Mistä kaivaa motivaatio mennä töihin kun tuet...
...muodostavat jäätävän kannustinloukon.
Kun lasketaan yhteen vuokra, laskut ja käyttöraha jota mulle maksetaan, nii päästään summaan n. 1400-1500e/kk riippuen siitä käynkö lääkärissä/ostanko reseptilääkkeitä vai en.
Pitäisi siis tienata tuo 1500e nettona jotta pääsisin edes samoihin tuloihin kuin nyt, koska minun pitäisi maksaa kaikki itse. Sitten minulla menisi tietysti rahaa työmatkoihin, ja ehkä myös enemmän ruokaan sekä vaatteisiin.
Mikä myös tärkeintä, menettäisin aikaa matkoineen ainakin 9 tuntia joka arkipäivä.
Puhutaan siis jostakin 1600-1700e netosta joka minun pitäisi saada jotta työn teossa olisi jotakin järkeä.
Ja sitten vielä se, että olen ollut lähes koko elämäni työtön (nyt 33v), eikä minulla ole lukion jälkeistä koulutusta. En siis luultavasti saisi muuta kuin ns. "Paskaduunia", ja noihin nettotuloihin päästäkseni minun olisi varmaankin pakko paiskia hommia näännyksiin, enkä sitten menetetyn vapaa-ajan lisäksi jaksaisi edes tehdä mitään töiden jälkeen.
Painotan lopuksi, että minä kuitenkin haluaisin työllistyä ja osallistua yhteiskuntaan, mutta mistä ihmeestä minä kaivan motivaation siihen? Hommassa kun ei ole järjen hiventäkään miltään kantilta katsottuna.
Auttakaa minua!
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sun ap pitäisi kertoa vähän tarkemmin noista sun tuloista ja menoista. Eli mitkä ovat sellaisia tukia, joita saat riippumatta muista tuloista (lapsilisät yms)
Mitä kaikkia menoja sinulla on, sillä saadaksesi noin isot tuet, sinulla pitää olla myös hyväksyttäviä menoja tosi paljon.
Yleensä ihmiset nimittäin erehtyvät laskelmissaan jättämään tärkeitä lukuja pois sopivista kohdista perustellakseen omaa valintaansa. Palkka kerryttää mm. eläkettä, tuo sut työterveyden piiriin, saat sosiaalista elämää ja se mahdollistaa pääsemisen paremmin palkattuihin töihin. Kotona oleminen taas jättää sut niiden nykyisten tukien varaan ja lisää todennäköisyyttä joutua syvemmälle tukiviidakkoon.
Vuokrani huomioidaan ja maksetaan täysimääräisenä, 895e
Toimeentulotuen perusosa n. 495e
Sähkölaskuni maksetaan n. 40e/kk
Kotivakuutuslaskuni maksetaan n. 10e?/kk
Kaikki julkisen terveydenhuollon menot ja reseptilääkkeet maksetaan.
Eli "kiinteitä" tukia saan 1440e/kk, ja enemmän jos tarvitsen terveydenhuoltoa.
Tuo pitäisi siis vähintään tienata nettona jotta pääsisi edes samalle tasolle tukien kanssa.Ap
Jännää, että sinulla maksetaan vuokra täysimääräisenä, mutta minulla ei.
Naamasta kii kelle maksetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli A-studiossa juttu, että monenlaisista tekijöistä on pulaa monilla aloilla. Mikset ap lähde vaikka sinne Kainuuseen, siellä on halvempaa asuakin. Töitä tuntuu olevan.
Koko sosiaalinen elämäni ja harrastukset ovat pk-seudulla.
Ap
Ennen muutettiin työn perässä Ameriikkaan, Ruotsiin ja Australiaan. Ajat ovat muuttuneet, kun ei edes oman maan sisällä voi muuttaa.
Ennen ei ollut naisilla äänioikeutta, noitia poltettiin roviolla ja afrikasta haettiin ihmisiä orjiksi.
Niin ne ajat muuttuu kuule.
Suomen kontekstissa puhuttaessa puhut täyttä pskaa. A) Suomeen ei ole koskaan haettu afrikasta ihmisä orjiksi. Päinvastoin SUOMESTA on viety orjia. b) Suomessa ei ole koskaan aikaa että miehillä olisi ollut äänioikeus, mutta naisilla ei olisi ollut. Ennen vuotta 1906 äänioikeutta ei ollut kaikilla miehilläkään.
Netto 800e ja työmatkan bensoihin menee noin 200e. En saa mitään tukia. Onneksi on mies.
Mistä nämä tuet koostuu ap? Nimittäin jos et ole koskaan ollut töissä, saat työmarkkinatukea n 500 e, ja asumistukea n 400 paikkakunnasta riippuen. Et todellakaan saa 600 euroa tt tukea, joten taidat olla trolli. Lisäksi sinun pitäisi hakea kouluun, töihin jne jotta saisit tukia, vähintään sinut olisi laitettu pariksi vuodeksi kuntouttavaan työtoimintaan...
Minä voisin muuttaakin työn perässä, jos olisin sinkku. Mutta miehellä on kotikaupungissamme unelmaduuni, jossa hän viihtyy ja työ on juuri sellaista mitä hän haluaa tehdä. En siis repisi häntä irti sieltä paikasta, vain jotta minä voisin saada työn jostain muualta. Eikä mikään työ ole sen arvoinen, että alkaisin asua viikot erikseen ja sitten vaan viikonloput yhdessä. Joku määräaikainen työ varmaan menisi, mutta ei vakituinen.
Juu, ap on Kokoomus trolli. Häneltä olisi katkaistu kaikki mahdolliset tuet, jos hän on muka kieltäytynyt hakemasta koulutuksiin/töihin ja ollut 15 vuotta työtön... Kyllä sieltä kaikenlaista kuntouttavaa olisi laitettu karenssin uhalla tulemaan.
Itse aloitin paskaduuneista n. 10v sitten ja olen sen jälkeen tehnyt aina jotain työtä. Kun kokemusta on kertynyt olen päässyt aina parempiin töihin ja nykyään tulot ovat n.7000€ /kk mutta aika kauan sitä tehtiinkin kyllä huonolla palkalla hommia, luokkaa 1300€ - 1800/kk.
Tärkeää on mielestäni että aina tekee työtä eikä ole liian nirso ja ylpeä silloin kun ei siihen ole varaa. Kun on aikansa purrut hammasta niin jossain kohtaa se tilaisuus ponnistaa ylemmäs tulee vastaan.
Toki se vaatii jotakuinkin täyspäisen kaverin, päämäärätietoisuutta, hieman ahneutta ja ripauksen tuuria.
Sen kuitenkin tiedän että kotoa kukaan ei tule sinua raahaamaan "hyviin hommiin".
Loistavaa että halukkuutta tehdä töitä kuitenkin löytyy. Ehkä täytyy vain ottaa se työ mistä saa suunnilleen saman verran käteen kuin tuista, ajatella että se on itse tienaamaa rahaa ja pyrkiä nostamaan ansiotasoa asteittain.
7000e kk, olet sitten ylennyt johtajaksi. No käteen jäävä raha on se joka mitään meinaa. Itse olen ulosotossa ja saan työkkärin 522e käteen, sossu maksaa muut menot. Kaikki laskut revin ja heitän roskiin. Näin on menty jo yli 20 vuotta. Ei sitä rahaa ja omaisuutta hautaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä nämä tuet koostuu ap? Nimittäin jos et ole koskaan ollut töissä, saat työmarkkinatukea n 500 e, ja asumistukea n 400 paikkakunnasta riippuen. Et todellakaan saa 600 euroa tt tukea, joten taidat olla trolli. Lisäksi sinun pitäisi hakea kouluun, töihin jne jotta saisit tukia, vähintään sinut olisi laitettu pariksi vuodeksi kuntouttavaan työtoimintaan...
Huhtikuun ttt-päätös:
Asumistuki 393,60e
Työmarkkinatuki 531,30e
Perusosa: yksin asuva 497,29
Vuokra 870e
Menot yhteensä 1 367,20 e
Maksettava perustoimeentulotuki
1 367,20 e - 924,91 e 442,29 e
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole kuntouttavassa ollut, mutta yhden 2 viikon työhakukurssin olen käynyt.
Ei niihin joudu jos tietää mitä tekee.
Ap
Ei kaikille vain ole töitä.
30 000 avointa työpaikkaa ja 400 000 työtöntä
En ole lukenut muiden vastauksia vielä. Omalla kohdalla motivaatio tulee ainoastaan siitä, etten halua olla yhteiskunnan holhottavana. En halua saada käskyjä hakea sitä-tai-tätä työtä, en halua tehdä selvityksiä rahatilanteestani tai mitään muutakaan. Mutta ymmärrän jollakin tavalla, että kaikkia ihmisiä nuo asiat eivät haittaa. Minä haluan olla vapaa.
Ja sanon tämän ihmisenä, joka saa palkkaa vain 450 euroa bruttona ja 250 euroa asumistukea omistusasuntooni. Olen kirjoilla yliopistossa, joten en voi saada edes soviteltua päivärahaa enkä opintorahaa enää. En tule koskaan tienaamaan enempää, koska olen liian vanhan saamaan töitä opintojen jälkeen. Köyhäilen mieluummin kuin otan tukia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole kuntouttavassa ollut, mutta yhden 2 viikon työhakukurssin olen käynyt.
Ei niihin joudu jos tietää mitä tekee.Ap
Tuo tummentamani lause mielestäni osoittaa, että valehtelet väittäessäsi, että haluaisit kuitenkin mennä töihin ja osallistua yhteiskuntaan. Sinä ihan tietoisesti olet ottanut selville, miten voit kupata kaiken mahdollisen. Ihan eri asia olisi, jos et olisi noin laskelmoiva.
Kaikille se yksinäisyys ei sovi jos kauemmas muuttaa.