.

Vierailija
13/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen aina kysynyt, jos olen myynyt tai antanut jotain saamaani pois, kun ei se kysyminen kuitenkaan mitään maksa. 

Vierailija
14/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit myynyt ne sun äidille 😂

Vierailija
15/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano äidillesi että vuokraa riittävän ison astiaston. Näyttää juhlapöydässäkin paremmalta kun on kaikki samaa sarjaa.

Vierailija
16/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli.

Vierailija
17/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä oikein tiedä oliko se nyt sitten ollut liian vaikeaa kysyä äidiltä asiasta.

Jos olisin kysynyt äidiltä, niin hän olisi sanonut ettei niitä saa myydä, vaan ne pitää tuoda hänelle takaisin, mutta en minä lähde junalla 300 kilometrin päähän mitään astiastoa kuljettamaan. 

Ja siis ne _annettiin_ minulle, ei lainattu tai annettu säilytettäväksi. Muutenkin aika ikävä logiikka olisi, että 19-vuotias säilöö 30-neliöisessä yksiössään jotakin, joka ei mahdu äidin isoon omakotitaloon. 

Vierailija
18/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moi, muistatko kun vuosi sitten annoit mulle sen astiaston? En tee sillä mitään ja se vie vain turhaan tilaa. Haluatko sen takaisin vai laitanko myyntiin?"

Noin. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
19/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteitä ei enää kunnioiteta, valitettavasti.

Melko surkeilta näyttää ne juhlat nuorilla perheillä, joilla juhlissa on kahvimukin

tilalla mukit.

Mutta aika ja tavat muuttuvat, kaipa nuorilla nykyisin joka hetki on juhlaa, eikä

siihen tarvita kaunista kattausta, liinoja eikä muitakaan juhlistava elementtejä.

Lahjoitin Arabian juhla kahviastiaston nuorelle perheelle, myivät myös pois.

Vierailija
20/66 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteitä ei enää kunnioiteta, valitettavasti.

Melko surkeilta näyttää ne juhlat nuorilla perheillä, joilla juhlissa on kahvimukin

tilalla mukit.

Mutta aika ja tavat muuttuvat, kaipa nuorilla nykyisin joka hetki on juhlaa, eikä

siihen tarvita kaunista kattausta, liinoja eikä muitakaan juhlistava elementtejä.

Lahjoitin Arabian juhla kahviastiaston nuorelle perheelle, myivät myös pois.

Kahvimukin ja mukin ero?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä