Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä kaivaa motivaatio mennä töihin kun tuet...

Vierailija
07.05.2019 |

...muodostavat jäätävän kannustinloukon.
Kun lasketaan yhteen vuokra, laskut ja käyttöraha jota mulle maksetaan, nii päästään summaan n. 1400-1500e/kk riippuen siitä käynkö lääkärissä/ostanko reseptilääkkeitä vai en.

Pitäisi siis tienata tuo 1500e nettona jotta pääsisin edes samoihin tuloihin kuin nyt, koska minun pitäisi maksaa kaikki itse. Sitten minulla menisi tietysti rahaa työmatkoihin, ja ehkä myös enemmän ruokaan sekä vaatteisiin.
Mikä myös tärkeintä, menettäisin aikaa matkoineen ainakin 9 tuntia joka arkipäivä.

Puhutaan siis jostakin 1600-1700e netosta joka minun pitäisi saada jotta työn teossa olisi jotakin järkeä.

Ja sitten vielä se, että olen ollut lähes koko elämäni työtön (nyt 33v), eikä minulla ole lukion jälkeistä koulutusta. En siis luultavasti saisi muuta kuin ns. "Paskaduunia", ja noihin nettotuloihin päästäkseni minun olisi varmaankin pakko paiskia hommia näännyksiin, enkä sitten menetetyn vapaa-ajan lisäksi jaksaisi edes tehdä mitään töiden jälkeen.

Painotan lopuksi, että minä kuitenkin haluaisin työllistyä ja osallistua yhteiskuntaan, mutta mistä ihmeestä minä kaivan motivaation siihen? Hommassa kun ei ole järjen hiventäkään miltään kantilta katsottuna.
Auttakaa minua!

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä yksinasuva saa 1400-1500 tukia? Kuulostat provolta. 

Pk-seudulla. Asuminen on niin kallista, että asumistuen lisäksi sitä maksetaan ekstra TT-tuella. Kokonaan maksettujen asumiskulujen päälle tulee sitten vielä se elämiseen tarvittava osuus, n 400-500€/kk + tarveharkintaiset kulut, mm. lääkärit jne.

Vierailija
22/74 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös nykyään mennä töihin sen takia että voi sanoa olevansa töissä? Kuulostaahan se baarissa hienommalta naisia pokaillessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla. Asuminen on niin kallista, että asumistuen lisäksi sitä maksetaan ekstra TT-tuella. Kokonaan maksettujen asumiskulujen päälle tulee sitten vielä se elämiseen tarvittava osuus, n 400-500€/kk + tarveharkintaiset kulut, mm. lääkärit jne.

Sori, mutta en usko.

PK seudullakin on raja mihin asti vuokria maksetaan. Ja jos olet todella sairas niin ainoastaan silloin käyt kunnan lääkärillä niin usein, että joudut jatkuvasti lääkärissä käymään. Silloin et varmaan ole kovinkaan työkykyinen

Vierailija
24/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ansiosidonnainenkaan loputtomiin kestä. Sitten tipahtaa tonni tuloista. Nyt se kuulostaa siltä ettei motivaatiota ole mutta jos nyt ei edes yritä päästä töihin niin voi kaduttaa sitten kun tulot tippuu 😊

25/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaduunikin on arvokasta

Kyllä,ja jonkun sekin on tehtävä!

JA sitäpaitsi se kerryttää eläkettä,vaikkakin pientä mutta kuitenkin.

Tuo opiskelu ois sulle hyvä asia,saisit koulutusrahastosta tukea,ehkä,käy katsomassa,en muista ehtoja.

No ainakin opintolainaa voisit ottaa vähän.

Onhan noita paikkoja opiskella halvallakin.

Vierailija
26/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta en usko.

PK seudullakin on raja mihin asti vuokria maksetaan. Ja jos olet todella sairas niin ainoastaan silloin käyt kunnan lääkärillä niin usein, että joudut jatkuvasti lääkärissä käymään. Silloin et varmaan ole kovinkaan työkykyinen

Juuri näin. Ei todellakaan maksellaan mitään "keskustayksiöitä", vaikka oikeisto näin väittääkin, kun ei ilmeisesti ole lainkaan perehtynyt säädöksiin.

Halvempi asunto on vain pakko etsiä tietyn aikarajan sisällä, ihan kaikkien, tai maksaa sitten liian kallis vuokra omasta pussista.

Kyllästyttää aina olla oikaisemassa näissä keskusteluissa näitä asioita, kun jotkut nyt vain haluavat uskoa "elämäntapatyöttömien keskusta-asumiseen". Ei, sellaista ei ole ainakaan kelan kustannuksella olemassakaan. Toimeentulotuella toki katetaan "liian kalliita" vuokria lähiöissä, koska halvempia ei vaan ole olemassakaan. Mutta nyt puhutaan siis tosiaan ihan lähiöistä.

T: Kelan täti

Vierailija
27/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois. Se on valitettavasti ainoa keino eikä mikään muu auta. Kyllä: se todellakin kirpaisee mutta se on vaan se hinta, mikä yhteiskunnan on maksettava parantuakseen passivoivasta syövästä nimeltä sosiaaliturva, joka aina kiihtyvällä vauhdilla mädättää sen perusrakenteet ja orjuuttaa ihmiset henkisesti.

Taas näitä tuet pois ihmisiä :D Suomeen syntyy kivasti köyhiä, asunnottomia sun mallilla. Entäpä rikollisuus. Ja mistä töitä? Kukaan ei palkkaa, itse olen koulut käynyt, ollut töissä valtiolla, kaupungilla. Etsin tällä hetkellä kokoajan uutta työtä, ei koskaan valita. olen ollut työtön jo 8kk.

Niin. Nythän on joukko laillistettuja ryöstäjiä. Toki heidän ruokkimisensa on turvallisempaa näin, mutta ikävää silti. Joku kokee oikeudekseen olla parasiitti.

Vierailija
28/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni jätti aikanaan koulun kesken ja jäi kesätyöpaikkaansa töihin. Ei mennyt kauaa (vuos-pari), kun firma lopetti. Pääsi heti perään kesätöihin toiseen "paskaduuniin", johon jälleen kesän loputtua jäi. Nyt on siellä ollut vuoropäällikkönä ja pääluottamusmiehenä ja hänelle on tarjottu esimiesasemaa.

Palkka alalla pienehkössä firmassa ei esimiesasemasta huolimatta ole mitään päätä huimaavaa mutta kannustinloukkua ei ainakaan enää ole.

Eli... kyllä itse menisin kannustinloukusta huolimatta töihin. Jos vähääkään on ylenemismahdollisuutta ja itsellä kanttia ottaa riskejä.

Vierailija
29/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois. Se on valitettavasti ainoa keino eikä mikään muu auta. Kyllä: se todellakin kirpaisee mutta se on vaan se hinta, mikä yhteiskunnan on maksettava parantuakseen passivoivasta syövästä nimeltä sosiaaliturva, joka aina kiihtyvällä vauhdilla mädättää sen perusrakenteet ja orjuuttaa ihmiset henkisesti.

Taas näitä tuet pois ihmisiä :D Suomeen syntyy kivasti köyhiä, asunnottomia sun mallilla. Entäpä rikollisuus. Ja mistä töitä? Kukaan ei palkkaa, itse olen koulut käynyt, ollut töissä valtiolla, kaupungilla. Etsin tällä hetkellä kokoajan uutta työtä, ei koskaan valita. olen ollut työtön jo 8kk.

Siellä Kainuussa tuntui olevan töitä, pirautappa sinne piruuttas!

Ja Lapissa myös. Hiihtokeskuksissa ja matkailu- sekä palvelualalla on huutava pula työntekijöistä. Samoin Uudessakaupungissa autotehtailla. 

Näissä "työvoimapulaan" on sellaiset syyt, että pula ei tule helpottamaankaan. Jollei asuntoja ole ja palkka on surkea ja työntekijöiden kohtelu huonoa, niin ei se asia miksikään muutu.

Vierailija
30/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen muuttanut yhdeksän kertaa Suomen sisällä kuuden vuoden aikana työn takia. Nyt sain väkipaikan pienestä kaupungista kaukana pk-seudulta. Olen tyytyväinen ja onnellinen, asiantuntijatyö kyseessä, palkkaa jää käteen 2200 euroa kuukaudessa.

En ymmärrä, miksi ihminen, joka ei ole ollut koskaan töissä, ei voisi muuttaa. Ihanaa itsekkyyttä, että me muut maksamme kalliin vuokrasi, jotta saat lojua pk-seudulla. Täällä yksiön vuokra on 300 euroa kuukaudessa. Kivempi se olisi minun veroillani sinulle maksaa kuin 1000 euron kämppä.

Vierailija
31/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli A-studiossa juttu, että monenlaisista tekijöistä on pulaa monilla aloilla. Mikset ap lähde vaikka sinne Kainuuseen, siellä on halvempaa asuakin. Töitä tuntuu olevan.

Koko sosiaalinen elämäni ja harrastukset ovat pk-seudulla.

Ap

Ennen muutettiin työn perässä Ameriikkaan, Ruotsiin ja Australiaan. Ajat ovat muuttuneet, kun ei edes oman maan sisällä voi muuttaa.

Ennen ei ollut naisilla äänioikeutta, noitia poltettiin roviolla ja afrikasta haettiin ihmisiä orjiksi.

Niin ne ajat muuttuu kuule.

Sinusta on varmaan sitten ihan ok että ukomailta otetaan tänne työntekijöitä.

Kato kun ajat muuttuu, kuule.

Vierailija
32/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 400-500 € kuussa on kyllä niin olematin summa ettei sillä eletä kummoistakaan elämää. Siitä pitäisi maksaa ruuat, vaatteet, kosmetiikka, harrastukset, lomat ym.

Ei ole elämää tuommoinen. Mihunkään ei olisi varaa.

Vierailija
33/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen joka miettii näitä motivaatioasioita olisi hyvä pitää mielessä, että työttömyys ei johda mihinkään. Elämäsi ei koskaan tule muuttumaan paremmaksi, pikemminkin vain huonommaksi kun sosiaaliturvaa on tulevaisuudessa edelleen pakko leikata väestömäärän vähentyessä.

Jokainen paskaduunikin on ovi parempaan tulkevaisuuteen ja meilekkäämpään elämään. Liksa voi olla aluksi surkea, mutta kun teet työsi hyvin voit edetä paremmin palkattuun ja mielekkäämpään työhön.

Esimerkiksi myyntityötä on monenlaista. Puhelinmyynti on raskasta ja huonosti palkattua mutta jos sitä jaksaa tehdä hyvin esim. puoli vuotta, voi jo hakeutua muuhun myyntihommaan jossa palkka on parempi ja työ mielekkäämpää.

Vierailija
34/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

33-vuotias joka ollut lähes koko elämänsä työtön ja ei ole lukion jälkeistä koulutusta? Miksei ole lukion jälkeistä koulutusta ja mikset hanki sellaista?

Vierailija
35/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 400-500 € kuussa on kyllä niin olematin summa ettei sillä eletä kummoistakaan elämää. Siitä pitäisi maksaa ruuat, vaatteet, kosmetiikka, harrastukset, lomat ym.

Ei ole elämää tuommoinen. Mihunkään ei olisi varaa.

No ei työssäkäyvälle jää välttämättä vuokran ja ihan pakollisten laskujen jälkeen olennaisesti enempää. Kuluja tulee myös enemmän kuin työttömällä, mm pakollinen liikkuminen sinne töihin ja monesti siisti vaatetus, mahdollisesti pitää panostaa ulkonäköön enemmän, päivähoitomaksut jos tietty tuloraja ylittyy (ei ole korkea) jne. Vähänhän se hieman alle 500e on, en minä sitä kiistä, mutta ei tavallinen matalaa palkkaa saava henkilö nyt juurikaan leveämmin elä.

Vierailija
36/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä. Älä sitten marise ja itke lisää tukia kun kituutat kansaneläkkeellä ja muilla on työllä kartutetut rahastot ja sijoitusasunnot joilla eletään mukavaa eläkeläiselämää. Itsepähän olet helpon elämäsi valinnut. 

Vierailija
37/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli A-studiossa juttu, että monenlaisista tekijöistä on pulaa monilla aloilla. Mikset ap lähde vaikka sinne Kainuuseen, siellä on halvempaa asuakin. Töitä tuntuu olevan.

Koko sosiaalinen elämäni ja harrastukset ovat pk-seudulla.

Ap

Ennen muutettiin työn perässä Ameriikkaan, Ruotsiin ja Australiaan. Ajat ovat muuttuneet, kun ei edes oman maan sisällä voi muuttaa.

Ennen ei ollut naisilla äänioikeutta, noitia poltettiin roviolla ja afrikasta haettiin ihmisiä orjiksi.

Niin ne ajat muuttuu kuule.

Ennen ei muuten ollut köyhilläkään äänioikeutta. Vain tietyllä varallisuustasolla pääsi päättämään edes kunnallistason asioista.

Vierailija
38/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Suomea moititaan huonosta sosiaaliturvasta Euroopan taholta 🤔

Vierailija
39/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sun ap pitäisi kertoa vähän tarkemmin noista sun tuloista ja menoista. Eli mitkä ovat sellaisia tukia, joita saat riippumatta muista tuloista (lapsilisät yms)

Mitä kaikkia menoja sinulla on, sillä saadaksesi noin isot tuet, sinulla pitää olla myös hyväksyttäviä menoja tosi paljon.

Yleensä ihmiset nimittäin erehtyvät laskelmissaan jättämään tärkeitä lukuja pois sopivista kohdista perustellakseen omaa valintaansa. Palkka kerryttää mm. eläkettä, tuo sut työterveyden piiriin, saat sosiaalista elämää ja se mahdollistaa pääsemisen paremmin palkattuihin töihin. Kotona oleminen taas jättää sut niiden nykyisten tukien varaan ja lisää todennäköisyyttä joutua syvemmälle tukiviidakkoon.

Vierailija
40/74 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta en usko.

Juuri näin. Ei todellakaan maksellaan mitään "keskustayksiöitä", vaikka oikeisto näin väittääkin, kun ei ilmeisesti ole lainkaan perehtynyt säädöksiin.

Halvempi asunto on vain pakko etsiä tietyn aikarajan sisällä, ihan kaikkien, tai maksaa sitten liian kallis vuokra omasta pussista.

Kyllästyttää aina olla oikaisemassa näissä keskusteluissa näitä asioita, kun jotkut nyt vain haluavat uskoa "elämäntapatyöttömien keskusta-asumiseen". Ei, sellaista ei ole ainakaan kelan kustannuksella olemassakaan. Toimeentulotuella toki katetaan "liian kalliita" vuokria lähiöissä, koska halvempia ei vaan ole olemassakaan. Mutta nyt puhutaan siis tosiaan ihan lähiöistä.

T: Kelan täti

Minä olen asunut tässä nyt 4,5 vuotta, ja koko ajan on vuokrani huomitoitu täysimääräisenä. Muuttaessa se oli 800e, ja nyt noussut 895:een.

Eli 900e + 490e (ttt perusosa) +sähkölasku + kotivakuutus + lääkäri/lääkemenot. Harkinnanvaraista en ole juurikaan koittanut hakea.

Se mitä kela oikeasti vaatii, on osoitus siitä että haen halvempaa asuntoa. Se että saanko sellaista, on toissijainen seikka. Tämä on aikanaan eräälle toiselle tukien saajalle ihan suoraan sanottukin kelan virkailijan toimesta.

Ap