Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsellä tavoitteena saada 50 ikävuoteen mennessä niin hyvä varallisuus ja pääomatulot, että voin jäädä silloin pois työelämästä. Muita?

Vierailija
07.05.2019 |

Katsokaas ajattelin siksi jäädä pois silloin työelämästä, kun työelämä muuttuu koko ajan kireämmäksi ja hullumaksi, joka polttaa ihmiset loppuun ja ajaa ihmiset hulluuden partaalle. Nyt joutuu yksi ihminen tekemään samat työt, joita vielä 20 vuotta sitten teki monta ihmistä. Siksipä, kun 50-vuotiaana vielä toivottavasti terveyttä on jäljellä, niin jos vain varallisuustilanne sen sallii, aion jättää työelämän ja lähteä "ennenaikaiselle eläkkeelle". Kun sitä terveyttä toivottavasti siinä iässä vielä on, niin silloin voisi elämästäkin nauttia aivan eri tavalla. En odota almuja valtiolta, en edes "virallista" eläkeikää ajatellen. Voihan nimittäin hyvinkin olla, ettei silloin enää eläkejärjestelmää ole. Aion elää omilla rahoillani ja omilla pääomatuloillani, jotka ovat toivottavasti silloin riittävät elämiseen.

Muita, jotka suunnittelevat samaa?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tavoittena. Arvatkaa, paljonko mun pitää tehdä sen eteen raakaa työtä ja kärsiä stressiä, hikeä ja unettomia öitä? Ei yhtään. Mä vain odotan, että perin isäni :)

Vierailija
62/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä aiot tehdä? Siis miten käytät aikasi?

Kyllä harrastuksissa, erilaisissa tapahtumissa, matkustelussa, ystäviä tavatessa ja ihan vaan myös kotona puuhastelussa saa varmasti ajan kulumaan lepposasti. :)

-ap

Minkä ikäinen olet? Luuletko että 50-vuotiaalla on kavereita samalla lailla kuin nuorilla? Ainakaan sellaisia, jotka lähtisi mihinkään.

Itseltä ei onnistu, koska on lapsia. Sinkkuna olisi onnistunut helposti.

No ehkä ei, mutta ei niitä ainakaan mulle tarvitse laumoittain ollakkaan. Riittävästi vain ja kaikkein tärkeintä ystävissä on laatu. Yksi tai kaksikin oikein hyvää ystävää on mielestäni jo hyvää ystävyyttä ja muutama ystävä ylipäänsä riittää minulle jo oikein hyvin. Toki enempikin saa tai voi olla, mutta muutamaan hyvään ystävään olen jo oikein tyytyväinen. :) -ap

Tämä on mielenkiintoinen ajatus.

Minulla oli samankaltainen aikanaan, ja se toteutuikin aika hyvin.

45v jäin vuorotteluvapaalle (ja mies myös) mutta vuoden kuluttua olimme molemmat aivan valmiita palaamaan ’älyllisen toiminnan’ pariin - ja se taisi kyllä pelastaa parisuhteemmekin. Mummoutumisesta puhumattakaan.

Ja ainakin täällä 1500000 kaupungissa käytännössä kaikki aktiviteetit olivat päivisin eläkeläisille tai syrjäytyneille, meidän kaikki hyvät ystävät olivat työelämässä (ja ne jotka eivät olleet, eivät olleet sellaisia, että olisimme viihtyneet heidän kanssaan heidän kiinnostuksenkohteissaan). Suomen talvi on pimeä ja kylmä enkä minä ainakaan jaksa määräämiä enempää matkustellakaan.

Nyt olemme saaneet downshiftattua ’uraamme’ jonkin verran, min käytännössä tarkoittaa sitä, että voimme hyvin pitää pitkiä viikonloppuja yms oman aikataulun mukaan aika hyvin. Ja tämä on meille optimaalista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun veri virtaa kaduilla, osta osakkeita. Kun oma veri virtaa kaduilla, osta lisää.

Pääomatulot tulee olemaan n. 40% ansioistani kun täytän 50v. Tällöin bruttona ollaan lähempänä 500k kun nollaa. Hieno lukea, että ihmiset ovat valmiita vapauttamaan itsensä sosialistisen Suomen hampaista.

Mitä ihminen tollasilla summilla tekee, meinaatko tunkea ne kurkkuun vai ahteriisi.

Paljon vähemmällä kaikki tarpeet saa tyydytetyksi.

Minä päinvastoin olen ketjua luettuani ihmetellyt, miten vähällä ihmiset aikovat oloneuvoksena tulla toimeen. Joko pörssihait uskovat kurssien ikuiseen ja rivakkaan nousuun, sekä huimiin osinkoihin. Tai sitten todellakin tulevat vähällä toimeen.

Olisi mielinkiintoista kuulla, miten tuo temppu tehdään sen sijaan, että on vain päätetty. Itselläni on asuntoni lisäksi omaisuutta noin 400.000€ ja eläkekertymä on 1400€. Silti en usko, että tällä omaisuudella voi ryhtyä pääomillaeläjäksi, koska ikää on alle 50.

400000 euron omaisuudella sinun pitäisi saada helposti 1000 /kk käteen rahaa. Jos otetaan huomioon tuo eläke 1400, niin kyllähän tuolla jo peruselämää vietetään. Ei se pointti olekaan että ajellaan huvijahdeilla ja siemaillaan drikkejä kannella vaan juurikin se että pystyy kattamaan ne normaalit kulut.

Vierailija
64/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tavoittena. Arvatkaa, paljonko mun pitää tehdä sen eteen raakaa työtä ja kärsiä stressiä, hikeä ja unettomia öitä? Ei yhtään. Mä vain odotan, että perin isäni :)

Tosin voi olla, että jään työhön vielä perinnön saatuanikin, koska voin tehdä osa-aikaa ja sillälailla saisin todella mukavat tulot. Jos en menisi töihin ollenkaan, ne ois ehkä about samat kuin tällä hetkellä, ja se on hieman vähän. Teen jo nyt tosin osa-aikaa, koska sitä varallisuutta ei tosiaan ole tarvetta kerätä työnteolla.

Vierailija
65/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun veri virtaa kaduilla, osta osakkeita. Kun oma veri virtaa kaduilla, osta lisää.

Pääomatulot tulee olemaan n. 40% ansioistani kun täytän 50v. Tällöin bruttona ollaan lähempänä 500k kun nollaa. Hieno lukea, että ihmiset ovat valmiita vapauttamaan itsensä sosialistisen Suomen hampaista.

Mitä ihminen tollasilla summilla tekee, meinaatko tunkea ne kurkkuun vai ahteriisi.

Minä päinvastoin olen ketjua luettuani ihmetellyt, miten vähällä ihmiset aikovat oloneuvoksena tulla toimeen. Joko pörssihait uskovat kurssien ikuiseen ja rivakkaan nousuun, sekä huimiin osinkoihin. Tai sitten todellakin tulevat vähällä toimeen.

Olisi mielinkiintoista kuulla, miten tuo temppu tehdään sen sijaan, että on vain päätetty. Itselläni on asuntoni lisäksi omaisuutta noin 400.000€ ja eläkekertymä on 1400€. Silti en usko, että tällä omaisuudella voi ryhtyä pääomillaeläjäksi, koska ikää on alle 50.

400000 euron omaisuudella sinun pitäisi saada helposti 1000 /kk käteen rahaa. Jos otetaan huomioon tuo eläke 1400, niin kyllähän tuolla jo peruselämää vietetään. Ei se pointti olekaan että ajellaan huvijahdeilla ja siemaillaan drikkejä kannella vaan juurikin se että pystyy kattamaan ne normaalit kulut.

Onko tämä laskettu 3% tuotto-odotuksen mukaan? Joka siis onkin melko varma taso. Jos näin, niin sitten tulosta menee kolmannes veroa.

Vierailija
66/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon pitää olla säästöjä jos meinaa ylläpitää samaa elintasoa kuin työssä ollessaan. Esim. Jos palkasta jää 2000€/kk käteen niin vuodessa se tekee 24000€ ja jos 50v jää pois niin eläkettä alkaa saamaan ehkä 67v:nä niin joudut säästämään 17x24000€ joka on yli 400000€.. ennen kuin saat eläkettä..

Hyvähän se on haaveilla mutta ainakin perusduunarilla varmaan mahdottomuus ellei saa lottovoittoa tai perintöä. Tai ole jotakin huippuasuntoa helsingin keskustasta ostettu 90-luvulla josta saa nyt myydessä ainakin triplahinnan..

Nyt et tajua. Tarkoitus ei ole elää niillä säästöillä vaan säästöjen TUOTOILLA. Minun salkkuni pitkäaikainen netto-osinkotuotto on sen verran korkea että tarvisin tuon 24 000 euron tuloihin vain 364 000€. Ei mikään mahdottomuus kerätä tuota pääomaa kasaan. Eli siihen pääomaan ei kosketa vaan käytetään pääoman tuottoja elämiseen.

Vierailija
67/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä laskettu 3% tuotto-odotuksen mukaan? Joka siis onkin melko varma taso. Jos näin, niin sitten tulosta menee kolmannes veroa.

tuossahan tuo sanottiin, KÄTEEN 1000€, eli verot jo vähennetty. Nettona 3% tuotto siis.

Vierailija
68/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500e vastike, vesi ja sähkö, 100e ruoka, 20e netti, muutama kymppi vakuutuksiin. alle 12 000 vuodessa pärjää.

Minä en haluaisi pärjätä.

Minusta pointti olisi se, että voisi elää huolettomasti ja toteuttaa kaikkia haaveitaan - harrastuksia, matkustelua, ravintopuolen huolettomuutta - että pystyisi pitämään itsensä terveenä ja hyväkuntoisena mahdollisimman pitkään.

Mielummin siis olisin töissä pidempäänkin kunhan minun ei tarvitsisi KITuUTTAA!

Vierailija
69/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tuota tavoitetta, vaan elän nyt. Tämä on tarkoittanut esimerkiksi sitä, että käytimme perheen säästöt kesämökin ostamiseen ja otimme myös lisää velkaa. Ehkä meillä olisi ollut 50-vuotiaina hyvin rahaa säästössä ja sijoitukset olisivat tuottaneet, mutta miksi kituutella sinne. Sen sijaan saamme nyt nauttia vapaa-ajasta siellä missä tykkäämme olla eli luonnon rauhassa, pystymme maksamaan kohtuulliset lainat pois 10 vuodessa ja sen jälkeekin meillä on edelleen tuo kesäpaikka, oma koti jne. Töissä ei ole pakko uupua, vaan voi vaihtaa työpaikkaa tai työntekoasennetta sellaiseksi, että siellä viihtyy. Ei mullakaan töissä aina kivaa ole, mutta ilman töitä, asiakkaita ja työkavereita olisi kyllä aika tylsää.

Vierailija
70/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että se 1400€:n eläke alkaa juosta vasta 17 vuoden päästä. En minä halua loppuelämääni elää tonnin kuukausituloilla, jossa päivän kohokohta on päiväkahvit jossain kahvilassa muiden joutilaiden kanssa. 

Minun tavoitteeni on, että voin säilyttää elintasoni eläkkeellä. Se vaatii vielä enemmän rahaa kuin nykyinen elämä, koska vapaa-aikaa on tuplasti. Toki ensimmäinen tavoite on jo saavutettu, eli en enää ikinä vaivu sellaiseen köyhyyteen kuin opiskelijana ja työttömänä ollessani.

Vierailija
71/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon pitää olla säästöjä jos meinaa ylläpitää samaa elintasoa kuin työssä ollessaan. Esim. Jos palkasta jää 2000€/kk käteen niin vuodessa se tekee 24000€ ja jos 50v jää pois niin eläkettä alkaa saamaan ehkä 67v:nä niin joudut säästämään 17x24000€ joka on yli 400000€.. ennen kuin saat eläkettä..

Hyvähän se on haaveilla mutta ainakin perusduunarilla varmaan mahdottomuus ellei saa lottovoittoa tai perintöä. Tai ole jotakin huippuasuntoa helsingin keskustasta ostettu 90-luvulla josta saa nyt myydessä ainakin triplahinnan..

Nyt et tajua. Tarkoitus ei ole elää niillä säästöillä vaan säästöjen TUOTOILLA. Minun salkkuni pitkäaikainen netto-osinkotuotto on sen verran korkea että tarvisin tuon 24 000 euron tuloihin vain 364 000€. Ei mikään mahdottomuus kerätä tuota pääomaa kasaan. Eli siihen pääomaan ei kosketa vaan käytetään pääoman tuottoja elämiseen.

Mitä teet enään säästöillä kun jäät eläkkeelle? Elämä on silloin jo ohi. Aiotko antaa perintönä pois?

Vierailija
72/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen tienannut 300 000e siihen mennessä niin onnistuu, voi oleskella asumistuella omassa kämpässä ja kun rahat alkaa olla lopuillaan niin on jo aika siirtyä eläkkeelle ja siitä mukavasti haudan lepoon. Tietenkin voi välillä käydä työkkäristä hakemassa vähän lisää pariksi kuukaudeksi kun ei tarvitse karenssia pelätä.

Eläkkeeltä hautaan, mutta jos elät 100 vuotiaaksi ja eläke ei riitä elämiseen kuten tulevaisuudessa käy.

Vierailija
73/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olen tienannut 300 000e siihen mennessä niin onnistuu, voi oleskella asumistuella omassa kämpässä ja kun rahat alkaa olla lopuillaan niin on jo aika siirtyä eläkkeelle ja siitä mukavasti haudan lepoon. Tietenkin voi välillä käydä työkkäristä hakemassa vähän lisää pariksi kuukaudeksi kun ei tarvitse karenssia pelätä.

Eläkkeeltä hautaan, mutta jos elät 100 vuotiaaksi ja eläke ei riitä elämiseen kuten tulevaisuudessa käy.

Tuskin näen vuosia 80 jälkeen, ja olisin tuossa tapauksessa jossain hoitolaitoksessa lääkkeissä ja vaipoissa, tarvitse raha asioista huolehtia.

Ihmettelen porukkaa jotka muhittaa osakkeissa miljoona omaisuutta ja luulevat elävänsä pitkään eläkkeelle siirtyessä. Harvat elää yli 80. Mennyt elinajanodote propag'anda päähän.

Vierailija
74/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sijoittaminen" kryptovaluuttoja ostamalla on vähän samaa tavaraa kuin lottoaminen. Kokeneet sijoittajat eivät tuollaiseen narahda.

Vierailija
75/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tarkoitus olla osallistumatta vanhusmassojen hoivamenojen rahoitukseen. Nyt lasissa 40 vuotta ja koen että elämälläni on muutakin arvoa kuin pelkkä iloton välineenä toimiminen vieraita ihmisiä varten. Asunto on hyvinkin maksettu ennen 50 ikävuotta. Eläkejärjestelmän olemassaolon jatkuvuuteen en luota, joten tuleva eläke ei toimi minkäänlaisessa työn teon houkuttimena.

Vierailija
76/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet enään säästöillä kun jäät eläkkeelle? Elämä on silloin jo ohi. Aiotko antaa perintönä pois?

Keskivertosukankuluttajan eläke on puolet palkasta. Saattaa tulla lääke-, ym. kuluja, tarvetta hoivapalveluille jne. Kun odottelee Attendossa paska vaipassa hoitsua, voi miettiä sanontaa: "Käärinliinoissa ei ole taskuja". Säästöillä kun voisi itse ostaa lisää hoivapalveluita.

Vierailija
77/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä teen säästöillä nyt? Ne tuottavat minulle RAHAA jota voin käyttää mihin lystää, Yleensä käytän tällä hetkellä sijoituksiin, koska se on harrastukseni. Minulla siitä harvinainen harrastus, että se tuottaa tulevaisuudessakin tuloja, eikä kustannuksia. Ja kyllä pääoma jää käyttöön perillisille, jolloin se sama pääoma kattaa heidänkin elämänsä. Näin se omaisuus pikkuhiljaa kumuloituu, jos sitä ei pistä heti haisemaan.

Vierailija
78/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen ap on? Itse olen 28 ja aloitin vuoden alussa rahastösäästämisen. Tarkoitus on ostaa pörssiosakkeita kunhan tulee kunnon palkka, freelancer kun olen. Ollaan säästetty miehen kanssa aspiin yhteensä 8k ja tarkoitus olisi ostaa eka oma asunto vuoden-kahden päästä. Emme edes havittele kallista asuntoa vaan kohtuuhintaista, että rahaa jäisi muuhunkin kuin lainanlyhennyksiin. Ajatus sijoituskämpästä on kutkuttanut mutta toisaalta mietin, onko siitä enemmän harmia kuin iloa. Pörssikauppa ja rahastosäästäminen on ehkä järkevintä mulle. 

Tavoitteena mulla olisi päästä omavaraiseksi ennen 69 ikävuotta, joka on mun eläkeikä :D:D

Vierailija
79/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellut jäädä kokonaan pois työelämästä, mutta aion vähentää ja ns. kerätä rusinat pullasta. Eli teen vain sellaisia töitä, joista tykkään ja vähemmän. Periaatteessa voisin jo nyt alle nelikymppisenä tehdä talouden puolesta vain osa-aikaista, mutta en halua sitä.

Vierailija
80/92 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo yli 50-vuotias eikä ole mennyt ihan suoraviivaisesti suunnitelmien mukaan. Työttömyys ja sairaudet perheessä ovat aiheuttaneet sen, että vaikka olemme eläneet ikämme säästeliäästi ja kuvitelleet saavamme säästöön jotakin, velan määrät ovat vain vuosien myötä kasvaneet, emmekä tule pääsemään niistä edes eläkeiän jälkeen eroon. Juuri tuli putkiremontista melkein sata tonnia taas asuntolainaan lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi